Krav på försäkring

På Bangkok Hospital är det ingen hemlighet att dom kör dubbel prissättning.
Dom har prislistor på deras hemsida så bara att titta där.
Nästan dubbelt så dyrt att föda barn för en utländsk kvinna än en Thailändsk.
Men som sagt det är offentliga prislistor och fastsatta priser, så någon blåsning handlar det ju inte om, dom är öppna på sin hemsida om man kollar prislistor att det är dyrare för utlänning.
Jag har för mig att jag har läst i Bangkok Post att det har varit klagat över hur högt pris det är på sjukhusen.
Och nu pratas det om en kontrol på priser.
Kanske någon annan har läst detta?

Så är det, eftersom frugan födde på Bangkokhospital så kollade jag upp innan så hon fick Thaipris.
Fast det kluriga är att dom Thailändska prislistorna är på Thai, så den vanlige turisten finner ju inte ut att det är dubbel.
Du ser inte dom Thailändska prislistorna om du inte satt Thai som språk på hemsidan ;)
Men det fattar man ju som boende här nere och finner ut men som sagt tror knappast 4 veckorsturisten gör det.
Jodå, visst kan 4 v "turisten" fatta. Jag gör det.:)

Men vad händer med de som är så pass gamla att de får ingen försäkring i Thailand men har pengar i banken.
Då måste de flytta till något annat land?

Men vad händer med de som är så pass gamla att de får ingen försäkring i Thailand men har pengar i banken.
Då måste de flytta till något annat land?
Känner en hel del som bor här för gott, de flesta har ingen försäkring. Vad jag kan förstå, så det bästa är att teckna en försäkring i Thailand, före innan man fyller 60 år. Det har min fru kollat upp ganska noga. Det kan finnas andra alternativ naturligtvis, men jag tecknade före 60, så jag kollar inga andra alternativ!! Vad som kommer att hända de som är oförsäkrade, är nog än så länge ett oskrivet kapitel, vad jag kan förstå. Det visar sig. Gott NyTT År:

Jag tycker det är bra. Det är många utlänningar i Thailand och från många olika länder. Tycker vi skall vänta och se hur den kommer se ut. Att som utlänning boende i Thailand på någotvis få ta del av den allmänna sjukvården vore bra för de som har dåligt med pengar. Att alla skall betala får man leva med oavsett man väljer privata lösningar. Det är ju faktiskt en livlina för alla.

Jag har för mig att jag har läst i Bangkok Post att det har varit klagat över hur högt pris det är på sjukhusen.
Och nu pratas det om en kontrol på priser.
Kanske någon annan har läst detta?

Ja jag har sett/hört något om pristak på sjukvårdsbehandlingar, tror det var på radion nyligen men hann inte höra mycket mer än så.

/ SatanG

När det gäller grundfrågan i tråden kan jag tycka att det nog vore bra med obligatorisk försäkring.

Det blir ju självklart ett problem med de som anser att de inte har råd med försäkring. Men vem hade de tänkt skulle betala om det hände nåt?
Och nu vet jag att Thailand är fullt av faranger (även svenska) som "kan själv". Men frågan kvarstår då, vem ska betala för de som inte har försäkring (thaiarna har tydligen tröttnat på det)? Visst finns det ett fåtal som har finanser, men jag gissar att de är en minoritet

650 000 thbt för en höfledsprotes på BKK hospital i Pattaya betalade en Tysk kvinna här i Nong Song Hong för en vecka sedan , hade hon inte fått hjälp av en Thaibekant så hade hon blivit blåst på ytterligare 200,000 thbt,, De krävde utdrag från hennes Thaibankkonto innan de opererade ,priset gjordes upp innan de såg damens kontoutdrag , sen försökte de salta när de såg att hon är mycket förmögen , där såg de att gumman var god för 30 milj Thaibath . Tror fn att de saltade ordenligt ,,, Gumman flyttade hit för tre år sen , bor på en resort där jag känner ägaren (Tysk farang samt Thaihustru) Hon bor permanent och har adress där , var i Pattis på nöjestripp då hon ramlade och bröt sönder höftkulan ,, gumman är 79 år , men vid god vigör ... 650,000 thbt är vad jag kollat upp lite väl tilltaget:mad: ,,, Så de kanske tar in på vissa vad de förlorar på andra :rolleyes:
Har en vän som jobbar på Bkk Hospital och dom tar betalt efter hur rik patienten verkar vara

