kolla här alla klimatskeptiker

 
71% av Jordens yta täcks av hav och 65% av moln.
Således är det temperaturen i haven som påverkar temperaturen på land. Havsytans albedo är dessutom cirka 0,08, vilket innebär att endast 8 % av strålningen reflekteras. Resten, 92 %, absorberas av havet och bidrar på så sätt till en uppvärmning av vattenmassorna. 
I haven finns kraftiga strömmar som styrs av vind och temperaturskillnader. Stilla Havet talat man om väderfenomenen
El Niño och La Niña.Till skillnad från El Niño sänker La Niña Jordens medeltemperatur.
Eftersom La Niña nu börjat ta över kommer sommaren att bli kyligare. Det blir naturligtvis ett problem för alla journalister då CO2 kommer att fortsätta att öka.

Strömmar.jpg
 
Att jorden utsätts för klimatförändringar, som pågått i miljarder år, och kommer att fortsätta så, så länge jorden består VET ju alla.
Men att Aprils höga värme i Asien orsakats av människan slår nu "forskarna" fast !!

"Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet" skriver SR sedan under sin rapportering med !

Ja, vad säger man?
 
För denna förbannade man så har det inte blivit lyckat med solceller med Telge Energi som det verkar för elavtalet och EON för nätet. Kanske en dålig kombination för så skall det väl ändå inte bli normalt efter en vanligtvis rätt stor investering?

 
Att jorden utsätts för klimatförändringar, som pågått i miljarder år, och kommer att fortsätta så, så länge jorden består VET ju alla.
Men att Aprils höga värme i Asien orsakats av människan slår nu "forskarna" fast !!

"Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet" skriver SR sedan under sin rapportering med !

Ja, vad säger man?
Troligen att han som delade länken inte varit källkritisk eller kanske ens läst det han postade.
 
För denna förbannade man så har det inte blivit lyckat med solceller med Telge Energi som det verkar för elavtalet och EON för nätet. Kanske en dålig kombination för så skall det väl ändå inte bli normalt efter en vanligtvis rätt stor investering?

Jag förstår ilskan. Å andra sidan bör man sätta sig in i vilka behov man har innan man skriver på ett kontrakt.
I Tyskland är det populärt med ”balkongkraftverk”. Har man en balkong mot solsidan fäster man bar solpanelen på utsidan och kopplar in en röd och en svart sladd i växelriktaren.
Stickkontakten som sitter på växelriktaren stoppar man in i ett vägguttag. Klart!
Så länge det finns nätspänning fyller växelriktaren på hushållet med el. Passar dem som är hemma och förbrukar den hembygd elen. Våra två solpaneler med växelriktare kostade 470 Euro och är strax intjänade efter 2,5 år. De sparar i snitt 23% på elräkningen. Mitt behov var inte att spara pengar utan att experimentera och se om teori och praktik hänger samman.

bk.jpg
 
Ja tänk vilken luftskillnad det kunde bli om det bara var eldrivna fordon i Pattaya.
Bangkok hade nog fått klart bättre luftkvalite med eldrivet.

Visst hade det hjälpt men svårt då jag tror det är mycket den tunga trafiken som orsakar mest och det kostar ju en hel del att byta ut den flottan.
DHL uppdaterar nu, delar av flottan, till elektriskt och vad jag förstår är det typ dubbla priset på dem så tyvärr är det nog långt bort.
Själv litar jag inte på enbart elektriska batterier, för tidigt för det här, och skulle inte köpa det nu. Hellre en hybrid så man slipper få panik om batteriet är på väg att ta slut och man fastnat i en kö.

/ SatanG
 
Visst hade det hjälpt men svårt då jag tror det är mycket den tunga trafiken som orsakar mest och det kostar ju en hel del att byta ut den flottan.
DHL uppdaterar nu, delar av flottan, till elektriskt och vad jag förstår är det typ dubbla priset på dem så tyvärr är det nog långt bort.
Själv litar jag inte på enbart elektriska batterier, för tidigt för det här, och skulle inte köpa det nu. Hellre en hybrid så man slipper få panik om batteriet är på väg att ta slut och man fastnat i en kö.

/ SatanG
De hårdare normerna angående utsläppen "från avgasrören" som även innefattar tunga fordon i Sverige har resulterat i att luften blivit bättre i städerna som har infört Miljözon Klass 1. Men det kommer som du säger säkert ta många år innan t.ex. Bangkok och andra stora städer i Thailand kommer införa liknande tvingande åtgärder och det kostar som sagt väldigt mycket att byta ut fordonsflottan.

Nästa steg i EU är Euro 7 utsläpps klass som efter sista manglingen inte resulterade i mindre utsläpp från avgasrören än nu gällande Euro 6E men däremot krav på att fordonen skall klara kraven under lång tid och vara mera själv diagnostiserande om fel uppstår än tidigare. Men det har visat sig att numera så är vad det gäller farliga partiklar så är partiklar från vägdamm och bromssystem nu ett större problem i städerna och i Euro 7 så regleras även utsläpp från dessa källor.

På det stadiet elbilar är just nu även vad det gäller Sverige så är jag inte beredd att köpa någon och absolut inte i Thailand. En laddhybrid skulle däremot kunna funka i Sverige, men jag tror jag väntar på att det kommer säkrare batterier mm. Sedan är det rent krasst så att så länge det inte blir väsentligt billigare att köra elbil eller ladd-hybrid inräknat alla kostnader som värdeminskning, service, försäkring etc så kommer inte jag och många inte att byta bil. Men om det skulle varit som i Norge så skulle det kunnat vara en annan femma.

 
De hårdare normerna angående utsläppen "från avgasrören" som även innefattar tunga fordon i Sverige har resulterat i att luften blivit bättre i städerna som har infört Miljözon Klass 1. Men det kommer som du säger säkert ta många år innan t.ex. Bangkok och andra stora städer i Thailand kommer införa liknande tvingande åtgärder och det kostar som sagt väldigt mycket att byta ut fordonsflottan.

Nästa steg i EU är Euro 7 utsläpps klass som efter sista manglingen inte resulterade i mindre utsläpp från avgasrören än nu gällande Euro 6E men däremot krav på att fordonen skall klara kraven under lång tid och vara mera själv diagnostiserande om fel uppstår än tidigare. Men det har visat sig att numera så är vad det gäller farliga partiklar så är partiklar från vägdamm och bromssystem nu ett större problem i städerna och i Euro 7 så regleras även utsläpp från dessa källor.

På det stadiet elbilar är just nu även vad det gäller Sverige så är jag inte beredd att köpa någon och absolut inte i Thailand. En laddhybrid skulle däremot kunna funka i Sverige, men jag tror jag väntar på att det kommer säkrare batterier mm. Sedan är det rent krasst så att så länge det inte blir väsentligt billigare att köra elbil eller ladd-hybrid inräknat alla kostnader som värdeminskning, service, försäkring etc så kommer inte jag och många inte att byta bil. Men om det skulle varit som i Norge så skulle det kunnat vara en annan femma.

Angående partiklar och slitage av vägar så tror jag det ökar med elfordon. Dom har ofta stora breda däck samt så väger fordonen väsentligt mer.
 
Hej

Ja det tycker man att alla borde begripa, men i Sverige satsar man på att göra det billigare att köra med diesel och bensin i kombination med borttagna subventioner vid köp av en elbil, det är väl detta som kallas att backa in i framtiden. :)

Mvh isan lover
Jag bor en bra bit från stan och för mig funkar fortfarande diesel bättre. Ja varför skall alltid svenskar betala mest? Bra att denna regering sett till att sänka bränslepriserna. Åker jag till stan, gud bevare, så tar jag tåg och buss.
Du kör väl endast elfordon då får jag förmoda, både på land och på sjön och självklart i Thailand.
 
Jag bor en bra bit från stan och för mig funkar fortfarande diesel bättre. Ja varför skall alltid svenskar betala mest? Bra att denna regering sett till att sänka bränslepriserna. Åker jag till stan, gud bevare, så tar jag tåg och buss.
Du kör väl endast elfordon då får jag förmoda, både på land och på sjön och självklart i Thailand.
I Thailand kör han el- Kubota med släp
 
Jag bor en bra bit från stan och för mig funkar fortfarande diesel bättre. Ja varför skall alltid svenskar betala mest? Bra att denna regering sett till att sänka bränslepriserna. Åker jag till stan, gud bevare, så tar jag tåg och buss.
Du kör väl endast elfordon då får jag förmoda, både på land och på sjön och självklart i Thailand.

Det är bara andra som ska göra ”rätt”.
 
Hej

Ja det tycker man att alla borde begripa, men i Sverige satsar man på att göra det billigare att köra med diesel och bensin i kombination med borttagna subventioner vid köp av en elbil, det är väl detta som kallas att backa in i framtiden. :)

Mvh isan lover
Nerläggningen av kärnkraften måste alla förstå att det var en gåva till petroleumbranchen.

I elområde 3 och 4 borde fossila fordon subventioneras tills man blivit självförsörjande på el.

Statliga subventioner till kinesiska tillverkare av elfordon är ytterst tveksamt och EU vill nu höja tullarna så elbilar blir ännu dyrare.
 
De hårdare normerna angående utsläppen "från avgasrören" som även innefattar tunga fordon i Sverige har resulterat i att luften blivit bättre i städerna som har infört Miljözon Klass 1. Men det kommer som du säger säkert ta många år innan t.ex. Bangkok och andra stora städer i Thailand kommer införa liknande tvingande åtgärder och det kostar som sagt väldigt mycket att byta ut fordonsflottan.

Nästa steg i EU är Euro 7 utsläpps klass som efter sista manglingen inte resulterade i mindre utsläpp från avgasrören än nu gällande Euro 6E men däremot krav på att fordonen skall klara kraven under lång tid och vara mera själv diagnostiserande om fel uppstår än tidigare. Men det har visat sig att numera så är vad det gäller farliga partiklar så är partiklar från vägdamm och bromssystem nu ett större problem i städerna och i Euro 7 så regleras även utsläpp från dessa källor.

På det stadiet elbilar är just nu även vad det gäller Sverige så är jag inte beredd att köpa någon och absolut inte i Thailand. En laddhybrid skulle däremot kunna funka i Sverige, men jag tror jag väntar på att det kommer säkrare batterier mm. Sedan är det rent krasst så att så länge det inte blir väsentligt billigare att köra elbil eller ladd-hybrid inräknat alla kostnader som värdeminskning, service, försäkring etc så kommer inte jag och många inte att byta bil. Men om det skulle varit som i Norge så skulle det kunnat vara en annan femma.

Fast antalet elbilar ökar i rasande fart i Pattaya iaf och varje större köpcenter nu har väl flera laddningsstationer.
För bara par år sen hade jag knappt sett en elbil nu är det en vanlig syn.
Här från Terminal 21, på Central Festival är det tesla stationer.
Bara elbilar som får parkera på dom.
Thailand har ju satt som mål att bli ledande inom elbilar i Sydostasien.
PTT har lagt ut plan har det stått om i media för laddstationer på alla sina mackar och var inte så långt fram i tiden.
I Pattaya finns det några laddstationer till förutom dom i köpcentrumen.

20230715_154723.jpg


20230715_154739.jpg
 
 
 
Tillbaka
Topp