kolla här alla klimatskeptiker

Mina "sanslösa kalkyler" stämmer stämmer till punkt och pricka!
Det första man gör är att titta på sin aktuella elförbrukning.
Vår elleverantör erbjuder gratis data om elförbrukning timme för timme.
Jag har tack vare en databas (hos Gosund) verifierat att jag sparat 22% av elkostnaden. Vårt balkongkraftverk är tänkt för att bruka energin när den finns tillgänglig. Har man t.ex ett kontor hemma kan man minska kostnaden för belysning, dator, kylskåp mm.
Tekniken utvecklas ständigt och nu går det går att till en rimlig kostnad ansluta ett batteri till ett balkongkraftverket.

Gosund_1.jpg

Hur har du löst problemet med att byta elmätare till en dubbelriktad och hur har du tecknat avtal med din elleverantör om ersättning för producerad el när du producerar mer än du konsumerar en solig dag ?

Hur har du löst problemet med att byta elmätare till en dubbelriktad och hur har du tecknat avtal med din elleverantör om ersättning för producerad el när du producerar mer än du konsumerar en solig dag ?
Växelriktaren kände jag till redan 2015 - 2018 då vi hade solskatt i Spanien. Med ett så brutalt politiskt motstånd valde jag att vänta. Under tiden bytte man ut våra mätare till ”intelligenta” mätare. Den gamla mätaren kunde ”snurra baklänges”. De nya mätarna programmeras om ifall man säljer el till leverantören. Vårt balkongkraftverk är dimensionerat för att sällan leverera ett överskott.
Firman där jag köpte solpanelen och växelriktaren gav mig ett pris på komponenterna som jag själv tänkte installera, 470 Euro. Kvalitet med garanti! Firman kunde åta sig att godkänna anläggningen och sköta om all dokumentation samt betala in stämpelavgiften, 400 Euro.
Jag frågade om han hade kunder som inte ville betala mer än det dubbla i avgifter. Jovisst!
Eftersom jag kan sticka en kontakt i vägguttaget fick det bli så. Underhållet består i att hålla panelen ren samt att ändra vinkeln mot horisonten varje månad. Det senare är inte tvingande men lönsamt.

vinkel.jpg

Växelriktaren kände jag till redan 2015 - 2018 då vi hade solskatt i Spanien. Med ett så brutalt politiskt motstånd valde jag att vänta. Under tiden bytte man ut våra mätare till ”intelligenta” mätare. Den gamla mätaren kunde ”snurra baklänges”. De nya mätarna programmeras om ifall man säljer el till leverantören. Vårt balkongkraftverk är dimensionerat för att sällan leverera ett överskott.
Firman där jag köpte solpanelen och växelriktaren gav mig ett pris på komponenterna som jag själv tänkte installera, 470 Euro. Kvalitet med garanti! Firman kunde åta sig att godkänna anläggningen och sköta om all dokumentation samt betala in stämpelavgiften, 400 Euro.
Jag frågade om han hade kunder som inte ville betala mer än det dubbla i avgifter. Jovisst!
Eftersom jag kan sticka en kontakt i vägguttaget fick det bli så. Underhållet består i att hålla panelen ren samt att ändra vinkeln mot horisonten varje månad. Det senare är inte tvingande men lönsamt.

vinkel.jpg
Vad duktig du är. Du kom ut ifrån garderoben som en miljökämpe.
Nu är det några träd och växter som inte får tillräckligt med koldioxid.

Vad duktig du är. Du kom ut ifrån garderoben som en miljökämpe.
Nu är det några träd och växter som inte får tillräckligt med koldioxid.
Tack vare att vår underbara ö just i detta ögonblick är 0% fossilfritt,
(det blåser inte och solpanelerna har just vaknat) har vår tallskogen koldioxid så det räcker.
75% av vattnet på ön kommer från dess långa barr. Detta vatten får också våra bananplantor i trädgården glädje av.
Sedan 23 år har vi en vattenbärande solpanel som ger oss hett vatten i huset och till diskmaskinen.
Jacuzzin i trädgården är lika gammal och är nu på morgonen 28 grader utan att vara inkopplad till något nät.
Om det är någon som surar är det skattmasen.

Tack vare att vår underbara ö just i detta ögonblick är 0% fossilfritt,
(det blåser inte och solpanelerna har just vaknat) har vår tallskogen koldioxid så det räcker.
75% av vattnet på ön kommer från dess långa barr. Detta vatten får också våra bananplantor i trädgården glädje av.
Sedan 23 år har vi en vattenbärande solpanel som ger oss hett vatten i huset och till diskmaskinen.
Jacuzzin i trädgården är lika gammal och är nu på morgonen 28 grader utan att vara inkopplad till något nät.
Om det är någon som surar är det skattmasen.
23 år? Du ligger bra till hos miljöröelsen. Guldstjärna.:clap_tranparent:

vinkel.jpg

Hittade denna som borde funka bra för lite "tester" tillsammans med ett par paneler. Fungerar det bra kan man ju bygga på fler också

Hittade denna som borde funka bra för lite "tester" tillsammans med ett par paneler. Fungerar det bra kan man ju bygga på fler också

Bra pris och bra specifikationer. Att man kan övervaka "kraftverket" med en app ger ett extra plus.

Bra pris och bra specifikationer. Att man kan övervaka "kraftverket" med en app ger ett extra plus.

Synd bara att elverket (PEA monopolmyndighet) har så satans dålig websida och elmätarna här är så uråldriga att dom måste manuellt avläsas varje månad på plats

Tog ut senaste statistiken på vårt abonnemang och bättre än så får man inte ur

Ytterligare krångel för mig är att jag har 3-fassystem i huset så att koppla in sig på bara en fa utan möjlighet att snurra elmätaren åt båda hållen göt ju att det blir svårt att få riktig effekt av solpanelerna

Skärmbild 2024-01-04 091338.png

Synd bara att elverket (PEA monopolmyndighet) har så satans dålig websida och elmätarna här är så uråldriga att dom måste manuellt avläsas varje månad på plats

Ytterligare krångel för mig är att jag har 3-fassystem i huset så att koppla in sig på bara en fa utan möjlighet att snurra elmätaren åt båda hållen göt ju att det blir svårt att få riktig effekt av solpanelerna

Jag brukar leta efter svar på YouTube och speciellt på kommentarerna.

Kopplar du rätt kan du använda 3 fas in och leverera 1 fas ut på nätet.

Dina tre faser är i botten tre enfas ledningar med tre ingående separata kablar och säkringar

Nu finns bra elektroniska mätare och styrningar som sköter detta men som inte PEA håller med, utan det fixar din leverantör av anläggningen av solenergi.

Jag hittade ett intressant dokument om albedo.
Vår Planet behåller 69% av den energi som strålar in från Solen och reflekterar således 31%. Albedo är 0,31.
Haven absorbera upp till 94% och regnskogar kan absorbera upp till 93 %.
Moln absorberar mellan 10 och 50%.
Eftersom Världshaven är bäst på att absorbera solenergi och dessutom täcker drygt 70% av jordens yta borde klimatforskningen ägna större intresse åt detta.
Det är ett väl känt faktum att CO2 absorberas av kalla hav. Man talar sällan om att varma hav gasar ut CO2.
Således: Varifrån kommer den CO2 som finns i atmosfären. Kommer den enbart av förbränning av kol?

albedo_2.jpg

NASA och NOAA kommer att redovisa vädret och klimattrender för 2023 i världen den 12 januari kl 11am EST.

Sätt alarmet på.

Screenshot_2024-01-09-19-09-33-963-edit_com.chrome.beta.jpg

Tillbaka
Topp