kolla här alla klimatskeptiker

672182301_10163156777873075_2224661222895982754_n.webp

Varför satte jag på P1 i morse? Jag vet ju att det är en okunnig vänstervriden journalistkår som sprider lögner.
Nu är det åter Grönlands isen som hastigt smälter bort. Sätt på sjöstövlarna.! Man tror att havsnivån ökar ca 7 meter.
I så fall tar det 1.750 år innan den isen smält bort.
Det var bara tv¨år sedan SR spred pladdret om Golfströmmen.

Screenshot 2026-04-27 at 09.42.12.webp

Varför satte jag på P1 i morse? Jag vet ju att det är en okunnig vänstervriden journalistkår som sprider lögner.
Nu är det åter Grönlands isen som hastigt smälter bort. Sätt på sjöstövlarna.! Man tror att havsnivån ökar ca 7 meter.

Om du hade lyssnat på programmet i stället för att bara läsa rubriken och sen kasta dig över tangentbordet med din svada hade du hört att det var två osceanografer som intervjuades och bägges åsikt var att någon kollaps av Golfströmmen är inte på gång! Men pladdra på du bara.

Om du hade lyssnat på programmet i stället för att bara läsa rubriken och sen kasta dig över tangentbordet med din svada hade du hört att det var två osceanografer som intervjuades och bägges åsikt var att någon kollaps av Golfströmmen är inte på gång! Men pladdra på du bara.
Beträffande P1 idag så satte jag på radion kl 9:00 svensk tid - Ekot. Där hörde jag det sedvanliga pladdret och stängde därefter av radion.

Å andra sidan så finns det en massa andra vetenskapsmän som säger att en kollaps är väldigt nära.

Du lyssnar på p 1 tror jag mycket och en anlednig är att du vill hitta nått att klaga på inte lyssna på vad dom säger

Att betygssätta radioprogram som man inte ens lyssnat på kan man ju oxå göra. Lite udda sysselsättning dock kan jag tycka-
Innan jag skrev något kollade jag med AI.
"När är isen borta? Inte inom detta sekel i de flesta modeller, utan snarare över flera hundra till tusen år under värsta scenarier.
Det beror starkt på hur mycket vi lyckas begränsa den globala uppvärmningen."
Det måste finnas i tiden mer relevanta saker att ta upp. Borde man ta upp att det kommer en ny istid?

"När är isen borta? Inte inom detta sekel i de flesta modeller, utan snarare över flera hundra till tusen år under värsta scenarier.
Det måste finnas i tiden mer relevanta saker att ta upp. Borde man ta upp att det kommer en ny istid?
Du litar på Ai och lyssnar på p1 som du tycker har fel, är du på rikrigt eller är du bara en Ai konstruktion

Nu var det ju främst mot denna bild som jag reagerade och invände mot. Att man inte ska lita på allt som AI påstår har väl sagts åtskilliga gånger här på forumet.
1777302576073.webp

Från FB-gruppen Källkritik, Fake News och faktagranskning:

Klimatförnekare och deras lekar med grafer och små retoriska knep är egentligen rätt roliga att ta itu med om man har litet tålamod och tid.
Här rekommenderar den minst sagt välkände klimatforskaren Michael Mann en Youtube-video av Hank Green, där denne med en hel del humor går igenom en ny video från Reason Foundation som man snabbt förstår inte är särskilt tillförlitlig. Det är så många små knep i Reasons video att det måste vara avsiktligt, desinformation helt enkelt.
På två dagar har Greens video fått en miljon visningar, vilket ju är glädjande. Länk till den i Manns text nedan.
Michael Mann:
"A Masterclass in Manipulation" | @hankgreen debunks right wing Koch-funded (Reason Foundation) @reasonmagazine's latest disinformation efforts on climate (including their incoherent attack on the #HockeyStick):

1777567443730.webp

1777567453650.webp

Från FB-gruppen Källkritik, Fake News och faktagranskning:

Klimatförnekare och deras lekar med grafer och små retoriska knep är egentligen rätt roliga att ta itu med om man har litet tålamod och tid.
Här rekommenderar den minst sagt välkände klimatforskaren Michael Mann en Youtube-video

Det räcker väl bara att se hans namn för att man skall tvivla på allt han säger! Här snackar vi bluff i megaskala.

"Michael Mann, the climate scientist famous for his “hockey stick” graph, won a $1 million defamation case — but a judge has now slashed the award, sanctioned his lawyers, and ordered him to pay over $500,000 in legal fees."

För mer än 500 år seglade Kristoffer Columbus ut från Spanien och observerade att en kraftig havsström och gynnsamma pasadvindar förde hans tre skepp västerut. Han hade ingen susning om AMOC.

Golfströmmen är den del av AMOC som ibland saktar in. Då blir det mycket kallt i Sverige
1909 och 1910 var det köldrekord då AMOC hade en dipp. Då hade man i ännu inte uppfunnit ordet KLIMATKRIS.
1979 och 1980 var det åter dags med en AMOC-dipp. Erik Källström, klimatforskare på SMHI förklarade att

"Det kalla vintervädret bestms till största delen av skillnaden i lufttryck mellan Island och Azorerna. När trycket i söder är mycket högre än i norr trycks luft från söder norrut och sveper in över oss som varma västvindar.”

Trots kylan organiserade WMO just 1979 den första Globala klimatkonferensen i Genève. Konferensen markerade starten för den globala klimatdebatten och förhandlingarna som senare ledde fram till avtal som Kyotoprotokollet och Parisavtalet.
Klimatdebatten är nu avslutad då det är halten koldioxid som styr klimatet och lufttryck bara är trams som sitter i barometrar.

AMOC.webp

Tillbaka
Topp