Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Nja..
som vanligt har du noll koll :)

"Historien visar att aktier är en överlägsen sparform. Ingen annan tillgång – vare sig fastigheter, obligationer, konst eller antikviteter – ger en sådan avkastning som aktier. De senaste 100 åren har Stockholmsbörsen (Affärsvärldens Generalindex) stigit med ungefär 10 procent per år i genomsnitt. Detta trots oljekriser, fastighetskriser och IT-krascher.

I USA, som har ännu äldre statistik, har man kunnat mäta avkastningen sedan 1802, alltså över 200 år. Även där finner man samma utveckling."

http://www.investeraren.se/aktieskola.shtm

En bostad kan aldrig bli en investering eftersom en investering ger dig pengar på kontot var månad/år, ett boende är raka motsatsen, det vill säga den kostar dig pengar var månad/år.
Den dagen du säljer måste du ju bo nån annanstans och denna "annanstans" har haft samma prisutveckling som din förra/gamla bostad.

Att banker och folk hela tiden envisas med att kalla sina bostäder för en investering är självbedrägeri.

Finns ett index över 100 år som visar att bostaden inte ökar ett skit i värde (reella värde), om du köpte ett hus för 200 000:- på den tiden när du hade 7.50 i timlön eller ett för 2 miljoner när du hade 75 spänn i timmen blir ju lixom samma sak :)
Köper man rätt aktie kan det gå bra, ngt för banker att syssla med o även de går bet.
Hade tur o gick in i Ericsson, 200.000 aktier när de låg på 2,98....Har kvar allt!

"BaBoo " sa:
Hur mycket tar de i förvaltningsavgift på fonderna där (i %)?

Är ju olika inte sett någon fond som förvaltas av Kasikorn, utan Europeiska förvaltningsbolag. Får kolla på kasikornasset.com/en/pages/default.aspx så kan du se fond info där.

"Hans Svensson " sa:
Köper man rätt aktie kan det gå bra, ngt för banker att syssla med o även de går bet.
Hade tur o gick in i Ericsson, 200.000 aktier när de låg på 2,98....Har kvar allt!

Ericsson är EXAKT en sådan bransch jag INTE vill ha aktier i.

"Jonas " sa:
Är ju olika inte sett någon fond som förvaltas av Kasikorn, utan Europeiska förvaltningsbolag. Får kolla på kasikornasset.com/en/pages/default.aspx så kan du se fond info där.

aha ok, så det är samma fonder (som i väst) fast du köper dem via Kasikorn då.

"Hans Svensson " sa:
Ericsson gjorde väl en omvänd split för några år sedan så du har väl inte 200 000 kvar? Men någon fattig pensionär har väl inte råd med sådana investeringar?

"BaBoo " sa:

AHA ??? Kanske bra att veta som självutnämd "börsklippare" ;)

Läs och lär av Jonas , kanske en styrman är vassare än en målarförman ........ ::)

"Phonta " sa:
AHA ??? Kanske bra att veta som självutnämd "börsklippare" ;)

Läs och lär av Jonas , kanske en styrman är vassare än en målarförman ........ ::)

Att jag skall veta hur det ligger till i Thailand och Kasikorn bank kan du väl inte kräva eftersom jag dels inte handklar fonder och absolut inte i Thailand.
Om jag tänkt köpa fonder som jag kan köpa från Avanza så varför skulle jag då köpa dem via Kasikorn??

Att Jonas gör det är ju en helt annan sak eftersom han inte längre bor i Sverige.

Men som vanligt så kommer det bara skit ur din obildade käft.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Kul att hetsa upp en målare ;D ;D ;D

Fick av någon anledning för mig att just Du kan allt , vet inte varför , men tror många andra tänker detsamma här på forumet ::)

"BaBoo " sa:

Indien fonden som jag köpte såg jag nu den är förvaltad av Kasikorn. Totalkostnad på den är 1.19% Den har gått upp 32% senaste 6 månaderna.