Fast dom är luriga på Bangkokhospital, dom försökte höja priset på finansavdelningen rejält när frugan skulle göra livmodersoperation.
Då sa vi det blir inget med det, så gick vi och klagade hos läkaren men då blev det fart när dom trodde att dom skulle mista en kund och mer än halverade priset som finansavdelningen sa och det var vad som var sagt först.

Känner en hel del som bor här för gott, de flesta har ingen försäkring. Vad jag kan förstå, så det bästa är att teckna en försäkring i Thailand, före innan man fyller 60 år. Det har min fru kollat upp ganska noga. Det kan finnas andra alternativ naturligtvis, men jag tecknade före 60, så jag kollar inga andra alternativ!! Vad som kommer att hända de som är oförsäkrade, är nog än så länge ett oskrivet kapitel, vad jag kan förstå. Det visar sig. Gott NyTT År:

Hej

Ja man får nog vara ganska tidigt ute om man ska kunna försäkra sig långt upp i åren, sen finns det ju oftast kluriga undantag i det finstilta för vissa sjukdomar och dyra komplicerade operationer t.ex organbyten o.s.v.

Mvh isan lover

Vilket bolag har att teckna innan 60 för att behålla det?
Aetna (tidigare Bupa) hade innan iallafall att teckna man innan 50 fick man ha det livet ut och AIA så fick man ha det till 80.
Men inte hört om något bolag som godkänner att man kan försäkra sig för sjukvård livet ut om man tecknar avtal vid tex 59, så kan ju vara bra att veta vilket försäkringsbolag du använder?

Vilket bolag har att teckna innan 60 för att behålla det?
Aetna (tidigare Bupa) hade innan iallafall att teckna man innan 50 fick man ha det livet ut och AIA så fick man ha det till 80.
Men inte hört om något bolag som godkänner att man kan försäkra sig för sjukvård livet ut om man tecknar avtal vid tex 59, så kan ju vara bra att veta vilket försäkringsbolag du använder?

Hej

Det tror jag många skulle vara, även folk ifrån USA och Australien uppger ju att dom har problem att få en försäkring tecknad i Thailand när dom kommer upp i åren, en del säger att det i princip är omöjligt om premien ska gå att lösa, det är ju en stor risk att försäkra folk som är gamla, risk för sjukdom och dödsfall ökar ju markant med åren på äldre dar, så på ett sätt kan man ju förstå försäkringsbolagen också.

Mvh isan lover

Som sagt var det finns prislistor på deras hemsida.

Promotion Package View | Bangkok Hospital
Men i detta fallet är det helt uppenbart att de sätter efter patientens banktillgodohavanden , sen att de har en prislista en helt annan ,, Du som är sjukvårdsutbildad på ett fartyg vet väl att det omöjligtvis kan tas fram en korrekt prislista som sedan inte kan fövanskas efter behov ,, Du och jag kräver kanske inte samma vård tillex , skiljer från person till person ,, De uppgav ett pris på 400k när hon kom in , sedan var slutnotan 250 k högre , detta skedde när de fick in hennes uppgifter från BKK i Nong song Hong /Phon .Hon fick hjäp av en bekant i slutändan annars hade slutnotan varit på dryga 800k Känner damen väl ,så inga rykten eller stenbords skrönor här inte

Senast redigerad av en moderator:
Billigare att aldrig bo bofast här , jag kommer att hyra ut min BRF , sedan vara hemma två månader varje år under den varmaste tiden här i Isaan , ta en hemförsäkring som vanligt samt betala 6 månader period samt en fyra månaders period för en extra reseförsäkring , detta kommer att kosta mig 10 k Sek /år för en heltäckande försäkring . Har svårt att tro de kan kräva att den tas i ett Thaibolag ,, men detta är som en kompis säger TIT , This is Thailand :eek: Allting är möjligt

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
H
Svar
6
Visningar
3 K