ICA og COOP utnytter Thailandske bärplokkere i Sverige

Hej

Uppköpare måste registrera inköp mot en juridisk person säger du och även om så är fallet köper dom ju ändå in bär och svamp svart, så det löser dom uppenbarligen på något vis.

Det jag inte förstår är fortfarande vad skillnaden skulle vara om en Thailändare eller Svensk lämnade in bär till en uppköpare, att knappast någon av dom betalar skatt är vi ju överens om sen tidigsre, sen betalar uppköparen skatt som kommer staten tillgodo, vad är då skillnaden för staten mellan en Svensk och Thailändare?

Både jag och frugan har Aktiebolag respektive Enskild Firma.

Mvh isan lover
Jag förstår inte vitsen med att köpa in bär svart och missa de avdragsgilla kostnaderna för inköpen.

Ska man köpa svart bör man också sälja svart.
Köpa in bär av oregistrerade säljare utan kvittens är ett lagbrott.

Sälja bär vitt och köpa in svart är en usel affärsmodell.

Som regel får man ett högre kilopris av seriösa uppköpare än av BärKalle med bokföringen i fickan.

Just dessa svarta uppköpare åker ju dessutom runt och köper bär direkt från thailändska plockare som är ett brott mot det företag de jobbar åt.

Jag förstår inte vitsen med att köpa in bär svart och missa de avdragsgilla kostnaderna för inköpen.

Ska man köpa svart bör man också sälja svart.
Köpa in bär av oregistrerade säljare utan kvittens är ett lagbrott.

Sälja bär vitt och köpa in svart är en usel affärsmodell.

Som regel får man ett högre kilopris av seriösa uppköpare än av BärKalle med bokföringen i fickan.

Just dessa svarta uppköpare åker ju dessutom runt och köper bär direkt från thailändska plockare som är ett brott mot det företag de jobbar åt.
Hej

Det är ju något av en skumraskbransch och det finns nog sätt att kringgå det mesta ifrån myndigheternas sida, men själv är jag ju vare sig uppköpare eller plockare så jag vet inte i detalj hur det fungerar, men att vi har svarta uppköpare i regionen vet vi via bekanta.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju något av en skumraskbransch och det finns nog sätt att kringgå det mesta ifrån myndigheternas sida, men själv är jag ju vare sig uppköpare eller plockare så jag vet inte i detalj hur det fungerar, men att vi har svarta uppköpare i regionen vet vi via bekanta.

Mvh isan lover
Ja svart förekommer i alla branscher och kostar samhället stora summor som gör bättre nytta inom satsningar på infrastruktur, vård och skola.

Under sommaren åker ju många hantverkare från andra länder och renoverar åt folk.
Billigt men sällan bra.

Dock ska all verksamhet med inhyrd utländsk arbetskraft beskattas och bedömas på samma sätt.

Här kommer nog de nya minimilöner att påverka flera branscher.

Inte mycket du har koll på

Säljs svart till höger och vänster av allt och alla

Enis
Hej

Nej jag bor ju inte i Norrland så den delen av landet känner naturligtvis andra till betydligt bättre än mig, men ska man gå på det som som Kurant skrev så ger ju dom som köper upp svart så mycket sämre betalat att man måste vara mer eller mindre dum om man säljer till dom.

Mvh isan lover

Hej

Nej jag bor ju inte i Norrland så den delen av landet känner naturligtvis andra till betydligt bättre än mig, men ska man gå på det som som Kurant skrev så ger ju dom som köper upp svart så mycket sämre betalat att man måste vara mer eller mindre dum om man säljer till dom.

Mvh isan lover
Om man som Thailändare blir blåst av bolaget man jobbar för och inte får en spänn i lön och istället kan sälja allt man plockar direkt och få stålar direkt i fickan.......

Hej

Mvh isan lover
Underskatta inte vad kontanter direkt i fickan har för magisk dragningskraft att sälja svart.
Särskilt för de plockare med avtalsenlig lön.
Det är fusk och illojalt mot den som har gett dom jobb.

Du säljer väl också fisk och skaldjur till lägre priser än handeln och hoppar över uppköpare.

