Inte bara Thaikärringar ........

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har en kvinnlig vän som efter 16 år av helvete med misshandel å skit till slut lyckades lämna sin idot till man. Efter det väntade rättgång och under utredningsprocessen blev naturligtvis soc inblandade och snacka om totalt inkompetenta idioter. Pappan hotade sin dotter för att hon inte skulle vittna, sa att hon skickar honom till 10 års fängelse om hon vittnar mm. Dottern tog så illa vid sig att hon till slut började skära sig i armarna och vad gjorde soc? Jo dom föreslog att dottern skulle umgås lite mer med sin pappa...

Kommentar på det Ragnela?

"FA " sa:
Jag har en kvinnlig vän som efter 16 år av [¤#@@¤%] med misshandel å skit till slut lyckades lämna sin idot till man. Efter det väntade rättgång och under utredningsprocessen blev naturligtvis soc inblandade och snacka om totalt inkompetenta idioter. Pappan hotade sin dotter för att hon inte skulle vittna, sa att hon skickar honom till 10 års fängelse om hon vittnar mm. Dottern tog så illa vid sig att hon till slut började skära sig i armarna och vad gjorde soc? Jo dom föreslog att dottern skulle umgås lite mer med sin pappa...

Kommentar på det Ragnela?

Ja Soc är fullständigt fantastiska, jag har haft mycket att göra med dom inom ramen för tio års engagemang i just vårdnadsärenden (föreningen Pappa-Barn) och jag upphör aldrig att förvånas över den blandning av inkompetens, oförmåga och ren kriminalitet dom uppvisar.
Förklaringen ligger på flera plan. Socialsekreterarjobbet är nog det mest krävande jobb man kan ha, men tjänsten har inget att erbjuda de kompetenta människor som skulle kunna klara av det - dom blir psykologer eller nåt annat

Utbildninger är ett skämt! Jag har gått igenom materialet, bara för att se vad dom lär sig och det är i stort sett ingenting inom många områden, kursen är bara översiktlig. Att den är på flera år beror på att elevmaterialet är sopor, det är helt enkelt dom som inte kom in på kurser som kräver högre betyg. Och trots evighetslånga utbildningstider och trots att man ofta sänker kraven till den grad att lärosätena riskerar att förlora examineringsrätten (Jönköping, härom året) så har man ändå svårt att få rimlig grad av godkännande inom utbildningsomgångarna. Så soc-tanterna skulle vara ett skämt, om det inte vore för att dom har mer makt än vad forna dagars Gestapotjänstemän hade! (Dom hade åtminstone ett uttalat tjänstemannaansvar, det har inte soctanten), dom har makt att utan vidare slita sönder familjer och förstöra hela liv och när man vet detta är det inte längre så kul.

För tio år sedan satte en välbärgad och klok man upp en skottpeng på socialsekreterare: 10 000:- till den förste som lyckades få en vårdnadsutredare fälld för mened i rätten. Det ljugs nåt oerhört, så uppgiften verkade inte så svår. Men så väl skyddade är dom av sin tjänsteställning, att ännu har ingen lyckats, vad jag vet!

Nej, soc är inget att hurra för och dom gör sällan någon nytta.

"ragnela " sa:
Det var värst vad ni vet mycket om socialsekreterare och psykologer.

Enligt min erfarenhet (som soc sekr) kommer kritiken mest från folk som själva saknar utbildning.

Vårdnadsutredningar är hemska att göra. För det mesta bryr sig ingen av föräldrarna om vad barnen får gå i genom. De pratar skit om varandra inför barnen och sliter och drar i ungstackarna. I en utredning jag gjorde var 15 ungar inblandade! Hans, hennes ,deras.

Att betala under 1500 kr i månaden och dra till andra sidan jorden är ingen "delad vårdnad". Delad vårdnad är när man tar aktivt del i barnets vardag, vabbar, går på föräldramöten och när barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna.