Jag som missförstod lite innan, läste inte riktigt på fonden, dom förvaltas av Kasikorn, den Globala fonden som jag sa förvaltades av Blackrock, var igentligen att 80% av fondens tillgångar investeras i Blackrock BGF-Global allocation fund som är master fund i fonden kan man säga. Så Blackrock står för 80% av förvaltningen av fonden.

Gemensamt mellan fonderna verkar vara att dom är partly Hedging

"Phonta " sa:
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Kul att hetsa upp en målare ;D ;D ;D

Fick av någon anledning för mig att just Du kan allt , vet inte varför , men tror många andra tänker detsamma här på forumet ::)
"Röggen" höll inte för jobbet som ställningsbyggare, därefter sjuka kassan...
Hade en polare som var en stor expert på optioner/waranter...trodde han, förlorade alltid men fortsatte trots riskerna, det är som med spel där man fantiserar om stora vinster - chansen är dock alltid större att det går fel!

"Hans Svensson " sa:
"Röggen" höll inte för jobbet som ställningsbyggare, därefter sjuka kassan...
Hade en polare som var en stor expert på optioner/waranter...trodde han, förlorade alltid men fortsatte trots riskerna, det är som med spel där man fantiserar om stora vinster - chansen är dock alltid större att det går fel!

Har aldrig gått på sjukkassa (ännu).
Tycker man om spel skall man spela på lotto och hästar och inte köpa aktier, eftersom aktier är något man behåller helst i minst 10 år så måste det bli ganska tråkigt för en spelare att hålla på med värdeinvestering. En investering skall vara tråkig.

"Jonas " sa:
Indien fonden som jag köpte såg jag nu den är förvaltad av Kasikorn. Totalkostnad på den är 1.19% Den har gått upp 32% senaste 6 månaderna.

Jag som missförstod lite innan, läste inte riktigt på fonden, dom förvaltas av Kasikorn, den Globala fonden som jag sa förvaltades av Blackrock, var igentligen att 80% av fondens tillgångar investeras i Blackrock BGF-Global allocation fund som är master fund i fonden kan man säga. Så Blackrock står för 80% av förvaltningen av fonden.

Gemensamt mellan fonderna verkar vara att dom är partly Hedging

1,19% är nog inte så farligt men den största anledningen till att jag hellre håller mig till aktier är just för att avgifter på 1-3% blir astronomiska summor över tid. Man får tänka på ränta på ränta effekten, tex om man sätter in 10 000:- i månaden i 15 år med 5% utdelning/avkastning så blir summan om 15 år 2 684 026, räknar man bort 1,2% i avgifter så får man istället 3,8% vilket blir under samma tid 2 312 559:-.

Så över 350 tusen som man kunde levt loppan för om 15 år istället för att göda banken :)

"Janne " sa:
Ericsson gjorde väl en omvänd split för några år sedan så du har väl inte 200 000 kvar? Men någon fattig pensionär har väl inte råd med sådana investeringar?
Det är riktigt 10 blev en aktie....-sålde en bostad och köpte för vinsten, -skojade här, det blev en mycket dålig investering, gör inte något idag, det är glömt, har dock kvar aktierna, tycker det är stimulerande att se både stora nedgångar och naturligtvis alltid roligare med det omvända. Pengar har ingen större betydelse för mig har så jag klarar mig.
Ska man syssla med aktier ska man kunna läsa ett bokslut, veta vad p/e-tal betyder m.m - köpa rätt aktie och sälja vid rätt tillfälle. Ha en strategi med andra ord, ngt jag inte är intresserad av.
Är inte pensionär ännu, har ett vanligt kneg.

Jag skrev ju för ett tag sen att börsen snart kommer krascha, nu har den rasat på rätt duktigt ett tag även om det inte är en krasch än. Det kan vända upp igen en gång och leta sig uppåt en bit men inom inte allt för lång tid kommer en rejäl krasch så ni som sitter med investeringer i svenska börsen bör fundera på att sälja innan det är för sent.

Visa bilaga 40064

"bson " sa:
Börsen bara fortsätter rasa..

:D

prostinnan_lotten-756336.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp