Konkurs (resebyrån Erawan Travel igenbommad och ägaren spårlöst försvunnen)

 
Bokade via flygpool när vi åker nu i januari, sparade 7500kr mot att beställa direkt på flygbolaget, dagen efter bokning gick jag in på British Airways hemsida, fyllde i bokningsnummer + efternamn för bekräftelse, skrev ut färdhandlingarna klart.
Sparar hellre 7500kr på resan än knusslar över mat för 250kr på flyget;)
Borde tillagt att det va 7500kr för hela familjen, inte bara en flygstol;)
kan ju bara inte förstå hur Flygpool kan sälja en biljett 7500kr billigare än vad bolaget som äger kärran kan , övergår mitt förstånd , kanske Flygpool som gillar dig så mycket så dom skänker dig dessa slantar , eller någon annan resenär som betalar , var ni 17 st personer som tjänade 250kr vardera kanske ... låter högst osannolikt det du beskriver ...

Gick just in på flygpool , kikade på en resa den 11 april BKK -Arlanda , inget var billigare än den jag fann på Thai Airs hemsida ,,, märkligt , jag hade hoppats på att få betalt för att resa med dem , resan kostar mig 4 300 kr på Thai , borde ju blivit en slant över då till mig ....
;)
Förmodligen så kan det vara så om du köper en paketresa , men knappast när du som vi gör köper en flygstol ...
Borde förtydligat att det gällde hela familjen, inte bara en flygstol;)

Det är ju ganska stora skillnader i pris beroende på när man åker på året, e väl ingen hemlighet att det är dyrare vid jul/nyår än då du åker, på höstkanten;)

Jag satt i en vecka å letade i juli månad, då vart prisskillnaden väldigt varierande,
Kunde åka billigare om jag velat, men är inte sugen på en 23 timmars tripp med 2 barn på 3 och 5 år:eek:
 
Checkmytrip är inloggning i flygbolagens centrala bokningssystem Amadeus om jag har uppfattat det hela rätt. Finns bokningen där kan man även se seating och även ändra sin plats i vissa fall. Och kan man göra det samt se sitt biljettnummer så måste allt vara klart. Kolla nästa gång skall du se, det gör jag alltid.

Lågprisbolagen, med undantag för Norwegian, finns dock inte i Amadeus. Dom har sina egna system.
Men antar att du inte kan se att biljetten är betald? Att bokningsnumret finns där och en seating betyder ju bara att den är bokad. Det var ju just så som hände med de som blev lurade av Erawan travel. Biljetterna var inte betalda. Resebyrån betalar ju inte direkt utan strax innan det är dags, det är ju det som gör att de kan sälja billigare ... eller ger deras förtjänst.
 
Ticket har ju inte bara internetbokning, har kontor i stort sett hela landet, vi har bokat via nätet ett flertal ggr via ticket, då biljetterna blir billigare än om man går in på något av deras kontor, det bästa med ticket är, att man får lika bra service fast man bokat på nätet.

Håller med @Berralund att ticket är toppen att ha och göra med.

Erawan va en enskild firma i Sthlm,
går ju liksom inte att jämföra med ett rikstäckande företag med god ekonomi:)

Sen kan ju allt hända oavsett företag.....
 
Men antar att du inte kan se att biljetten är betald? Att bokningsnumret finns där och en seating betyder ju bara att den är bokad. Det var ju just så som hände med de som blev lurade av Erawan travel. Biljetterna var inte betalda. Resebyrån betalar ju inte direkt utan strax innan det är dags, det är ju det som gör att de kan sälja billigare ... eller ger deras förtjänst.
Att bara kunna se ett bokningsnummer räcker givetvis inte. Men finns ett E-ticketnummer så är biljetter betald. När jag gör flygbokningar till folk ombord så får jag biljettnummer när allt är klart och biljetten utställd av rederiets resebyrå.
 
