kolla här alla klimatskeptiker

Det sägs att varje ny industriarbetare generar två ytterligare jobb.
Främst inom serviceyrken.
Svårigheten är hitta kompetent personal, kunna locka dit dem och helst behålla dem på plats.
Något att bita i.......
Ja med en halv miljon arbetslösa är det inte lätt att välja rätt.

2% bör man gå iland med, det ger tio tusen nya kompetena arbetsvilliga som behövs.
Finns det bara 1% så får norrlandslänen stå för resten själva.
Ungdomar som växer upp och från industrier som läggs ner.
Konkurser och nedläggningar kan balansera efterfrågan.

Räcker inte det blir det arbetskraftsinvandring och kompetensen söderut får fortsätta med bidragslinjen.

Förhoppningsvis ska det inte bli som gamla AMS och Länsarbetsnämderna igen.

Dialekter är ganska underhållande och intressant tycker jag men man ska nog inte räkna in en brytning som en dialekt (ännu så länge)..förutom finlandssvenska då möjligtvis.

Här verkar du inte veta vad du skriver om. Högsvenska som pratas i t.ex Helsingfors och andra städer är inga dialekter.
Högsvenska som pratas i t.ex i Helsingfors och andra svenskspråkiga städer är inga dialekter.

Vill du höra finlandsvenska dialekter får du ta dig ut på landsbygden. Österbotten som är det största området med finlandssvenskar är uppdelade i tre olika dialekter. Min dialekt, Vörådialekten som du troligtvis inte skulle förstå många ord av. Jag gick ett år i skola i sydösterbotten i unga år där det pratades närpesdialekt (närpesiska) som vissa svenskar tror är ett annat språk. Jag förstod knappt ett ord första tiden men det löste sig så småningom. Detta var 140 km från min dåvarande hemort.

Mycket som förändrats sen jag var ung. Ungar idag pratar mindre och mindre dialekt och det blir mer av högsvenska som det kallas i Finland.
När jag var ung var det många ord som jag inte förstod när gamlingarna pratade.

Allting förändras/utvecklas under tid, både sinne och dialekter.

Ja riktig "Blekinge mål"......

Jag åkte skärdårdsbåt utanför Karlshamn, kaptenen var ett gammalt lokalt original.

Jag var enda passagerare så jag stod o snacka med han ,kolla sjökorten o så .

Jag kunde faktiskt knappt fatta vad han sa ibland.

Härligt tugg!
Var det ett tag sedan så kanske det var någon gammal öbo, fiskare eller rent av en listerlänning..dom hade en ganska (bred) dialekt på den tiden.

En karlshamnsbo idag är inte så svår att förstå..låter nästan lite som en hallänning typ handbolls Bengans gurkburk med skorrande R :):laugh2:

Högsvenska som pratas i t.ex i Helsingfors och andra svenskspråkiga städer är inga dialekter.

Vill du höra finlandsvenska dialekter får du ta dig ut på landsbygden. Österbotten som är det största området med finlandssvenskar är uppdelade i tre olika dialekter. Min dialekt, Vörådialekten som du troligtvis inte skulle förstå många ord av. Jag gick ett år i skola i sydösterbotten i unga år där det pratades närpesdialekt (närpesiska) som vissa svenskar tror är ett annat språk. Jag förstod knappt ett ord första tiden men det löste sig så småningom. Detta var 140 km från min dåvarande hemort.

Mycket som förändrats sen jag var ung. Ungar idag pratar mindre och mindre dialekt och det blir mer av högsvenska som det kallas i Finland.

Ja, i området Vörå/Maxmo är det en speciell svenska.

Den är jag väl bekant med.

Nej jag kan inget om finlandssvenska det jag menade med finlandssvenska är den dialekt som exempelvis Mark Levengood pratar och Jörn Donner pratade.
Det är man så van vid att jag räknar det som en svensk dialekt.

