En intressant fråga jag tycker man bör ställa sig innan man känslomässigt börjar prata om att slå ihjäl, eller för för alltid låsa in, människor som har sexuella relationer med barn är nog att det ryms rätt mycket i definitionen "barn". Jag tycker det är stor skillnad mellan vuxna människor som förgriper sig på spädbarn och en 15 åring som har sex med en 14 åring. Själv missade jag att låsa dörrjäveln när jag satt och sket på centralen i Uppsala en gång (det var något elektroniskt mög) och en ung tjej öppnade när jag stod med benen brett isär och torkade mig i röven. I USA hade jag kunnat bli åtalad för blottning inför mindreårig och blivit stämplad som pefofil. Är det då helt ok att slå ihjäl mig då? Är det inte så att de flesta tjejer som säljer sig i Thailand redan har barn och blev påsatta i sin hemby av någon häradsbetäckare långt innan hon blev myndig? Då borde de fängslas/slås ihjäl de med? Eller är det just synen med en blekfet äldre karl tillsammans med en liten tunn ung thaitjej som stör oavsett ålder? Dessutom kan man kanske fundera över om en 18 årig tjej från en liten underutvecklad by ute på landet i Thailand verkligen är lika mentalt utvecklad som en 18 årig tjej i västvärlden med tanke på utbildning, tillgång till information och genomsnittlig IQ? Borde vi kanske ha en högre åldersgräns med hänsyn tagen till detta?
Jag försvarar inte de som de flesta förknippar med "pedofiler" men lite nyans i debatten skadar inte tycker jag.
Beror på definitionen av pedofili också. Enligt svensk lagstiftning är det 15 år gräns som gäller för tillåten sex, inte 18. Spanien har 13 år vill jag minnas. Thailand minns jag inte ens gränsen för.
Vad jag tänker på som pedofili är faktiskt mer än bara definitionen förpubertalt intresse. Vilket då inkluderar alla former av Hebefili etc. som en del försöker skylla ifrån sig med.
Jag tänker mer på kombinationen med egen vilja/samtycke, vilket innehåller våldtäkt.
Jag tycker svensk lagstiftning är rätt ute när man tittar på saker som beroendeställning. Vilket innebär att även om parten var 15 år fyllda, skall ett beroendeförhållande göra att brottet anses som just det brott det är.
Om parten redan tidigare har haft sex, frivilligt eller ofrivilligt hör inte till saken. Har en anmälan kommit in och det fås fram att det var ett utnyttjande, för pengar, med påtryckning etc, då är det ett allvarligt brott som skall anses förvärrat av att ålder inte är inne.
Grunden måste handla om det var samtycke eller inte. Nästa del, fanns ålder inne. Finns inte ålder inne, måste ett eventuellt samtycke bortses från.
Grund som måste tittas på är, varför finns en anmälan?
När vi kommer till pedofili måste vi komma ihåg att det inte täcker alla varianter av sex med minderårig. Det är en medicinsk bedömning som en rättspsykiatriker kommit fram till. Dessa personer sitter inte ens i fängelse för sina brott, utan på sluten psykiatrisk vård.
I dagsläget kan en läkare friskskriva personen efter bara ett år eller mindre, för att läkaren anser personen är frisk igen.
Det skall mycket till innan domstolen kommer fram till att det är fråga om pedofil. Är det rätt att en sådan släpps fri av en läkare efter ett år, medan en person som bedömts inte vara pedofil men ändå begått brott mot minderåriga kanske flera gånger, sitter straff från 4-8 år?