Säljare på Blocket och Facebook ligger också en bra bit lägre än livsmedelsbutiker och torghandeln.
Så fungerar det.

Hej

Mvh isan lover
Med tanke på att du driver en enskild firma och ett aktiebolag visar du en enorm okunskap med möjligheten till avdrag att köpa in vitt mot kvitton men också förmåner att kvitta vita inkomster mot inköp av varor och tjänster.
Lyfta moms är möjligt när man köpt på sig lite extra till verksamheten.
Utmärkt sätt är också sätta av till sin pension.

Köper man svart kan man inte lägga på moms och göra avdrag för bären som en utgift.

Nu är det ytterligare en nackdel med svenska kontanter att ta med till Thailand och växla där.
Det fungerar inte som förr. Svårt att växla och i så fall till en kurs på 1,5.
Sätta in svarta pengar i bank har också klara svårigheter.

Med tanke på att du driver en enskild firma och ett aktiebolag visar du en enorm okunskap med möjligheten till avdrag att köpa in vitt mot kvitton men också förmåner att kvitta vita inkomster mot inköp av varor och tjänster.
Lyfta moms är möjligt när man köpt på sig lite extra till verksamheten.
Utmärkt sätt är också sätta av till sin pension.

Köper man svart kan man inte lägga på moms och göra avdrag för bären som en utgift.

Nu är det ytterligare en nackdel med svenska kontanter att ta med till Thailand och växla där.
Det fungerar inte som förr. Svårt att växla och i så fall till en kurs på 1,5.
Sätta in svarta pengar i bank har också klara svårigheter.
Hej

Det har alltid funnits folk som av olika anledningar har föredragit att göra en viss del svarta affärer och ha tillgång till svarta pengar och detta inom en rad olika branscher, det finns säkert flera olika anledningar till detta, förloraren brukar väl oftast vara staten.

Mvh isan lov

Hej

Det har alltid funnits folk som av olika anledningar har föredragit att göra en viss del svarta affärer och ha tillgång till svarta pengar och detta inom en rad olika branscher, det finns säkert flera olika anledningar till detta, förloraren brukar väl oftast vara staten.

Mvh isan lov
Ja detta måste genast upphöra.

Tja det är ju inte svårt att lura Thai... då de nöjer sig med vad som helst och hur lite som helst

Enis

På tal om facket 5555555.

Thailandske bärplokkare i Sverige . Her er en historie og bilder som er ca. 7 -8 år gammel , som ikke har vert på forumet for , som noen har så vondt av. Jeg og kjerringen kom til Arlanda flyplass på vei til Thailand med buss fra Stockholm ,kl 23.00 på kvelden . Samtidig kommer det in mange busser som stopper , og ut av dei kommer det fult av thailendare , Vi går inn i ventehallen ,og setter oss ned , for flyet vårt skall ikke gå for kl. 6,00 på morgonen . Og inne i hallen fylles det opp med mer og mer Thailendare . Kjerringen kommer i snakk med thaierna , og dei er over 600 stykken som har vert på bärplokking nord for Stockholm . Og alle vi snakka med var fornoyd med betalingen dei fekk i Sverige , Det varierte litt , men dei låg på ca 150 til 200 tusen Baht pr stykk netto .når mat og reise m , m, var trukket fra , Mange av Thailendarne hadde vert på loppis og kjopt seg skinnjakke , Og dei små thaiene hadde kjopt seg damejakker , som flere med rosa jakke , dei såg ut som en l*dyboy , Så kommer Polisen inn med 4 Thai-damer som komm i samme reisefolget til Sverige . Når dei kom til Sverige og skulle plokka bär ,så blei dei skremt av damer frå Thai-masage Stockholm , med att dere får ingen betaling av svindlerne . .Dere kan få god jobb av oss , som er mye mer betalt en Bärplokking , Så dei måtte jobba i Stockholm med masage og happy-end . Det kom to fly som henta Thailendarne ,dei var ikke Russisk , men kom fra Belarus .

PA020007.JPG

PA020006.JPG

PA020005.JPG

PA020004.JPG

PA020008.JPG

PA020009.JPG

PA020003.JPG

Tillbaka
Topp