kolla här alla klimatskeptiker

Varför skriver du skiter fullständigt och hyllar Trump vet du att det är hans enda synpunkter om lagar och Trump. Sementiken blir lätt fyrkanig när man diskuterar via internet och inte mittemot varandra. Tycker du skiter folk på näsan om dom har en annan åsikt än din;)

Du vet uppenbart inte var ekvatorn går.

Skulle säga mer norra vändkretsen

1755773080427.webp
Vi har faktiskt passerar "Ekvatorn" på olika Kontinenter. I Kenya filmade jag på viken sida man befann sig m.h.a ett experiment.
YouTube-videon har tyvärr rensat bort med många andra filmen från 1991.
Denna Kenyan känner inte till correloideffekten utan väljer att pladdrar om magnetfält.

Vi har faktiskt passerar "Ekvatorn" på olika Kontinenter. I Kenya filmade jag på viken sida man befann sig m.h.a ett experiment.
YouTube-videon har tyvärr rensat bort med många andra filmen från 1991.
Denna Kenyan känner inte till correloideffekten utan väljer att pladdrar om magnetfält.

Det är möjligt men ditt påstående att CO2 samlas runt ekvatorn stämde inte. Det samlas runt vändkretsarna eller närmare bestämt den norra vändkretsen och det är även längs vändkretsen det är varmast på vår planet och torrast och där de stora öknarna ligger. Öknar även längs södra vändkretsen. Förklara det !

Det är möjligt men ditt påstående att CO2 samlas runt ekvatorn stämde inte. Det samlas runt vändkretsarna eller närmare bestämt den norra vändkretsen och det är även längs vändkretsen det är varmast på vår planet och torrast och där de stora öknarna ligger. Öknar även längs södra vändkretsen. Förklara det !
Att koldioxiden skulle samlas runt vändkretsen var en ren provokation.
Dock är det mest hav där och haven gasar ibland ut mycket koldioxid när solen värmer ytan men absorberar motsvarande när vattnet är kallt.
Enligt Henry´s lag är de gastrycken ovan och under havsytan som automatiskt balanserar komcentrationen.
Det talas ibland om ökenspridning, vilket är trams. Nyligen regnade det så mycket i Sahara att helt nya Oaser har skapats.
Sahara var för 11.000 år sedan grönskande och det finns stora mängder vatten under markytan.
Naturliga cykler gör att det kommer att bli så igen och nästa istiden kan vi inte stoppa.

Att koldioxiden skulle samlas runt vändkretsen var en ren provokation.
Dock är det mest hav där och haven gasar ibland ut mycket koldioxid när solen värmer ytan men absorberar motsvarande när vattnet är kallt.
Enligt Henry´s lag är de gastrycken ovan och under havsytan som automatiskt balanserar komcentrationen.
Det talas ibland om ökenspridning, vilket är trams. Nyligen regnade det så mycket i Sahara att helt nya Oaser har skapats.
Sahara var för 11.000 år sedan grönskande och det finns stora mängder vatten under markytan.
Naturliga cykler gör att det kommer att bli så igen och nästa istiden kan vi inte stoppa.

"Mest hav" är det ju nästan överallt i världen

Men faktum kvarstår att en majoritet av landytan på norra vändkretsen är öken och du la själv ut en bild som visar på att det är där CO2 är som mest.....

1755784952074.webp

Jag har länge undrat varför Räven i tid och otid drar in politik i olika trådar trots att det är förbjudet.
Är det
1. Pga glömska?
eller
2. Att han skiter fullständigt i lagar och regler?
Nu när han hyllar Trump så fick jag ju svar på min fråga. Alltså alternativ 2, utan någon som helst tvekan. Nu har jag förklarat den saken.
Precis som alla andra gör som bor i Thailand men som turist är det annolunda.

För 20 miljoner år bildades vulkanön Teneriffa som i huvudsak bara bestod av lavasten.
Tack vare vindar från Sahara fördes fint sandstoff med vinden till vår ön.Fuktiga havsvinar från morr och
"Mest hav" är det ju nästan överallt i världen

Men faktum kvarstår att en majoritet av landytan på norra vändkretsen är öken och du la själv ut en bild som visar på att det är där CO2 är som mest.....

1755784952074.webp
Ekvatorn är en imaginär linje som delar Jorden i norra och södra halvklotet och den ligger i ett varmt och tropiskt klimat.
Solen har nämligen störst effekt vid Jordens ekvator eftersom dess strålar träffar Jorden i rät vinkel, vilket ger en intensivare värme. Emellertid rör sig jordaxeln under året. Under vår sommar står Solen högt på himmeln medan den ligger närmare horisonten under vår vinter.
En av cåra solpaneler har jag anpassat detta till och varje månad ändrar jag panelens vinkel mot marken.+

OsloPokar, det vore snällt av dig om du kunde svara på dom enkla frågor jag ställde till dig tidigare. Krångla inte till det utan det räcker gott med att du svarar ja eller nej.
.OsoPolar sa:
Varför samlas all CO2 runt omkring ekvatorn?

Menar du allvar, all Co2?

OsoPolar sa:
För flera hundra år rådde konsensus om att Solen vandrade i en bana kring Jorden.
Idag tror vissa att ifall vi får mer av livets gas leder till Jorden undergång.

Menar du med detta att ju mer Co2 i atmosfären desto bättre är det för vår planet?

OsloPokar, det vore snällt av dig om du kunde svara på dom enkla frågor jag ställde till dig tidigare. Krångla inte till det utan det räcker gott med att du svarar ja eller nej.
.OsoPolar sa:
Varför samlas all CO2 runt omkring ekvatorn?

Menar du allvar, all Co2?

OsoPolar sa:
För flera hundra år rådde konsensus om att Solen vandrade i en bana kring Jorden.
Idag tror vissa att ifall vi får mer av livets gas leder till Jorden undergång.

Menar du med detta att ju mer Co2 i atmosfären desto bättre är det för vår planet?
Jag påstod det som en provokation. Meteorologerna har numera röda kartor för att beskriva hur vi upplever värmen (orsakad av koldioxid).
Dock, tidvis kan det finnas extra mycket koldioxid vid ekvatorn. Det beror på att luftmassan på norra och södra halvklotet inte blandas.
Het luft stiger takt upp och cirkuleras tillbaka till den sida där den hör hemma. Om havet gasar ut mycket koldioxid blir koncentrationen högre i just detta område. Naturen är mycket komplex!

Jag påstod det som en provokation. Meteorologerna har numera röda kartor för att beskriva hur vi upplever värmen (orsakad av koldioxid).
Dock, tidvis kan det finnas extra mycket koldioxid vid ekvatorn. Det beror på att luftmassan på norra och södra halvklotet inte blandas.
Het luft stiger takt upp och cirkuleras tillbaka till den sida där den hör hemma. Om havet gasar ut mycket koldioxid blir koncentrationen högre i just detta område. Naturen är mycket komplex!

Men din karta visar ju att ansamlingen av CO2 inte är vid ekvatorn utan vid norra vändkretsen !

Jasså, påstår man något felaktigt så är det en provokation och inte en lögn? Ja ja man lär sig nåt nytt varje dag här på forumet. Var får du alla dina "fakta" ifrån? Temperaturkartor är t.ex inget nytt utan har funnits i hundratals år.

VissTemperaturkartor har funnits länge men de nya skall förmedla känslan av temperaturen inom området 25 - 30 grader i skalan orange till röd..Jasså, påstår man något felaktigt så är det en provokation och inte en lögn? Ja ja man lär sig nåt nytt varje dag här på forumet. Var får du alla dina "fakta" ifrån? Temperaturkartor är t.ex inget nytt utan har funnits i hundratals år.
Visst, temperaturkartor är ingen nyhet, men de nya kartorna skall förmedla KÄNSLAN av temperaturen i området
25 - 30 grader med skalan orange till rött. Man vill också att synskadade skall får en känsla av temperaturen.
Det resulterar i att under sommaren är Spanska, Tyska och Svenska väderkartor röda.

Hur är det med pyromaner i Thailand? Det måste väl finnas där också?
”Mer än 100 misstänkta mordbrännare står inför rättvisa efter våg av sommarbränder i Spanien
https://www.surinenglish.com/spain/...uspected-arsonists-20250818075625-nt.html”Mer än 100 misstänkta mordbrännare står inför rättvisa efter våg av sommarbränder i Spanien”More than 100 suspected arsonists face justice after wave of summer wildfires in Spain | Sur in English

Är väl ganska vanligt att bönder som svedjebränner (även om det numera är förbjudet) tappar kontrollen på elden som sprider sig utanför det tänkta området

Tillbaka
Topp