Igår på SVT , visste att detta skulle gå fel inom kort .

Hej

Ja det är mycket som inte är sig likt längre, nya rekord slås hela tiden och fenomen uppträder på platser där man aldrig har upplevt dessa tidigare, en oroande utveckling.

Mvh isan lover

Vilka rekord tänker du på?
Förresten vilka rika välmående länder i Europa skiter i climate change som du skrev innan och inte svarade på?

/ SatanG

Vilka rekord tänker du på?
Förresten vilka rika välmående länder i Europa skiter i climate change som du skrev innan och inte svarade på?

/ SatanG
Värmerekord, köldrekord, antalet orkaner på 1 säsong, antalet tyfoner på en säsong, orkanen Pablo som bildas i Biscaya är ju historisk så kan man väl kalla ett rekord ;)

Hej

Påstår den här Lennart Bengtsson det du tar upp här så ser jag knappt någon anledning att lyssna på honom alls eftersom han då mer är en clown än en expert på klimatförändringen och växthuseffekten och dess följder.

Vad det gäller hur mycket havsnivåerna kommer att stiga när isarna vid våra poler smälter så är det ju ren matematik, här handlar det ju inte om vad någon tror eller inte, stiger temperaturen enligt dom prognoser som finns så blir resultatet höjda nivåer i våra hav på över 1 m.

Flera länder har redan problem och har beslutat att flytta sina huvudstäder ex.vis Egyptens Kairo och Indonesiens Jaksrta, även Thailand överväger att flytta Bangkok, detta är något som fler lände4 lär få överväga i framtiden.

Många länder har även ändrat sina regler för byggande nära havet på låglänt mark, det gäller även Sverige som också tvingas ändra sina planer i södra Sverige, där vet man att vissa områden som redan är bebyggda ligger illa till och där stoppar man naturligtvis fler byggen.

Mvh isan lover

Nä jag vet att fakta inte biter på dig.

Att regeringen har talat om att flytta ut myndigheter utanför Bangkok kan jag berätta att orsaken är trafiksituationen med köer. Ett av alternativen de sa var Samut prakan, ett av områden som ligger lägst mot vattenytan. Men du drog som vanligt dina egna slutsatser.

/ SatanG

Nä jag vet att fakta inte biter på dig.

Att regeringen har talat om att flytta ut myndigheter utanför Bangkok kan jag berätta att orsaken är trafiksituationen med köer. Ett av alternativen de sa var Samut prakan, ett av områden som ligger lägst mot vattenytan. Men du drog som vanligt dina egna slutsatser.

/ SatanG

Hej

Trafiken var bara en faktor i den rapport regeringen ganska nyligen presenterade, men även dom återkommande översvämningarna, stigande havsnivåerna och priset på mark i Bangkok togs upp.

Mvh isan lover

Värmerekord, köldrekord, antalet orkaner på 1 säsong, antalet tyfoner på en säsong, orkanen Pablo som bildas i Biscaya är ju historisk så kan man väl kalla ett rekord ;)
Rekord ,under vilken tidsperiod , det är ju det som måste vägas in , rekord under ett mannaminne är ju inte direkt intressant om man ser till klimatförändringar under tusentals års tid. Visst är det otäckt ed stormar osv , men kanske förklarligt , temperaturer och vindar samt nederbörd har ju en stark koppling till varandra , Men ser man längre tillbaks så kan detta förklaras som att dessa fenomen alltid funnits ,men i olika perioder .. Och inte kommer vi människor att kunna ändra på detta ..

Rekord ,under vilken tidsperiod , det är ju det som måste vägas in , rekord under ett mannaminne är ju inte direkt intressant om man ser till klimatförändringar under tusentals års tid. Visst är det otäckt ed stormar osv , men kanske förklarligt , temperaturer och vindar samt nederbörd har ju en stark koppling till varandra , Men ser man längre tillbaks så kan detta förklaras som att dessa fenomen alltid funnits ,men i olika perioder .. Och inte kommer vi människor att kunna ändra på detta ..

Med en ökande temperatur minskar tryckutjämningen i atmosfären, alltså mindre orkaner.

/ SatanG

Med en ökande temperatur minskar tryckutjämningen i atmosfären, alltså mindre orkaner.

/ SatanG
Så borde det vara , men så kunnig är inte jag så jag kan fastställa detta , Pratade en del meteorologi med min morbror , Han var en Sveriges mest framgångsrika segelflygare . Mycket att lära där , Jag har ju alltid varit flygintresserad , så mycket intressant

Så borde det vara , men så kunnig är inte jag så jag kan fastställa detta , Pratade en del meteorologi med min morbror , Han var en Sveriges mest framgångsrika segelflygare . Mycket att lära där , Jag har ju alltid varit flygintresserad , så mycket intressant
är det mytomanen i dig som, som uttrycker sig igen, men han var väl advokaten i ditt jaktlag

Men jag tänker inte lämna fosterlandet , tror på sikt om inga större förändringar görs i mentaliteten att Thailand tyvärr kommer att bli allt jobbigare för oss västerlänningar . De ser oss utlänningar som orsak till många problem och tycker att de har nog med de inhemska , kanske Sverige har nåt att lära där . Lämnar jag fosterlandet så blir det nog Grekland , men även där problem med folk från menaländer
Du är bara feg Phonta :upanddown: :kewl_transparent:;):p:p

Fyller på lite om den där vetenskapliga konsensusen och myten om 97%.

"... Så för att sammanfatta: Genom att lyssna på vad som sägs i massmedia och i diskussioner på internet är det lätt för den genomsnittliga personen att få uppfattningen att 97% av alla forskare som någonsin har publicerat om klimatförändringar tror att människan är den främsta orsaken till den globala uppvärmningen. Och likväl, åtminstone om vi granskar den ursprungliga artikeln från Cook et al. (2013) som startade hela diskussionen, vad de faktiskt hittade var att bland de artiklar om klimatförändringar som de använde sig av, uttryckte endast en tredjedel av dem en åsikt om dess orsaker, och av den delmängden var 97% överens om att människor var minst en av många orsaker till klimatförändringarna. Detta påstående är så sant som det är sagt, något man inte längre kan säga om det som sägs inom den politiska diskursen som rör klimatfrågan. ..."

Nyligen hittade man väl ett begravt vikingaskepp några km inåt land, om havsnivån var så hög på den tiden så är det kanske inte något att förvånas över om den återigen kan stiga, oberoende av mänskliga CO2-utsläpp. Om det tidigare fanns tre CO2 molekyler bland 10 000 andra molekyler och det numera finns fyra bland 10 000 och om någon på fullt allvar tror att det i sig får jordens temperatur att höjas med 2-3 grader så undrar jag om man inte skall ta sig en funderare.

PS. Hörde att Obama skulle ha köpt sig en stuga för 150 miljoner, strandnära och en meter över havsnivån. Tyder det på han tror på sitt eget budskap?

Ända sedan1960-talet har det funnits varningar av olika slag om vad som händer med jorden och klimatet. Vi människor har inte vrit så försiktiga. Möjligen började varningarna med Carsons bok "Tyst vår". Sedan dess har diskussionerna fortsatt och i dag kan vi se plast i haven, utsläpp från kolkraftverk mm. Fenomenen beskrivs av forskare och ett antal självlärda experter. Många retar sig på Greta trots att hennes enkla budskap egentligen är: Lyssna på forskarna.

Jag menar, att det är upp till var och en att välja hur man ska förhålla sig till forskarnas varningar. Man kan rapa åt dem eller ta dem till sig. Jag tillhör den senare gruppen men är själv ingen expert. Dock har jag hört och sett tillräckligt för att anse att våra politiker och andra behöver göra sitt jobb.

Jag tycker att Greta har gjort ett bra jobb eftersom hon trots sin enkla bakgrund har fått uppskattning från en hel värld. Verkar märkligt att flera väljer att håna och förlöjliga henne. Den TS som vill får gärna göra något bättre. Själv tänker jag inte ens försöka.

Liknande trådar

A
Svar
22
Visningar
2 K
Anonyma
A
A
Svar
1
Visningar