Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nja, jag lever absolut inte i samma värld som TV.
Jag har gått från ett upplägg som fungerar som Kurant beskriver till att ”sälja min kropp” till en högre timpenning på en osäkrare grund.
Som det är idag så jagar jag timmar varenda vecka för att få några kr extra.
Jobbar jag mycket så får jag mycket betalt, jobbar jag lite så får jag lite betalt.
Min dotter som är civilekonom jobbar på pwc. Hon blev headhunted av dem när hon och en kompis fick pris för universitetets bästa slutuppsats med pengar som belöning.
Nja, jag lever absolut inte i samma värld som TV.
Jag har gått från ett upplägg som fungerar som Kurant beskriver till att ”sälja min kropp” till en högre timpenning på en osäkrare grund.
Som det är idag så jagar jag timmar varenda vecka för att få några kr extra.
Jobbar jag mycket så får jag mycket betalt, jobbar jag lite så får jag lite betalt.
Idagsläget har vi ett maxtak på 100 timmar i kompbanken.
Så i mitt fall har jag inte kunnat lägga min övertid i kompbanken sen 2019.
Vid nyår så får vi ca 35 timmar i avtalskomp som läggs i ”banken” det betyder att jag måste ta ut det som överskrider 100 Tim i pengar eller ledighet innan 1/4 2022.
Innan tog jag ut mina sparade timmar på vintern och hade inte detta problemet.
Förra året och i år har jag tagit all övertid i pengar.
Nu kommer nästa problem, senast nästa vecka har jag kommit upp i 150 Tim övertid i år så antingen får företaget ansöka om dispans för mer timmar för mig eller så är det slut med övertid för mig resten av året.
Sant. Men i o f s var det väl en sosseminister som uttalade något om pensionärer och köttberg. Eller minns jag fel? Köttberg kan ju vara dåliga för klimatet.
Och var det inte någon moderat minister som ansåg pensionärer vara en belastning som inte skulle få del av skatteavdrag.
Att sosseregeringar fortsatte på den inslagna linjen är en underlåtenhet.
Nu diskuteras det om dödshjälp skall införas. Den som inte andas bidrar ju inte till CO2 utsläppen.
Går det att valuta säkra pensionen. Känns lite löjligt att diskutera hur många kronor man får det är väl dollar som räknas. Några hade garanterat valt bitcoin.
Idagsläget har vi ett maxtak på 100 timmar i kompbanken.
Så i mitt fall har jag inte kunnat lägga min övertid i kompbanken sen 2019.
Vid nyår så får vi ca 35 timmar i avtalskomp som läggs i ”banken” det betyder att jag måste ta ut det som överskrider 100 Tim i pengar eller ledighet innan 1/4 2022.
Innan tog jag ut mina sparade timmar på vintern och hade inte detta problemet.
Förra året och i år har jag tagit all övertid i pengar.
Nu kommer nästa problem, senast nästa vecka har jag kommit upp i 150 Tim övertid i år så antingen får företaget ansöka om dispans för mer timmar för mig eller så är det slut med övertid för mig resten av året.
Beror nog mycket på om de har bra kontakt med facket. där jag jobbar så är det i princip bara en knapptryckning bort.
Har flera kollegor som regelbundet jobbar tre hundra timmars övertid varje år, med fackets godkännande. Fast kör cheferna med negativ attityd till facket så förstår jag att det kan bli problem. när det blir prestige så lusläses alla regler.
Beror nog mycket på om de har bra kontakt med facket. där jag jobbar så är det i princip bara en knapptryckning bort.
Har flera kollegor som regelbundet jobbar tre hundra timmars övertid varje år, med fackets godkännande. Fast kör cheferna med negativ attityd till facket så förstår jag att det kan bli problem. när det blir prestige så lusläses alla regler.
Mycket beror på om det finns ett lokalt fack.
När frågan om dispens går till en storavdelning blir det mer prestige och regler.
Fast 300 timmar är mycket.
Det är bara timmar över 160 per fyra veckors period som räknas som registrerad övertid.
Tar man bort semester så är det 47-48 veckor.
Många drar ju också bort helgdagar som är arbetsfria..
Så gjorde vi, bara närvaro på arbetsstället räknades som arbetad tid.
Det är också några veckor sammanlagt.
Mycket beror på om det finns ett lokalt fack.
När frågan om dispens går till en storavdelning blir det mer prestige och regler.
Fast 300 timmar är mycket.
Det är bara timmar över 160 per fyra veckors period som räknas som registrerad övertid.
Tar man bort semester så är det 47-48 veckor.
Många drar ju också bort helgdagar som är arbetsfria..
Så gjorde vi, bara närvaro på arbetsstället räknades som arbetad tid.
Det är också några veckor sammanlagt.
Ja kör cheferna med negativ attityd så har ett lokalt fack svårt att jobba. Har hört att det på många företag är attityden så svår att alla förhandlingar kallas det in förhandlare från förbundet eftersom de som är aktiva i facket är rädda för represalier.
Men håller med om att så många timmars övertid tyder både dålig framförhållning. Dessutom så är det kostsamt.
Behöver inte vara många som jobbar så mycket innan det motsvarar en heltidstjänst.
Ja kör cheferna med negativ attityd så har ett lokalt fack svårt att jobba. Har hört att det på många företag är attityden så svår att alla förhandlingar kallas det in förhandlare från förbundet eftersom de som är aktiva i facket är rädda för represalier.
Men håller med om att så många timmars övertid tyder både dålig framförhållning. Dessutom så är det kostsamt.
Behöver inte vara många som jobbar så mycket innan det motsvarar en heltidstjänst.
Min uppfattning från transportbranschen är att det är fackets representanter som är mest negativa och då blir det låsningar.
Majoriteten av alla arbetsplatser har ingen fackklubb med mandat att förhandla, i bästa fall ett lokalt ombud.
Så det blir en ombudsman när det ska förhandlas.
Men nu finns det inte så många frågor att förhandla om då de flesta avtal gällande löner och "principer"
är centrala huvudavtalet.
Många LO förbund har som princip att nyanställning går före dispens från ATL gällande övertid.
Det har också lett till att företag tar in personal vid arbetstoppar utifrån och hyr in via bemanningsföretag.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.