Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Khuntan " sa:
Det är enbart Amerikanare som inte får öppna konto i TMB alla andra nationaliteter går bra. Det skall dessutom var enbart denna banken som hindrar Amerikaner från att öppna konto. Varför vet jag inte men svågern är chef på TMB och enligt honom är det på detta visset.
Intressant tråd hoppas att någon här kan beskriva hur det fungerar med fonder och handel framöver. Frågade för några dagar sedan om det var möjligt för mig att handla staligaobligationer hos Bangkok bank det var inte möjligt som utlänning.
Intressant, märkligt att det bara gäller amerikaner, då kanske man kan förstå Scott Mallons reaktioner i videon bättre.
Har Kasikorn och aldrig haft minsta bekymmer med dem.

Kanske ger igen efter USA har uppmanat sina landsmän att boka om sina biljetter till Thailand till någon annanstans och dragit in bidrag. Kanske deras sätt att ge igen mot Amerikaner vem vet.

Fick e-mail idag från Kasikorn, godkänd på K-cyber invest idag, så nu kan jag även handla och följa mina fonder på internetbanken. Var väl sista pusselbiten har jag dom flesta saker man hade möjlighet till på sin Svenska bank förutom lånemöjligheten.

Kanske gynnar en i framtiden för då kommer man ju bli skattebetalare i Thailand på sina fonder, kanske ser bra ut.

Intressant tråd , mao Kasikorn verkar vara ett bra avl att flytta sina sparslantar till . På mitt Visa SCB står inget namn och det är bara ett Debicard . jag vill kunna göra mina övberföringar själv från Swedbank samt se när de kommer in i Thaikontot , vill även kunna flytta andra hållet till Swedbank vid tillex semesterresor ..

Någon som kan det och i så fall var och vilken bank ..

Kan du Jonas göra detta ???

Nej kan inte gå in och föra över pengar på min internetbank i Thailand till Sverige, möjligheten finns (alternativet finns när man loggat in) men jag fick inte tillgång till den tjänsten för då behövde jag arbetstillstånd sa dom. Så om jag skall föra över till Swedbank måste jag gå till bankontoret.

"Phonta " sa:
Intressant tråd , mao Kasikorn verkar vara ett bra avl att flytta sina sparslantar till . På mitt Visa SCB står inget namn och det är bara ett Debicard . jag vill kunna göra mina övberföringar själv från Swedbank samt se när de kommer in i Thaikontot , vill även kunna flytta andra hållet till Swedbank vid tillex semesterresor ..

Någon som kan det och i så fall var och vilken bank ..

Kan du Jonas göra detta ???

Jag har oxå Kasikorn och inga problem att föra över från Swedbank i Norge till Kasikor i Thailand, andra hållet har jag inte provat!

"Jonas " sa:
Fick e-mail idag från Kasikorn, godkänd på K-cyber invest idag, så nu kan jag även handla och följa mina fonder på internetbanken. Var väl sista pusselbiten har jag dom flesta saker man hade möjlighet till på sin Svenska bank förutom lånemöjligheten.

Kanske gynnar en i framtiden för då kommer man ju bli skattebetalare i Thailand på sina fonder, kanske ser bra ut.

Har med Investkonto där och blev "tvingad" att köpa en fond för 5000 Baht för att få detta konto, samma för dig eller?

Med Bkk Bank får man alla möjligheter inkl namn på visa kortet och billigare överföringsavgift när man skickar pengar från Sverige.
Jag får ett sms när en transaktion genomförts.
Ang att föra över från Thai till annat land är det nog workpermit som gäller, har faktiskt inte utforskat den möjligheten men jag har ju wp så ska testa.

Föra över från Swedbank till kasikorn det är inga problem är åt andra hållet dom sa att arbetstillstånd krävdes, var nere på banken och pratade, dom ringde upp någon på informationen i Bangkok som sa detta.
För skickar du från Swedbank är det ju Sveriges lagar som gäller vid utförsel av valuta och Skicka från Thailand dom Thailändska. Så utan arbetstillstånd sa dom att jag var tvungen att gå till banken och föra över för jag var tvungen att skriva under på vad pengarna skall gå till.
Detta var förklaringen jag fick, men då hade jag varken fondsparande eller kreditkort så skall se nästa gng.
Får man tillgång till det så måste man skicka in en ansökan på att registrera sitt Svenska konto nummer på sin kasikorn internetbank, när det är godkänt är det bara att skicka fram och tillbaks på internetbanken, men som sagt jag har inte tillgång till tjänsten.

"bson " sa:
Med Bkk Bank får man alla möjligheter inkl namn på visa kortet och billigare överföringsavgift när man skickar pengar från Sverige.
Jag får ett sms när en transaktion genomförts.
Ang att föra över från Thai till annat land är det nog workpermit som gäller, har faktiskt inte utforskat den möjligheten men jag har ju wp så ska testa.

Jo jag får med ett sms varje gång kortet används, får även 1% i bonus på alla köp och mitt namns står på kortet oxå har jag för mig.

"BaBoo " sa:
Jag har oxå Kasikorn och inga problem att föra över från Swedbank i Norge till Kasikor i Thailand, andra hållet har jag inte provat!

Va ju andra hållet dom prata om skicka.från svedala har nog ingen svårigheter me.

Men går.ju att ta ut från kasikorn kontot.i sverige.me.ju jag har limit 200,000 bath så inga problem.att ta ut.va jag själv behöver

"glimten66 " sa:
Men går.ju att ta ut från kasikorn kontot.i sverige.me.ju jag har limit 200,000 bath så inga problem.att ta ut.va jag själv behöver

Vad kostar det att ta ut i Sverige med ett thaikort?

"BaBoo " sa:
Har med Investkonto där och blev "tvingad" att köpa en fond för 5000 Baht för att få detta konto, samma för dig eller?

Hade redan fondkonto i banken men hade inte möjlighet till internthandel och följa dom på min internetbank föränns idag. För nu måste man skicka en pappersansökan för att få K-Cyberinvest godkänt, är väl sen ca. 2 månaders tillbaks så var det beror på kan man nog klura ut.

Nu har jag testat köpa Fonder via internet på mitt K-Cyberinvest konto fungerade bra, köpte fonder som investerade i Indien var ett provköp se så det funkade att handla.
Var inte så mycket fonder att välja mellan inte som på Swedbank precis. Men det är ok plus fanns lite andra sparalternativ.

Baaboobooo skrev

men baaboboo , det måste även Du förstå att det var just dena andra vägen det var frågan om , just Thailands sätt att se på valutautflöde , det är ett "One way thinkin "

In med stålar är ok ,men ej ut . Men jag vet nu hur man gör , man går in och säger att man skall göra in insättning i Thaidamens konto i Sverige , då funkade det utmärkt utan problem , ojojoj Thailand ,Thailand

och mitt namns står på kortet oxå har jag för mig.

Vad står det för namn på kortet ?? "Målarförman Baa Booo" ;D ;D ;D

Sorry Baa bobo , var bara tvungen ::)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp