kolla här alla klimatskeptiker

Det handlar inte om att ”förstöra” dricksvattnet utan om att vatten är en bristvara under sommaren. Under den tiden är det dessutom mycket turister på ön. Vattennivån i en brunn kan stiga upp till 20 meter under vintern. Ger man Cementfabriken tillstånd att bedriva verksamheten enbart under vintern, kan man dra ner takten i bostadsbyggandet till hälften. Vattentäkterna kring Slite är noggrant undersökta vilket framgår av Helge Tullström´s rapport från 1959
Sänker man grundvattnet för mycket så är det risk att havsvattnet tränger in i grundvattenförråden.

Det går ju att rena/avsalta havsvatten eller dra en slang från fastlandet, klart att vi måste ha en egen cementproduktion i Sverige, om markägare drabbas måste dessa så klart ersättas och det rikligt
Det är en kostnadsfråga Tror att det vattnet blir så dyrt att det blir orealistiskt med jordbruk på Gotland.
Bangkok har liknande problem vid torrår att det är risk för saltvatten i vattentäkterna.

Hur ska vi kunna fixa klimatet när det enda du tänker på är att producera mer.
Vi ska väl producera mindre?
Idag fixar vi miljösiffrorna med att producera skitiga grejer i Uländer. Det är inte bara lönekostnad som gör det lönsamt att producera våra kläder i Uländer.
Det är nog bättre att producera smartare. finns mycket ett vinna på att effektivisering.

Då skall jag sluta dricka kranvattnet på färjorna eftersom jag tvivlar på att det vattnet kommer upp till dricksvattenkvalitet.

Har aldrig jobbat på färja men med tanke på vilka volymer det går där så kan jag inte tänka mig att de inte bunkrar färskvatten i hamn.
Sista tankbåten har jag för mig producerade runt 10 ton per dygn vid gång, så om inte alltför mycket kajtid så producerar man vanligtvis för eget bruk. Håller man färskvattentankarna samt linor i ordning så är det inga problem att dricka det, normalt. Det testas också innan man släpper ut det i linorna.

/ SatanG

Har aldrig jobbat på färja men med tanke på vilka volymer det går där så kan jag inte tänka mig att de inte bunkrar färskvatten i hamn.
Sista tankbåten har jag för mig producerade runt 10 ton per dygn vid gång, så om inte alltför mycket kajtid så producerar man vanligtvis för eget bruk. Håller man färskvattentankarna samt linor i ordning så är det inga problem att dricka det, normalt. Det testas också innan man släpper ut det i linorna.

/ SatanG
Så är det. Skulle en färja vara självförsörjande på dricksvatten fordras det stora evaporatorer. På mitt sista fartyg klarade vi av att producera vatten för den egna förbrukningen plus tekniskt vatten till tankspolning och maskin. Analys årligen och rengöring av tankarna med regelbundna intervaller. Men ibland var vi tvungna att bunkra, främst vid korta resor och då i Göteborg.

Det egenproducerade vattnet passerar dessutom ett filter där mineraler tillsätts, annars blir det mer eller mindre destillerat vatten man måste dricka.

Lathet. och tidsbrist.
Det tar tid och kräver arbete att ta in såna mängder vatten. Utan reningsanläggning så skulle de nog behöva lägga stora utrymmen för att förvara allt vatten som går åt till på en färd En månads tripp går det antagligen åt 4000l per person. Då blir det några tankbilar för att klara en resa. Det tar på utrymmet. Och tar tid att pumpa över.

/ SatanG
Och i fallet Gotland så skulle de behöva rena havsvatten för att täcka jordbrukets behov i trakterna runt kalkbrottet. Tvivlar på att de här bönderna vill stå för den notan. Att det kan vara lönsamt på en båt med tidspressat schema är förståeligt. Men för bönderna så blir bägge alternativet väldigt hårt slag mot lönsamheten.

/ SatanG
Det är möjligt att de gör , men kan inte tänka mig att de stora kryssningsbåtarna bunkrar sitt vatten ex i västindien eller i asien ,Tror nog inte att det är drickbart.

Det är möjligt att de gör , men kan inte tänka mig att de stora kryssningsbåtarna bunkrar sitt vatten ex i västindien eller i asien ,Tror nog inte att det är drickbart.

Många kryssningsbåtar i västindien utgår från Miami, är väl inga problem att få tag på dricksvatten i den hamnen. Det är väl inte svårare att koppla på en färskvattenslang än vad det är att koppla in electriciteten medans passagerarna går på.
Går att få tag på många ställen, ingen fara med det, behöver inte ens gå in i hamn för att ta emot det utan det kan man ta vid redden eller "på vägen" annars

/ SatanG

Många kryssningsbåtar i västindien utgår från Miami, är väl inga problem att få tag på dricksvatten i den hamnen. Det är väl inte svårare att koppla på en färskvattenslang än vad det är att koppla in electriciteten medans passagerarna går på.
Går att få tag på många ställen, ingen fara med det, behöver inte ens gå in i hamn för att ta emot det utan det kan man ta vid redden eller "på vägen" annars

/ SatanG
ok men nu har jag sett att man tillomed återanvänder en hel del vatten.
Har sett dokumentärer på att alt vatten producers ombord, fem tusen passagerare plus besättning Hur stora tankar blir det.
Sedan är många krigsfartyg helt självförsörjande, fem tusen i besättning ligger ute under lång tid. finns även dokumentärer på detta.

ok men nu har jag sett att man tillomed återanvänder en hel del vatten.
Har sett dokumentärer på att alt vatten producers ombord, fem tusen passagerare plus besättning Hur stora tankar blir det.
Sedan är många krigsfartyg helt självförsörjande, fem tusen i besättning ligger ute under lång tid. finns även dokumentärer på detta.

Ok, och din slutsats blir.....?

/ SatanG

Ok, och din slutsats blir.....?

/ SatanG
att allt vatten produceras om bord samt återanvänds genom rening.
Följde en segel båt med sju mans besättning som gick över indiska oceanen till Madagaskar, gjorde allt vatten själva. Hur stora tankar hade behövts men en månad till havs , o i Madagaskar fans inget tjänligt vatten, o där stannade de i flera månader. Fans ju naturligtvis på dunk o flaska, men till vilken kostnad.

Så kontentan av det hela blir att även små båtar kan vara självförsörjande.

att allt vatten produceras om bord samt återanvänds genom rening.
Följde en segel båt med sju mans besättning som gick över indiska oceanen till Madagaskar, gjorde allt vatten själva. Hur stora tankar hade behövts men en månad till havs , o i Madagaskar fans inget tjänligt vatten, o där stannade de i flera månader. Fans ju naturligtvis på dunk o flaska, men till vilken kostnad.

Så kontentan av det hela blir att även små båtar kan vara självförsörjande.

T.o.m. SVD sällar sig till klimatförnekarna

Kanske är det så att ett varmare klimat ger färre översvämningar

Detta är en understreckare, en fördjupande essä, dagligen i SvD sedan 1918. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Avdunstning?

Tillbaka
Topp