kolla här alla klimatskeptiker

Ni borde mötas i schack.

Personer bakom ett tangentbord med ett anonymt nick har en tendens att vara helt annorlunda i verkligheten.

Döm inte på förhand, dom horn som växer ut på forum saknas som regel.
Jag spelade schack som väldigt ung men övergav det för bridge i stället som passar mig och mitt temparement bättre. Var väl 60 år sen jag spelade ett parti schack sist. Dom som uttrycker sig hånfullt och dumt mot mig på thaisnack har jag ingen som helst lust att träffa IRL, då spelar det ingen roll hur populär den personen är hos andra, sån är jag.

“Det finns ingen tid att vänta, vi måste handla nu!”
Vad händer om vi inte gör någonting alls nu?

Vi utgår från dagens utsläppstakt, ca 35–40 Gt CO₂/år, och ingen minskning.

Hur stor blir CO₂/halten med tiden?
  • 1 000 ppm: runt år 2100–2150
  • 2 000 ppm: troligen 2200–2300-talet eller senare
  • 4 000 ppm: 2300–2500-talet eller längre
Det är alltså flera hundra år bort även i de mest extrema fossila scenarierna (RCP8.5/SSP5-8.5 tappar farten efter 2100).
Redan vid ca 2 000 ppm är CO₂:s bidrag till ytterligare uppvärmning så litet att även en fördubbling till 4 000 ppm bara ger
0,5–0,9 °C till (istället för 3 °C vid första fördubblingen).
Vid 3 000–4 000 ppm är effekten praktiskt taget mättad i den meningen att ytterligare stora ökningar ger bara tiondels grader.
Detta inträffar tidigast om några sekler.

Jag läser och jag läser på, vad gör du?

Kort svar: Koldioxid (CO₂) kan stanna kvar i atmosfären i hundratals till tusentals år. Även om en del absorberas av hav och växter inom årtionden, så finns en betydande andel kvar och påverkar klimatet under mycket lång tid.

Jag kan ge dej medhåll på hundratals men inte tusentals för CO² omsätts idag mycket snabbare än tidigare och påverkan på klimatet är till största delen ett hittepå, vi har historiskt sett haft perioder med högre CO² och lägre temperaturer och perioder med lägre CO² och högre temperaturer i jordens historia.

Nu har du inte läst på eller läst fel böcker. Det har varit varma perioder på vår planet tidigare av olika orsaker. Men den temperaturökning som sker nu beror på vi människor och vårat enorma utsläpp av koldioxid och inget annat.

När man har gjort undersökningar av 2300 år gamla skelett i Frankrike så har man genom analyser kunnat få fram medeltemperaturen under deras livstid(givetvis människorna som skeletten satt i) och hur tror du att dåtidens medeltemperatur var jämfört med dagens som du hävdar har ökat pga människans CO² utsläpp?

Jag spelade schack som väldigt ung men övergav det för bridge i stället som passar mig och mitt temparement bättre. Var väl 60 år sen jag spelade ett parti schack sist. Dom som uttrycker sig hånfullt och dumt mot mig på thaisnack har jag ingen som helst lust att träffa IRL, då spelar det ingen roll hur populär den personen är hos andra, sån är jag.
Det är ömsesidigt. :thumbsup:

När man har gjort undersökningar av 2300 år gamla skelett i Frankrike så har man genom analyser kunnat få fram medeltemperaturen under deras livstid(givetvis människorna som skeletten satt i) och hur tror du att dåtidens medeltemperatur var jämfört med dagens som du hävdar har ökat pga människans CO² utsläpp?
Det vet jag inget om. Kan du ge mig en länk till var du hittat uppgifterna?

Vad är egentligen en klimatkris? Då får man gå tillbaka litet i historien.
Tyvärr kommer den tillbaka....smygande.

Klimatkris.webp

Det vet jag inget om. Kan du ge mig en länk till var du hittat uppgifterna?

Nej, det kan jag inte för jag har ingen och det finns ingen för det var ett program på Kunskapskanalen som detta visades på.
Kan du ge mej en länk till uppgifterna "Koldioxid (CO₂) kan stanna kvar i atmosfären i hundratals till tusentals år."?

Nej, det kan du inte för det finns inte, enligt personer med utbildning inom kemi och fysik så tiden som CO² stannar kvar i atmosfären efter att CO² halterna sänkts på jorden ska vara lika lång som tiden det tar för den ökade halten av CO² på jorden att nå atmosfären, enkel fysik och kemi enligt en välutbildad person.

Nu citerar jag mej själv för att lägga till bilder som talar om lite hur man fick fram detta, en film vet jag inte om det går att lägga in.

IMG_20240713_110503012.webp

IMG_20240713_110507996.webp

IMG_20240713_110511274.webp

IMG_20240713_110515569.webp

IMG_20240713_110520900.webp

Tillbaka
Topp