Ser att det är/varit problem med luftföroreningsnivåerna redan nu i Bangkok i Thai PBS news.
När det gäller luftrenare så har jag fått följande information:
"The air purifier industry in Thailand is going to be regulated going forward and will require units to be certified"
Jag hoppas att ovan leder till att skojeriet med helt orealistiska/överdrivna luftrenings kapaciteter för många speciellt väldigt billiga luftrenare kommer att framgå av någon form av standard där det går att jämföra enheter och ljudnivå. Jag personligen är känslig för ljudnivån och vill ha en luftrenare som kan vara påslagen hela tiden utan att den stör.
Excessive PM2.5 dust in Bangkok on Thursday
PM2,5 i atmosfären kl. 7 i morse överskred säkerhetsstandarden i 22 områden, från 22,7 μg/m 3 (mikrogram per kubikmeter per 24 timmar) till 49,4 μg/m 3 , i genomsnitt 32,9 μg/m 3
Enligt informationscentret för luftkvalitet vid Bangkok Metropolitan Administration (BMA) förbättrades luftkvaliteten i åtta områden under morgonen och lämnade 14 områden där PM2,5 i atmosfären fortfarande översteg säkerhetsnivåerna.
Områdena med för höga halter av PM2,5 är Wang Thong Lang, Pathumwan, Bang Rak, Yan Nawa, Lat Krabang, Khlong San, Bangkok Noi, Sathorn, Khlong Toei, Bueng Kum, Bangkok Yai, Bang Na, Prawet och Serithai Park i Bueng Kum.
Som föreslagits av Pollution Control Board har National Environmental Board antagit en ny säkerhetsstandard för luftkvalitet i Thailand, från 50 μg/m 3 eller till 37,5 μg/m 3 .
PM2,5-problemet, orsakat av rök från skogsbränder, framför allt i grannländerna, och utsläpp från fordon och industri, börjar normalt under den kalla årstiden och sträcker sig över sommaren, då det är lite regn.