andrejsdenruskige
Forumveteran
Om du förväntar dig en ELI5 förklaring, så kommer du inte att få någon.
Jag förstår bara inte varför man skulle behöva meddela dagen innan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om du förväntar dig en ELI5 förklaring, så kommer du inte att få någon.
Då har du något att fundera på när du går och lägger dig.Jag förstår bara inte varför man skulle behöva meddela dagen innan.
HejJag förstår bara inte varför man skulle behöva meddela dagen innan.
Hej
Det kan ju röra sig om att Svenskar är kända för att vilja planera allting, många kan ju inte längre ens tänka sig att besöka en granne, släkting eller vän utan att först kontakta denne och fråga om det går bra.
Mvh isan lover
HejJa, det är helt klart något som saknas.
Själv har jag inga problem att laga mat för det 2 personer, 3 personer eller 6 personer.
Ingredienser och mängderna finns som oftast hemma.
Det är skönt att kunna vara någorlunda flexibel.
Hej
Håller med helt och har kyl och frys välfylld, minns hur min mamma resonerade när jag var barn och hade kompisar hemma, vi har inte mycket pengar men mat och kläder på kroppen ska vi aldrig sakna.
Det går alltid att svänga ihop lite extra om det behövs och oftast lagar vi ju mer än vi behöver, går det inte åt direkt så kan man ju använda det till en matlåda eller göra pyttipanna.
Mvh isan lover
Jag har själv fått uppleva att jag i min barndom inte har blivit bjuden mat hos en kompis. Jag fick sitta på en stol och se hur kompisen åt. Morsan fick raserianfall och förbjöd mig att gå dit. Jag blev ibland bjuden på mat, men jag nekade att äta då det berodde på mat som bjöds . Hemma fick kompis mat om hen ville. Jag vet inte hur allmänt det är att bjuda eller inte bjuda mat till kompis i Finland.Hej
Tydligen ganska många om man ska se till hur stora reaktioner Svenskarnas agerande när det gällde detta väckte både i och utanför Sverige.
För egen del måste jag säga att jag känner till såna här familjer ifrån min egen barndom och ifrån pojkens uppväxt, själv tillhör jag dom som har svårt att förstå hur man kan agera på det viset.
Hos min mamma fick alla barn saft och bullar, men även middag om någon råkade vara där när vi skulle äta, själv gör jag likadant både i Thailand och Sverige, det känns helt naturligt, här i Sverige har vi t.o.m en grannpojk som kommer och äter hos oss ibland eftersom hans föräldrar är vegetarianer, han kommer och äter köttbullar och stek hos oss medans han oroligt tittar i fönstret och säger ”bara inte mamma eller pappa kommer och ser mig nu”.
Mvh isan lover
Jag har själv fått uppleva att jag i min barndom inte har blivit bjuden mat hos en kompis. Jag fick sitta på en stol och se hur kompisen åt. Morsan fick raserianfall och förbjöd mig att gå dit. Jag blev ibland bjuden på mat, men jag nekade att äta då det berodde på mat som bjöds . Hemma fick kompis mat om hen ville. Jag vet inte hur allmänt det är att bjuda eller inte bjuda mat till kompis i Finland.
Tror att du har helt fel.Det är nog ofta samma personer som läser allt skit som skrivs på thaiforum.
Till skillnad från Sverige. Får man ett oväntat besök i Thailand, så f år ju kärringen åka o köpa mat och dryck till gästerna. Detta är inte 'Sverige'.Hej
Det kan ju röra sig om att Svenskar är kända för att vilja planera allting, många kan ju inte längre ens tänka sig att besöka en granne, släkting eller vän utan att först kontakta denne och fråga om det går bra.
Mvh isan lover
HejTill skillnad från Sverige. Får man ett oväntat besök i Thailand, så f år ju kärringen åka o köpa mat och dryck till gästerna. Detta är inte 'Sverige'.
Skulle aldrig hända i en storstad i Thailand eller en by i Sverige för den delen heller.I Thailand (Isaan) är det ju i princip otänkbart att äta eller dricka något överhuvudtaget utan att bjuda dom som dyker upp eller passerar förbi i på vägen, alla har väl i princip hört folk ropa ”Made kin kaow duu” när dom har varit ute och promenerat eller åkt moppe, det betyder ju ”kom hit och ät”, det kan man höra 10 gånger om dagen minst ute i byarna.
Ja det är väl lite motsatt mot norrmännen här nere som betalar för minsta lilla grej, kan inte ta hand om sig själva eller fixa den enklaste sak utan att betala överpris till någon agency för att ordna.Dette høres helt utrolig ut og jeg tror at dersom det skjedde så må dette bare gjelde enkelte familier.
Jeg har en svensk tante og min familie pleide alltid å bemerke at hun var «svensk» når det gjaldt bursdagsgaver og julepresanger fordi presangene var alltid billige. Hvilket gjenspeiler oss nordmenns syn på svensker når det gjelder penger.
Jeg kjente i min tid noen svensker i Pattaya som alltid kjøpte hva dem trengte å ha med seg på stranda og betalte kun for klapp-stolene. Og så fantes det noen svensker i Pattaya som fant seg et supermarked med et bord utenfor. Og så satt dem der og drakk øl til klokken ble rundt 2200. Og så fant dem en bar hvor dem drakk en flaske øl og dro «hjem».
Nå skal jeg ikke påstå at alle svensker er gjerrige, men noen ganger kan man begynne å lure.
Det finnes noe ute i Nordsjøen som nå selges til skyhøye priser. Så da er det bare å slappe av og nyte livet og la andre ta seg av papirarbeidet. For vi har jo råd til det.Ja det är väl lite motsatt mot norrmännen här nere som betalar för minsta lilla grej, kan inte ta hand om sig själva eller fixa den enklaste sak utan att betala överpris till någon agency för att ordna.
Nog det mest handikappade folket här nere när det gäller ordna saker själv.
Jo jag är här och jobbar men så jäkla mycket tjänar man inte som norsk med tanke på kostnadsläget i Norge.Det finnes noe ute i Nordsjøen som nå selges til skyhøye priser. Så da er det bare å slappe av og nyte livet og la andre ta seg av papirarbeidet. For vi har jo råd til det.
Menar du agenter som håller dig i handen och leder dig in till Immi med en ifylld TM7 blankett?kan inte ta hand om sig själva eller fixa den enklaste sak utan att betala överpris till någon agency för att ordna.