Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Men han jobbar väl inte på ett norskt företag?
Jo han jobbar för ett Norsk företag flaggat i Panama.Antagligen så är han anställd av Panama-företaget. Men det norska företaget är skyldiga att uppge samtliga underleverantörer. Vi hade samma raid inom byggbranschen för några år sedan och det var många som fick kvarskatt det året :-)

Jag hade gärna sluppit skatt, MEN om det innebär att jag själv måste pensionsspara, själv stå för försäkringar för sjukvård, så vet i fan om jag inte hellre betalar skatt :)

Jag betalar skatt i Norge där jag jobbar. I Sverige spenderar jag flera hundratusen om året som jag misstänker hjälper landet på det ena eller det andra sättet. Utöver det så betalar jag naturligtvis skatt på husen, på bilen osv..

"Caveman™ " sa:
Jo han jobbar för ett Norsk företag flaggat i Panama.Antagligen så är han anställd av Panama-företaget. Men det norska företaget är skyldiga att uppge samtliga underleverantörer. Vi hade samma raid inom byggbranschen för några år sedan och det var många som fick kvarskatt det året :-)

ok.. kan kanske bli dyrt för Jonas då eller?

Men haregud läser du inte vad jag skriver, jag jobbar för Världens största olje-rederi ett Kanadensiskt jag jobbar inte för Norge.

Vi har alla möjliga Nationaliteter ombord, Norska, Svenska, Fillipinare, Polacker etc.
Vi har alla olika skatteavtal bara Norrmännen är anställda i Norge pga. att dom har andra skatteregler, Fillipinarna går på internationellt kontrakt, Polackerna på Polskt och jag på Internationellt pga. Jag är utflyttad innan när jag bodde i Sverige gick jag på Svenskt kontrakt och betalade skatt i Sverige.
Har bara bott utomlands i 3 år jobbade här och skattade till Sverige innan men som sagt inga rättigheter bara straffskattad.

Fattar inte vad du tjötar om Norge för, tror du Norge är det enda landet med Olja i Nordsjön eller??
Hade jag därimot varit på Norsk båt så hade jag betalat skatt i norge samma som dig men så är inte fallet.

Jag har varit i Norsk hamn en gång på dom 3 senaste åren, nu skall jag dit igen för en andra gång, vi är nästan aldrig i Norska hamnar utan går mer åt Central Europa.

Så förstår inte varför du dillar om Norge hela tiden.

"Caveman™ " sa:

Som sagt en stor skillnad mellan sjöfart och byggbranchen borde kanske kolla upp lite vad som gäller skattemässigt innan du kommer här och dillar.

Öppnade mitt bankkonto I Kasikorn bank för många herrans år sedan,(böndernas bank, står säkert), - visade passet då när jag öppnade kontot, har aldrig varit annat än turist i landet. Jag har skickat pengar dit när kursen varit bra och har ett visa kort, tar ut pengar när jag är där. Kan gå in via internet och kolla på kontot, har inget behov av att göra transaktioner så.
Scott Mallon har lagt ut en video på youtube att en av de banker han har, thai Military bank börjar krångla och ställer krav på visum för att inte stänga kontot.

"Hans Svensson " sa:
Öppnade mitt bankkonto I Kasikorn bank för många herrans år sedan, visade passet då när jag öppnade kontot, har aldrig varit annat än turist i landet. Jag har skickat pengar dit när kursen varit bra och har ett visa kort, tar ut pengar när jag är där. Kan gå in via internet och kolla på kontot, har inget behov av att göra transaktioner så.
Scott Mallon har lagt ut en video på youtube att en av de banker han har, thai Military bank börjar krångla och ställer krav på visum för att inte stänga kontot.

Precis som du så har jag Kasikorn, öppnade kontot som turist, aldrig haft några problem, de gånger bathen går ner eller norska kronan går upp så för jag över pengar dit :)
Så har ett Visa-kort där som jag använder när jag är i Thailand.

Att jag valde Kasikorn har inga som helst analyserande orsaker (trots att jag är "finansiellt geni") ;) .. utan var som så att jag gick runt på de olika bankerna på Central Festival på Phuket och Kasikorn var den första banken som jag kom till som godkände mig med mitt turistvisa utan husbok osv.. :)

Samma sak här, Kasikorn är det som gäller. Dom var väldigt trevliga och tillmötesgående på kontoret hemma i byn, dvs om man hade någon som kunde tolka med sig. Engelskan var en aning bristfällig, minst sagt.

Dom flest bankerna är ok men på bkk bank får man ett riktigt visa kort med ens namn på utan att det för den sakens skull är ett kredit kort.

"bson " sa:
Dom flest bankerna är ok men på bkk bank får man ett riktigt visa kort med ens namn på utan att det för den sakens skull är ett kredit kort.

Samma med Siam C , men dessa två är ju de stora , Kasikorn var väl om jag inte minns fel den som "Konkade" när Thailands banker kollapsade för ett antal år sedan .......

"Phonta " sa:
Samma med Siam C , men dessa två är ju de stora , Kasikorn var väl om jag inte minns fel den som "Konkade" när Thailands banker kollapsade för ett antal år sedan .......

Har du fått VISA med ditt namn på? Vet att du skrev att du hade problem för du kunde inte handla över nätet.

"bson " sa:

Är det inte pga. att du har företag får alla det på bangkok bank för det är inte vad det står på deras hemsida att västerlänningar kan få, där gäller samma regler som hos Kasikorn.

"bson " sa:

Ser bara att Bangkokbank har samma debit card som Kasikorn för turister, med longstay VISA kan du få med namn men då skall vissa krav vara uppfyllda.

Urklipp från Bangkok bank

4. Evidence of income and a deposit account required. Customers may be required to deposit collateral. Credit card approval is solely at the bank’s discretion.

Det har jag nu fått som turist på Kasikorn, vilket bangkokbank har kryssat ut på sin hemsida att man inte kan få hos dom, är ju som jag skrev innan i min tråd igentligen inget kreditkort jag har låst 100k bath på det som en deposition jag kan använda mig av, kan inte ta kredit. På dom 100k fick jag en högre ränta.

Kollar runt på olika banker så ser jag inte att någon skulle vara mer gynnsam för turister tror mer det handlar om hur man blir bemött på sitt kontor dom har likfärdiga erbjudanden och möjligt Bangkokbank är riktmärket.

Står också på Bangkokbank.

If you already have a Bangkok Bank savings or current account, you can easily apply for a Be1st Visa Debit card by taking your passbook and your ID card or passport (if you are an expatriate) to any Bangkok Bank branch. You will be issued with a Be1st Visa Debit card on the spot and asked to key in a 4-digit PIN.

Som turist är du inte expatriate, så antagligen inget erbjudande som inga andra banker har i mitt fall var det ju skillnad jag är ju klassad som turist sålänge jag är visum lös.

Jag har visakort på krungtai, kasikorn och bkk bank, kasikorn och bkk bank fixade när jag hade workpermit. Visat från bkk bank står mitt namn men inget som jag bad om, sa bara att jag ville ha atm kort. Kände inte till skillnaden förrän du skrev om det. Bara bkk kortet som funkar på nätet.

"Hans Svensson " sa:
Öppnade mitt bankkonto I Kasikorn bank för många herrans år sedan,(böndernas bank, står säkert), - visade passet då när jag öppnade kontot, har aldrig varit annat än turist i landet. Jag har skickat pengar dit när kursen varit bra och har ett visa kort, tar ut pengar när jag är där. Kan gå in via internet och kolla på kontot, har inget behov av att göra transaktioner så.

Så Scott pratar bara strunt här då...?

Det är enbart Amerikanare som inte får öppna konto i TMB alla andra nationaliteter går bra. Det skall dessutom var enbart denna banken som hindrar Amerikaner från att öppna konto. Varför vet jag inte men svågern är chef på TMB och enligt honom är det på detta visset.
Intressant tråd hoppas att någon här kan beskriva hur det fungerar med fonder och handel framöver. Frågade för några dagar sedan om det var möjligt för mig att handla staligaobligationer hos Bangkok bank det var inte möjligt som utlänning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp