Jäklar också, känns som jag gått i en fälla, jag betalade 300.000 Bath i Sinsot

Är 300" för mycket i sinsod?

CHONBURI — A rooster and a hen tied the knot in Chonburi province today, a union that their owners hope will produce talented birds for cockfighting tournaments.

The wedding, which took place in a village in Ban Bueng district this morning, was modeled after a traditional Thai wedding with monks' prayer, wedding parade, and dowry.

The “groom,” a rooster called Yod Makham, is an experienced gamecock that has never lost a match, said his owner, Weerachai Charunet. Weerachai, 54, estimated that Yod Makham is worth at least one million baht.

The rooster first met his “bride,” Dok Mai Fai, when he defeated her in a cockfighting match two years ago, said Dok Mai Fai's owner, Saman Thongkam, 40. Upon seeing the rooster's skills, Saman said he immediately wanted to breed the two birds.

"In that match, my [bird] was defeated in both scores and punches. It was a complete defeat," Saman told reporters. Saman said he spent many months convincing Weerachai to agree to the "marriage." Weerachai eventually conceded, and received 300,000 baht in cash as a dowry from Saman at the ceremony today.

Detta betyder att priset på denna tupp blev 300.000B, ceremoni med munkar och hela baletten, jag har varit på en del bröllop
under åren som gått, en familj i byn gifte bort sin dotter till en pojkspoling med dåligt ölsinne, sinsod 110,000 +
något guldsmycke.

Denna vinter gifte dom bort sin andra dotter, sinsod 150.000B + något guldsmycke.

3 ess 182.JPG

Sinsod , 1 million B + guld och annat lulllull, det kommer en tjej och hennes mamma och lämnade ett kuvert med
en inbjudan till bröllop, när vi står och pratar utanför grinden så framkommer det att sinsod är 1 million, och jag
säger, och detta går tillbaka till ungdomarna, min tjej säger, nej nej, mamman får behålla alltihopa, ehh, jaha?
hon säger, han har råd att betala, han är fotbollsspelare, ehh, jaha!!

Funderar på om det är försent att köpa in sig på en fotboll?

204.JPG

221.JPG

222.JPG

243.JPG

Sinsod , 1 million B + guld och annat lulllull, det kommer en tjej och hennes mamma och lämnade ett kuvert med
en inbjudan till bröllop, när vi står och pratar utanför grinden så framkommer det att sinsod är 1 million, och jag
säger, och detta går tillbaka till ungdomarna, min tjej säger, nej nej, mamman får behålla alltihopa, ehh, jaha?
hon säger, han har råd att betala, han är fotbollsspelare, ehh, jaha!!

Funderar på om det är försent att köpa in sig på en fotboll?

204.JPG

221.JPG

222.JPG

243.JPG

SAME, same, är man Farang så gäller just samma sak.Det har ältats i många forum nu.

Nu ser det ju ut som om denne man är en Thai , eller har jag missförstått det hela , dessutom så tror jag inte så många forummedlemmar gifter sig med en ung Thaikvinna utan barn , oftast så handlar det om kvinnor som har barn samt är lämnade av en tidigare Thaiman eller ev , en farangman , detta är anser jag avgörande av sinsodens storlek eller till och med vara eller icke vara , man kan till och med se det som att det borde utgå Sinsod till mannen som tar på sig att fostra samt föda en annans mans barn ........ vet att många anser jag ha fel , men med facit i handen så skiter jag i vad ni andra anser , att utge Sinsod när man äktar en kvinna med tidigare barn som skall bo i den nya familjen samt fostras och födas av den nya mannen , NEJ , helt vansinnigt och ett djäkla bondfångeri ....

Ett medvetet utnyttjande av en man som oftast beroende på starka känslor för Thaikvinnan inte tänker klart..... Om man frågade denna samme man efter ettt eller två år så tror jag bestämt att mer än hälften skulle säga ," Nä,, visste jag det jag nu vet så skulle jag aldrig köpt detta BULL om Sin Sod ";)

Håller helt med om att sådant bör ha en avgörande roll, och har enligt tradition en avgörande roll.

Skulle tjejen inte vara 32 år, ogift utan barn och med bäst utbildning och jobb i familjen skulle situationen se helt annorlunda ut. Hon är den som kommer ärva näst intill allt i Sisaket när den dagen kommer. Så visst handlar det en del om just "save face" principen.