Jag menade bara att ortensvenska (blattesvenska) inte är någon dialekt utan bara dålig svenska :)

Nej jag kan inget om finlandssvenska det jag menade med finlandssvenska är den dialekt som exempelvis Mark Levengood pratar och Jörn Donner pratade.
Det är man så van vid att jag räknar det som en svensk dialekt.

Jag menade bara att ortensvenska (blattesvenska) inte är någon dialekt utan bara dålig svenska :)
Mark Levengood och Jörn Donner pratar högsvenska, inte någon dialekt.

Mark Levengood och Jörn Donner pratar högsvenska, inte någon dialekt.

Du kan naturligtvis mer om ämnet än mig då du bor i trakterna och dessutom pratar och förstår olika dialekter.

I Finland och bland finnar anser man säkert att Mark Levengood och Jörn Donner pratar högsvenska.
Men jag pratar om finnar i Sverige och för mig som svensk pratar dom inte högsvenska (för jag vet inte vad det innebär)…jag hör bara en tydlig finsk brytning eller (dialekt) fast på perfekt svenska.

Men nu var det egentligen inte finlandssvenskan det handlade om det var bara ett (dåligt) exempel jag tog upp.
Det handlade egentligen om @Arvid Kriklund jämförelse med ortensvenska och dialekter.

Sen anser jag att om man pratar en dialekt i Sverige som en annan svensk knappast förstår ett ord av så pratar man ingen dialekt utan ett annat språk.;):)

Sen anser jag att om man pratar en dialekt i Sverige som en annan svensk knappast förstår ett ord av så pratar man ingen dialekt utan ett annat språk.;):)
Har ni hört Lima-mål? OMG, där snackar vi inte förstå ett ord.
En polare från Malung hade många bra anekdoter om speciellt Tytt'n, en pöjk från Lima som kanske inte var den allra skarpaste kniven i lådan. Dom var tvungna att ha tolk för honom alla gångerna han blev dragen till tings i Mora. (Hamnade i tingsrätten, alltså.) Och då är ju ändå Mora i samma landskap i alla fall.

Vad det gäller finlandssvenska så var jag lite kluven om jag skulle försöka mig på en skvätt dialekt när jag skulle läsa Mumin för sonen. Det är ju definitivt samma språk, bara uttalat aningens annorlunda. Slutade med att jag gör det ändå, det kändes ju helt fel med en historia där mumintrollen inte låter som den gode Herr Levengood. Fy fan vad jag skulle skämmas om nån smyglyssnade på sagostunden här hemma, dock, jag är ju från Sörmland ursprungligen och har egentligen mer svennigt uttal än värsta "rikssvenskan" ;)

Kanske dags att byta rubriken på tråden till dialektskeptiker istället.;):)

Dialekter är ganska underhållande och intressant tycker jag men man ska nog inte räkna in en brytning som en dialekt (ännu så länge)..förutom finlandssvenska då möjligtvis.

Nu börjar väl dialekter suddas ut mer och mer även om det finns en del äldre som behållit den kvar.
När jag gick i skolan och det var dags för gymnasiet bussades elever från byarna runtomkring in till stan.
Och du kunde höra på dialekten ifrån vilken by de kom..och det skiljde bara några kilometer mellan byarna.
Idag hör du knappast någon skillnad (lokalt vill säga).

Då jag bor i Blekinge går det fortfarande att höra en viss skillnad om du bor i Sölvesborg, Karlshamn, Ronneby eller Karlskrona även om det också börjar suddas ut mer och mer.
Och dialekter är väl knappast något man ska skämmas över?
Hej

Håller med, dialekter är något fint som vi borde försöka bevara och jag tillhör dom som verkligen uppskattar människors olika dialekter.

Mvh isan lover

Det det ut som det görs framgångar angående återvinning av Litium NMC (Nickel, Maganese, Cobolt) batterier som är de vanligaste i elbilar och laddhybrider.

