kolla här alla klimatskeptiker

Inte altid för miljön en el cykel är ett bra arbetsredskap, Kopte in 3 st till soc i umeå många åker till Nus för träffa gammla för en ,
vet inte vad det men en genomgång för deras boende. Före tog dom bussen eller bilen med en massa tid för väntan parkering
, inte mycket men, med elcykeln kunde vilken# kärring# från soc åka dit på 5 min. Tycker inte om utvecklingen med alla elbilar
och andra elsaker kommer att bli som Etanolen

Ja, självklart kan man ha användning för en elcykel. Man sparar väl några minuter om man jämför med en vanlig cykel.
Ska man vara miljövänlig så är det nog bättre att använda sin Monark från 1998 och ta hand om den.

Ja, självklart kan man ha användning för en elcykel. Man sparar väl några minuter om man jämför med en vanlig cykel.
Ska man vara miljövänlig så är det nog bättre att använda sin Monark från 1998 och ta hand om den.
Alla tanterna ville inte cykla för då var dom svettiga när dom kom fram, sen användes el-cyklarna mycke inom 2 km avtånd för besök.
Lätt smidigt och billigt så ett bra arbetsredskap är det, Finns även andra delar inom soc där du bara behöver åka 5 km till 10 där en
enkel elbil skulle vara bra. Bensin för dyr ??? hämtade min fru från ett 50 års kalas, helpöte vad bilar det var ute, ok black rean men
men det var kö överallt, bilar bilar inte klokt

Klimatkommunisterna påstår att det bara blir värre med tiden. Vetenskapen beskriver det så här:
Det finns inget direkt, linjärt samband mellan atmosfärisk CO2-koncentration och dess påverkan på temperaturen
”Växthus” -uppvärmningseffektiviteten för CO2 minskar logaritmiskt med ökande koncentrationer, vilket innebär att:
En fördubbling av atmosfärisk koldioxid från dagens 410 ppm till ~ 820 ppm skulle ta mer än 150 år vid den nuvarande koldioxidutsläppen.
  • vid 20 ppm är redan upp till 42% av koldioxideffektiviteten uppnådd
  • vid 100 ppm, uppnås ~ 67% av CO2-uppvärmningseffektiviteten
  • vid 150 ppm, uppnås ~ 72% av CO2-uppvärmningseffektiviteten
  • vid 280 ppm, den ungefärliga föreindustriella koldioxidnivån, uppnås ~ 82% av CO2-uppvärmningseffektiviteten
  • vid den aktuella atmosfäriska nivån CO2 410ppmv uppnås ~ 88% av CO2-uppvärmningseffektiviteten
  • Jämvikts klimatkänslighet, (ECS), bedöms som den ytterligare temperaturökning som uppstår till följd av en fördubbling av CO2 i atmosfären
  • Den logaritmiska förminskningsgrafen visar att en fördubbling av CO2 från 410ppmv till 820ppmv bör resultera i en temperaturökning på cirka + 0,35 ° C, eftersom uppvärmningsförmågan för CO2 nu är nära mättnad
  • En ökning med + 0,35° C skulle vara så marginell att den inte kan detekteras inom bullret från globala temperaturmätningar

logaritmisk.webp

Det här var bland det bästa jag har hört sedan Jesus gick i kortbyxor!

En sansad diskussion baserad på data och vetenskap. Försök att släppa alla förutfattade åsikter som klimatreligionens "präster" har kolporterat och våga se verkligheten; 50 minuter som borde kunna få den mest hängivne alarmist att stanna upp och fundera.

