Kinesiskt företag köpte nedlagda GM-fabriken i Rayong, återstart under 2021.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Ett Kinesiskt företag har köpt den fabrik i Rayong som GM nyligen lade ner, dom kommer att starta upp fabtiken igen under första kvartalet 2021, som så många gånger förr så flyttar Kina fram sina positioner när USA drar sig tillbaka.

Great Wall Motor (China) takes over GM factory in Thailand

The Thai production hub will become operational in the first quarter of 2021 with automobile production capacity of 80,000 units per annum.

Published November 4, 2020
By Zhong Li

Chinese carmaker Great Wall Motor (GWM) hosted a ceremony on November 2nd to celebrate the latest milestone in taking full ownership of Rayong Manufacturing Facility in Thailand.
The facilities belonged to General Motors (GM) and were sold to GWM following GM’s decision to withdraw from Thailand.

Mvh isan lover

Amerikanska bilar säljer bara bra i Nordamerika.
Inte konstigt med tanke på den kvalitet dom har.

Kineserna kan till och med vara bättre kvalitet här !

Lite som att kinseserna klarar av att höja kvaliteten på MG efter dom köpte företaget från UK

Amerikanska bilar säljer bara bra i Nordamerika.
Inte konstigt med tanke på den kvalitet dom har.

Kineserna kan till och med vara bättre kvalitet här !

Lite som att kinseserna klarar av att höja kvaliteten på MG efter dom köpte företaget från UK

Hej

Här har vi samma uppfattning, i vilket fall som helst var det ju roligt att fabriken får nytt liv och att folk får arbete där.

Mvh isan lover

Hej

Här har vi samma uppfattning, i vilket fall som helst var det ju roligt att fabriken får nytt liv och att folk får arbete där.

Mvh isan lover

Min svåger bygger, reparerar och underhåller vagnar som används i den fabriken för att rulla fram delar till bandet på så han är glad också

Mängder av små företag i regionen runt Amata City är kopplade till de stora bilfabrikerna där

P1000056.JPG

Om inte annat om dom nu är världens största ekonomi låta dom handla på lika vilkor.
Kina handlar ju som utvecklingsland, och får lättnader när det kommer till export etc jämfört med väst.
Dom borde inte få lättnader och specialbehandling längre.
lika villkor kommer aldrig att hända, tänk bara på tvångsarbete hur många fängelser som har fabriker

Hej

Mvh isan lover
En liten sak till vi är överens om, faktiskt.
Grundprincipen att man inte kan förhandla och få det fungerande i längden enligt avtal, står dock ännu fast som åsikt hos mig.
Men, jag köpte igår en kinesisk kopia på en produkt. (Har köpt flera andra produkter tidigare.)
I USA och här kostar den ca 80 000 bath, i snitt beroende på modell.
Kopian jag köpte kostade 5 600 bath.
Kvalitén grejerna är lika. Materialval och montering inte samma kvalitetskontroll, vilket hänger ihop med min första kommentar.
Med tanke på det kraftigt lägre priset, kan man själv finjustera montering, eller leja det på någon lokalt sittande och därmed få i princip lika produkt i alla attribut, men till klart bättre pris.

lika villkor kommer aldrig att hända, tänk bara på tvångsarbete hur många fängelser som har fabriker
Ja är man kommunist heter det väl fängelse, annars kallas det nog för fångläger där folk blir inlåsta och hjärntvättas beroende på ursprung, tro och politisk åsikt.

Som med 99% av alla svenskar ser ni för mkt på SVT och skaffar er verklighetsbild via rewrites i Bonniermedia från Anglosaxiska nyhetskällor med ett enda syfte vilket är att svartmåla Kina...

Ja är man kommunist heter det väl fängelse, annars kallas det nog för fångläger där folk blir inlåsta och hjärntvättas beroende på ursprung, tro och politisk åsikt.
Man ska nog inte se kinesiska entreprenör som en del av staten.
Massor av blomstrande privata företag går som tåget och det blir en ny miljardär i dollar varje vecka.
Volvo Car går väl bättre med kinesiska ägare än amerikanska Ford?
Kinesiska miljonärer och miljardär kommer att handla hårt i Thailand och grannländerna.
En condo I centrala Bangkok kostar bara en bråkdel mot en liknande Shanghai som exempel.

