kolla här alla klimatskeptiker

Nästa gång alarmisterna skall hota blir 2047. Risken är att istäcket vuxit ännu mer då. Trenden har vänt.

Skärmavbild 2023-06-07 kl. 09.11.26.webp

Jag gjorde något som varken Aftonbladet eller The Guardia gjort, letade upp "rapporten" och uttalanden från författaren till prognosen Dirk Notz.

"In 25 Jahren wäre der Normalzustand, dass die Arktis im Sommer ohne Eis ist",
sagt Dirk Notz von der Universität Hamburg dem SPIEGEL.

Visst är den en viss skillnad mellan 7 år och 25 år.

Jag gjorde något som varken Aftonbladet eller The Guardia gjort, letade upp "rapporten" och uttalanden från författaren till prognosen Dirk Notz.

"In 25 Jahren wäre der Normalzustand, dass die Arktis im Sommer ohne Eis ist",
sagt Dirk Notz von der Universität Hamburg dem SPIEGEL.

Visst är den en viss skillnad mellan 7 år och 25 år.

Den ena säger att första gången isfri arkis-sommar kan inträffa är om 7 år. Den andra säger att det normalt är isfritt varje sommar om 25 år

Inte riktigt samma sak.......

McDonald's går ut med reklam om hålla Sverige rent, medans H&M går den andra vägen till att hålla rent, d.v.s. vi håller Sverige rent men skickar skiten någon annanstans där vi inte ser det...

McDonald's går ut med reklam om hålla Sverige rent, medans H&M går den andra vägen till att hålla rent, d.v.s. vi håller Sverige rent men skickar skiten någon annanstans där vi inte ser det...

Och vad heter han i Ghana som tjänar en förmögenhet på att ta emot H&Ms rester? Det kanske inte är H&M man skall anklaga i första hand. :unsure:

Den ena säger att första gången isfri arkis-sommar kan inträffa är om 7 år. Den andra säger att det normalt är isfritt varje sommar om 25 år

Inte riktigt samma sak.......
Jag har inte läst dessa rapporter, bl.a. för att jag är mycket skeptisk till sådana där spådomar. Dessutom kan jag inte läsa tyska.
Jmf, gärna med Al Gore:s struntprat, som många informationsresistenta individer tror på. Dock är dessa forskare nog är mer pålitliga.

Men jag ser ingen motsägelse i dessa båda rapporter.
Ponera att en isfri arktis-sommar skulle inträffa om 7 år, och nästa om 25 år, då får ju båda rätt.

Vi har lyckligtvis ingen klimatkris idag, men vi kan snart hamna i en.
I slutet av 1200-talet började temperaturen sjunka. Det var en kall period som skulle pågå i ett halvt årtusende.
Den kallas "Lilla Istiden" och sträckte sig in på 1800-talet.
Riktigt kallt var det när Karl X Gustav 1658 ledde en svensk armé över de tillfrusna Lilla och Stora Bält.
Då rådde missväxt som ledde till svält och sjukdomar. Mängden CO2 (livets gas) var lågt, ca 200 ppm.
Det var nämligen kylan som gjorde att CO2 löste sig i haven.
För att en planta skall utvecklas väl, krävs värme och mycket CO2 (livets gas). De som odlar cannabis brukar tillsätta CO2 i dina tält. Temperaturen har sedan 2016 en negativ trend, men omkring 2050 lär det vända uppåt igen. Vi jobbar vidare mot 450 ppm!

bra.png

Hej

I Thailand går har man infört skattelättnader vid inköp av elfordon, vilket innebar att försäljningen ökade med 474%, i Sverige gick vår nya regering rakt motsatt väg och tog bort dom skattelättnader som fanns vilket fick försäljningen av elfordon att sjunka kraftigt, undrar vilket som är bäst för miljön.

Mvh isan lover

Hej

I Thailand går har man infört skattelättnader vid inköp av elfordon, vilket innebar att försäljningen ökade med 474%, i Sverige gick vår nya regering rakt motsatt väg och tog bort dom skattelättnader som fanns vilket fick försäljningen av elfordon att sjunka kraftigt, undrar vilket som är bäst för miljön.

Mvh isan lover

Det bästa är att köra med den bilen man har.

Hej

Mvh isan lover
Regeringen tog inte bort skattelättnaden, de sänkte maxbeloppet till 50.000 kr.
Företagare får bidrag för att sätta upp laddningsstolpar, de betalar hälften av max 15.000 kr per laddningsplats.
Glöm inte bort att elfordon behöver energi! Produktion av elektricitet i Thailand fördelas: 63,4% naturgas, 20,0% kol och brunkol, 0,1% olja och 16,5% förnybara energikällor. På Teneriffa är 96% av elen fossil - ingen elbil här!

Kommer det att regna på Midsommar? Det svåraste som finns är att spå om framtiden.
SVT´s Erika Bjerström tvekar inte att måla fan på väggen. Emellertid pekar hon på något viktigt, matförsörjningen. Globaliseringen gör det svårare att ha en egen livsmedelsproduktion.
Mitt recept är:
1. Ta bort alla koldioxidskatter
2. Sluta jaga CO2 som riskerar att bli en bristvara.
Utan god tillgång till CO2 svälter först växterna bort, sedan djuren och därefter vi.
Lennart Bengtsson, professor i dynamisk meteorologi, har påpekar att det finns en lång trend med minskad koldioxid i atmosfären där koldioxiden hamnar i haven.

CO2.webp

Agnes Wold, det är väl Gretas moster?
Vet ej, men AWs morfar var Svante Arrenius. Han "upptäckte" tydligen "växthuseffekten" i sin avhandling, vilken vars experiment och slutsatser kritiserades hårt, bl a av Tungsten och andra ledande fysiker.

Arrenius gjorde dock andra viktiga insatser!

Tillbaka
Topp