Men de värsta vårdnadsutredningarna är de där ingen av föräldrarna vill ta något ansvar för barnet. De finns.

Hur en soc sekr kan vara 20 år begriper jag inte. Först gymnasiet och sedan 4 år på högskola.

De soc sekr jag känner är hårt arbetande människor, ofta med mycket erfarenhet och sunt förnuft.

Ragnela!

För det första är de utredningar Soc gör inga utredningar, ni utreder överhuvudtaget ingenting i ex.vis en vårdnadsutredning. Ni problematiserar ingenting, ni kollar inte faktauppgifter, ni godtar inga referenser (utöver skola/dagis), ni gör överhuvud taget inget klargörande utredningsarbete. Egentligen rör ni bara till hela saken för domstolen, som förlorar sin möjlighet att granska ärendet utan förutfattade meningar eftersom just ni presenterar just förutfattade meningar i "utredningsform" som rätten måste ta till sig.

Vidare följer ni aldrig upp era ärenden, och följakligen lär ni er aldrig någonting, ni får aldrig någon erfarenhet. Ni går i pension lika okunniga som vad ni var när ni började.

Ni följer sällan eller aldrig forskningen på området, hänvisar man till studier så känner Soc-tanten aldrig till saken. Socialstyrelsen har varnat domstolarna gång på gång för undermåliga vårdnadsutredningar, men ni lär er aldrig. Slutligen är just Soc ofta ett rent " Sonderkommando" för militanta feminister, som fritt kan blomma ut i skydd av sekretess och obefintligt personligt ansvar.

Att Du är socialsekreterare skall Du nog inte nämna för ofta, Ragnela, för det är ingen merit!

Varför görs vårdnadsutredningar? För att soc tycker det är kul? För att soc sekr ska känna makt? Eller för att föräldrar som en gång (förhoppningsvis) älskat varandra och avlat barn blir skogstokiga vid en seperation?

Dock. De flesta föräldrar klarar av att själva lösa problemen med delad vårdnad.
Utan inblandning från soc.

Inom alla yrken finns det stolpskott.

Tänk också på att det du ser, hör berättas och läser aldrig är hela sanningen.

"mackes " sa:
Jag håller inte med dig Legolas. Mitt svar var avsett att visa en annan sida än den bild som gavs av en "perfekt" socialtjänst. Tyckte du att jag tog i för mycket?

Ett barn kan bara ha en mamma och en pappa, det kan komma in andra människor i deras liv men ingen annan kan ta den rollen fullt ut.

Den enda orsaken till att frånta en förälder vårdnaden om sitt barn tycker jag är att den föräldern skadar barnet. Det ligger också i linje med det ett lagförslag nu om att oenighet mellan föräldrar inte skall få vara ett skäl att bryta vårdnaden.

Det är rollbilden och kärleken barnen behöver och förtroendet för den grumlas bara av om man tar vårdnaden ifrån en förälder vilket barnet kommer att få kännedom om förr eller senare.

Det Du nämner är ett förslag som innebär en utvärdering av 2006 års föräldrabalk, en feministisk katastrof tillkommen för att gynna mammorna. Kvinnorna var nämligen mäkta upprörda över 1998 års FB, där parterna var mer jämställda och kvinnorna inte gynnades så värst. Så kunde man ju inte ha det i ett land, där feminismen var Statsreligion!
Nu har man börjat tvingas inse vidden av den katastrof 2006 års Fb innebar, så det kanske kommer ändringar. Att Lego och en del av oss andra har lite olika syn på saken, beror just på att våra respektive erfarenheter kommer från olika tidsperioder, med olika lagar. Och Du har rätt i Din syn på Socialsekreterarmaterialet -det finns flera studier som visar på att socialsekreterarna ofta söker sig till yrket för att dom själva har så grava störningar att dom gärna vill arbeta i ett yrke där klienterna har ännu mer problem. I den miljön framstår dom ju själva som normala!
Mat och tak över huvudet kan vem som helst ge ett barn men det har ingenting att göra med rollbilden av en mor eller far och möjligheten att påverka barnets framtid. Bryt inte den kopplingen!

