Igår på SVT , visste att detta skulle gå fel inom kort .

Känner en kvinna som går i pension om 2 år. Hon har dubbla medborgarskap, och har jobbat här i 20 år. Så om hon avsäger sig det Svenska medborgarskapet innan hon flyttar tbx till Thailand, så vinner hon en hel del på det. Har jag fattat rätt ?

Ja hon skulle sannolikt tjäna på att flytta tillbaka och begära att bli skattad enligt thailändsk lagstiftning.
De har ju lägre skatt än Sverige och en thailändsk medborgare, bosatt i Thailand, har enligt skatteavtalet mellan våra länder rätt att bli beskattad där. Ser inget om att hon måste avsäga sig sitt svenska medborgarskap.

Artikel 18
"Pension
2. a) Pension, som betalas av, eller från fonder inrättade av, en avtalsslutande stat, dess politiska underavdelningar eller lokala myndigheter till fysisk person på grund av arbete som utförts i denna stats, dess politiska underavdelningars eller lokala myndigheters tjänst, beskattas endast i denna stat.
Undantag från
b) Sådan pension beskattas emellertid endast i den andra avtalsslutande staten, om personen i fråga har hemvist och är medborgare i denna andra stat. "

/ SatanG

Om det är rätt eller ej vet jag inte , men jag vet folk har fått detta svaret av Svenska skattemyndigheten : Pension från Sverige ,dvs inarbetad eller garantipension utbetalad genom svenska pensionsmyndighten beskattas ALLTID i Sverige . Som sagt kolla noga upp detta , Vet att Norrmän kan göra så , men har betämt för mig att Sverige alltid beskattar Svensk pension I Sverige

Om det är rätt eller ej vet jag inte , men jag vet folk har fått detta svaret av Svenska skattemyndigheten : Pension från Sverige ,dvs inarbetad eller garantipension utbetalad genom svenska pensionsmyndighten beskattas ALLTID i Sverige . Som sagt kolla noga upp detta , Vet att Norrmän kan göra så , men har betämt för mig att Sverige alltid beskattar Svensk pension I Sverige

Ja det är inte aktuellt för mig men rekar isf att man droppar ett email till skattverket och hänvisar till Artikel 18, paragraf 2 i skatteavtalet. Alt. kontaktar en skattejurist.

/ SatanG

Ja det är inte aktuellt för mig men rekar isf att man droppar ett email till skattverket och hänvisar till Artikel 18, paragraf 2 i skatteavtalet. Alt. kontaktar en skattejurist.

/ SatanG
Jag ska hjälpa henne när det är dags, och absolut med detta. Har för mig att skatten i Thailand är 3%. Rätta mig @SatanG om jag har fel.

... rekar isf att man droppar ett email till skattverket och hänvisar till Artikel 18, paragraf 2 i skatteavtalet.

Har aldrig bett om ett förhandsbesked, men har för mig att det inte är alltför besvärligt att göra det. Låter som det skulle kunna vara en god idé för de som har dubbla medborgarskap.

Skattesatsen i Thailand är beroende av hur hög inkomst man har men upp till ca 30k/mån är det nog ingen som betalar skatt på.
Sedan, om jag minns rätt, stegvis upp till max 35%.

/ SatanG
Ok. Dessa 3% skatt är en uppgift jag fått av min sambo som har en son som jobbar i Chonburi. Men hur som haver, detta ska kollas i djupet.

Ok. Dessa 3% skatt är en uppgift jag fått av min sambo som har en son som jobbar i Chonburi. Men hur som haver, detta ska kollas i djupet.
Jag utgår ifrån att skatteverket sätter sig på tvären , de skattar all pension på pensionsmyndigheten , få dem att släppa denna från Sverige oskattad , Jo du , lycka till , jag tror i alla fall inte på att det funkar , men vore ju värt att testa

Jag utgår ifrån att skatteverket sätter sig på tvären , de skattar all pension på pensionsmyndigheten , få dem att släppa denna från Sverige oskattad , Jo du , lycka till , jag tror i alla fall inte på att det funkar , men vore ju värt att testa
Jag tror som du. Men rotar man inte runt och testar, så får man leva i ovisshet. Jag gillar jävlas med de som jävlas med mig.

Grundregeln är att en inkomst ska beskattas där den uppstått.
Pension är en inkomst som varit undantagen beskattning när den tjänades in.
Därför ska den beskattas när den tas ut och i det landet.
Mycket svårt att slippa skatta för den i Sverige oavsett medborgarskap.
Tjänstepension har lite andra regler än inkomstpension och Portugal är väl det mest kända privat tjänstepension tillåter beskattas i Portugal.
Dock inte kommunal eller statlig tjänstepension är möjlig.

Det är inte en lätt sak att slippa skatta sina svenska pensioner i Sverige.
Du läser tydligen dåligt.
Är ju ex bara att byta medborgarskap till Spanien, så blir det ingen skatt i Sverige troligtvis samma i många andra eu länder.
Kanske tom i Phil...

Senast redigerad av en moderator:
Tack för era svar. Detta betyder.alltså att hon måste betala 25% av sin pension trots att hon aldrig kommer sätta sin fot här mer. Hade hoppats @SatanG inlägg hade stämt. Men för bra för att vara sant.
Du läser också dåligt.
Thailand har tydligen liknande avtal som Spanien så hon får skatta i Thailand, blir betydligt lägre skatt.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonyma
A
A
Svar
1
Visningar