Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I detta landet kommer man nog längre som kinjao farang, ser aldrig några Thai som kastar runt sina pengar till höger och vänster men farangens går bra och det beror väl på att för många faranger i detta land tror dom kan köpa sig respekt men istället har respekten över farangen och hans ägodelar gått hel förlorad i detta land.
så nöjer mig med att vara kinjao farang då ;)

"Jonas " sa:
Gäller det hålla slantarna beredda snart dags att gå all in.
Alldeles för tidigt, det här är bara en krusning av det som kommer, först går det nog upp lite igen sen kommer det rasa ordentligt. Stå utanför eller ev köp guld ;-)

"bson " sa:
Alldeles för tidigt, det här är bara en krusning av det som kommer, först går det nog upp lite igen sen kommer det rasa ordentligt. Stå utanför eller ev köp guld ;-)
Men en guldfond, annars kanske hon inte vill sälja det när det är dags att gå in på börsen igen.

Lite intressant när alltid när börser rasar så är rådet från rådgivare att man ska behålla kapitalet i fonderna. Deras argument är ju att på lång sikt stiger fonderna, sant men går man ur under raset och köper efteråt så går det ju ännu bättre. Men de är kanske lite partiska, vem tjänar på fonder även när värdet faller, ju förvaltarna de tar ju sin provision på hela innehavet och inte på uppgången.

"Janne " sa:
Men en guldfond, annars kanske hon inte vill sälja det när det är dags att gå in på börsen igen.

Lite intressant när alltid när börser rasar så är rådet från rådgivare att man ska behålla kapitalet i fonderna. Deras argument är ju att på lång sikt stiger fonderna, sant men går man ur under raset och köper efteråt så går det ju ännu bättre. Men de är kanske lite partiska, vem tjänar på fonder även när värdet faller, ju förvaltarna de tar ju sin provision på hela innehavet och inte på uppgången.
Man ska aldrig lyssna på en fondförvaltare, dennes enda uppgift är att tjäna pengar på dig och man kan ju enkelt säga att på lång sikt lönar det sig alltid med aktier... Allt är enkelt med facit i hand men faktum är att inte ens experterna vet vad som händer med börsen om 2 tim.
Det jag tittar på är att kurserna är uppblåsta och det ekonomiska läget i framförallt europa inte ser ljust ut och att allting går i cykler och nu har vi haft en långvarig uppgång.

Brorsan hade en gång en aktierådgivare på besök som hade en massa bra tips.
Jag sa då till brorsan, kolla vilken bil snubben kör, det var en minst 10 år gammal japs.. Hade han kunnat nåt så hade han varit stenrik och det samma gäller alla rådgivare på banker mm, dom är bara intresserade att få in lite fondavgifter som man får pröjsa oavsett om det går upp eller ner.

Nä dom verkliga experterna får man inga tips av, tänk själv och ha i tanken att historien tenderar att hela tiden upprepa sig..

Först var det upp en bit idag och lurades lite men nu är det minus 1.38% och det stänger förmodligen på minus idag också.

"bson " sa:
Idag gick det upp lite ... drygt 3% så nu ska stora fallet komma ...

"Janne " sa:
Idag gick det upp lite ... drygt 3% så nu ska stora fallet komma ...
Ja det var en rejäl rekyl efter många dagars nedgång, möjligt att det etablerades en botten vid 1250 och att det nu går upp igen innan det riktiga raset kommer, det kommer att gå betydligt längre ner än så här. Men det kommer alltid rekyler åt alla håll så det som är avgörande för fortsättningen är hur bolagsrapporterna kommer in nu i veckan. Antingen ger dom stöd åt att gå upp igen eller så kommer det rasa vidare. Det som är tydligt är att marknaden nu är mycket känsligare än innan, förut kunde det komma negativ statistik men det gick ändå upp, det verkar ha ändrats nu vilket talar för att det kan gå ner mycket mer om bolagsrapporterna inte är bra.
Spännande är det iaf.

"Khuntan " sa:
Det är enbart Amerikanare som inte får öppna konto i TMB alla andra nationaliteter går bra. Det skall dessutom var enbart denna banken som hindrar Amerikaner från att öppna konto. Varför vet jag inte men svågern är chef på TMB och enligt honom är det på detta visset.
Intressant tråd hoppas att någon här kan beskriva hur det fungerar med fonder och handel framöver. Frågade för några dagar sedan om det var möjligt för mig att handla staligaobligationer hos Bangkok bank det var inte möjligt som utlänning.

Thailand och USA har ett avtal om informationsöverföring kring amerikanska medborgares tillgångar på Thailändska banker. FATCA avtalet. Även Sverige har skrivit under detta avtal. Därav svårigheten för amerikianska medborgare att öppna konto.

"Jonas " sa:
Är ju olika inte sett någon fond som förvaltas av Kasikorn, utan Europeiska förvaltningsbolag. Får kolla på kasikornasset.com/en/pages/default.aspx så kan du se fond info där.

Jag rekomenderar att du ber din lokala bankkamrer att hjälpa dej med ett konto i
Kasikor Securities. Du har mycket mera placeringsval i deras plattform.
Kstock2fund är en utmärkt "parkeringsplats" innan du tex köper en av deras strukturerade produkter, tex en 5 års obligation med kapitalskydd.
Kolla avgifterna bara ! Thai banker är som svenska dom tar 0.xx % i förvaltningsavgift

"george " sa:
Jag rekomenderar att du ber din lokala bankkamrer att hjälpa dej med ett konto i
Kasikor Securities. Du har mycket mera placeringsval i deras plattform.
Kstock2fund är en utmärkt "parkeringsplats" innan du tex köper en av deras strukturerade produkter, tex en 5 års obligation med kapitalskydd.
Kolla avgifterna bara ! Thai banker är som svenska dom tar 0.xx % i förvaltningsavgift
Personligen får jag rysningar av strukturerade produkter. Känns som banken vill tjäna pengar två gånger på dig i såna produkter.

Men kan ju vara bra för minska risk.

Ett alternativt är ju att bygga produkten själv om man har kunskapen med värdepapper.

"bson " sa:
Jag skrev ju för ett tag sen att börsen snart kommer krascha, nu har den rasat på rätt duktigt ett tag även om det inte är en krasch än. Det kan vända upp igen en gång och leta sig uppåt en bit men inom inte allt för lång tid kommer en rejäl krasch så ni som sitter med investeringer i svenska börsen bör fundera på att sälja innan det är för sent.

Ja "kraschen" varade i 2 dar :)

För övrigt kommer jag att börja handla igen när vi kommer under 300 på OMXSPI.. vilket kan dröja något eller ett par år.
Senast var mellan aug-okt 2011.

"BaBoo " sa:
Ja "kraschen" varade i 2 dar :)
Nja 2 veckor å ner ca 13% blev det den här gången. Men nu uppe igen och en volatil börs är ju toppen. Men kraschen kommer det kan ni vara lugna för och få kommer att hinna reagera för när det kraschar då går det fort. Folk kommer först tänka att det är bara en vanlig rekyl, går snart upp igen men det fortsätter bara ner och snart vill folk inte sälja för att förlusten blir för stor och sittet kvar och förlorar ännu mer. Så länge man inte säljer har man inte förlorat säger dårarna...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp