kolla här alla klimatskeptiker

Dock gjorde jag väl mitt största misstag i min karriär förra ledigheten och är ju klimatrelaterat.
Fick ju erbjudande om att ta flyg ASAP till Thaiwan inom samma rederi bygger vindpark mellan kina och thaiwan.
Vikariera, men sa nej, ville vara hemma med familjen pga kort tid under jul.
Nu blev den en fast position hade gått tillbaks som överstyrman och gick miste om den, hade fått mina flygresor betalda och flytta hit igen.
Jag gissar att detta var angående de två Örsted vindkraftsparkerna som ligger i havet mellan Taiwan och Kina. Var själv där under slutet av 2021 och några månader in på 2022 för uppbyggnaden av bas-plattformarna dit all el från vindmöllorna samlas för att sedan gå in till Taiwan. Träffade bara ett fåtal danskar då det som vanlig var en brokig skara av ledande personer från spritt skilda håll i världen med övrig personal från Taiwan.

Synd att du missade tillfället men som du vet kommer och går tillfällena och ibland passar det och ibland inte. Jag har missat flera jobb p.g.a. att anställningsklausulerna har haft vilkor att jag måste jobba kvar i x antal månader efter då jag sagt upp mig. Företaget jag jobbat för sedan 2010 är dock det absolut bästa företaget jag haft nöjet att få arbeta för genom alla mina år till sjöss. Snopet att det skulle ta slut så plötsligt bara. Saknar dock mest kompisarna varav somliga jag jobbat tillsammans med väldigt länge.

Mycket fel här! Det är länge sedan jag jobbade på flytande oljeplattformar i Norge men det var då i s.k 2-4 system i botten med att bara jobba 2 veckor ombord följt av en ledighetsperiod av 4 veckor. Detta är dock unikt för Norge.

Jag har sedan år 2010 jobbat på flytande bostadsplattformar som inte har varit i närheten av Norge eller Nordsjön! Det har då varit i s.k. 1-1 system med antingen 4 veckor ombord och 4 lediga eller 5 veckor ombord med 5 lediga med resorna till och från på ledighetsperioden. Schemalagd arbetstid är 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan och som teknisk chef har min schemalagda arbetstid brukat vara från 06-18. Men 84 timmars arbetsvecka är bra något på pappret....Under Covid-19 så blev det mycket mera och långa pass ute på jobb samt nästan 3 månader inlåst på karantänshotell i olika länder sammanlagt där man inte fick lämna rummet på mellan 10-16 dagar som mest.

När covid-19 epedemin var nästan över så kom jag bara ut en gång ytterligare på jobb. Vid specifika offshore läkarkontroller så upptäcktes att jag hade klara balansproblem mm. Trodde först att detta var något tillfälligt blev tämligen fort bara sämre och sämre och fick veta att det kunde röra sig om sjukdom som ej går att behandla eller t.ex. en hjärntumör. Det var en svår tid! Fick tack vare en sjukvårdsförsäkring tillgång till privat sjukvård och genomgick ett antal undersökningar som t.ex. MRI av hjärnan men lyckligtvis hittades inget där. Det var när jag gjorde EMG och ENG undersökningar med att kolla nervsystemet att det stod klart att jag hade fått skador både motoriskt som sensoriskt. Jag har fått diagnos att jag har CIDP på svenska Kronisk Inflammatorisk Demyelinisearande Polyneuropati. Har nu varit sjukskriven sedan sommaren 2022 och själva vården blev via Neurlogimottagningen på Kalmar sjukhus där jag fått dropp/intravenösa behandlingar med oftast 4 veckors mellanrum med något som heter IVIG och eller Kortison i högdos och andra mediciner varav jag fick hemska hudreaktioner av en...Det var inte förrän i början av februari nu i år som min läkare ansåg att jag hade stabiliserats så att jag kunde övergå till att ta Kortision i tablettform och få okej att resa till Thailand. Det har funkat bra och jag mår bättre av att få en jämn dos än högdoserna där jag blir rätt kass efter varje sådan under ett antal dagar med svåra sömnproblem etc.

Men bra betalt har jag haft men numera har jag inte ett öre från något håll i ersättning från något håll utan jag får leva på mina besparingar tills jag börjar att ta ut pension. Tar nu ut pengar från en av mina kapitalförsäkringar som jag och frugan lever på.

Även om jag inte är en pensionär i sak så är jag det ändå i praktiken och det har varit en jobbig omställning men saker är som de är och man får så att säga anpassa sig till verkligheten som den är. Jag kommer inte kunna åka ut och jobba offshore igen. Mycket ledig tid har det blivit och mera bli det och det kommer bli mycket tid i Thailand framåt hoppas och tror jag. Har tänkt att påbörja mina Thai studier igen på egen hand när jag kommer tillbaka till Thailand nästa gång. Kommer aldrig lära mig bra Thai men vill skaffa mig en bättre grund och kommer gå tillbaka till att plugga thailändska alfabetet som är en grund för att få till uttal mm mera korrekt. Thaisnack kan ju detta kallas kanske ;)
Orkar inte läsa dina långa inlägg men vad var det som var så mycket fel förutom att du inte jobbade längre?
Du har ju gått skift 2 veckor på 4 veckor ledigt även om det var längesen.
Svara kortfattat.

Senast ändrad:
Hagelstormen i Texas som förstörde tusentals solpaneler får mig att tänka på vad som är drivkraften för att investera i ”grön teknik”. Drivs ”klimatpolitik” enbart av ekonomiska intressen?
Efter att sett hur man blir rik på att minska ytan för boskap och jordbruk, gömma förbrukade komponenter av ”förnybar energi” i skogen, tor jag inte på glöden att ”rädda klimatet” utan snarare lusten att sko sig ekonomiskt.

436357717_417349371018576_8095870283361173146_n.jpg

Hej

Träffade en kompis igår som hade kommit hem ifrån södra Thailand nu i onsdags, han hade aldrig upplevt en sån värme där tidigare, det var mellan 38-42 grader där periodvis och det var jobbigt eftersom det nästan inte blåste någonting alls, knappt ens någon sjöbris nere på stranden.

Mvh isan lover
April är alltid varmaste månaden i Thailand, varit med om upp till 45 grader när jag jobbade i Saraburi för 10 år sedan

April är alltid varmaste månaden i Thailand, varit med om upp till 45 grader när jag jobbade i Saraburi för 10 år sedan
Hej

Javisst är det så, vi byggde vårt första hus av trä i april för många årsedan och det var fruktansvärt hett, jag hade en handduk på huvudet med isbitar i som smälte på mitt huvud när det var som värst, även frugans pappa och morbror plågades av värmen.

Då var man glad när songkran brakade loss så man fick svalka sig lite.

Mvh isan lover

Hej

image

Naturvårdsverket: Sverige missar alla sina klimatmål​

Sverige kommer inte att nå några av sina klimatmål med den nuvarande klimat- och miljöpolitiken, skriver Naturvårdsverket i en analys. Detta rapporterar TT.
Målen missas på såväl kort som lång sikt och underlaget för Naturvårdsverkets analys är beslutade och planerade styrmedel.
”Vi ser starka styrmedelsbeslut på EU-nivå och ett tydligt ledarskap för grön omställning inom näringslivet. Däremot krävs ytterligare politiska beslut för minskade utsläpp i Sverige om vi ska kunna nå klimatmålen”, säger Stefan Nyström, chef för Naturvårdsverkets klimatavdelning, i ett pressmeddelande.

Mvh isan lover

Hej

image

Sverige kommer inte att nå några av sina klimatmål med den nuvarande klimat- och miljöpolitiken, skriver Naturvårdsverket i en analys. Detta rapporterar TT.
Målen missas på såväl kort som lång sikt och underlaget för Naturvårdsverkets analys är beslutade och planerade styrmedel.
”Vi ser starka styrmedelsbeslut på EU-nivå och ett tydligt ledarskap för grön omställning inom näringslivet. Däremot krävs ytterligare politiska beslut för minskade utsläpp i Sverige om vi ska kunna nå klimatmålen”, säger Stefan Nyström, chef för Naturvårdsverkets klimatavdelning, i ett pressmeddelande.

Mvh isan lover
Vad är viktigast , att Sverige har el så att landets Industrier kan fungera eller att klimathysterin får råda, riktigt tramsigt

Hej

image

Mvh isan lover
Ja klimatmålen har varit fel satta jämfört med omvärlden.

Nu börjar man inse att Sverige ensamt inte kan rädda världen.

Tillbaka
Topp