kolla här alla klimatskeptiker

Jag hann lyssna på "Godmorgon Världen" några minuter innan jag hann fram till avstängningsknappen.
"Det har aldrig i historien varit så varmt som idag." Det har nämligen European Space Agency fastslagit.
Dock, den 18/7 meddelade ESA att de uppgifter de spridit avsåg ”marktemperaturer”,
det vill säga hur varm marken känns, när man tar på den.
Jag kände skillnaden igår när jag skulle justera en tryckregulatorn för inkommande vatten till huset.
När jag reste mig upp tog jag stöd med handflatan i asfalten. Det skulle jag inte gjort.
SR sprider FAKE NEWS och kommer undan med det.

De flesta förstår nog att naturen inte självantänder när det bli +35*C och att även andra omständigheter måste till. :nod:

"Från Dagens Nyheter:

”Den grekiska ministern för klimatkris och civilskydd Vassilis Kikilias, säger att den mänskliga faktorn ligger bakom en majoritet av bränderna.
– Under den senaste tiden har det brutit ut 667 bränder, det vill säga mer än 60 bränder om dagen, nästan över hela landet. Tyvärr antändes majoriteten av mänsklig hand, antingen på grund av vårdslöshet eller med uppsåt.” Vidare:

”På flera platser i landet har bränder brutit ut på kort tid, i nära anslutning till varandra. Det menar Kikilias är ett bevis på att mordbrännare varit inblandade i syfte att sprida bränderna ytterligare.

Italien har också drabbats av flera mark- och skogsbränder, framför allt i de södra delarna av landet. Även där misstänks en majoritet av bränderna vara orsakade av människor, rapporterar BBC.

Kalabriens president, Roberto Occhiuto uppskattar att mordbrännare i regionen ligger bakom 80 procent av skogsbränderna.
– Förra året i Kalabrien grep vi 22 mordbrännare och även i år har vi upptäckt flera, säger Occhiuto.”

Samt:
”Enligt BBC misstänks i vissa fall att det är brandmän som utlöser skogsbränderna för att tvinga lokala myndigheter att uppmärksamma deras arbetssituation och öka finansieringen.”"

362676065_940071943721005_5755574334755112376_n.jpg

ENLIGT WIKIMEDIA:
Greenwashing, grönmålning
, eller gröntvättning innebär att den som bedriver en verksamhet försöker skapa en bild, genom marknadsföring, att vara miljövänliga och då, genom kommunikation, belysa enskilda miljövänliga insatser.
De kan framhäva någon miljöåtgärd de gjort, som dock kan vara obetydlig jämfört med andra miljöstörningar företaget orsakar.

Hej

Ett bra initiativ ifrån AOT, Thailand har ju stora förutsättningar för att utnyttja solenergin.

Airports of Thailand (AOT) recently started the installation of solar cells at Suvarnabhumi Airport's passenger terminal in a bid to promote it as Thailand's first green airport.​

Mvh isan lover

Jag tror jag svimmar. Först kommer det en ny IPCC-chef som påstår att
"Världen inte för under öven om temperaturen ökar 1,5 grader".
Som grädde på moset släpper Radio P4 fram en välutbildad person
som får uttrycka sina tankar utan att utsättas för hot och hat.
De friska fläktarna kan man lyssna till här:

Ser vi till historien har klimatet alltid förändrats. Vår jord har varit både varmare och kallare beroende på det varierande avståndet till solen, våra kontinenters rörelser och den kemiska sammansättningen i atmosfären. Tidigare klimatförändringar har ofta tagit många tusen år, men nu ökar medeltemperaturen och klimatförändringarna väldigt snabbt. Den pågående klimatförändringen är omfattande, snabb och i många fall saknar den motstycke i historien. Vid de tillfällen i jordens historia när klimatet ändrats snabbt har det medfört stora och allvarliga konsekvenser för livet på jorden, både växter och djur. Till skillnad från tidigare klimatförändringar beror den vi ser idag på människan. Det är framförallt den stora mängd fossila bränslen som kol, olja och gas som vi människor bränt och fortfarande bränner som är orsaken. Den samlade klimatforskningen är nu helt glasklar med att det är människan som är huvudorsaken bakom de förändringar som vi ser idag.

Ser vi till historien har klimatet alltid förändrats. Vår jord har varit både varmare och kallare beroende på det varierande avståndet till solen, våra kontinenters rörelser och den kemiska sammansättningen i atmosfären. Tidigare klimatförändringar har ofta tagit många tusen år, men nu ökar medeltemperaturen och klimatförändringarna väldigt snabbt. Den pågående klimatförändringen är omfattande, snabb och i många fall saknar den motstycke i historien. Vid de tillfällen i jordens historia när klimatet ändrats snabbt har det medfört stora och allvarliga konsekvenser för livet på jorden, både växter och djur. Till skillnad från tidigare klimatförändringar beror den vi ser idag på människan. Det är framförallt den stora mängd fossila bränslen som kol, olja och gas som vi människor bränt och fortfarande bränner som är orsaken. Den samlade klimatforskningen är nu helt glasklar med att det är människan som är huvudorsaken bakom de förändringar som vi ser idag.
Det brukar sägas att den moderna naturvetenskapen började med Galileo Galilei som föddes i Pisa 1564.
Han var en av de första som bedrev forskning genom systematiskt genomförda försök.
Galilei, som var utbildad inom matematiken och astronomin, gjorde sina viktigaste insatser inom mekaniken och astronomin. IPCC gör inga försök, de skapar modeller.
År 1633 dömdes Galilei till livstids fängelse för kätteri.
Kätteriet bestod i att Galilei hävdade att Jorden kretsar kring Solen.
Den "samlade klimatforskningen" kan torka sig i baken! Den katolska Kyrkan fick krypa till korsen.

Tillbaka
Topp