Det tråkiga är även att så fort en kvinna eller mamma med som i mitt fall gemensam vårdnad för ett barn i tidigare äktenskap känner sig förfördelad, så springer hon direkt till Soc och söker skydd under deras vingar , varför har ju Birger så charmant förklarat , soc är en inrättning för att skydda barnen och kvinnor från den hemska mannen , av oftast feministiska Socsekreterare,,vore underbart om det vore så väl , tyvärr är det defakto inte på det sättet . Soc gör bristande utredningar om huruvoda Jourhem är en lämplig placering för barnet , dom gör även ofta mycket bristfälliga utredningar om själva jourhemmet ,det verkar räcka att kvinnan eller familjen som skall vara Jourhem är kamrat till den aktuella Soc. sekreteraren.. Rent kriminellt handlande , jag orkar inte idag , men när det gäller min frus flickor borde det gå utmärkt att fälla aktuella utredare för tjänstefel. Om jag som tjänsteman i ett privat företag tar mutor så riskerar jag att dömas till böter eller fängelse , vari ligger skillnaden, att som utredare inom socialtjänsten aktivt medverka till lögner i en utredning , lögner som om det faller väl ut skulle innebära en inte obetydlig inkomst för en bekant som helt plötsligt utnämns till att passa som jourhem .. För den som inte vet så kan det upplysas om att en månatlig inkomst som motsvarar en Svensk arbetarlön idag utbetalas per placerat barn/ungdom , det är inga småslantar vi talar om .......

Ni går hårt åt Ragnela på ett sätt som inte är förtjänt för fem öre.
Att det kan finnas brister i systemet tror jag nog all håller ned om, inte minst många av dem som arbetar i det.

NI BÖR NOG BE RAGNELA OM URSÄKT. SLUTA MED ATT GE HENNE ANSVARET PERSONLIGEN.

Tack Sir One!

Jag tar inte åt mig av all den skit som öses över socialförvaltningarna i allmänhet och de kvinnliga socialsekreterarna i synnerhet. Av vilket en del är berättigat. Men de flesta är seriöst, hårt arbetande tjänstemän med ett tungt arbete. Det är inte bara vårdnadsutredningar som görs.

"ragnela " sa:
Tack Sir One!

Jag tar inte åt mig av all den skit som öses över socialförvaltningarna i allmänhet och de kvinnliga socialsekreterarna i synnerhet. Av vilket en del är berättigat. Men de flesta är seriöst, hårt arbetande tjänstemän med ett tungt arbete. Det är inte bara vårdnadsutredningar som görs.
Du borde nog ta åt dig. för att kunna förändra.

Har precis som en annan arbetat med barn frågor som en annan här på forumet.
Det var före hans tid.

Men jag har mött socialarbetare som har förstått problemen. ända upp i socialstyrelsen.
Varit på många konferenser riket runt. där man belyst det dåliga arbetet, ute bland socialkontoren. Samt aktivt medverkat.

Så lite själv kritik kan ju föra alla problem som soc har fram åt.

Efter som jag arbetat så länge i olika frågor ang soc,har jag träffat många bra.

Men majoriteten skulle aldrig arbeta med med folk som har problem.

Det bara är så, varför jo man har varit inne på detta i tråden-

Fungerar inte att som präst dotter utan bekräftelse i sin barn dom, att arbeta på soc. det gör hon endast på grund av egna problem.

Möjligt du till hör undan tagen, men det har vi ju ingen aning om.

"Sir One " sa:
Ni går hårt åt Ragnela på ett sätt som inte är förtjänt för fem öre.
Att det kan finnas brister i systemet tror jag nog all håller ned om, inte minst många av dem som arbetar i det.

NI BÖR NOG BE RAGNELA OM URSÄKT. SLUTA MED ATT GE HENNE ANSVARET PERSONLIGEN.

Jag ger inte Ragnela skulden för att SOC i sin helhet inte fungerar, men jag ber heller inte om ursäkt , varför skulle jag det , hon gav klart och tydligt en insyn i sin bedömning av en pappa som drar till andra sidan jorden inte kan kallas vårdnashavare , om man klargör sin åsikt på det sättet samtiidgt som man i nästa inlägg talar om att man arbetar som SOc sekreterare, då får man nog vara beredd på att få en del skit , iofs kanske hårt att döma henne pga. övriga kårens kvalifikationer , dock tycker jag nog att hon med sin ståndpunkt i ämnet vårdnad passar väl in i gänget .. men hon kan ju vara en trevlig person i alla fall ..... :D

"Phonta " sa:
Jag ger inte Ragnela skulden för att SOC i sin helhet inte fungerar, men jag ber heller inte om ursäkt , varför skulle jag det , hon gav klart och tydligt en insyn i sin bedömning av en pappa som drar till andra sidan jorden inte kan kallas vårdnashavare , om man klargör sin åsikt på det sättet samtiidgt som man i nästa inlägg talar om att man arbetar som SOc sekreterare, då får man nog vara beredd på att få en del skit , iofs kanske hårt att döma henne pga. övriga kårens kvalifikationer , dock tycker jag nog att hon med sin ståndpunkt i ämnet vårdnad passar väl in i gänget .. men hon kan ju vara en trevlig person i alla fall ..... :D

Nej, det skulle nog vara bra om Ragnela lärde sig de enklaste av de juridiska begrepp hon har(haft?) att hantera. Hon skriver om "vårdnad" men menar omvårdnad och detta är två helt olika begrepp. Men hennes kunskaper är typiska för socialsekreterare, som t.ex. brukar tro att en tingsrätt " beslutar" och inte vill lära sig skillnaden mellan ett beslut och att avdöma ett mål.

Nu tycker jag faktiskt att ni kan lägga av att hacka på Ragnela oavsett vad ni haft för dåliga erfarenheter innan. Håll er till sakfrågan och undvik personangrepp där ni bara upprepar er. :police:

Håller med "Tamload" Macke.... Vi ägger ner dessa på hopp , nu vet alla vad alla tycker .... ;D ;D ;D ;D
Men vad jag tycker är märkligt , det är Thais väldigt konstiga syn på detta med att skaffa barn och sen ta hand om omvårdnaden , det anser man vara en självklarhet att Mormor /Morfar alt Farmor/Farfar skall göra , allt medans föräldrarna åker ner till BKK för att arbeta i månader ,ibland åratal till annat land för att slkita ihop slantar till en fin Pickup .. Varför då överhuvudtaget skaffa barn , vi västerlänningar har ju i alla fall initialt en önskan att leva ihop samt omhänderta våra barn ...Frugand ungar är nu 15 samt 17 , år ,båda flickor, snart kommer någon av dessa att komma hem med magen i vädret, konstigt vore det annars , det är ju defakto Thailand , jag har förklarat att jag aldrig kommer att tillbringa min pension under samma tak som hennes döttrar med deras barn och ev. Thaiman . Det är ju i Sverige helt främmande och väldigt ovanligt att släppa ifrån sig sin avkomma , det käraste man har vill man ju själv vårda och sörja för ..
Att ta hand om döttrarnas barn är inget för min fru säger hon, aldrig ;D Aldrig säger hon bestämt . ja ja , säger jag då , ett är säker att då bor hon utan sin farangman ....

"ragnela " sa:
Tack Sir One!

Hej Ragnela !
Jag har en för en del kanske lustig fråga, den lyder följande.
Kan du ungefär uppskatta, hur många av dom KVINNLIGA soc sekr. som själva är gifta och har egna barn.