Det behövs fler Elsor i Sverige! :p

En intressant sak var att SD tydligen har fler civilingenjörer i sin riksdagsgrupp än alla de andra partierna tillsammans. Det kan nog förklara en hel del. :cool:

Alla tanterna ville inte cykla för då var dom svettiga när dom kom fram, sen användes el-cyklarna mycke inom 2 km avtånd för besök.
Lätt smidigt och billigt så ett bra arbetsredskap är det, Finns även andra delar inom soc där du bara behöver åka 5 km till 10 där en
enkel elbil skulle vara bra. Bensin för dyr ??? hämtade min fru från ett 50 års kalas, helpöte vad bilar det var ute, ok black rean men
men det var kö överallt, bilar bilar inte klokt

Absolut är det bra med elcykel vid vissa tillfällen. Elbil är inte heller något problem så länge inte hela svenska folket ska belasta nätet.
SSAB ska ha sitt fossilfria stålverk. Det kommer att sluka mer än den energin vi klarar att tillverka här i norr. Det betyder i sin tur att det är dags att se över sin kamin, tilläggsisolera och planera inför solpanelerna.

Sista stycket…
Svensken är så indoktrinerad och godhjärtad så han köper en elcyklar för att visa hur mycket han bryr sig om miljön.
Jag tror ju knappast att medelsvensken generellt köper en elcykel för att "värna om miljön". Men... De kanske har det som ett argument för att köpa prylen. Tror snarare att det är andra faktorer i stil med "årets julklapp", som exempelvis "jamen grannen har en, då måste jag också ha en" eller "nu är det rea på elcyklar för jag får tillbaka pengar från staten. Bäst att passa på." Ibland vet folk inte vad de lägger sina slantar på. De bara brinner väldigt mycket i fickan.

Ställer folk bilen och tar elcykeln till jobbet? Cynisk som jag är, så tror jag faktiskt inte så många gör det. Möjligtvis i de största städerna i Sverige men då kanske argumentet att man kommer fram snabbare, ett SL-kort kostar så mycket eller att man känner att man inte behöver passa in tider på samma sätt. Hade de verkligen velat göra saker för miljön, hade de nog införskaffat en begagnad cykel. Men vi människor är rätt lata av oss.

Senast ändrad:
Klimatkommunisterna påstår att det bara blir värre med tiden. Vetenskapen beskriver det så här:
Det finns inget direkt, linjärt samband mellan atmosfärisk CO2-koncentration och dess påverkan på temperaturen
”Växthus” -uppvärmningseffektiviteten för CO2 minskar logaritmiskt med ökande koncentrationer, vilket innebär att:
En fördubbling av atmosfärisk koldioxid från dagens 410 ppm till ~ 820 ppm skulle ta mer än 150 år vid den nuvarande koldioxidutsläppen.
  • vid 280 ppm, den ungefärliga föreindustriella koldioxidnivån, uppnås ~ 82% av CO2-uppvärmningseffektiviteten
  • vid den aktuella atmosfäriska nivån CO2 410ppmv uppnås ~ 88% av CO2-uppvärmningseffektiviteten
  • Jämvikts klimatkänslighet, (ECS), bedöms som den ytterligare temperaturökning som uppstår till följd av en fördubbling av CO2 i atmosfären
  • Den logaritmiska förminskningsgrafen visar att en fördubbling av CO2 från 410ppmv till 820ppmv bör resultera i en temperaturökning på cirka + 0,35 ° C, eftersom uppvärmningsförmågan för CO2 nu är nära mättnad
  • En ökning med + 0,35° C skulle vara så marginell att den inte kan detekteras inom bullret från globala temperaturmätningar

logaritmisk.png
Kan du inte bara lägga ut länken istället för att kopiera in texten? Vi vet inte var du hämtar dina uppgifter ifrån. Tack!

Nä men nu ??? Vad har planeten Mars med klimatet på jorden att göra ?? Jag säger som Ronny Eriksson, " Det är aldrig för sent att ge upp " Det ger mer att titta på fotboll på TV än att delta i en diskussion på din nivå.
Ja, titta du på nån fotbollsmatch på TV. Eller se på Ronnie Eriksson. Trassla inte in dig i en diskussion med Acke eller nån annan tänkande människa, det blir för svårt för dig.

En sansad diskussion baserad på data och vetenskap. Försök att släppa alla förutfattade åsikter som klimatreligionens "präster" har kolporterat och våga se verkligheten; 50 minuter som borde kunna få den mest hängivne alarmist att stanna upp och fundera.

En intressant sak var att SD tydligen har fler civilingenjörer i sin riksdagsgrupp än alla de andra partierna tillsammans. Det kan nog förklara en hel del. :cool:
Nä. Elsa TROR att SD har fler civilingenjörer än de övriga politikerna tillsammans. Antalet civilingenjörer är inte per automatik en god måttstock på att de kan mer om klimat och miljö. Vill påpeka att jag fortfarande inte hittat några forskningsarbeten gjorda av Widding kring klimat och miljö.

En annan sak jag tänkte ta upp är att det inte finns något som heter klimatreligion. Religion bygger på en gudstro. Det här handlar om miljö och klimat. Inte Gud.

Jag vill också påminna om orimligheten att ha ägnat 40.000 timmar åt diskussion med expertis inom miljöområdet. Vilken expertis har hon varit i kontakt med? Hur har hon hunnit med?

logaritmisk.png
Nu hittade jag artikeln av Göran Johansson. Denne man bedriver inte egen forskning inom klimat och miljö. Han är fd flygnavigör och utbildad väg- och vatteningenjör, men har inte jobbat som det. Han har jobbat som flygledare.

Jag säger inte att han inte tillskansat sig kunskaper, men hans utbildningsbakgrund får en att fundera på om han är tillräckligt kompetent inom klimatområdet.

De andra partierna har väl mest hårfrisörskor, malajer och svetsare samt en och annan bortfintad kommunist, eller hur @in-ka :)

/ SatanG

Själv orkar jag aldrig se ett helt program på swebbtv. Jag menar den intervjuade får alltid breda ut sig hur mycket hen vill utan att utsättas för kritiska frågor av programledaren och programmen blir mera typ reklam-tv för den som intervjuas än granskande journalistik. Här nedan kommer dock kritik mot Elsa från riktiga experter inom området klimat efter hennes debuttal i riksdagen, läs och begrunda.

Det finns verktyg för att se trender som bygger på insamlad data. Jag kan med ett sådant se hur klimatet ändrats på exempelvis Teneriffa. DÄREMOT KAN JAG INTE SÄGA NÅGOT OM ORSAKEN.
Ännu har ingen med praktiska försök lyckats bevisat att CO2 haft någon inverkan på klimatet.
Den svåraste förändringen på Tenerife blir väl om Teide får ett riktigt utbrott. Då gäller det att hålla i sig eller sticka fort som f*n beroende på var man bor.

Den svåraste förändringen på Tenerife blir väl om Teide får ett riktigt utbrott. Då gäller det att hålla i sig eller sticka fort som f*n beroende på var man bor.
Det jag är ute efter specifikt är inte Tenerife, bara ett exempel. Men det behövs inget annat än ett gigantiskt vulkanutbrott typ Krakatoa 1883 eller att Yellowstone får ett riktigt superutbrott. Om eller rättare sagt när det händer ställs allt på kant. Moder jord har makt att ställa till det rejält och vi kan inte göra ett dugg åt det.

Själv orkar jag aldrig se ett helt program på swebbtv. Jag menar den intervjuade får alltid breda ut sig hur mycket hen vill utan att utsättas för kritiska frågor av programledaren och programmen blir mera typ reklam-tv för den som intervjuas än granskande journalistik. Här nedan kommer dock kritik mot Elsa från riktiga experter inom området klimat efter hennes debuttal i riksdagen, läs och begrunda.
I intervjun på swebbtv finns ett trick man använder för att den som svarar ska verka så trovärdig som möjligt. Tricket är att noggrant gå igenom intervjufrågorna mellan frågande och svarande part, alltså regissera upplägget i samarbete med den svarande. Man duckar då lätt vissa frågor som kan vara svåra att svara på utan att gå på djupet i frågan och nagelfara fakta.
Det ska verka som om intervjun är spontan, men i själva verket har den svarande fått frågorna i förväg och har också möjlighet att diskutera om frågan ska ställas eller inte. Den svarande har utarbetat ett manus. Jag skulle mycket hellre vilja ställa henne mot någon av forskarna/professorerna som är övertygad om att vi påverkar klimatet negativt. Då hade hon nog fått betydligt svårare att svara.

I intervjun på swebbtv finns ett trick man använder för att den som svarar ska verka så trovärdig som möjligt. Tricket är att noggrant gå igenom intervjufrågorna mellan frågande och svarande part, alltså regissera upplägget i samarbete med den svarande. Man duckar då lätt vissa frågor som kan vara svåra att svara på utan att gå på djupet i frågan och nagelfara fakta.
Det ska verka som om intervjun är spontan, men i själva verket har den svarande fått frågorna i förväg och har också möjlighet att diskutera om frågan ska ställas eller inte. Den svarande har utarbetat ett manus. Jag skulle mycket hellre vilja ställa henne mot någon av forskarna/professorerna som är övertygad om att vi påverkar klimatet negativt. Då hade hon nog fått betydligt svårare att svara.
Dom som kollar på tx swebbtv å sväljer det som sägs med hull och hår är dom som är ute och fiskar dvs är bakom flötet

Det jag är ute efter specifikt är inte Tenerife, bara ett exempel. Men det behövs inget annat än ett gigantiskt vulkanutbrott typ Krakatoa 1883 eller att Yellowstone får ett riktigt superutbrott. Om eller rättare sagt när det händer ställs allt på kant. Moder jord har makt att ställa till det rejält och vi kan inte göra ett dugg åt det.
Naturliga reaktioner från jordens innanmäte är svåra att hejda. Det är möjligt att det bedrivits forskning kring att "tämja" vulkaner, men det är så stor mängd energi, att jag håller det för osannolikt att man lyckas med det.

Man ska givetvis lägga energi på det man kan påverka.

Dom som kollar på tx swebbtv å sväljer det som sägs med hull och hår är dom som är ute och fiskar dvs är bakom flötet
Det är viktigt med källkritik och kunna bena ut vad som vi håller för troligt och vad som kan vara vinklat. Det är därför jag häckar i denna tråden. I övrigt är jag rätt så ointresserad av klimatdiskussionen (och den tekniska biten samt politiska diskussioner), men jag har svårt att se saker som är så uppenbart ounderstött vetenskapligt.

1951 publicerades första gången "Barna Hedenhös åker bananbåt till Kanarieöarna", en mycket lärorik barnbok.
Vulkanen "El Teide" på Teneriffa kommer helt säkert att få fler utbrott och kanske också tillfälligt påverka vädret.
När vulkanen på La Palma för ett år fick ett utbrott tvingades man evakuera ca 6.000 människor.
Det gäller att bosätta sig på den säkra sidan på de Kanariska öarna!

Hedenhös.webp

Ingen som har påstått någonting annat, men det är inte CO2 som gör Jorden varm. Om det var en effektiv växthusgas så skulle Mars var betydligt varmare, trots avståndet.

Återigen, enligt Lennart Bengtsson skulle Jorden vara c:a 1*C kallare om man tog bort all CO2 och CH4 ur atmosfären. Människans bidrag är kanske 1/4-del, så ta fram cykeln och kyl ned jorden med 0,25*C. :xmas_smiley:
Du har inte läst på eller vill kanske inte. Planeten Mars har en extremt tunn atmosfär så därför har andelen CO2 i den ringa betydelse för temperaturen, medeltemp minus 68 grader. Venus däremot har en grymt tjock atmosfär, betydligt tjockare än jordens, som består till 96,5 % av koldioxid och där är medeltemperaturen 462 grader plus !!!
Googla en stund på Lennart Bengtsson så ska du få se att han yrar ganska mycket i nattmössan med sina uttalanden. .

Tillbaka
Topp