Man ska nog inte se kinesiska entreprenör som en del av staten.
Massor av blomstrande privata företag går som tåget och det blir en ny miljardär i dollar varje vecka.
Volvo Car går väl bättre med kinesiska ägare än amerikanska Ford?
Kinesiska miljonärer och miljardär kommer att handla hårt i Thailand och grannländerna.
En condo I centrala Bangkok kostar bara en bråkdel mot en liknande Shanghai som exempel.
Volvo cars styrs fortfarande från Torslanda.
Det var i avtalet för att Kineserna skulle få köpa också fortsatt största fabriken.
Själv vill jag inte ha Volvo längre, för Kinesägt.

Volvo cars styrs fortfarande från Torslanda.
Det var i avtalet för att Kineserna skulle få köpa också fortsatt största fabriken.
Själv vill jag inte ha Volvo längre, för Kinesägt.
Det är inte mycket som du kan undvika som är inte kinesiska underleverantörer.

Kolla upp din bil, fjädring, bromsar, inredning.
Made in Kina med design från olika märken.

Bara gilla läget, även dina kläder från BigC, Tesco Lotus har kinesiska ägare och leverantörer.
Äggen till frukost och även bacon är från Kina.

Det är redan kört.

Bara gilla läget, även dina kläder från BigC, Tesco Lotus har kinesiska ägare och leverantörer.

Det är redan kört.

Hej

Ja lite så är det ju faktiskt, det finns väl snart ingenting som inte delvis eller helt har tillverkats i Kina, allt ifrån kläder, elektronik, bildelar, leksaker, skor, metaller o.s.v, så oavsett var man handlar i världen och oavsett märke så hamnar nog nästan alltid en del av pengarna i Kina.

Mvh isan lover

Det är redan kört.
Tesco Lotus Thailand och Malaysia är sålt från huvudkoncernen och ägs av CPF.
Annars är huvudkoncernen för Tesco Lotus från UK men som sagt dom har sålt den Thailändska och Malsysiska delen i år till Thai företag.
Mina kläder jag har här är made in Bangladesh och India.
Kläderna jag köper på Big-C har jag för mig det står made in Thailand eller nåt av grannländerna.
Delar till bilen kommer säkert från Kina men Japanskt företag och tillverkad i Thailand.
Som sagt går ju inte helt att undvika men jag undviker rena Kinesmärken när jag kan.
Hur det är med maten vet jag inte men Thailand exporterar gris till Kina inte importerar, har vart rätt myycket skriverier om det i media det sista och regeringen har satt en exportgräns för att det inte skall bli brist på griskött i Thailand.

Tesco Lotus Thailand och Malaysia är sålt från huvudkoncernen och ägs av CPF.
Annars är huvudkoncernen för Tesco Lotus från UK men som sagt dom har sålt den Thailändska och Malsysiska delen i år till Thai företag.
Mina kläder jag har här är made in Bangladesh och India.
Kläderna jag köper på Big-C har jag för mig det står made in Thailand eller nåt av grannländerna.
Delar till bilen kommer säkert från Kina men Japanskt företag och tillverkad i Thailand.
Som sagt går ju inte helt att undvika men jag undviker rena Kinesmärken när jag kan.
Hur det är med maten vet jag inte men Thailand exporterar gris till Kina inte importerar, har vart rätt myycket skriverier om det i media det sista och regeringen har satt en exportgräns för att det inte skall bli brist på griskött i Thailand.
Var och en är salig i sin tro.

Ägare till Tesco och BigC köper där dom får rätt pris kontra kvalité och vinst.
Inte vem som är största aktieägare.

Mest kinesiska produkter i hela sortimentet.
Bara acceptera detta...

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
0
Visningar