"Långeman " sa:
Hej Ragnela !
Jag har en för en del kanske lustig fråga, den lyder följande.
Kan du ungefär uppskatta, hur många av dom KVINNLIGA soc sekr. som själva är gifta och har egna barn.

Att det skall vara så dj-a svårt att sluta! Ragnela kan rimligtvis inte ta skott för hela socialtjänsten eller svara på din insinuanta fråga. De är över 10 000 soc.sekr från Norrland till Skåne, hur i all världen skall hon kunna ha koll på alla dem? Sluta!!! Är du verkligen intresserad så ring och fråga Soc.

"Phonta " sa:
Håller med "Tamload" Macke.... Vi ägger ner dessa på hopp , nu vet alla vad alla tycker .... ;D ;D ;D ;D
Men vad jag tycker är märkligt , det är Thais väldigt konstiga syn på detta med att skaffa barn och sen ta hand om omvårdnaden , det anser man vara en självklarhet att Mormor /Morfar alt Farmor/Farfar skall göra , allt medans föräldrarna åker ner till BKK för att arbeta i månader ,ibland åratal till annat land för att slkita ihop slantar till en fin Pickup .. Varför då överhuvudtaget skaffa barn , vi västerlänningar har ju i alla fall initialt en önskan att leva ihop samt omhänderta våra barn ...Frugand ungar är nu 15 samt 17 , år ,båda flickor, snart kommer någon av dessa att komma hem med magen i vädret, konstigt vore det annars , det är ju defakto Thailand , jag har förklarat att jag aldrig kommer att tillbringa min pension under samma tak som hennes döttrar med deras barn och ev. Thaiman . Det är ju i Sverige helt främmande och väldigt ovanligt att släppa ifrån sig sin avkomma , det käraste man har vill man ju själv vårda och sörja för ..
Att ta hand om döttrarnas barn är inget för min fru säger hon, aldrig ;D Aldrig säger hon bestämt . ja ja , säger jag då , ett är säker att då bor hon utan sin farangman ....

Det Phonta, är en del av de kulturskillnader som du snart får se på nära håll. Mormor här i huset bredvid är ensam och 70+ men tar hand om tre barn från föräldrar som jobbar utomlands och en mamma som gift om sig där hennes nya man inte vill ha "oäkta" barn. Ingen ifrågasätter.

Vår kärnfamilj i Sverige består ju oftast av 3-5 personer och då finns inte så mycket val men med 20-30 personer i familjen är detta agerandet inget konstigt och barnen märker ingen större skillnad. Säkert är det mycket historia bakom också,

Som sagt, en av de saker som är svåra att förstå men man måste acceptera, och det finns många fler. Legolas är väl inne på dem titt som tätt i sin tråd.

;DDå kommer ni att få se en kille som står fast för vad han sagt tidigare , inga småbarn under mitt tak .... förutom mina egna om det fallaer det sig så.. I annat fall lever jag på annan ort i Thailand och då som singel, funkar det inte så lever jag sen ensam ......

;D ;D när det gäller att låna ut saker så är det tvärstopp , jag har köpt bla. verktyg för att de skall fungera när jag vill ha dem , Thai vårdar ingenting , möjligtvis familjen :D Nej , mina verktyg är EJ för utlåning , ej heller min motorcykel, nåt annat äger jag inte i Thai, så det blir lätt. När det gäller utlåning så går jag bara på min frus egen ide , låna aldrig ut till en Thai ... Aldrig ,ty du får ej tillbka , varken pengar eller pinaler ...Hotell bedriver jag inte , jag bor själv som gäst i frugans hus , men hon vet att kommer det in småbarn så flyttar hennes försörjande man, ty annars får han försörja alla under det taket , vilket jag ALDRIG kommer att göra . De kan jobba ohop sitt levebröd själva , inte ligga i hängmattan hela dagen i arbetsför ålder .....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp