kolla här alla klimatskeptiker

Klent folk eller var det för väldigt länge sedan?
Yrkesgrupper som murare, skogsarbetare finns inte idag. Ersattes med maskiner före sekelskiftet.
Vägarbete är maskiner idag.
Hej

I alla dessa yrken förekommer än idag fysiskt arbete som utförs av arbetare, du har dödförklarat dessa yrkesgrupper alldeles för tidigt, någon maskin som murar har jag ännu inte sett i något land, självklart finns yreket murare kvar.

Att det inte skulle finnas skogsarbetare längre stämmer inte heller, det går inte att ta sig fram med maskiner överallt p.g.a av terrängen p.g.a berg m.m och då används den gamla hederliga motorsågen än idag, vi har ett gäng här i kommunen som jobbar heltid med motorsåg.

Du tänker förstår bara på vägarbetare på våra största vägar och där är mycket av jobbet ersatt med maskiner, men inte ens där klarar man sig utan manuell arbetskraft, sen asfalteras det ju på mindre ytor som gångvägar, cykelbanor, runt fastigheter, i parker m.m och där kommer man inte fram med stora maskiner och då blir det mer traditionellt manuellt arbete.

Mvh isan lover

Hej

Själv känner jag både städerskor, snickare, murare, skogsarbetare och vägarbetare vars kroppar inte ens höll till 65 års ålder, i flera yrkesgrupper var den verkliga snittåldern för hur länge folk orkar drygt 60 år redan vid den senaste höjningen.

Mvh isan lover
IL, byggbranschen har haft de bästa villkoren och det borde du veta.

Vi ska inte överdriva. Svenska knegare har haft bra villkor. Du har väl tillhört tjänstemanna-sektorn om jag förstått rätt.

Nej inget nollsummespel om man får dubbel lön de timmar man jobbar och vara ledig på timmar som inte ger mer än ordinarie lön.

Jobba ett pass på kvällen ger dubbel ersättning än dagtid för samma antal timmar.
I hamnen finns mycket fina inkomster för den som är flexibel.
Fartyg lastas dygnet runt och inte bara på dagtid.
Fast antingen tar man ut övertiden i pengar eller i ledighet.

Men i Jimmy Hoffa land kan nu avtalen se annorlunda ut än för vi oss andra dödliga.

Vi jobbade 34,3 timmar med det schemat jag gjorde och jag hade gjort de flesta scheman på jobbet när jag slutade. Nu har arbetsgivaren infört nya scheman efter min pensionering för att optimera enligt avtalen, inte som jag gjorde, planerade så att verksamheten skulle gå ihop, 24/7/365 utan att alla ska jobba optimalt. Många har sagt upp sig och stämningen har sjönk
Ja, 33-34 timmar är mindre än de normala 40 timmar som de flesta gör men ändå mer i lön.

Vissa industrier och andra branscher som är i gång dygnet runt året runt får betala för de verksamheterna,
Många scheman har 12 timmars pass för att få jobb och ledigheter att gå ihop.

Vi hade en kranförare som hade ett unikt avtal, de yngre kranförarna ville inte ha ett schema med att jobba lördag och söndag var tredje vecka.
Han fick ett eget schema att bara jobba lördag och söndag med ledighet på veckorna.
16 timmar i veckan och övertidsersättning med 100% för dessa timmar.
Behövde de hans tjänster på veckorna vid enstaka tillfällen fick han 100% påslag för varje timme.

F
Vill man ha en bra pension tar man lön,
vill man prioritera fritid så avstår man framtida bättre pensioner.

Valfritt..
Fast det var du som hävdade att man kan ta både kompledigt och övertidsersättning på samma gång för att sedan maxa pensionen.

Hur går det ihop?

Senast redigerad av en moderator:
Men är inte det en partsinlaga?

IL, byggbranschen har haft de bästa villkoren och det borde du veta.

Vi ska inte överdriva. Svenska knegare har haft bra villkor. Du har väl tillhört tjänstemanna-sektorn om jag förstått rätt.
Hej

Att svenska arbetare har det bra är sant men det hindrar tyvärr inte alltid att folk slits ut i förtid.

Nej, jag har aldrig haft ett tjänstemannajobb, jag är alldeles för aktiv som person och skulle snabbt bli uttråkad,
jag gillade att vara igång, träffa kunder och resa på jobb.

Mvh isan lover

Jag slutade läsa vid Daniel Suhonen

Inte lätt att leva i förnekelse!

F

Fast det var du som hävdade att man kan ta både kompledigt och övertidsersättning på samma gång för att sedan maxa pensionen.

Hur går det ihop?
Går alldeles utmärkt.
Men du har läst och förstått fel.
07.00-16.00 ger ordinarie lön.
16.00-07.00 ger dubbel lön eller som sparas till komp. En arbetad timme ger två timmars komp.
Där kan man laborera med att ta en del i lön och en del i komp.
Många avtal har max antal timmar att spara till komp, vanligt är 80 timmar som man själv inte får bestämma när man får ta ut sin komp.
Har man nått taket 80 timmar blir all övertid lön.

Jobba 16.00-24.00. Åtta timmar.
Ta ut lön för 16timmar eller 8 timmar och 8 timmar komp.
12 timmar lön och 4 timmar komp eller spara till 16 timmar komp.

En till två eftermiddagspass per vecka ger bra effekt både till pension och fritid.

Går alldeles utmärkt.
Men du har läst och förstått fel.
07.00-16.00 ger ordinarie lön.
16.00-07.00 ger dubbel lön eller som sparas till komp. En arbetad timme ger två timmars komp.
Där kan man laborera med att ta en del i lön och en del i komp.
Många avtal har max antal timmar att spara till komp, vanligt är 80 timmar som man själv inte får bestämma när man får ta ut sin komp.
Har man nått taket 80 timmar blir all övertid lön.

Jobba 16.00-24.00. Åtta timmar.
Ta ut lön för 16timmar eller 8 timmar och 8 timmar komp.
12 timmar lön och 4 timmar komp eller spara till 16 timmar komp.

En till två eftermiddagspass per vecka ger bra effekt både till pension och fritid.
Ah, ah, ah. Dessa villkor gäller inte alla, bara vissa fack. 50% komptid efter dagspass fram till 19.00 t.ex. Nattpass och helger gav 100% komp.

Satsa på klimatet gubbar.

Köp en ny hoj!

FB_IMG_1629140305301.webp

Tillbaka
Topp