kolla här alla klimatskeptiker

Du har inte läst på eller vill kanske inte. Planeten Mars har en extremt tunn atmosfär så därför har andelen CO2 i den ringa betydelse för temperaturen, medeltemp minus 68 grader. Venus däremot har en grymt tjock atmosfär, betydligt tjockare än jordens, som består till 96,5 % av koldioxid och där är medeltemperaturen 462 grader plus !!!
Ta du och studera Venus lite mer. Venus ligger betydligt närmare solen och har på solsidan en temperatur på c:a 400 *C, men på skuggsidan kan det vara c:a minus 200*C! Verkar inte som att CO2 fungerar som något speciellt bra "täcke". (Även om Mars har en tunn atmosfär, så torde koncentrationen av CO2 där vara betydligt mycket större än Jordens 400 ppm)

Månen, som saknar atmosfär: temperaturen på månens yta varierar från +123 till - 233 grader Celsius. Borde inte vara orimligt att dra slutsatsen att det är vattenånga, haven och molnen som i huvudsak ger oss vårt klimat. Vilket även den här rapporten hävdar utifrån satellitdata:

Vinter is coming! o_O
----------------------------
Kopierar in sammanfattningen från Klimatsans

Molnen styr klimatet, inte CO₂, och Solen styr molnen !

2022-11-25
Climate4you

Figur 1. Satellitdata över molnens täckning, löpande månads-medelvärden och 37 månaders medelvärden​

På ögonmått ser man att molnens täckning av Jordens yta de två senaste decennierna varit c:a 2 procentenheter lägre än tidigare. Bloggen WUWT refererar två rapporter med analyser av data från satelliter, vilka visar att molnens verkan är avgörande för klimatet på Jorden. Posten har följande rubrik:

CO2 is Innocent but Clouds are Guilty. New Science has Created a “Black Swan Event”**

(CO₂ är oskyldig men molnen bär skulden. Ny vetenskap har funnit en “Svart Svan”)
En “Svart Svan” bevisar plötsligt att något som alla visste, att svanar är vita, inte var sant. Här visste alla att det är koldioxid, som styr klimatförändringarna, men de refererade rapporterna visar att molnens verkan dominerar. Postens författare, Charles Blaisdell PhD ChE, leder dessutom i bevis att ingen verkan av koldioxid kan påvisas.
Därmed faller hypotesen om “Växthuseffekten”. Någon sådan kan helt enkelt inte existera.
Molnens betydelse stämmer med Henrik Svensmarks teori från 1996 om Solens och den kosmiska strålningens verkan på molnbildningen och därmed på klimatet.
Således står det nu klart att Solen aktivitet är den mest avgörande faktorn för klimatets förändringar.
Det är värt att notera att insikten om molnens betydelse nu trängt in i IPCC:s innersta krets: De som gör datorsimuleringarna. Enligt WSJ förstår man detta både på CalTech och NCAR.
Det man vet om de cykliska variationerna i Solens aktivitet gör det sannolikt att vi nu får 50 år av kallt klimat.

Charles Blaisdell har skrivit en mycket omfattande post med 18 figurer och 7 tabeller. Han sammanfattar sina rön i en upplysande graf:

Figur 2. Satellitdata för molntäcket, gul kurva, och anomalin i den globala temperaturen, blå kurva​

Sambandet mellan de två faktorerna är mycket tydligt. Svensmark har visat att molntäcket påverkas av intensiteten i den kosmiska strålningen, som påverkas av Solens varierande aktivitet med olika styrka i magnetfältet. Det betyder att det är molnbildningen som är “orsak” och temperaturen dess “verkan”.

Ytterst är det således Solen som styr klimatförändringarna på Jorden !​

Nu stämmer mer än 600 svenska barn och ungdomar den svenska staten för bristande klimatpolitik.
Bland dem finns tre sjuåringar – och Greta Thunberg. Skall man ersätta fossila bränsle med vindsnurror?

World total Energy.webp

Nu stämmer mer än 600 svenska barn och ungdomar den svenska staten för bristande klimatpolitik.
Bland dem finns tre sjuåringar – och Greta Thunberg. Skall man ersätta fossila bränsle med vindsnurror?

World total Energy.webp
Ursäkta mig, men vad har världskonsumtionen av energi något med att svenska barn stämmer svenska staten för att de gör för lite åt klimatfrågan? Det ena är på nationell nivå. Det andra är på internationell nivå. Det förstnämnda är i mycket högre grad nationellt påverkbart än det sistnämnda.
Det här handlar om så mycket mer än bara energifrågan. Det kan handla om att t ex ändra konsumtionsmönster eller skapa förutsättningar för ett mer grönt samhälle. Det finns många sätt att med ekonomiska styrmedel och politiska beslut skapa en mer hållbar framtid.

Det här handlar inte om att skrota tre energislag över dagen. Det här handlar om att fasa ut något som i dagsläget förstör miljön. Demonifiera inte barn. Det är i högsta grad omoraliskt.

Ursäkta mig, men vad har världskonsumtionen av energi något med att svenska barn stämmer svenska staten för att de gör för lite åt klimatfrågan? Det ena är på nationell nivå. Det andra är på internationell nivå. Det förstnämnda är i mycket högre grad nationellt påverkbart än det sistnämnda.
Det här handlar om så mycket mer än bara energifrågan. Det kan handla om att t ex ändra konsumtionsmönster eller skapa förutsättningar för ett mer grönt samhälle. Det finns många sätt att med ekonomiska styrmedel och politiska beslut skapa en mer hållbar framtid.