Senast redigerad av en moderator:
Att bara kunna se ett bokningsnummer räcker givetvis inte. Men finns ett E-ticketnummer så är biljetter betald. När jag gör flygbokningar till folk ombord så får jag biljettnummer när allt är klart och biljetten utställd av rederiets resebyrå.
Ok, där ser man. Där lärde man sig något nytt. :thumbsup:
 
Att bara kunna se ett bokningsnummer räcker givetvis inte. Men finns ett E-ticketnummer så är biljetter betald. När jag gör flygbokningar till folk ombord så får jag biljettnummer när allt är klart och biljetten utställd av rederiets resebyrå.
Så om man går in på Thai Airs hemsida och kollar bokningen och där finns ett E-ticket nummer så är allt ok?
 
Jag brukar köpa direkt via flygbolagen, och biljetten har jag bums i handen då jag sträcker mig lite till höger mot Brother DCP-... minns inte. :wai:
Precis som jag gör , som pensionär så har jag tid att kolla olika bolag , inga problem , iofs så finns det inte så många som är ok att välja på , Thai börjar gå fetbort då dom plockat in fler stolar ,vi pga hunden så flyger vi nog hem med Thai Air i April , men sen är det slut med det , blir Finnair eller Qatar alt Norwegian .i fortsättningen
... vill ha plats att sträcka ut mina långa ben , inte så långa men Thai är nu anpassat för fler resenärer eller små Asiater samt mer slantar i deras kassa , som vanligt så handlar det om att suga ur det mesta ..
 
Precis som jag gör , som pensionär så har jag tid att kolla olika bolag , inga problem , iofs så finns det inte så många som är ok att välja på , Thai börjar gå fetbort då dom plockat in fler stolar ,vi pga hunden så flyger vi nog hem med Thai Air i April , men sen är det slut med det , blir Finnair eller Qatar alt Norwegian .i fortsättningen
... vill ha plats att sträcka ut mina långa ben , inte så långa men Thai är nu anpassat för fler resenärer eller små Asiater samt mer slantar i deras kassa , som vanligt så handlar det om att suga ur det mesta ..
Hmm, det var i alla fall ingen märkbar skillnad i somras jämfört med två år tidigare, likadan kärra med samma pitch (Boeing 777-300 ER). Helt OK för vår del.
 
Dom har alltid djäkligt trångt med benutrymme , i jämförelse med Finnair som dessutom var något billigare så var det uppenbart bättre med plats till stolen framför ..
 
Vill en resebyrå blåsa en så kan de lätt göra det. Erewans kk har varit planerad sedan lååång tid tillbaka.
Med en skrivare kan vem som helst skriva ut fejkade biljetter. En normalt troende människa litar på den man gör affär med annars hade man inte gjort någon affär.
Tyvärr har de flesta resebyråerna det kärvt idag, å andra sidan fullt förståeligt när de kan vara upp till 1500 kr dyrare för en biljett än nätbolagen (gäller med Thai till Bkk.
 
Vill en resebyrå blåsa en så kan de lätt göra det. Erewans kk har varit planerad sedan lååång tid tillbaka.
Med en skrivare kan vem som helst skriva ut fejkade biljetter. En normalt troende människa litar på den man gör affär med annars hade man inte gjort någon affär.
Tyvärr har de flesta resebyråerna det kärvt idag, å andra sidan fullt förståeligt när de kan vara upp till 1500 kr dyrare för en biljett än nätbolagen (gäller med Thai till Bkk.
Det är helt fel enligt tidigare skribenter , det påstås ju vara betydligt billigare , vilket inte jag kan förstå logiken i , hur skall det fungera , vem betalar rabatten mellan flygbolaget /resebyrån , finns inte en chans att det är så :)
 
Skrev kanske lite otydligt, jag menar att ett bemannat resebolag kan ta upp till 1500 kr mer för en biljett än nätbolagen gör. Detta i sin tur gör att de blir utan bokningar, men de som ändå nyttjar ett bemannat resebolag förväntar sig en fullgod service och inget bluffande som Erewan höll på med under hela 2016.
Fanns de som "löpt" biljetter och även betalat för boende under Februari/Mars månad vilket senare visade sig bara vara fejk, trots att de fått kvitto på allt.
Andra som köpt biljetter för avresa under November visade sig allt vara ok. Detta gör att man lätt kan räkna ut att Erewan ville hålla god min i elakt spel, för att när de fått in så mycket pengar som möjligt bara dra "hem".
Det ryktas för övrigt att Erewan i sin tur köpt biljetter av Odenresor, hur sant detta är återstå att se.
För övrigt är det också så att du via bl.a. Odenresors webbsida kan köpa biljetten 6 - 700 kr billigare än om du gör det via personlig kontakt, men då kan du inte betala med kreditkort - endast banköverföring = ingen garanti för någonting.
 
Att de tar mer är ju ganska naturligt då det är fler som ska tjäna pengar på samma biljett. Att folk fortfarande använder dessa har nog flera olika orsaker. Dels så är det inte så många år sedan man knappast kunde köpa biljetter själv på nätet och inte jämföra priser, flygbolagen ville ju helst inte sälja biljetterna själva då det var kostsamt. Många fortsätter då att köpa dessa direkt av resebyråerna. En del gillar att någon fixar det, de litar inte att betala på internet och vet inte var de ska bo, vad passar bäst för dem. Åtminstone förr i tiden kunde man ju få bra råd, idag är de väl kanske bättre at söka och då gör man det lika bra själv.
 
Att de tar mer är ju ganska naturligt då det är fler som ska tjäna pengar på samma biljett. Att folk fortfarande använder dessa har nog flera olika orsaker. Dels så är det inte så många år sedan man knappast kunde köpa biljetter själv på nätet och inte jämföra priser, flygbolagen ville ju helst inte sälja biljetterna själva då det var kostsamt. Många fortsätter då att köpa dessa direkt av resebyråerna. En del gillar att någon fixar det, de litar inte att betala på internet och vet inte var de ska bo, vad passar bäst för dem. Åtminstone förr i tiden kunde man ju få bra råd, idag är de väl kanske bättre at söka och då gör man det lika bra själv.
Men fn Janne , du beskriver ju 90talet nu , har ju funnits sedan urminnes tider :):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
Då är det nog men en del lever ju kvar i det förgångna och vill inte ändra sitt beteende.
Fungerar inte resebranschen som alla andra branscher? Du köper in där det är billigt, lägger på och säljer för vad du kan få. Köper du mycket får du rabatt.

Det är precis som med växlingskontor. Jag undrar varför folk går och växlar pengar till en mycket högre kostnad än att använda ATM! Samma sak med resor antar jag.
 
Senast redigerad av en moderator:
Fungerar inte resebranschen som alla andra branscher? Du köper in där det är billigt, lägger på och säljer för vad du kan få. Köper du mycket får du rabatt.

Det är precis som med växlingskontor. Jag undrar varför folk går och växlar pengar till en mycket högre kostnad än att använda ATM! Samma sak med resor antar jag.

Du har såååååå rätt !!!!
Forex tex. snor 14% av dina pengar.
 
Fungerar inte resebranschen som alla andra branscher? Du köper in där det är billigt, lägger på och säljer för vad du kan få. Köper du mycket får du rabatt.

Det är precis som med växlingskontor. Jag undrar varför folk går och växlar pengar till en mycket högre kostnad än att använda ATM! Samma sak med resor antar jag.
Såg iofs en ganska hyfsad kurs igår nere på stan , blev impad av 3,84, på ett växlingskontor . men sen tillkommer kanske växlingsavgift , vet ej ,har aldrig växlat så .. För över från mitt Svenska konto till BKKkontot
 
Fungerar inte resebranschen som alla andra branscher? Du köper in där det är billigt, lägger på och säljer för vad du kan få. Köper du mycket får du rabatt.

Det är precis som med växlingskontor. Jag undrar varför folk går och växlar pengar till en mycket högre kostnad än att använda ATM! Samma sak med resor antar jag.
Jag vet inte, men troligen får de en kickback (heter det så, när man får tillbaks pengar efter åt) ju mer de säljer, men tror när flygplagen har kampanjer finns det inte mycket marginal
 
 
 
Tillbaka
Topp