Det finns många kända svenskar, men också ökända...

kända.jpg

Ser att det är/varit problem med luftföroreningsnivåerna redan nu i Bangkok i Thai PBS news.

När det gäller luftrenare så har jag fått följande information:

"The air purifier industry in Thailand is going to be regulated going forward and will require units to be certified"

Jag hoppas att ovan leder till att skojeriet med helt orealistiska/överdrivna luftrenings kapaciteter för många speciellt väldigt billiga luftrenare kommer att framgå av någon form av standard där det går att jämföra enheter och ljudnivå. Jag personligen är känslig för ljudnivån och vill ha en luftrenare som kan vara påslagen hela tiden utan att den stör.

Excessive PM2.5 dust in Bangkok on Thursday​

• October 19, 2023

PM2,5 i atmosfären kl. 7 i morse överskred säkerhetsstandarden i 22 områden, från 22,7 μg/m 3 (mikrogram per kubikmeter per 24 timmar) till 49,4 μg/m 3 , i genomsnitt 32,9 μg/m 3

Enligt informationscentret för luftkvalitet vid Bangkok Metropolitan Administration (BMA) förbättrades luftkvaliteten i åtta områden under morgonen och lämnade 14 områden där PM2,5 i atmosfären fortfarande översteg säkerhetsnivåerna.

Områdena med för höga halter av PM2,5 är Wang Thong Lang, Pathumwan, Bang Rak, Yan Nawa, Lat Krabang, Khlong San, Bangkok Noi, Sathorn, Khlong Toei, Bueng Kum, Bangkok Yai, Bang Na, Prawet och Serithai Park i Bueng Kum.

Som föreslagits av Pollution Control Board har National Environmental Board antagit en ny säkerhetsstandard för luftkvalitet i Thailand, från 50 μg/m 3 eller till 37,5 μg/m 3 .

PM2,5-problemet, orsakat av rök från skogsbränder, framför allt i grannländerna, och utsläpp från fordon och industri, börjar normalt under den kalla årstiden och sträcker sig över sommaren, då det är lite regn.

Vi som dricker pilsner vet att koldioxiden snabbt smiter ur flaskan när det är varmt.
Därför finns patentkorkar som håller tillbaka trycket i flaskan.

Henry´s lag säger nämligen:
Koncentrationen av löst gas i en vätska är proportionell mot gasens partialtryck i gasfasen ovanför vätskan.

Havet innehåller inte pilsner men det fungerar på samma sätt, när det är varmt gasas det ut koldioxid. Det mesta av våra koldioxidutsläpp försvinner ner i haven - världens största s.k. kolsänka.
En ny studie att visar relationen i atmosfären 1955 - 2022.

Temperaturen driver CO₂ tvärt emot IPCC:s hypotes !

Allt klimatarbete är fullständigt meningslös, dyrbart att nonchalera naturlagar!

On Hens, eggs.jpg

Vi som dricker pilsner vet att koldioxiden snabbt smiter ur flaskan när det är varmt.
Därför finns patentkorkar som håller tillbaka trycket i flaskan.

Henry´s lag säger nämligen:
Koncentrationen av löst gas i en vätska är proportionell mot gasens partialtryck i gasfasen ovanför vätskan.

Havet innehåller inte pilsner men det fungerar på samma sätt, när det är varmt gasas det ut koldioxid. Det mesta av våra koldioxidutsläpp försvinner ner i haven - världens största s.k. kolsänka.
En ny studie att visar relationen i atmosfären 1955 - 2022.

Temperaturen driver CO₂ tvärt emot IPCC:s hypotes !

Allt klimatarbete är fullständigt meningslös, dyrbart att nonchalera naturlagar!

On Hens, eggs.jpg
Vad är det för studie? Länk?

Vad är det för studie? Länk?
I figuren finns en sökhänvisning, här finns länken:

Tillbaka
Topp