”Kompisarna får vänta på rummet”

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Misstänker att flera av er har hört talas om det som kom att kallas ”Swedwngate” när det framkom att Svenska familjer inte lät barn som var på besök äta tillsammans med familjen utan tvärtom blev tillsagda att ”du får vänta på rummet medans vi ska äta”, detta orsakade något av en folkstorm i omvärlden.

”Du är hemma hos en kompis efter skolan när den plötsligt lämnar dig ensam för att gå och äta middag med familjen – men du får ingen plats vid matbordet. Är det något som väcker minnen från barndomen? Det är i alla fall ett ämne som skapat stora diskussioner på sociala medier de senaste dygnen.”

På nätet pekas svenskar ut som snåla under hashtagen #Swedengate.
Fick du också vänta på rummet medan din kompis åt middag med sin familj? Och säger det i så fall något om oss svenskar?

Vad har ni för minnen om detta ifrån er barndom och hur gör ni själva när barnen har kompisar med hemma?

Mvh isan lover

Hej

l40xjvlgcd4xjisgj6h.png
Människor världen chockas över att vissa svenska familjer inte bjuder sina barns vänner på mat – utan i stället låter dem vänta i ett annat rum. Men är det verkligen så längre? Och i så fall varför? Här är sju möjliga förklaringar.

Mvh isan lover

Hej

Misstänker att flera av er har hört talas om det som kom att kallas ”Swedwngate” när det framkom att Svenska familjer inte lät barn som var på besök äta tillsammans med familjen utan tvärtom blev tillsagda att ”du får vänta på rummet medans vi ska äta”, detta orsakade något av en folkstorm i omvärlden.

”Du är hemma hos en kompis efter skolan när den plötsligt lämnar dig ensam för att gå och äta middag med familjen – men du får ingen plats vid matbordet. Är det något som väcker minnen från barndomen? Det är i alla fall ett ämne som skapat stora diskussioner på sociala medier de senaste dygnen.”

På nätet pekas svenskar ut som snåla under hashtagen #Swedengate.
Fick du också vänta på rummet medan din kompis åt middag med sin familj? Och säger det i så fall något om oss svenskar?

Vad har ni för minnen om detta ifrån er barndom och hur gör ni själva när barnen har kompisar med hemma?

Mvh isan lover
Gör middagen avdragsgill så kommer sanningen upp på bordet

Ännu en anledning till att förbjuda fakebook. Vem fan läser skit som skrivs där?
Hej

Tydligen ganska många om man ska se till hur stora reaktioner Svenskarnas agerande när det gällde detta väckte både i och utanför Sverige.

För egen del måste jag säga att jag känner till såna här familjer ifrån min egen barndom och ifrån pojkens uppväxt, själv tillhör jag dom som har svårt att förstå hur man kan agera på det viset.

Hos min mamma fick alla barn saft och bullar, men även middag om någon råkade vara där när vi skulle äta, själv gör jag likadant både i Thailand och Sverige, det känns helt naturligt, här i Sverige har vi t.o.m en grannpojk som kommer och äter hos oss ibland eftersom hans föräldrar är vegetarianer, han kommer och äter köttbullar och stek hos oss medans han oroligt tittar i fönstret och säger ”bara inte mamma eller pappa kommer och ser mig nu”.

Mvh isan lover

Hej

Tydligen ganska många om man ska se till hur stora reaktioner Svenskarnas agerande när det gällde detta väckte både i och utanför Sverige.

För egen del måste jag säga att jag känner till såna här familjer ifrån min egen barndom och ifrån pojkens uppväxt, själv tillhör jag dom som har svårt att förstå hur man kan agera på det viset.

Hos min mamma fick alla barn saft och bullar, men även middag om någon råkade vara där när vi skulle äta, själv gör jag likadant både i Thailand och Sverige, det känns helt naturligt, här i Sverige har vi t.o.m en grannpojk som kommer och äter hos oss ibland eftersom hans föräldrar är vegetarianer, han kommer och äter köttbullar och stek hos oss medans han oroligt tittar i fönstret och säger ”bara inte mamma eller pappa kommer och ser mig nu”.

Mvh isan lover

Vi hade det likadant där hemma under min uppväxt.
Föräldrarna var tacksamma bara man meddelade att man åt hos en kompis så att dom visste om man skulle ha mat eller inte.

Vi hade det likadant där hemma under min uppväxt.
Föräldrarna var tacksamma bara man meddelade att man åt hos en kompis så att dom visste om man skulle ha mat eller inte.
Hej

Ja det känns ju helt naturligt att göra så, men jag vet en familj här som sa till min pojk att nu får du gå hem och leka för nu ska vi äta, pojken som aldrig hade råkat ut för detta någonsin tidigare vare sig i Sverige eller Thailand kom hem och berättade detta, han förstod inte hur man kunde säga så, han går fortfarande inte dit trots att det har gått 7-8 år.

Mvh isan lover

Jag känner igen att man fick vänta på rummet hos vissa vänner eller gå ut för dom skulle äta middag. Kändes som dom var obekväma med att fråga om man skulle ha mat, att det var en stor grej att bju på middag.

Jag känner igen att man fick vänta på rummet hos vissa vänner eller gå ut för dom skulle äta middag. Kändes som dom var obekväma med att fråga om man skulle ha mat, att det var en stor grej att bju på middag.
Hej

Tror att dom flesta har liknande upplevelser och jag förstår att folk blir upprörda utomlands och tycker att Svenskar är oerhört snåla o.s.v.

Misstänker att en del familjer också bara köpte ex.vis 4 kotletter om dom var fyra personer i familjen o.s.v, men det löste morsan genom att steka några skivor falukorv eller något annat om vi var fler barn hemma.

Mvh isan lover

Alla mina polare fick mat hemma hos oss men så var det inte hemma hos alla polare, lite olika, hos en del fick man käk hos andra fick man inte. Kommer speciellt ihåg hos en av mina bästa polare, tror att jag fick mat där typ 3ggr på 10 år, kanske hade lite att göra med att hans farsa var från småland.

Yessss... jag var hos min kompis från typ 7 års ålder till 14... 7 år alltså. Minns att jag fick en macka kanske 7 gånger : en gång per år... 300 gånger om året fick ja vänta på övervåningen. Däremot när någon var hemma hos mig fick de alltid vara med vid matbordet

Middagen åt vi nog mest själva, det var sällan någon kompis med vad jag kan minnas. Inget man själv kunde styra över, det gjorde föräldrarna. Det var nog ytterst sällan jag själv käkade hos någon kompis, morsan ville att man skulle komma hem när det var matdags.
Har lite svårt att förstå grejen med att inte bjuda barnens kompisar på mat, ok om det är ett helt gäng men oftast var det ju bara en och självklart att det räckte även till den. Morsan såg det som ett bra tillfälle att försöka klämma oss på info om vilka ev hyss vi hade gjort

Har lite svårt att förstå grejen med att inte bjuda barnens kompisar på mat, ok om det är ett helt gäng men oftast var det ju bara en och självklart att det räckte även till den. Morsan såg det som ett bra tillfälle att försöka klämma oss på info om vilka ev hyss vi hade gjort
Inte nödvändigt hos oss, vi gjorde aldrig några hyss. :rolleyes::laugh:

Har inte något minne av att kompisar väntade när man åt middag eller att man själv väntade.

När jag växte upp var middag på samma tid hos alla och man skulle äta hemma.

Så var det på bruksorter där nästan alla hade samma arbetstider och mamma var hemmafru på heltid som styrde upp och regerade.

Vi barn och ungdomar fick inte härja fritt som idag.

Tillbaka
Topp