kolla här alla klimatskeptiker

Båten som sjönk var av roll on roll off typ. Inga containrar. 4000 bilar de flesta från Volkswagen . Jag tror inte de vill gå ut med hur många som var elbilar men det räcker väl med en för att det skall ta fyr. Troligtvis många många fler.

FB_IMG_1646594890966.webp

Det talas ständigt om 1,5-gradersmålet, aldrig om när hur nära vi är. Greta & Rockström räknar med en tippning point inom ett tiotal år.
Jag kontrollerade hur mycket CO2-koncentrationen ökat på ett år, från den 5 mars 2021 till den 5 mars 2022. Ökningen var knappt 1 ppm, från 418,21 ppm till 419,17 ppm. IPCC AR6 2021 anger att vid en fördubbling av CO2-koncentrationen ökar temperaturen 1,4 - 2,2 grader Celsius. Om ökningstakten inte förändras skulle det ta flera hundra år innan temperaturen ökat 1,5 grader. Jag fryser om händerna och hoppas att vi snart uppnår målet, att frysa är inte alls roligt!

1,5.webp

Det talas ständigt om 1,5-gradersmålet, aldrig om när hur nära vi är. Greta & Rockström räknar med en tippning point inom ett tiotal år.
Jag kontrollerade hur mycket CO2-koncentrationen ökat på ett år, från den 5 mars 2021 till den 5 mars 2022. Ökningen var knappt 1 ppm, från 418,21 ppm till 419,17 ppm. IPCC AR6 2021 anger att vid en fördubbling av CO2-koncentrationen ökar temperaturen 1,4 - 2,2 grader Celsius. Om ökningstakten inte förändras skulle det ta flera hundra år innan temperaturen ökat 1,5 grader. Jag fryser om händerna och hoppas att vi snart uppnår målet, att frysa är inte alls roligt!

1,5.png
Ja tipping piont här i Uk talas det om i veckan. Kommer tippas över massa arktiska vindar. Ett jäkla tjat på medierna man e rädd för snö.

Hej

Kanske finns det lite hopp för klimatet ändå.

14:46Emanuel Silva
Volvo får stororder från Maersk

Lastbilstillverkaren AB Volvos nordamerikanska dotterbolag har fått en rekordorder från logistikjätten Maersk, som beställer 110 Volvo ENR Electric-lastbilar.
Leveranserna ska inledas i andra kvartalet. Ordern kommer sedan Maersk tidigare beställt 16 lastbilar av samma modell och det blir den enskilt största beställningen som Volvo fått hittills på sina eldrivna lastbilar.
”Volvo VNR Electric har en räckvidd på upp till 440 km och energilagring på upp till 565 kWh. Sex batterier kan laddas till 80 procent på 90 minuter, fyra batterier på 60 minuter”, skriver AB Volvo, som siktar på att försäljningen till 2030 till hälften ska bestå av eldrivna lastbilar.
Något ordervärde anges inte i pressmeddelandet. AB Volvos aktie lyfter med 4,4 procent på Stockholmsbörsen efter beskedet. (TT)

Mvh isan lover

Hej

Kanske finns det lite hopp för klimatet ändå.

14:46Emanuel Silva
Volvo får stororder från Maersk

Lastbilstillverkaren AB Volvos nordamerikanska dotterbolag har fått en rekordorder från logistikjätten Maersk, som beställer 110 Volvo ENR Electric-lastbilar.
Leveranserna ska inledas i andra kvartalet. Ordern kommer sedan Maersk tidigare beställt 16 lastbilar av samma modell och det blir den enskilt största beställningen som Volvo fått hittills på sina eldrivna lastbilar.
”Volvo VNR Electric har en räckvidd på upp till 440 km och energilagring på upp till 565 kWh. Sex batterier kan laddas till 80 procent på 90 minuter, fyra batterier på 60 minuter”, skriver AB Volvo, som siktar på att försäljningen till 2030 till hälften ska bestå av eldrivna lastbilar.
Något ordervärde anges inte i pressmeddelandet. AB Volvos aktie lyfter med 4,4 procent på Stockholmsbörsen efter beskedet. (TT)

Mvh isan lover
Bra :), men dom skall ju fungera och kunna laddas med...:rolleyes:. Om inte blir ställa i kön på dyra innovations projekt som inte förverkligas...

Axel Oxenstierna var en svenska statsman som lade grunden till 1634 års regeringsform, vars struktur gäller än i dag. Han har tillskrivits ett citat: "Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs." Jag kom att tänka Greve Axel Oxenstierna när jag såg detta inslag:

Kommer Twitter med sin nya ägare att bli vänligare inställd mot obekväma sanningar än vad Google är?
När Professor Roy Spencer i vanlig ordning presenterade satellitdata på sin blogg blev Google förbannad.
Google vägrar acceptera fakta, att temperaturen under 30 år inte ökat mer än 0,03 grader januari 2022.
Som straff betalar man inte ut några pengar till Roy Spenser´s blogg.
Borde inte Google kunna manipulera sensorerna i satelliterna eller muta Roy Spencer?

0,03 grader.webp

Hej

Så här många vindkraftverk har vi i Norra Bohuslän, själv upplever jag dom inte som negativa utan hoppas tvärtom på fler här hos oss, dom placeras ju så att boende inte störs av ljudet ifrån dom, sen tycker jag att det där med att horisonten ska vara obruten är trams.

Så många vindkraftverk har din kommun​

154 vindkraftverk är uppförda i följande åtta kommuner. Inom parentes antal beviljade som ännu ej uppförts.

Tanum: 62 (16)

Strömstad: 28 (7)

Munkedal: 26 (0)

Uddevalla: 14 (0)

Lysekil: 10 (5)

Orust: 7 (0)

Färgelanda: 4 (0)

Sotenäs: 3 (0)

Källa: Vindbrukskollen

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp