Inte bara Thaikärringar ........

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Phonta " sa:
Efter en kortare tid tänker jag ta med mig frugan ,Svärfar och svärmor till Khonkaen ,
Där sätter vi oss på flyget till Phuket , hotell ett par nätter , en resa till Phi Phi eller Corall Island , det kommer att bli någor för dessa gamla risbönder att glädjas åt resterande tid av deras liv , samt även att jag får en lugn tid med "gamlingarna" och min fru ,, (de är jämnåriga med mig ) ;D Svärfar har varit i Dubai och arbetat tidigare i livet , svärmor har aldrig flugit och de har aldrig sett Thailands pärla Phuket , nu vet jag att någon kommer att hävda att det skall vara Pattis eller liknande , men det VET jag att det inte är , bara att kolla på en karta eller Google Earth så ser man var det öppnaste och därmed renaste havet finns , jag har varit i Phuket , och bortsett från allt skit med barer och Ryssar så är det en pärla ;D

Jo Långeman , hon (min fru) har nog insett att hon inte sitter i någon bra förhandlingssituation ,jag har gjort upp detta med ekonomi med henne , den blir på mina villkor ...
Det du Legolas.Läs och begrunda en vis mans ord. :thumbsup:

"Golden " sa:
Nu får du väl bara vänta på att hon går till rätten för begäran om ensam vårdnad samt högre underhålls bidrag.

Om hon nu gör det så kan du ha en strid som kan hålla på i några år, kan knäcka den starkaste.
Om hon går till rätten så tar det ett par år innan detta drar igång på allvar , jag kommer inte att infinna mig , jag kommer inte heller att strida utan tar mina slantar till Thaibanken och hon kan sen knappast begära mer underhåll av en fattigpensionär ;D

"legolas " sa:
Ja Phonta detta som Golden säger, kittlar också det som jag känner till i slika ärenden. jag har ju egen erfarenhet som jag berättade, men jag har absolut noll erfarenhet utav dessa skräckhistorier som du förmedlar om det sociala.

Det som jag inte förstår riktigt är att när en förälder fysiskt avviker ifrån barnets uppväxt, varför tillåter då myndigheterna denna person att fortfarande vara "vårdnadshavare". Man är ju inte ens närvarande ju...

jag hoppas att mina ord inte gör Phonta [¤#@@¤%] nu, för jag vill egentligen bara prata allmänt som svar på påståenden som kommit fram här i tråden. Jag hade själv vårdnaden under hemskillnaden (de 6 första månaderna innan skilsmässan gick igenom),

Mitt ex. hon startade då ett krav på att hon ville ha vårdnaden, myndigheterna satte igång en vårdnadsutredning som tog lite över 2,5 år att genomföra. Och jag kollades minutiöst, men jag tyckte aldrig att jag blev orättvist behandlad. Min dotter bodde hela tiden hos mig, och jag vann sedan hela denna process.

Så min erfarenhet är inte ringa, och jag slänger inte ur mig åsikter som inte är någorlunda verklighetsbaserade i alla fall. Detta med att SOC skulle välja en fosterförälder istället för dig som vårdnadshavare ifall ditt ex. skulle dö, är ju rent nonsens. Javisst så klart, de har möjligheten att välja annan, så klart att det måste vara så.....

Tänk om den överlevande föräldern är en drullputte, alkis eller knarkare eller [se x_]örbrytare, så klart att SOC ser till barnets bästa. men är du ingenting av det ovan. Så är du pappan,så du är den som vårdnaden övergår till hur enkelt som helst....

jag tror också som Golden, att exet nu kommer att söka ensam vårdnad OM det gynnar henne ekonomiskt. jag vet inget om det du betalar i underhåll eller vad som händer. Men om ditt ex. märker att hon tjänar på att vara ensam vårdnads-havare på pappret, så klart hon väljer att ta den striden.... Varför inte, hon är ju redan nu ensam vårdnadshavare.... Är du inte hemma och hjälper till med sonen, så är hon ju ensam.....

Så ser jag på det utan hängsle och livrem, och hoppas att jag inte gjort någon ledsen nu, men jag kände bara för att svara hur jag tror att det fungerar... Den förälder som sätter fram maten på bordet fysiskt, den föräldern som hjälper till med läxläsningen, som lägger ungen för natten, det är den föräldern som har vårdnaden "i praktiken" anser jag.

legolas

Hej !
Jag skall inte gå in på nåra detaljer. Men tro och verklighet är 2 skilda saker.
SOC och det verkliga livet, vet man inget om, förrrän man sitter i deras klor.Det finns inga begränsningar vilket skit SOC kan hitta på, lögner och övertalning av barnen ,felaktiga dokument mm.mm . Listan kan göras hur lång som helst ang deras tilltag, och det ligger stor prstige, från deras sida som kan drabba barnen, eller någon av föräldrarna.

Nej Lego , jag blir inte förbannad , inte alls , det handlar ju i princip om att jag fortfarande skall ha en möjlighet att i händelse av hennes bortgång påverka vad som händer pojken , och ja ,SOC kan säkert vara bra , men säkert kan massor av folk på detta forum vittna om motsatsen . hade inte jag satt ner foten så hade frugans döttrar varit riktigt illa ute vid detta laget , och det kan helt och hållet skyllas på SOC .. Och nej!! De skiter i vem som är pappan , om SOC anser att pojken skall till ett familjehem i stället för till mig så blir det så , du har haft tur med SOC Lego, det är generellt idioter med en djäkligt skev syn på oss män , speciellt de som lever med Thaikvinnor , vi är alla dragna över en kam som Ho-rbockar .. >:(
Så var glad att du inte levde med din Thaifru , det hade aldrig gått väl kan jag säga dig .... Mitt ex har inget att vinna , varken socialt eller ekonomiskt på att kräva ensam vårdnad , hon vill bara djävlas , om hon skall ha det så kommer hon att få det , men jag vill nu att hon skall tänka över varför hon skall ha det , inte nån djävl.... bevisning på att hon är en bra mor , för det behöver hon inte bevisa , det är hon , om inte annat så skulle jag aldrig ha flyttat till Thai ... Vårdnad handlar om det yttersta ansvaret inte bara om vem som ställer mat på bordet , där skiljer våra åsikter på oss :D Inget barn har något att vinna på att endast ha en vårdnadshavare, i alla fall om bägge är för barnets bästa ........och naturligtvis normalt fungerande i huvudet ...

"Långeman " sa:
Hej !
Jag skall inte gå in på nåra detaljer. Men tro och verklighet är 2 skilda saker.
SOC och det verkliga livet, vet man inget om, förrrän man sitter i deras klor.Det finns inga begränsningar vilket skit SOC kan hitta på, lögner och övertalning av barnen ,felaktiga dokument mm.mm . Listan kan göras hur lång som helst ang deras tilltag, och det ligger stor prstige, från deras sida som kan drabba barnen, eller någon av föräldrarna.

Tyvärr är det väl så att socialtjänst är ingen absolut vetenskap utan något grundat på personliga bedömningar. Så allt hänger på vilken person man har från SOC och vilken kontakt man har med den personen.

Man kan ju undra hur 20-åriga socialsekreterare någonsin skall kunna sätta sig in i en äldre människas verklighet.

Jag gjorde en kort sejour på socialhögskolan under min karriär men avslutade den snabbt med bedömningen att de flesta kommit dit för att handskas med sina egna problem. Dock inte alla, meh de duktiga hamnar inte i socialtjänsten utan sugs upp av näringslivet.

Så Phonta, du gör nog rätt. Lita inte på dessa människor!!!

"mackes " sa:
Tyvärr är det väl så att socialtjänst är ingen absolut vetenskap utan något grundat på personliga bedömningar. Så allt hänger på vilken person man har från SOC och vilken kontakt man har med den personen.

Man kan ju undra hur 20-åriga socialsekreterare någonsin skall kunna sätta sig in i en äldre människas verklighet.

Jag gjorde en kort sejour på socialhögskolan under min karriär men avslutade den snabbt med bedömningen att de flesta kommit dit för att handskas med sina egna problem. Dock inte alla, meh de duktiga hamnar inte i socialtjänsten utan sugs upp av näringslivet.

Så Phonta, du gör nog rätt. Lita inte på dessa människor!!!
Det är samma problem med dom så går psykologutbildningen.Dom går där för att försöka lösa sina egna problem. ;D

Det var värst vad ni vet mycket om socialsekreterare och psykologer.

Enligt min erfarenhet (som soc sekr) kommer kritiken mest från folk som själva saknar utbildning.

Vårdnadsutredningar är hemska att göra. För det mesta bryr sig ingen av föräldrarna om vad barnen får gå i genom. De pratar skit om varandra inför barnen och sliter och drar i ungstackarna. I en utredning jag gjorde var 15 ungar inblandade! Hans, hennes ,deras.

Att betala under 1500 kr i månaden och dra till andra sidan jorden är ingen "delad vårdnad". Delad vårdnad är när man tar aktivt del i barnets vardag, vabbar, går på föräldramöten och när barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna.

Men de värsta vårdnadsutredningarna är de där ingen av föräldrarna vill ta något ansvar för barnet. De finns.

Hur en soc sekr kan vara 20 år begriper jag inte. Först gymnasiet och sedan 4 år på högskola.

De soc sekr jag känner är hårt arbetande människor, ofta med mycket erfarenhet och sunt förnuft.

"ragnela " sa:

Enligt min erfarenhet (som soc sekr) kommer kritiken mest från folk som själva saknar utbildning.

Vårdnadsutredningar är hemska att göra. För det mesta bryr sig ingen av föräldrarna om vad barnen får gå i genom. De pratar skit om varandra inför barnen och sliter och drar i ungstackarna. I en utredning jag gjorde var 15 ungar inblandade! Hans, hennes ,deras.

Att betala under 1500 kr i månaden och dra till andra sidan jorden är ingen "delad vårdnad". Delad vårdnad är när man tar aktivt del i barnets vardag, vabbar, går på föräldramöten och när barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna.

Men de värsta vårdnadsutredningarna är de där ingen av föräldrarna vill ta något ansvar för barnet. De finns.

Hur en soc sekr kan vara 20 år begriper jag inte. Först gymnasiet och sedan 4 år på högskola.

De soc sekr jag känner är hårt arbetande människor, ofta med mycket erfarenhet och sunt förnuft.
Nu finns det ju ett gammalt ordspråk.Man ser inte skogen för alla träd.

Passar bra här från en som betraktat skogen och dess träd från utsidan.

"ragnela " sa:

Jag vet inget om vårdnadstvister, därför har jag inte yttrat mig här innan.

Jag vet heller inte "mycket" om socialsekreterare och psykologer, jag bara försökte dela med mig av den erfarenhet jag fick från socialhögskolan i Göteborg och den var inte rolig.

Jag har också mött en gammal människa som beklagat sig över att inte få någon förståelse från sin socialsekreterare som var i "20-års åldern". Utbildad eller inte, hon satt på det jobbet och hon upplevdes som en 20-åring.

Det faktum att människor arbetar hårt och har mycket erfarenhet behöver inte betyda att de gör rätt saker. Det finns ett otal exempel på grova klavertramp inom socialtjänsten. Det är som du säger svåra beslut och jag tror inte att våra socialsekreterare är ofelbara och därmed skall man inte heller ta risken att lägga ett beslut i deras händer.

På ditt uttalande om gemensam vårdnad låter som om Phonta skulle bli av med vårdnaden om du satt i sitsen att avgöra fallet. Det tycker jag i så fall inte är sunt förnuft.

Du kan ju läsa nedanstående debattartikel för att få en annan vinkel över hur en "utbildad" barnrättsjurist ser på socialtjänsten.

http://debatt.svt.se/2011/11/03/socialtjansten-ar-oerhort-inkompetenta/

Jag håller inte med dig Legolas. Mitt svar var avsett att visa en annan sida än den bild som gavs av en "perfekt" socialtjänst. Tyckte du att jag tog i för mycket?

Ett barn kan bara ha en mamma och en pappa, det kan komma in andra människor i deras liv men ingen annan kan ta den rollen fullt ut.

Den enda orsaken till att frånta en förälder vårdnaden om sitt barn tycker jag är att den föräldern skadar barnet. Det ligger också i linje med det ett lagförslag nu om att oenighet mellan föräldrar inte skall få vara ett skäl att bryta vårdnaden.

Det är rollbilden och kärleken barnen behöver och förtroendet för den grumlas bara av om man tar vårdnaden ifrån en förälder vilket barnet kommer att få kännedom om förr eller senare.

Mat och tak över huvudet kan vem som helst ge ett barn men det har ingenting att göra med rollbilden av en mor eller far och möjligheten att påverka barnets framtid. Bryt inte den kopplingen!

Jag kan väl bara säga att vad Ragnela anser om min vårdnad skiter jag i ,hon vet inget om varför vi idag lever åtskilda , hon vet heller inte varför jag valt att flytta /bo i Thailand . Tänker inte vända ut och in på mitt liv på forumet , men att uttala sig som Ragnela då kategoriskt gör. Att först och främst att på samma sätt som SOC gör utifrån sin egen förutbestämda uppfattning döma folk . Dessutom så behöver man ju inte fundera på om det är en kvinna eller en man som gör detta uttalande ..
All heder till "Kycklingen " som trots att hon är kvinna kan se att det kan finnas faktorer som påverkar och som man som åskådare utifrån inte vet ett skit om..

Soc ljuger och intrigerar samt även påverkar barn /ungdomar att tala osanning för att kasta skit på på folk , då oftast pappan , och finns det sen en plastpappa med Thaifru med i bilden så är han per automatik , sex--ualförbrytare , pedofil m.m.

Detta har jag idag bevis på då frugans barn nu i sin trygghet i Thailand vågar öppna truten och tala öppet om vad Socialtjänsten ansåg var lämpliga uttalanden ..

Att jag flyttar till Thai beror på att en pensionär inte kan leva drägligt på en Svensk pension ,samt att jag under den kalla tiden ständigt har värk på grund av kyla mm. i Thailand är jag frisk som en nötkärna , skall detta avgöra huruvida jag skall ha möjlighet att påverka mitt barns framtid , att lägga den i Spc händer finns inte på kartan ....

Maktfullkomliga skitstövlar är dessa människor........

"mackes " sa:
Jag håller inte med dig Legolas. Mitt svar var avsett att visa en annan sida än den bild som gavs av en "perfekt" socialtjänst. Tyckte du att jag tog i för mycket?

Ett barn kan bara ha en mamma och en pappa, det kan komma in andra människor i deras liv men ingen annan kan ta den rollen fullt ut.

Den enda orsaken till att frånta en förälder vårdnaden om sitt barn tycker jag är att den föräldern skadar barnet. Det ligger också i linje med det ett lagförslag nu om att oenighet mellan föräldrar inte skall få vara ett skäl att bryta vårdnaden.

Det är rollbilden och kärleken barnen behöver och förtroendet för den grumlas bara av om man tar vårdnaden ifrån en förälder vilket barnet kommer att få kännedom om förr eller senare.

Mat och tak över huvudet kan vem som helst ge ett barn men det har ingenting att göra med rollbilden av en mor eller far och möjligheten att påverka barnets framtid. Bryt inte den kopplingen!

Tack Macke , kunde inte sagt det bättre ,, den fick du en karma för .....

"ragnela " sa:

Ursäkta mig lite grann.
Du verkar redan som första skribent om SOC personal vara ett praktexempel på vad som nämnts ovan.
4 år på högskola?? jag anser att personlig lämplighet borde avgöra mer i detta yrke.
Detta med prsonlig kompetens, och LIVERFARENHET skall inte glömmas bort.
Förmåga att läsa andras signaler mm. Hur tror du en nyex soc sek. har denna kunskap. Här är det avgörande för denna persons yrkesutövning, att ah en BRA handledare dom första åren, hur många har fått detta ?

Jag har inte varit i kontakt med SOC vilket jag är tacksam för. Att behöva lägga sina barns beslut hos SOC eller i en domstol kan aldrig vara bra för ett barn oavsett hur duktiga dem är.

Att man som skild träffar en ny kvinna och flyttar med denna betyder inte att man bryter med sitt barn. Om som Phonta säger att hans ex tar hand om barnet som en bra mor och han har bra kontakt med barnet så tycker jag självklart att ha ska ha delad vårdnad av sitt barn.

Det känns som det fattas något i Sverige, dels är det ju en sak att ta hand om barnet i det dagliga livet, det är ju svårt att göra 800 mil bort, därför får ju hon bland annat underhåll (nu menar jag inte att man kan köpa sig loss från ansvar utan man valt detta mellan mamma och pappa). Sen handlar det om barnets utveckling och val och där måste ju både biologiska får vara med att ta besluten (om nu inte ena förälderns agerande skadar barnet) detta tycker jag bara är sunt förnuft.

Jag förstår att det är jättesvårt på SOC att göra dessa utredningar, men det man hör (säkerligen ett fåtal fall med det är dessa som hörs) så har man förutfattade meningar om jämställdhet (lyssnar gärna mer på mamman oavsett att båda föräldrarna är viktiga för barnet) och om att om pappan gift sig med en yngre kvinna. Det bästa måste ju vara om föräldrarna kan komma överens ... men tyvärr är det ju inte alltid så när kärleken upphör och en känner sig lämnad kanske, då tar man barnen som slagträ (förhoppningsvis omedvetet för att förstöra för den andre föräldern).

Sen kan jag bara bekräfta Mackes bild av de som studerar på Socialhögskolan så är det tyvärr många som jag känner som har haft stora problem med sin egen identitet, det har tyvärr slutat i katastrof när de sedan kommit ut i arbetslivet.

Jag tycker tyvärr att många myndighetsanställda saknar medförståelse och gedigen utbildning, jag vet inte vad som hänt de senaste åren. Angående SOC har jag ingen erfarenhet men det finns säkert duktiga men tyvärr allt för många rötägg, man kan ju se det på TV varje vecka ...

Att bli en bra medmänniska är inget man lär sig på skolbänken ...

Har man utökat utbildningen på sopis till 4 år?
När jag gick där var det 3,5 år.
jag gick förvaltningslinjen i Lund. Våra lärare var inte nådiga mot den sociala linjen som mest ägnade sig åt att sitta i ring på golvet och hålla varandra i händerna. Här samlades en hög med flummare, många utan tydlig verklighetsförankring.
Efter studierna gick jag en vidareutbildning och blev rörmokare.

Och dessutom så har dessa "flummare" inget som helst ansvar för sitt agerande som tjänsteman , jag kan göra en anmälan till enhetschefen eller ev inkomma med en anmälan till Socialstryrelsen , som inte leder till ett skit , det som fick stopp på dessa "flummare" förra svängen var att barnen i förhör valde att tala sanning samt att jag upplyste om mina planer om att anmäla de inblandade för falsk tillvitelse .....

"Phonta " sa:
Och dessutom så har dessa "flummare" inget som helst ansvar för sitt agerande som tjänsteman , jag kan göra en anmälan till enhetschefen eller ev inkomma med en anmälan till Socialstryrelsen , som inte leder till ett skit , det som fick stopp på dessa "flummare" förra svängen var att barnen i förhör valde att tala sanning samt att jag upplyste om mina planer om att anmäla de inblandade för falsk tillvitelse .....
Nu har jag lite ,nej stor erfarenhet i ämnet.

Har fått rätt i ett ärende ang soc hos JO.

Men förstog att detta var en pappers tiger.

Så gick över att anmäla till Länstyrelsen, snabbare enklare.

Tro mej kunna det mesta i ämnet.

Men kan väl även säga att det finns bra folk på soc också.

Har själv samarbetat i ämnet med ett fler tal på olika konferenser landet runtj

Jo, det finns säkert bra folk , även om dom enligt mig måste vara lätträknade ....
Jag får likförbannat utslag av att se en Soctjänsteman/kvinna , den vi träffade igår var en riktigt vettig kille . Tror inte mitt ex kommer att gå till tingsrätten i detta ,vad har hon att vinna på det , ett sämre förhållande /samarbete mellan oss som föräldrar gagnar ju knappast vår son .. .Hon är ju en smart kvinna som dessutom är välutbildad så då måste hon ju enligt Ragnelas utfästelser göra det rätta ;D ;D ;D

"Sir One " sa:
Har man utökat utbildningen på sopis till 4 år?
När jag gick där var det 3,5 år.
jag gick förvaltningslinjen i Lund. Våra lärare var inte nådiga mot den sociala linjen som mest ägnade sig åt att sitta i ring på golvet och hålla varandra i händerna. Här samlades en hög med flummare, många utan tydlig verklighetsförankring.
Efter studierna gick jag en vidareutbildning och blev rörmokare.

Förnuftigt! Sopis är en ren chamanutbildning, en socialsekreterare är per se vad vi på göteborgska kallar en "fomme".

"legolas " sa:
Ja Phonta detta som Golden säger, kittlar också det som jag känner till i slika ärenden. jag har ju egen erfarenhet som jag berättade, men jag har absolut noll erfarenhet utav dessa skräckhistorier som du förmedlar om det sociala.

Det som jag inte förstår riktigt är att när en förälder fysiskt avviker ifrån barnets uppväxt, varför tillåter då myndigheterna denna person att fortfarande vara "vårdnadshavare". Man är ju inte ens närvarande ju...

jag hoppas att mina ord inte gör Phonta [¤#@@¤%] nu, för jag vill egentligen bara prata allmänt som svar på påståenden som kommit fram här i tråden. Jag hade själv vårdnaden under hemskillnaden (de 6 första månaderna innan skilsmässan gick igenom),

Mitt ex. hon startade då ett krav på att hon ville ha vårdnaden, myndigheterna satte igång en vårdnadsutredning som tog lite över 2,5 år att genomföra. Och jag kollades minutiöst, men jag tyckte aldrig att jag blev orättvist behandlad. Min dotter bodde hela tiden hos mig, och jag vann sedan hela denna process.

Så min erfarenhet är inte ringa, och jag slänger inte ur mig åsikter som inte är någorlunda verklighetsbaserade i alla fall. Detta med att SOC skulle välja en fosterförälder istället för dig som vårdnadshavare ifall ditt ex. skulle dö, är ju rent nonsens. Javisst så klart, de har möjligheten att välja annan, så klart att det måste vara så.....

Tänk om den överlevande föräldern är en drullputte, alkis eller knarkare eller [se x_]örbrytare, så klart att SOC ser till barnets bästa. men är du ingenting av det ovan. Så är du pappan,så du är den som vårdnaden övergår till hur enkelt som helst....

jag tror också som Golden, att exet nu kommer att söka ensam vårdnad OM det gynnar henne ekonomiskt. jag vet inget om det du betalar i underhåll eller vad som händer. Men om ditt ex. märker att hon tjänar på att vara ensam vårdnads-havare på pappret, så klart hon väljer att ta den striden.... Varför inte, hon är ju redan nu ensam vårdnadshavare.... Är du inte hemma och hjälper till med sonen, så är hon ju ensam.....

Så ser jag på det utan hängsle och livrem, och hoppas att jag inte gjort någon ledsen nu, men jag kände bara för att svara hur jag tror att det fungerar... Den förälder som sätter fram maten på bordet fysiskt, den föräldern som hjälper till med läxläsningen, som lägger ungen för natten, det är den föräldern som har vårdnaden "i praktiken" anser jag.

legolas

Mnja, Lego, min gode groggbroder och förtrogne,

Du skulle ha alldeles rätt i allting, om samhället fungerat som det gjorde på vår tid. Men serru, det gör det tyvärr inte! Efter 2006 års i evighet förbannade (obs i biblisk mening) Föräldrabalk har mycket förändrats och ingenting till det bättre.
Om Phontas ex skulle drabbas av en stroke och momentant lägga kängorna i vädret går samhället in och placerar barnet hos någon vänlig själ som kan ta hand om det i egenskap av fosterförälder. Vederbörande får då ett interimistiskt vårdnadshavarskap. Sedan skall frågan om vårdnaden avgöras, sannolikt i domstol. Pontha kan då yrka på vardnaden, men det kan fosterföräldern också. Saken avgörs i huvudsak av vad soc tycker och dom kan tycka vad f-n som helst. Nu har ju Phonta ett visst försteg som biologisk farsa, men säkert är det inte.
Lagen är i dag i vårdnadsärenden ett rent lotteri.
Det var bättre förr !

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp