kolla här alla klimatskeptiker

Pollen och sand från Sahara är ju knappast något orsakat av människans rovdrift på naturen....
Nä, Sahara (som var grönskande en gång i tiden*) orsakades av klimatförändringar trots att CO2 inte var uppfunnet på den tiden! :xmas_smiley:

*Under sanden i Sahara finns urberg av olika typer. Dessutom har man med hjälp av satelliter med speciella sensorer hittat mängder av uttorkade floder och sjöar under ökensanden. De vittnar om att Sahara tills för ett par tusen år sedan var ett frodigt område.

Det här gänget skall tydligen tala om för oss hur vi påverkar klimatet och hur lilla Sverige (den där promillen) skall rädda världen från en klimatkris. Tunga fysiker och kemister som begriper sig på vad t ex ökad instrålning betyder. :xmas_smiley:

Klimatpolitiska Rådet
Medlemmar:
Cecila Hermansson
Ekonom

Björn Sandén
Professor i Innovation och Hållbarhet

Elin Lerum Boasson
Professor i Statsvetenskap

Annika Nordlund
Docent i Psykologi

Henrik Smith
Professor i zooekologi

Patrik Söderholm
Professor i Nationalekonomi

Victoria Wibeck
Professor vid Tema miljöförändring, Linköping

Erik Kjellström
Professor i Klimatologi
” Hans forskningsfokus är regionala klimatmodeller för samhällets klimatanpassningsarbete och han forskar bland annat om hur klimatscenarier kan användas för att leverera användbara klimattjänster”

Det här gänget skall tydligen tala om för oss hur vi påverkar klimatet och hur lilla Sverige (den där promillen) skall rädda världen från en klimatkris. Tunga fysiker och kemister som begriper sig på vad t ex ökad instrålning betyder. :xmas_smiley:

Klimatpolitiska Rådet
Medlemmar:
Cecila Hermansson
Ekonom

Björn Sandén
Professor i Innovation och Hållbarhet

Elin Lerum Boasson
Professor i Statsvetenskap

Annika Nordlund
Docent i Psykologi

Henrik Smith
Professor i zooekologi

Patrik Söderholm
Professor i Nationalekonomi

Victoria Wibeck
Professor vid Tema miljöförändring, Linköping

Erik Kjellström
Professor i Klimatologi
” Hans forskningsfokus är regionala klimatmodeller för samhällets klimatanpassningsarbete och han forskar bland annat om hur klimatscenarier kan användas för att leverera användbara klimattjänster”
Undrar om de kommer att lägga upp en "hockeyklubbgraf" på overhead på det mötet

Pollen och sand från Sahara är ju knappast något orsakat av människans rovdrift på naturen....
Nä, det är sant. För 5.500 år sedan var Sahara grönskande med träd, djur och stora sjöar. Sen var det någon som släppte ut en massa koldioxid - och sen var det kört. Global uppvärmning! Nä, kanske var det någon som sög bort koldioxiden, växternas föda. IPCC kliar sig i huvudet.

Nä, det är sant. För 5.500 år sedan var Sahara grönskande med träd, djur och stora sjöar. Sen var det någon som släppte ut en massa koldioxid - och sen var det kört. Global uppvärmning! Nä, kanske var det någon som sög bort koldioxiden, växternas föda. IPCC kliar sig i huvudet.

Jag trodde Sahara minskas, till klimatalarmisternas förtvivlan :-)

/ SatanG

Har varit låga värden men just nu 152 (PM 2.5) där jag bor.

/ SatanG
WHO guidlines

By reducing air pollution levels, countries can reduce the burden of disease, and long and short-term illnesses. The updated guidelines state that annual average concentrations of PM2.5 should not exceed 5 µg/m3, while 24-hour average exposures should not exceed 15 µg/m3 more than 3 - 4 days per year.

WHO guidlines

By reducing air pollution levels, countries can reduce the burden of disease, and long and short-term illnesses. The updated guidelines state that annual average concentrations of PM2.5 should not exceed 5 µg/m3, while 24-hour average exposures should not exceed 15 µg/m3 more than 3 - 4 days per year.
Värdet 152 som han uppger är väl US aqi, Pattaya har nu 67 US AQI PM 2.5, 19.9µg/m³. Står det på min luftkvalite app.

Värdet 152 som han uppger är väl US aqi, Pattaya har nu 67 US AQI PM 2.5, 19.9µg/m³. Står det på min luftkvalite app.
Ja så kan det vara och förklarar dom höga siffrorna men över 15 är redan det stor varning på. 3,8 hos mig här just nu i Sverige

IMG_6450.webp

Ja så kan det vara och förklarar dom höga siffrorna men över 15 är redan det stor varning på. 3,8 hos mig här just nu i Sverige

IMG_6450.webp
På luftrenarna vi har i huset visar det AQI, det som nämns med pm 2,5 i Thailand i media av det jag läst iaf.
Jag tvättade badrummet en gång med Duck Pro och luftrenaren i sovrummet börja tjuta, gick och kollade mätaren visade över 1500 AQI pm 2.5.
Så det badrumstvättmedlet kanske inte är så nyttigt.

På luftrenarna vi har i huset visar det AQI, det som nämns med pm 2,5 i Thailand i media av det jag läst iaf.
Jag tvättade badrummet en gång med Duck Pro och luftrenaren i sovrummet börja tjuta, gick och kollade mätaren visade över 1500 AQI pm 2.5.
Så det badrumstvättmedlet kanske inte är så nyttigt.

Jag undrar om man inte får utslag på alla partiklar oavsett farlighet.
Nu är det ju iofs inte nyttigt att få något annat än luft i lungorna.

Möjligt men efter det börja klia under fotsulorna när jag tvätta golvet i badrummet så fick jag kolla på flaskan.
Duck Pro är ju frätande och avdunstar nog ohälsosamt.
Inte fått sånt larm på andra tvättmedel hemma.

Har kollat på flaskorna innan jag köpt nu och flera av dom badrumstvättmedlena är ju frätande som säljs i butik där nere.
Men jäkligt effektivt....
Använder ibland men inte så mycket som den gången och med öppna fönster.
Från MSDS.

Screenshot_20230404_194342_Samsung Notes.webp

Möjligt men efter det börja klia under fotsulorna när jag tvätta golvet i badrummet så fick jag kolla på flaskan.
Duck Pro är ju frätande och avdunstar nog ohälsosamt.
Inte fått sånt larm på andra tvättmedel hemma.

Det må hända.
Oavsett vilket så mäter bara maskinen mängden partiklar som är mindre än 2,5 mikrometer. Den tar inte hänsyn om det är arsenik, svavelväte eller pulveriserade tulpaner.
Men det är nog inte så hälsosamt med rengörings produkter rent allmänt. Kanske Grumme Tvättsåpa är ok.

Elon Musk Sees a $4 Trillion Cost to Stick With Fossil Fuels

Bloomberg) -- Converting the world to entirely clean energy needs a huge $10 trillion worth of investment, but continuing to rely on fossil fuels would cost even more, according to Elon Musk.

A massive build-out of solar panel factories to metal refineries would be required over the next 20 years to deliver renewable power generation and electricity storage capacity needed to power the global economy entirely with carbon-free energy, Tesla said in its Master Plan Part 3 document published Thursday.

Read more: Musk’s Tesla Master Plan Disappoints, No Detail on New Cars

The white paper sets out the detail behind Musk’s vision for a world without fossil fuels, sketched out at last month’s investor day, and calculates the cost of continuing to produce oil, coal and natural gas at 2022 rates would total about $14 trillion over the next two decades.

Musk’s envisaged global energy system requires about 30,000 gigawatts of renewable-power capacity and 240,000 gigawatt-hours of storage batteries. Those figures compare to renewables capacity of 3,214 gigawatts in 2021 and a stationary energy storage sector that’s forecast to have 1,432 gigawatt hours of capacity by the end of the 2030, according to BloombergNEF. That would represent a huge boon to clean tech firms like Tesla.

While the $10 trillion investment cost of a cleaner world is high, Musk argues that’s just a fraction of the $100 trillion global economy and entirely feasible when spread out over two decades.

“Over 20 years, it would be 0.5% of the global economy,” he told investors last month. “So this is not a big number.”

The world’s metals sector would be poised for a major demand boom under Musk’s scenario. A total of $502 billion of mining capital expenditure and $662 billion of spending on refining would be needed to produce the nickel, lithium, copper and other materials to be used in batteries and clean energy equipment, Tesla forecasts

At peak levels, the world would need to dig up 3.3 gigatons of earth every year to obtain the necessary metals for the transition to cleaner power sources. Still, that’s much less than the 15.5 gigatons that are currently extracted for the fossil fuel industries, the company said.

There’s also little prospect of the world exhausting supplies of required metals, as only a fraction of current resources are needed and higher demand will encourage explorers to look for new deposits.

Recycling will begin to meaningfully replace new metals supply from 2040, as expired batteries, solar panels and wind turbines are harvested for reuse. Other materials will be phased out or minimized: using copper instead of silver in solar panels, artificial graphite in batteries, and by completely eliminating rare earths from wind turbines.

“The electrified and sustainable future is technically feasible and requires less investment and less material extraction than continuing today’s unsustainable energy economy,” Tesla said in the document.

Senast ändrad:

Kan vara svårt i nuläget i Thailand (norra delarna). Tror aldrig att jag har gnällt om de dödliga luftföroreningarna som är återkommande varje år, men det här året är det djävligaste jag har varit med om. :sick:

På tal om luftföroreningar,.Vad händer med dessa PM2 och 10, faller inte dessa så småningom ner på marken och på våra ekologiskt odlade grönsaker och frukt? Vad tror ni?

Tillbaka
Topp