Visst finns det progressiva familjer som inte kräver någon vidare ceremoni, pengar, guld eller dylikt. Men ute på bygden där alla känner alla och alla tjafsar om ingenting så handlar det absolut ofta mer om show för släkt och grannar än någonting annat..
Samma princip som "grannen köpte en ny bil, så nu måste vi köpa en bättre bil, även fast vi inte behöver någon", säga vad man vill om det..

Bara det faktum att de renoverade huset för över 100k då mina föräldrar kom och hälsade på säger en hel del om hur viktigt sådant är. Ingen skulle tänkt på att skaffa sitt-toalett, riktig dusch med varmvatten, en ny vägg och två nya rum på övervåningen, om det inte vore för att de kom på besök..

(EDIT - och att det finns golddiggers vet vi alla, men förhoppningsvis känner vi våra respektive väl nog innan vi gifter oss för att inte hamna i den fällan. Men att det förekommer är knappast en hemlighet)

Jag tänkte skriva detsamma som dig Phonta, ung och oskuld=sinsod.
Föräldrarna har ju redan fått sinsod utav make nr 1 en gång i tiden, och ska man betala sinsod så ska man ju inte behöva bidra med månadspeng till föräldrarna livet ut.

Håller med er har föräldrarna redan fått sindod en gång då finns det ingen anledning att betala igen.

Som @Banglassi skrev om att ärva efter föräldrarna så blir det inte mycket till oss, (gumman tar hand om dom) då gumman äger även deras hus och vi tyckte för några år sen att hennes syster kunde ta det, men då hon över en natt bara stack till Bkk med en ny snubbe fast hon var gift med en annan så tänkte vi om angående svärföräldrarnas hus och kom fram till att vi river ner det när svärföräldrarna dör och bygger upp något annat där.

Sinsod, här betalar bruden!
Jo, det är faktiskt sant. Min tjej kommer att hosta upp en guldtacka som hon vill att jag lämnar över till hennes mor.
Saken är den att jag har det mesta av mina tillgångar bundna i fastigheter och vill inte släppa dem ännu på ett tag.
Hon har tidigare varit gift, har en dotter och är 30 år yngre än vad jag är. Vi har hållit ihop i några år men inte visat annat än vänskap inför större delen av hennes släkt. Officiellt har hon kinesat på den skola där hon arbetar medan jag bott på hotel en bra bit därifrån. Givetvis har vi delat rum hela tiden.
Nu ska vi offentliggöra vår relation och, i enlighet med lokal tradition bör detta föregås av vissa händelser. Giftemålet kommer att ske sent nästa år men redan nu vill vi öppet kunna visa vår samhörighet.
För att detta ska kunna ske kräver morsan motsvarande 235.000 baht i form av en guldtacka att uppvisa för släkt, vänner och grannar. Allt för detta ansikte som inte kan förloras. Något giftemål krävs inte men gåvan, som förmodas komma från mig, ska visa på att jag menar allvar. Guldet kommer, förhoppningsvis, återlämnas efter en kortare tid och då återförsäljas med en smärre förlust till följd. Jag har erbjudit mig att frigöra kapital för ändamålet men min kära vägrar att lyssna på det örat och kommer på egen hand skrapa ihop kulorna.
Visar detta på att äkta kärlek kan uppstå mellan en yngre kvinnlig akademiker och en grånad herre? Hon har en relativt bra inkomst och behöver absolut inte jobba farang för sin överlevnad. Jag tror att denna kärlek kan finnas, speciellt om kvinnan ifråga alltid blivit behandlad med respekt och tillit.

Nu väntar jag på en kommentar från ett visst håll på detta forum att hon " med säkerhet skrapar ihop kulorna genom att sälja pussy i Pattaya".

Sinsod, här betalar bruden!
Jo, det är faktiskt sant. Min tjej kommer att hosta upp en guldtacka som hon vill att jag lämnar över till hennes mor.
Saken är den att jag har det mesta av mina tillgångar bundna i fastigheter och vill inte släppa dem ännu på ett tag.
Hon har tidigare varit gift, har en dotter och är 30 år yngre än vad jag är. Vi har hållit ihop i några år men inte visat annat än vänskap inför större delen av hennes släkt. Officiellt har hon kinesat på den skola där hon arbetar medan jag bott på hotel en bra bit därifrån. Givetvis har vi delat rum hela tiden.
Nu ska vi offentliggöra vår relation och, i enlighet med lokal tradition bör detta föregås av vissa händelser. Giftemålet kommer att ske sent nästa år men redan nu vill vi öppet kunna visa vår samhörighet.
För att detta ska kunna ske kräver morsan motsvarande 235.000 baht i form av en guldtacka att uppvisa för släkt, vänner och grannar. Allt för detta ansikte som inte kan förloras. Något giftemål krävs inte men gåvan, som förmodas komma från mig, ska visa på att jag menar allvar. Guldet kommer, förhoppningsvis, återlämnas efter en kortare tid och då återförsäljas med en smärre förlust till följd. Jag har erbjudit mig att frigöra kapital för ändamålet men min kära vägrar att lyssna på det örat och kommer på egen hand skrapa ihop kulorna.
Visar detta på att äkta kärlek kan uppstå mellan en yngre kvinnlig akademiker och en grånad herre? Hon har en relativt bra inkomst och behöver absolut inte jobba farang för sin överlevnad. Jag tror att denna kärlek kan finnas, speciellt om kvinnan ifråga alltid blivit behandlad med respekt och tillit.

Nu väntar jag på en kommentar från ett visst håll på detta forum att hon " med säkerhet skrapar ihop kulorna genom att sälja pussy i Pattaya".
Behöver inte vara så att hon skrapar ihop slantar på detta sätt , har hon en bra tjänst någonstans så kan hon tillex låna dessa slantar , inga större slantar ,alla jobbar inte ihop på att sälja sin kropp .. .............Att det finns bra tjejer med utbildning och även utan vet jag bestämt , även bartjejer kan även ha ett gott hjärta , varför skulle de inte kunna ha det , de är ju människor som alla andra ..

Har inte så mycket kontroll på sinsod.
Men visst fan kan thailändskor med högre utbildning och pengar på banken falla för faranger.

Det är inte så svårraggat på den fronten heller. Fast beter man sig som ett riksfyllo och är aspackad, så går man sällan hem hos dessa tjejer.

Är man bara sig själv och inte kör turistfylla, så är man i alla fall inte helt borträknad.

Helt sant , så är det , trots att jag är gift med ring på fingret som jag aldrig tar av så raggar även tjejer på tillex tandläkaren eller banken på en , konstigt , de frågar om man har MiaThai ,ja svarar man , du vill inte ha ett gig då får man till fråga , har hänt mig 2 ggr på Siam commersial banken i central Pattaya , märkligt må jag säga ...

Helt sant , så är det , trots att jag är gift med ring på fingret som jag aldrig tar av så raggar även tjejer på tillex tandläkaren eller banken på en , konstigt , de frågar om man har MiaThai ,ja svarar man , du vill inte ha ett gig då får man till fråga , har hänt mig 2 ggr på Siam commersial banken i central Pattaya , märkligt må jag säga ...

Ja, det är faktiskt inte så ovanligt som man kan tro.
Är man någorlunda välvårdad så kan man få en massa konstiga förslag.

Thailand är ett märkligt land och ett mycket charmerande folk.

Jag blev eftersprungen av en tös på ett byggvaruhus i Pathum Thani. Hon satt i kassan och ett skämt från mig räckte för att jag skulle få en lapp med ett telefonnummer i min hand. Trots att min tjej var med.

Det är kanske bara som du inbillar dig, ett önsketänkande? ;) :D :thumbsup: :thumbsup:

55555, ja vissa har det väl, ingen som raggar på mig och frågar om gig så jag saknar det där lilla extra definitivt 5555 ;)
Samma här, det var en gammal kärring som försökte en gång för länge sedan men hon gav upp när frugan kom. Det är skönt att man inte har "det" som somliga här. :D

Exet tyckte jag skulle ge sinsod först men om jag skulle följa hennes tradition så tyckte jag att hon också skulle följa våran och komma med brudkista och hennes föräldrar stå för bröllopet.
Blev ingen sinsod eller brudkista och inte blev det någon sinsod denna gången.heller det går imot mina principer och sen förstår jag inte varför så många här ger upp sina egna traditioner så lätt och viker sig för deras, helst ni som bor i Sverige.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp