Ja Phonta detta som Golden säger, kittlar också det som jag känner till i slika ärenden. jag har ju egen erfarenhet som jag berättade, men jag har absolut noll erfarenhet utav dessa skräckhistorier som du förmedlar om det sociala.
Det som jag inte förstår riktigt är att när en förälder fysiskt avviker ifrån barnets uppväxt, varför tillåter då myndigheterna denna person att fortfarande vara "vårdnadshavare". Man är ju inte ens närvarande ju...
jag hoppas att mina ord inte gör Phonta [¤#@@¤%] nu, för jag vill egentligen bara prata allmänt som svar på påståenden som kommit fram här i tråden. Jag hade själv vårdnaden under hemskillnaden (de 6 första månaderna innan skilsmässan gick igenom),
Mitt ex. hon startade då ett krav på att hon ville ha vårdnaden, myndigheterna satte igång en vårdnadsutredning som tog lite över 2,5 år att genomföra. Och jag kollades minutiöst, men jag tyckte aldrig att jag blev orättvist behandlad. Min dotter bodde hela tiden hos mig, och jag vann sedan hela denna process.
Så min erfarenhet är inte ringa, och jag slänger inte ur mig åsikter som inte är någorlunda verklighetsbaserade i alla fall. Detta med att SOC skulle välja en fosterförälder istället för dig som vårdnadshavare ifall ditt ex. skulle dö, är ju rent nonsens. Javisst så klart, de har möjligheten att välja annan, så klart att det måste vara så.....
Tänk om den överlevande föräldern är en drullputte, alkis eller knarkare eller [se x_]örbrytare, så klart att SOC ser till barnets bästa. men är du ingenting av det ovan. Så är du pappan,så du är den som vårdnaden övergår till hur enkelt som helst....
jag tror också som Golden, att exet nu kommer att söka ensam vårdnad OM det gynnar henne ekonomiskt. jag vet inget om det du betalar i underhåll eller vad som händer. Men om ditt ex. märker att hon tjänar på att vara ensam vårdnads-havare på pappret, så klart hon väljer att ta den striden.... Varför inte, hon är ju redan nu ensam vårdnadshavare.... Är du inte hemma och hjälper till med sonen, så är hon ju ensam.....
Så ser jag på det utan hängsle och livrem, och hoppas att jag inte gjort någon ledsen nu, men jag kände bara för att svara hur jag tror att det fungerar... Den förälder som sätter fram maten på bordet fysiskt, den föräldern som hjälper till med läxläsningen, som lägger ungen för natten, det är den föräldern som har vårdnaden "i praktiken" anser jag.
legolas