Det här handlar inte om att skrota tre energislag över dagen. Det här handlar om att fasa ut något som i dagsläget förstör miljön. Demonifiera inte barn. Det är i högsta grad omoraliskt.
Om det är någon som är omoralisk är det media som lurar barnen att vi är mitt inne i en klimatkris.
Det är bara de som blandar ihop väderhändelser med klimat som sysslar med sådant.
Jag kritiserar inget utan att ha ett utförligt förslag om lämpliga åtgärder. Har ungarna det?

Berra kan du ta bort denna tråd som jag startade för länge sedan, man/ jag blir ju bara bedrövad att det finns såna stolliga kommentarer från vissa, tx den jag la in om HMs skitiga hantering och utnyttjande av fattiga människor, å då kommenterar några omogna individer om vilken tidning som avslöjat detta, så Berra ta bort denna tråd är du snäll

Berra kan du ta bort denna tråd som jag startade för länge sedan, man/ jag blir ju bara bedrövad att det finns såna stolliga kommentarer från vissa, tx den jag la in om HMs skitiga hantering och utnyttjande av fattiga människor, å då kommenterar några omogna individer om vilken tidning som avslöjat detta, så Berra ta bort denna tråd är du snäll
Anmäl de inlägg du vill ha bort.

Du har själv visat att du kan skriva omogna inlägg ibland.

Hej

Ja man får ju hoppas på att den dominerande uppfattningen i den här tråden inte utgör en majoritet i Sverige och Världen för då är våra barnbarn dödsdömda.

Mvh isan lover

Är det inte så att många skriver "omogna inlägg " det beror völ på vilken person som läser inläggn och deras sk tro
Alla tycker olika på ett sånt här forum, fel SD gubba tycker likadant och dom är lite konstiga
Hej

Ja dom är emot det mesta dom där SD gubbarna och inte bara emot utlänningar, emot åtgärder mot klimatförändringarna, emot vaccin, emot SMHI, emot SVT och TV4, emot en fri press, emot jämställdhet, emot feminism, emot pappamånader, emot vindkraft, emot bistånd, emot fackföreningar, emot Pride festivaler, emot Samer, emot globalisering för att nämna något.

Mvh isan lover :)

Hej

Ja dom är emot det mesta dom där SD gubbarna och inte bara emot utlänningar, emot åtgärder mot klimatförändringarna, emot vaccin, emot SMHI, emot SVT och TV4, emot en fri press, emot jämställdhet, emot feminism, emot pappamånader, emot vindkraft, emot bistånd, emot fackföreningar, emot Pride festivaler, emot Samer, emot globalisering för att nämna något.

In med miljöpartiet i regeringen ,så blir det ordning på Sverige eller ?

Hej

Är det därför det är så lite vindkraftverk i södra Sverige?
Innevånare är SD.

In med miljöpartiet i regeringen ,så blir det ordning på Sverige eller ?
Hej

Dom miljöhot MP vill se åtgärder emot är ju enligt vetenskapen i högsta grad verkliga och gör vi inget kommer våra liv här på jorden med största sannolikhet att försvåras och i värsta fall upphöra.

Så det MP vill är väl förmodligen ganska rätt och vettigt sett ur det perspektivet, men sen har vi ju det där med att vår livsstil kräver ständig tillväxt och det i hård konkurrens med andra länder och företag leder till att ingen vill göra det som egentligen kanske är nödvändigt.

Dom flesta åtgärderna påverkar vår ekonomi, vår vardag och våra liv på ett sätt som vi har svårt för att acceptera, så vi försöker hänga kvar vid vårt traditionella tänkande och gamla livsstil, vi vill fortsätta leva och konsumera som om vi hade 3-4 jordklot samtidigt som mer eller mindre alla vet att vi bara har ett enda som vi borde vara rädda om.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Auroras talesperson, Anton Foley, säger:
"Vi har inte en åtgärdslista, det är politikerna som ska fixa politiken.
Men om domstolen skulle slå fast stämningen skulle de ge staten ett enormt ansvar".
Och vad är dina förslag på åtgärd? För det var ju det du skrev att du hade. Jag struntar väl i vad Anton Foley säger. I hans fall är det ju ett icke-svar, eftersom han inte har någon åtgärdslista eller förslag på sådan, vad jag förstår.

Jag är väldigt intresserad av kreativa lösningar. Man kan införa åtgärder för att komma till bukt med ett problem man har. Flera olika åtgärder kan implementeras på flera olika nivåer och ett komplext problem måste åtgärdas på flera nivåer, eftersom en handling i ett led kan medföra kontraproduktiva eller negativa effekter på andra nivåer.

Hej

Du glömmde dom är emot Svenskar också

Och vad är dina förslag på åtgärd? För det var ju det du skrev att du hade. Jag struntar väl i vad Anton Foley säger. I hans fall är det ju ett icke-svar, eftersom han inte har någon åtgärdslista eller förslag på sådan, vad jag förstår.
Eftersom det inte finns någon klimatkris gäller det att sitta still i båten. Ingen panik! Under 8 - 10 år kommer energibehovet att öka ytterligare. Billigaste alternativet är det som vi har på vår ö, 95% fossil el. Om tio år kommer flera tillverkare att börja sälja Small Modular Reactors. Således bör man ställa sig i kö innan andra EU-länder hinner före.
Det är det som Vattenfall skall besörja det.

Tillbaka
Topp