kolla här alla klimatskeptiker

 
Henry´s lag säger nämligen:
Koncentrationen av löst gas i en vätska är proportionell mot gasens partialtryck i gasfasen ovanför vätskan.
Under Corona-nedstängningen kunde man, mot förväntningarna, inte uppmäta någon som helst förändring i CO2-halten i atmosfärer. De som inte tillhör klimatkyrkan påpekade detta och hävdade att det var ett bevis på de meningslösa åtgärder som vi skall tvingas till.

De klimattroende hävdade istället att vi inte kunde uppmäta någon skillnad, därför att utgasningen ökade ur världshaven när CO2s partialtryck minskade! Då drar vi slutsatsen, att genom att inte flyga till Thailand, så kommer detta minskade klimatutsläpp att kompenseras av motsvarande utgasning ur haven. :xmas_smiley:

Det där med religion är komplicerat.

science-vs-religion.jpg
 
Under Corona-nedstängningen kunde man, mot förväntningarna, inte uppmäta någon som helst förändring i CO2-halten i atmosfärer. De som inte tillhör klimatkyrkan påpekade detta och hävdade att det var ett bevis på de meningslösa åtgärder som vi skall tvingas till.

De klimattroende hävdade istället att vi inte kunde uppmäta någon skillnad, därför att utgasningen ökade ur världshaven när CO2s partialtryck minskade! Då drar vi slutsatsen, att genom att inte flyga till Thailand, så kommer detta minskade klimatutsläpp att kompenseras av motsvarande utgasning ur haven. :xmas_smiley:

Det där med religion är komplicerat.

science-vs-religion.jpg
Studien omfattar närtid. Det är konstaterat att när en istid går över till en varmare period så ökar halten CO2 i atmosfären. Detta har uppmätts i iskärnor borrade i Antarktis. Data från den s.k. Vostok-kärnan visar att uppvärmningen har kommit före ökningen av halten av CO2. Det finns en tidsskillnad på 600 - 800 år.
Haven är stora och tröga!
Al Gore påstår i sin film (An Inconvenient Truth) att halten av CO2 ökar först.
Al Gore pratar i nattmössan men har blivit våldsamt rik på sina irrläror.
Henry´s lag gäller och ingen har kunnat motbevisa den! Försök med en birra!
 

Det thailändska ministeriet föreslår Clean Air Act för att bekämpa den ökande föroreningskrisen​

Clean-Air-Act.jpg


Ministeriet för naturresurser och miljö (MNRE) kommer att införa en banbrytande Clean Air Act för att ta itu med de eskalerande luftföroreningsproblemen som har gripit nationen.

Polisgeneral Phatcharavat Wongsuwan, miljöminister, avslöjade att ett utkast till lagförslaget för närvarande är öppet för allmänhetens feedback på ministeriets webbplats fram till den 13 november. Efter detta, den 16 november, kommer förslaget att genomgå en omfattande granskning av statliga myndigheter innan det presenteras till regeringen den 21 november.

Det primära syftet med det föreslagna lagförslaget är att mildra föroreningar och effektivisera administrativa processer för att bekämpa denna vanliga fråga. Fokus är att undanröja hinder för att hantera rök från skogsbränder, ett ihållande gränsöverskridande problem. Det syftar också till att uppmuntra samarbetsinsatser genom ett partnerskap mellan offentliga och privata personer för att lindra luftföroreningar.

Understryker den grundläggande rätten till ren luft, Pol. General Phatcharavat tillkännagav inrättandet av Center for Air Pollution Mitigation (CAPM). CAPM kommer att släppa dagliga föroreningsrapporter i realtid och kommer att utlysa en nödsituation om föroreningskrisen förvärras, rapporterade Bangkok Post
Vice regeringens taleskvinna Kenika Ounjit lyfte fram regeringens åtagande att ta itu med luftföroreningar i linje med premiärminister Srettha Thavisins policyriktlinjer. Den nyinrättade CAPM kommer att rapportera PM2.5-föroreningar dagligen kl. 8.30 via sin Facebook-sida och larmar om föroreningsnivåerna överstiger säkerhetströskelvärdena.

Dessutom, Pol. General Phatcharavat avslöjade diskussioner om att inrätta en nationell kommitté inriktad på att förebygga föroreningar av skogsbränder, smog och dis. Denna kommitté kommer att övervaka hanteringen av skogsbränder i jordbruksområden, ta itu med gränsöverskridande luftföroreningsproblem och samarbeta med grannländer för att ta itu med regionala föroreningsfrågor.

Nästa år planerar MNRE att inrätta operationscenter i 17 norra provinser, som leds av provinsguvernörer. Dessa centra kommer att genomföra nationella dagordningar på provinsnivå.

Dessutom rapporterade Bangkok Metropolitan Administrations miljöavdelning en ökning av farliga ultrafina PM2.5-dammföroreningar, från 32,1-61,3 mikrogram per kubikmeter, och nådde en ohälsosam nivå, särskilt mellan 05:00 och 07:00.

 

Det thailändska ministeriet föreslår Clean Air Act för att bekämpa den ökande föroreningskrisen​

Clean-Air-Act.jpg


Ministeriet för naturresurser och miljö (MNRE) kommer att införa en banbrytande Clean Air Act för att ta itu med de eskalerande luftföroreningsproblemen som har gripit nationen.

Polisgeneral Phatcharavat Wongsuwan, miljöminister, avslöjade att ett utkast till lagförslaget för närvarande är öppet för allmänhetens feedback på ministeriets webbplats fram till den 13 november. Efter detta, den 16 november, kommer förslaget att genomgå en omfattande granskning av statliga myndigheter innan det presenteras till regeringen den 21 november.

Det primära syftet med det föreslagna lagförslaget är att mildra föroreningar och effektivisera administrativa processer för att bekämpa denna vanliga fråga. Fokus är att undanröja hinder för att hantera rök från skogsbränder, ett ihållande gränsöverskridande problem. Det syftar också till att uppmuntra samarbetsinsatser genom ett partnerskap mellan offentliga och privata personer för att lindra luftföroreningar.

Understryker den grundläggande rätten till ren luft, Pol. General Phatcharavat tillkännagav inrättandet av Center for Air Pollution Mitigation (CAPM). CAPM kommer att släppa dagliga föroreningsrapporter i realtid och kommer att utlysa en nödsituation om föroreningskrisen förvärras, rapporterade Bangkok Post
Vice regeringens taleskvinna Kenika Ounjit lyfte fram regeringens åtagande att ta itu med luftföroreningar i linje med premiärminister Srettha Thavisins policyriktlinjer. Den nyinrättade CAPM kommer att rapportera PM2.5-föroreningar dagligen kl. 8.30 via sin Facebook-sida och larmar om föroreningsnivåerna överstiger säkerhetströskelvärdena.

Dessutom, Pol. General Phatcharavat avslöjade diskussioner om att inrätta en nationell kommitté inriktad på att förebygga föroreningar av skogsbränder, smog och dis. Denna kommitté kommer att övervaka hanteringen av skogsbränder i jordbruksområden, ta itu med gränsöverskridande luftföroreningsproblem och samarbeta med grannländer för att ta itu med regionala föroreningsfrågor.

Nästa år planerar MNRE att inrätta operationscenter i 17 norra provinser, som leds av provinsguvernörer. Dessa centra kommer att genomföra nationella dagordningar på provinsnivå.

Dessutom rapporterade Bangkok Metropolitan Administrations miljöavdelning en ökning av farliga ultrafina PM2.5-dammföroreningar, från 32,1-61,3 mikrogram per kubikmeter, och nådde en ohälsosam nivå, särskilt mellan 05:00 och 07:00.

Tycker luften blivit vansinnigt mycket bättre nu än för 20+ år sedan. Nya bilar och t.o.m. nya bussar bidrar. Tuktuk är däremot samma skit
 
Tycker luften blivit vansinnigt mycket bättre nu än för 20+ år sedan. Nya bilar och t.o.m. nya bussar bidrar. Tuktuk är däremot samma skit
Ja bättre avgasrening på fordon gör skillnad och det har blivit bättre på detta område i Thailand. Men fortfarande så byggs nya fordon med en avgasreningstandard i Thailand som inte är bättre än
Tycker luften blivit vansinnigt mycket bättre nu än för 20+ år sedan. Nya bilar och t.o.m. nya bussar bidrar. Tuktuk är däremot samma skit
Ja bättre avgasrening på fordon ger märkbart bättre luft i städer över tid.

Tyvärr så har Thailand inte implementerat normer bättre än motsvarande Euro 4 till dags dato. I Europa implementerades Euro 5 redan 2011 där det bl.a blev partikelfilter på dieselfordon och nästa steg var Euro 6 på nya fordon 2016. Nu gäller Euro 6D temp och Euro 7 är på gång.

När tekniken ändå finns så borde t.ex. nya bilar ha bättre avgasrening än motsvarande Euro 4. Det säljs nog bilar i Thailand som har bättre avgasrening men har inte sett att detta realiseras i reklam. Har tittat väldigt mycket på bilar i Thailand då vi planera att köpa oss en bil och kanske det blir en Hyundai Creta Black Edition?

Thailand adopted Euro 1 emission standard in 1998, and continues to elevate the standard over the years to the currently imposed Euro 4 in 2012. Euro 5 and 6 will further limit nitrogen oxide and hydrocarbon emission, and put in place a particulate number standard.22 feb. 2023


The stages are typically referred to as Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 and Euro 6 for Light Duty Vehicle standards.

The legal framework consists in a series of directives, each amendments to the 1970 Directive 70/220/EEC.[5] The following is a summary list of the standards, when they come into force, what they apply to, and which EU directives provide the definition of the standard.

  • Euro 1(1992):
    • For passenger cars—91/441/EEC.[6]
    • Also for passenger cars and light lorries—93/59/EEC.
  • Euro 2(1996) for passenger cars—94/12/EC (& 96/69/EC)
    • For motorcycle—2002/51/EC (row A)[7]—2006/120/EC
  • Euro 3 (2000) for any vehicle—98/69/EC[8]
    • For motorcycle—2002/51/EC (row B)[7]—2006/120/EC
  • Euro 4 (2005) for any vehicle—98/69/EC (& 2002/80/EC)
  • Euro 5 (2009) for light passenger and commercial vehicles—715/2007/EC[9]
  • Euro 6 (2014) for light passenger and commercial vehicles—459/2012/EC[10] and 2016/646/EU[11]
  • Euro 7 (probably 2025)[12]
 
Tycker luften blivit vansinnigt mycket bättre nu än för 20+ år sedan. Nya bilar och t.o.m. nya bussar bidrar. Tuktuk är däremot samma skit
Ja, sanningen är att luften successivt blivit renare. Man tror att det medfört att Solen värmt vår Planet litet mer.
Vår "luftförorening" kommer som ett stoft från Sahara när vinden ligger på.
Idag är väder perfekt, ett svagt regn som för ner partiklarna till marken.

 
Tycker luften blivit vansinnigt mycket bättre nu än för 20+ år sedan. Nya bilar och t.o.m. nya bussar bidrar. Tuktuk är däremot samma sk

Partikelfilter eller DPF är ett helvete. Kostar hemskt mycket att byta
Jag vet och det är speciellt problematiskt med t.ex. bilar som bara körs korta sträckor och inte får komma ut i landsvägsfart så att sotet kan brännas bort i partikelfiltret. Tyvärr så blir det även ofta väldigt kostsamt när Euro 6 dieselbilar med SCR rening krånglar med tämligen dyra reparationer som följd. Men gör skillnad för partikel utsläpp samt NOX -utsläppen som är väldig ohälsosamma dock främst är ett problem i städerna. .

Det har varit betydligt lättare med att rena bensinbilar och det har inte varit mycket problem vad jag sett med partikelfiltren som kom t.ex 2017-2018 på t.ex. VW. Tyvärr så visade sig att direktinsprutade bensinmotorer släpper ut mycket farliga små partiklar och det var därför det kom partikelfilter även på bensinbilar. Ett annat problem med bilar med enbart direktinsprutning är att det med tiden byggs upp koksavlagringar i insuget och baksidan av insugs-ventilerna som leder till sämre prestanda och ökad bränsleförbrukning. En del tillverkare har löst detta med att ha både gammaldags insprutning i insugskanaelen som håller rent och också direktinsprutning. Toyota motorer har oftast detta och den EA 888 bensinmotor som sitter i min Passat har detta samt MPI motorerna från Hyundai har detta.
 
Kraftig ökning av elbilar här med tanke på att för ett år sen såg man knappt någon och laddstationer har ploppat upp.

20231028_182856.jpg


20231028_182846.jpg
 
Jag vet och det är speciellt problematiskt med t.ex. bilar som bara körs korta sträckor och inte får komma ut i landsvägsfart så att sotet kan brännas bort i partikelfiltret. Tyvärr så blir det även ofta väldigt kostsamt när Euro 6 dieselbilar med SCR rening krånglar med tämligen dyra reparationer som följd. Men gör skillnad för partikel utsläpp samt NOX -utsläppen som är väldig ohälsosamma dock främst är ett problem i städerna. .

Det har varit betydligt lättare med att rena bensinbilar och det har inte varit mycket problem vad jag sett med partikelfiltren som kom t.ex 2017-2018 på t.ex. VW. Tyvärr så visade sig att direktinsprutade bensinmotorer släpper ut mycket farliga små partiklar och det var därför det kom partikelfilter även på bensinbilar. Ett annat problem med bilar med enbart direktinsprutning är att det med tiden byggs upp koksavlagringar i insuget och baksidan av insugs-ventilerna som leder till sämre prestanda och ökad bränsleförbrukning. En del tillverkare har löst detta med att ha både gammaldags insprutning i insugskanaelen som håller rent och också direktinsprutning. Toyota motorer har oftast detta och den EA 888 bensinmotor som sitter i min Passat har detta samt MPI motorerna från Hyundai har detta.
Dom som mest förorenade luften i Bangkok var,är väl 2-tacktare men dom flesta Taxi går ju på Gas till och med Gammla Tuk Tuk.
Min är utrustad att gå på Gas och den är30 - 40 år gammal en riktig Tuk Tuk
 
Dom som mest förorenade luften i Bangkok var,är väl 2-tacktare men dom flesta Taxi går ju på Gas till och med Gammla Tuk Tuk.
Min är utrustad att gå på Gas och den är30 - 40 år gammal en riktig Tuk Tuk
När det är som mest luftföroreningar i Bangkok så beror det väl på att de eldar skog där eller i något grannland?
Men visst, de där lastbilarna som försvinner bort i ett svart moln och lämnar en oljedimma efter sig kan ju inte förbättra någonting.

En fabrik som jag jobbade på här i Sverige hade besök från Kina.
Det var några små män som skulle studera oss i några veckor.
I början så var det alltid någon som på kvällen erbjöd sig att skjutsa dem till hotellet.
Dom avböjde hela tiden vänligt men bestämt erbjudandet.
Det visade sig att de tycket det var helt underbart att kunna andas frisk luft, och ville absolut inte stänga in sig i någon bil..

Jag har aldrig haft några problem med att andas i Thailand.
Nu semestrar man ju iofs oftast på någon badort med vindar från havet, men ändå.
Man frågar sig ju lite oroligt hur fan luften egentligen är där i Kina?
 
När det är som mest luftföroreningar i Bangkok så beror det väl på att de eldar skog där eller i något grannland?
Men visst, de där lastbilarna som försvinner bort i ett svart moln och lämnar en oljedimma efter sig kan ju inte förbättra någonting.

En fabrik som jag jobbade på här i Sverige hade besök från Kina.
Det var några små män som skulle studera oss i några veckor.
I början så var det alltid någon som på kvällen erbjöd sig att skjutsa dem till hotellet.
Dom avböjde hela tiden vänligt men bestämt erbjudandet.
Det visade sig att de tycket det var helt underbart att kunna andas frisk luft, och ville absolut inte stänga in sig i någon bil..

Jag har aldrig haft några problem med att andas i Thailand.
Nu semestrar man ju iofs oftast på någon badort med vindar från havet, men ändå.
Man frågar sig ju lite oroligt hur fan luften egentligen är där i Kina?
Befolkningstätheten i Sverige är i snitt 24 personer per kvadratkilometer, i Thailand 141 och i Kina 149.
 
När det är som mest luftföroreningar i Bangkok så beror det väl på att de eldar skog där eller i något grannland?
Men visst, de där lastbilarna som försvinner bort i ett svart moln och lämnar en oljedimma efter sig kan ju inte förbättra någonting.

En fabrik som jag jobbade på här i Sverige hade besök från Kina.
Det var några små män som skulle studera oss i några veckor.
I början så var det alltid någon som på kvällen erbjöd sig att skjutsa dem till hotellet.
Dom avböjde hela tiden vänligt men bestämt erbjudandet.
Det visade sig att de tycket det var helt underbart att kunna andas frisk luft, och ville absolut inte stänga in sig i någon bil..

Jag har aldrig haft några problem med att andas i Thailand.
Nu semestrar man ju iofs oftast på någon badort med vindar från havet, men ändå.
Man frågar sig ju lite oroligt hur fan luften egentligen är där i Kina?
Hej det finns flera sijter om man söker på Air Quality Index t.ex och här är ett exempel


Som du ser är det illa på många platser i Kina och Indien i synnerhet och det är så det brukar vara tyvärr och fruktansvärt!

IMG_6281.png
 
När det är som mest luftföroreningar i Bangkok så beror det väl på att de eldar skog där eller i något grannland?
Men visst, de där lastbilarna som försvinner bort i ett svart moln och lämnar en oljedimma efter sig kan ju inte förbättra någonting.

En fabrik som jag jobbade på här i Sverige hade besök från Kina.
Det var några små män som skulle studera oss i några veckor.
I början så var det alltid någon som på kvällen erbjöd sig att skjutsa dem till hotellet.
Dom avböjde hela tiden vänligt men bestämt erbjudandet.
Det visade sig att de tycket det var helt underbart att kunna andas frisk luft, och ville absolut inte stänga in sig i någon bil..

Jag har aldrig haft några problem med att andas i Thailand.
Nu semestrar man ju iofs oftast på någon badort med vindar från havet, men ändå.
Man frågar sig ju lite oroligt hur fan luften egentligen är där i Kina?
I perioden januari - april så är rökgaserna det värsta problemet med all bränning i Thailand och de omgivande länderna. Norra Thailand med t.ex. Chiang Mai brukar bli bland de allra värst drabbade under den tiden. Men alla luftföroreningar syns inte så väl och det är ordentliga problem i städerna primärt p.g.a. avgaser från trafiken. Men som nämnts så har effektivare avgasreningssystem för fordon med tiden resulterat i en förbättring med tiden. Tyvärr var dock smoggen och luftföroreningarna från bränningarna tidigare i år bland de värsta som rapporterats någonsin med många sjuka.

The air smells of a bonfire. Thousands of people suffer from respiratory issues – just one Chiang Mai hospital reported nearly 13,000 patients seeking treatment for breathing problems in the first quarter of 2023, according to local media outlet Prachatai.12 apr. 2023

 
Sverige skulle ju rädda världen genom att ruinera oss på fossilfritt stål. Som tur är börjar även en del tunga, accepterade personligheter bäva inför stolleprovet. De verkar ha insett att man kanske även borde studera risker och konsekvenser. Afv skriver intressant:

 
 
 
Tillbaka
Topp