Rätt och fel Lägga sig i ett bråk

Ja för mig är det faktiskt mer positivt än negativt i mina åsikter om Thailand och de Thailändare jag känner. Nu råkar denna biten vara extremt tråkig med våldet där. Visst är väl en del saker exotiska men det mesta är inte direkt främmande, det är samma saker som finns på andra ställen fast andra namn. Negativa saker som mutor, korruption, blåsningar med mera finns tyvärr i många länder och i min personliga lilla erfarenhet så var det då jävligt mycket värre att befinna sig i Rumänien eller Bulgarien för en del år sedan då det snabbt plockades pengar när man var ute och åkte. I Turkiet har jag blivit rånad med en pistol i ansiktet bara för att jag råkade åka på fel väg. I Thailand har jag inte råkat ut för något som jag inte hade kunnat undvika genom sunt förnuft.

Går jag in för det kan jag sitta och rabbla saker som är skit och dåligt hur länge som helst, det går att göra här hemma i Sverige också. Men det förändrar inte det faktum att jag är en utlänning och att det är deras land, precis som när jag är i Turkiet eller Bulgarien där vi har släkt eller när jag åker någon annanstans.

Jag tror än så länge att jag kan undvika mycket som är dåligt genom att anpassa mig, sen kan det alltid hända något tråkigt men som sagt det händer jävligt tråkiga saker i Sverige också med lite otur. Hela mitt första inlägg kunde undvikits genom att jag lärt mig mer om Thailand innan, blundat och gått vidare och avslutat kvällen med lite mat och en öl. Vara artig och anpassningsbar kommer man långt med på många ställen i världen tycker jag.

Men jag bor som sagt var inte i Thailand, så min erfarenhet bleknar jämfört med alla andra här. Sen hoppas jag och har fått intrycket av att de allra flesta av er är rätt så nöjda med Thailand och Thailändare för annars hade ni väl inte bott där eller åkt dit så ofta?

Idag finns det mer skit i Sverige än Thailand , och till skillnad mot i Thailand så går det här åt motsatt håll med raketfart ,, därför börjar jag nu två år efter det jag flyttade tillbaka fundera på när det är dags att ta med sig allt och dra till Isaan igen

Men jag bor som sagt var inte i Thailand, så min erfarenhet bleknar jämfört med alla andra här. Sen hoppas jag och har fått intrycket av att de allra flesta av er är rätt så nöjda med Thailand och Thailändare för annars hade ni väl inte bott där eller åkt dit så ofta?[/QUOTE]
@Matt82

Idag finns det mer skit i Sverige än Thailand , och till skillnad mot i Thailand så går det här åt motsatt håll med raketfart ,, därför börjar jag nu två år efter det jag flyttade tillbaka fundera på när det är dags att ta med sig allt och dra till Isaan igen

;)Lilla stumpa.

Men jag bor som sagt var inte i Thailand, så min erfarenhet bleknar jämfört med alla andra här. Sen hoppas jag och har fått intrycket av att de allra flesta av er är rätt så nöjda med Thailand och Thailändare för annars hade ni väl inte bott där eller åkt dit så ofta?
@Matt82

;)Lilla stumpa.[/QUOTE]
Tycker du det gubben ,, nu tänder inte jag på killar , men kanske du gillar ..............:):):)

@Matt82

;)Lilla stumpa.[/QUOTE]

Hänger inte alls med på vad som menas när du citerar mig där?

Tycker inte att det är något som helst konstigt med det uttalandet från min sida. När man väljer land att åka till eller bosätta sig bör det vara för att man gillar landet och befolkningen. Jag åker personligen inte till vissa länder då jag faktiskt ogillar dessa starkt och inte har något direkt positivt att säga om befolkningen i dessa.

HA i Thailand är djäkligt påpassade av snuten skall du veta , de sköter sig betydligt bättre än vad de gör i Europa ,iofs så drar jag ifrån Hojklubben i Pattis om jag är där när de kommer på besök , vill inte synas med HA folket. Klubbarna I Thailand åker runt på respektive klubbkvällar ,, Vissa undviker jag att synas med , bäst så ..
?? Har jag skrivit något annat??
Har ingen aning om hur påpassade dom är och vad har det med mitt inlägg att göra?

Jaja efter par månader här nere så låter det nog som sist, allt är skit och det är bättre i Sverige 5555 ;)

Vi får se, har ju hört det förr ;)

Att det cirkulerar mycket vapen har jag hört och även sett tyvärr. Första gången jag var i Thailand trodde jag svenskarna som snackade om en del saker överdrev eller fyllesnackade men nu för tiden vet jag tyvärr "bättre".

Satt med en hög blandat folk, Thai och Svenskar i vintras och alla utom jag bor i Thailand och de var alla överens om att inget förvånar dem längre. Vissa historier om faranger och även Thai var jäkligt roliga medan andra var riktigt skrämmande. Hade nog inte ens trott på en hel del om det inte var nära vänner, min flickvän och andra Thai som var helt eniga som berättade. Har själv varit med om en ryss där som spöade på en tjej riktigt rejält för att hon inte var en bartjej utan enbart jobbade i en bar, tyvärr var det ingen av oss som såg det utan han lämnade baren och när vi fick hjälpt henne upp så var han försvunnen. Där satt jag och hoppades att Thailändarna skulle hitta honom. Det dök upp en del machetes och knivar i deras bil när de stack ut och letade...

Synd att det ska vara så med just våldet och vapen. Men förhoppningsvis så minskar det med tiden.

Resten av det köper jag utan att bry mig. Jag tycker om det mesta med Thailändare och hur artiga de flesta är. Att taxichaffisar försöker blåsa mig (det gör idioterna i Göteborg också vid Landvetter när folk går av planet) även om det faktiskt inte inträffat de senaste två gångerna i Thailand. Jag köper att jag får betala lite mer ibland, att polisen litar mer på en Thai än mig om det blir en olycka etc. Jag är ändå en turist och det är deras land. Tjejen brukar skoja när vi är i Thailand och jag råkar ha rätt om något, då pekar hon lite försiktigt runt och förklarar att jag har fel för jag är i minoritet. :)

Hej

Själv har jag ju åkt till Thailand 32 år på raken nu, som ung besökte jag alla tänkbara platser, hamnområdet i Bangkok, illegala bordeller ute i bushen, sov över och festade hos folk jag mötte t.ex boxarna på Marine bar, åkte med fiskebåtar ut på natten, övernattade i Klong Toeys slum som på den tiden var både större och vildare, sov hos Isaan vänner på byggarbetsplatser i Bangkok, besökte och festade med illegala skogsavverksre i den djungel som då fortfarande fanns kvar uppe i bergen, blev inbjuden till fest på polisstationer, militärförläggningar och t.o.m en brandstation en gång, blivit kompis med taxichaufförer, busschaufförer och övernattat hemma hos deras familjer, sovit och ätit hos otaliga fattiga bönder o.s.v, men aldrig några problem, alla var genuint omtänksamma, vänliga och generösa, dom flesta har t.o.m vägrat ta emot några som helst pengar för mat och husrum.

Jag använder mig inte heller av någon safety Box på hotellen, men har aldrig blivit av med en enda baht, många roliga minnen har man ju också fått, en gång för över 20 år sedan gick jag på en gata i Bangkok, jag frågade en man vad klockan var, han svarade förvånat att har du som utlänning ingen klocka, jag svarade nej, då tog han av sig sin klocka och satte på mig, jag sa att den var fin men sen tog jag av den igen och gav den tillbaka, nej du får den sa han och lämnade mig den igen, en utlänning ska ha klocka sa han och gick vidare, sånt här känns nästan overkligt.
Jag hade denna klocka i 4-5 år och den gick bra tills jag en dag hade sönder glaset.

Så frågar man mig så är Thailand och då speciellt Isaan fantastiskt på många sätt och förmodligen ett av dom minst farliga länderna i världen på många sätt, men visst har man sett en del genom åren t.ex den man som blev skjuten av sin fru i Chon Daen efter att han var otrogen, en man i Huay Tom som hade blivit knivhuggen många gånger i magen, han låg på ett flak och försökte hålla för dom blödande hålen men hålen var så,många att fingrarna inte räckte till, förmodligen dog han för detta var före sjukvårdsreformen.
Sett sammandrabbningar mellan två släkten i en by med över 20 personer på var sida i Petchabun, män som har misshandlat kvinnor, en kvinna som krossade en stor tung flaska i huvudet på en annan kvinna i Pattaya.
Män i min nuvarande by som har blivit huggna med machete på armar och ben, ungdomar som har slagits med yxor och knivar på Molam festivaler, poliser som har slagit ungdomar med träpåkar och skjutit med hagelgevär mot dessa o.s.v.

Men ändå så är nog riskerna väldigt små att vare sig bli rånad eller misshandlad, dom största farorna är nog i trafiken.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag ju åkt till Thailand 32 år på raken nu, som ung besökte jag alla tänkbara platser, hamnområdet i Bangkok, illegala bordeller ute i bushen, sov över och festade hos folk jag mötte t.ex boxarna på Marine bar, åkte med fiskebåtar ut på natten, övernattade i Klong Toeys slum som på den tiden var både större och vildare, sov hos Isaan vänner på byggarbetsplatser i Bangkok, besökte och festade med illegala skogsavverksre i den djungel som då fortfarande fanns kvar uppe i bergen, blev inbjuden till fest på polisstationer, militärförläggningar och t.o.m en brandstation en gång, blivit kompis med taxichaufförer, busschaufförer och övernattat hemma hos deras familjer, sovit och ätit hos otaliga fattiga bönder o.s.v, men aldrig några problem, alla var genuint omtänksamma, vänliga och generösa, dom flesta har t.o.m vägrat ta emot några som helst pengar för mat och husrum.

Jag använder mig inte heller av någon safety Box på hotellen, men har aldrig blivit av med en enda baht, många roliga minnen har man ju också fått, en gång för över 20 år sedan gick jag på en gata i Bangkok, jag frågade en man vad klockan var, han svarade förvånat att har du som utlänning ingen klocka, jag svarade nej, då tog han av sig sin klocka och satte på mig, jag sa att den var fin men sen tog jag av den igen och gav den tillbaka, nej du får den sa han och lämnade mig den igen, en utlänning ska ha klocka sa han och gick vidare, sånt här känns nästan overkligt.
Jag hade denna klocka i 4-5 år och den gick bra tills jag en dag hade sönder glaset.

Så frågar man mig så är Thailand och då speciellt Isaan fantastiskt på många sätt och förmodligen ett av dom minst farliga länderna i världen på många sätt, men visst har man sett en del genom åren t.ex den man som blev skjuten av sin fru i Chon Daen efter att han var otrogen, en man i Huay Tom som hade blivit knivhuggen många gånger i magen, han låg på ett flak och försökte hålla för dom blödande hålen men hålen var så,många att fingrarna inte räckte till, förmodligen dog han för detta var före sjukvårdsreformen.
Sett sammandrabbningar mellan två släkten i en by med över 20 personer på var sida i Petchabun, män som har misshandlat kvinnor, en kvinna som krossade en stor tung flaska i huvudet på en annan kvinna i Pattaya.
Män i min nuvarande by som har blivit huggna med machete på armar och ben, ungdomar som har slagits med yxor och knivar på Molam festivaler, poliser som har slagit ungdomar med träpåkar och skjutit med hagelgevär mot dessa o.s.v.

Men ändå så är nog riskerna väldigt små att vare sig bli rånad eller misshandlad, dom största farorna är nog i trafiken.

Mvh isan lover

Jag har också fått den uppfattningen att Thailändare är väldigt trevliga. Sjukt vad minnen och upplevelser du har! :)

Bland roligaste jag har gjort i Thailand när jag var singel var nog när jag stack ut själv på nyår i Phuket och det kom en l*dyboy som jag avvisade direkt. Han blev lite generad och bad om ursäkt sedan var vi ute och drack öl hela natten och han hade mig mig på rätt roliga fester och barer där tjejerna (tror det var tjejer 555) var skitsnygga och trevliga och killarna bjöd på öl så fort min ens närmade sig botten. Bara en sån sak som när han skulle skoja med några snygga tjejer och lära mig lite Thai så jag kunde hälsa och jag inte visste bättre, "Sawatdee khrab tood yai" vilket slutade med en röv i ansiktet och frågan om vad det var för fel på den 555.

Sen är just en sådan sak lite svår att förklara för en del i Sverige då alldeles för många tror att ladyboys bara vill ha sex för pengar och om man råkar festa med en så blev man helt plötsligt lite magiskt homosexuell som att det smittade likt en förkylning...

Hej Igen

Skulle man ge några råd så är det väl dom gamla vanliga, gå inte runt med dyra guldringar och halskedjor, det är nog nummer ett.

Undvik dom välklädda engelsktalande Thailändare som dyker på utlänningar vid busstationer, tågstationer, båtpirar och turistplatser, dom gör bara allt dyrare och krångligare, i värsta fall kan dom också vara tjuvar och bedragare.

Klä sig enkelt, t.ex ett linne, shorts och flip flops, lite lösa pengar i fickan, vem skulle komma på tanken att råna någon som är sämre klädda än dom själva och som uppenbarligen inte har något av värde på sig.

Undvik folk som är kraftigt berusade eller uppenbart påverkade av droger, här kan humöret växla snabbt och risk för problem finns, tänker då ex.vis på en drogpåverkad cykeltaxi chaufför som jag och frugan råkade ut för i Udon Thani, tycker även att man ska undvika allt för berusade poliser.

Gå initution och känsla, själv tycker jag mig ganska snabbt kunna läsa av en människa man möter, oftast är vanliga lite bruna enkla människor av båda könen med dåliga kunskaper i engelska ganska säkra kort, själv föredrar jag t,ex att använda mig av folk ifrån Isaan i största möjliga mån även i Bangkok, vid havet o.s.v, det känns tryggt för mig.

En klassiker är väl att man ska betal taxin innan man går ur den, tänker då på en kompis som gick ur taxin i Bangkok, stack in en stor sedel till chauffören genom rutan, han trodde att han skulle få tillbaka växel, men chauffören körde bara upp rutan och drog med ett leende.

Kanske fler kan fylla på listan?

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Jag har också fått den uppfattningen att Thailändare är väldigt trevliga. Sjukt vad minnen och upplevelser du har! :)

Bland roligaste jag har gjort i Thailand när jag var singel var nog när jag stack ut själv på nyår i Phuket och det kom en l*dyboy som jag avvisade direkt. Han blev lite generad och bad om ursäkt sedan var vi ute och drack öl hela natten och han hade mig mig på rätt roliga fester och barer där tjejerna (tror det var tjejer 555) var skitsnygga och trevliga och killarna bjöd på öl så fort min ens närmade sig botten. Bara en sån sak som när han skulle skoja med några snygga tjejer och lära mig lite Thai så jag kunde hälsa och jag inte visste bättre, "Sawatdee khrab tood yai" vilket slutade med en röv i ansiktet och frågan om vad det var för fel på den 555.

Sen är just en sådan sak lite svår att förklara för en del i Sverige då alldeles för många tror att ladyboys bara vill ha sex för pengar och om man råkar festa med en så blev man helt plötsligt lite magiskt homosexuell som att det smittade likt en förkylning...

Hej

Roligt att höra din berättelse, rädslan för katoyer är nog något typiskt Svenskt, själv har jag inte heller något emot att umgås med dom, träffar på såna i alla möjliga sammanhang även i Isaan, finns nog några i varenda by, men det gäller att vara tydlig så att dom inte får för sig att man är intresserad för då kan det bli problem, frugan hade förresten en kusin på 21 som var katoey, han, hon den dog som värnpliktig på gränsen till Kambodja vid den senaste konflikten där, trampade på en mina.

Mvh isan lover

Hej Igen

Skulle man ge några råd så är det väl dom gamla vanliga, gå inte runt med dyra guldringar och halskedjor, det är nog nummer ett.

Undvik dom välklädda engelsktalande Thailändare som dyker på utlänningar vid busstationer, tågstationer, båtpirar och turistplatser, dom gör bara allt dyrare och krångligare, i värsta fall kan dom också vara tjuvar och bedragare.

Klä sig enkelt, t.ex ett linne, shorts och flip flops, lite lösa pengar i fickan, vem skulle komma på tanken att råna någon som är sämre klädda än dom själva och som uppenbarligen inte har något av värde på sig.

Undvik folk som är kraftigt berusade eller uppenbart påverkade av droge, här kan humöret växla snabbt och risk för problem finns, tänker då ex.vis på en drogpåverkad cykeltaxi chaufför som jag och frugan råkade ut för i Udon Thani, tycker även att man ska undvika allt för berusade poliser.

Gå initution och känsla, själv tycker jag mig ganska snabbt kunna läsa av en människa man möter, oftast är vanliga lite bruna enkla människor av båda könen med dåliga kunskaper i engelska ganska säkra kort, själv föredrar jag t,ex att använda mig av folk ifrån Isaan i största möjliga mån även i Bangkok, vid havet o.s.v, det känns tryggt för mig.

En klassiker är väl att man ska betal taxin innan man går ur den, tänker då på en kompis som gick ur taxin i Bangkok, stack in en stor sedel till chauffören genom rutan, han trodde att han skulle få tillbaka växel, men chauffören körde bara upp rutan och drog med ett leende.

Kanske fler kan fylla på listan?

Mvh isan lover

Jag ser ut som jag har 20baht totalt i mitt liv när jag är ute och går även i Sverige så inte ens tiggare har någonsin bett mig om pengar. Sen har jag väl ibland lite för mycket pengar i fickan när jag är ute och går men när jag har sämre kläder än de burmesiska gästarbetarna så tänker nog ingen på det.

Dina råd gäller nog många länder skulle jag våga påstå. Fulla chaufförer har jag definitivt lärt mig undvika efter en incident när jag satt i en Tuktuk i Phuket en nyårsnatt som krockade. Men lite blåmärken har ingen dött av :)

Låta bli att köra på fyllan är nog ett bra råd som tyvärr många struntar i som jag träffat i Thailand. En del av folket har varit i ganska många och allvarliga olyckor men kör likförbannat på fyllan så fort de kan stå på benen, gärna lite innan.

Jag ser ut som jag har 20baht totalt i mitt liv när jag är ute och går även i Sverige så inte ens tiggare har någonsin bett mig om pengar. Sen har jag väl ibland lite för mycket pengar i fickan när jag är ute och går men när jag har sämre kläder än de burmesiska gästarbetarna så tänker nog ingen på det.

Dina råd gäller nog många länder skulle jag våga påstå. Fulla chaufförer har jag definitivt lärt mig undvika efter en incident när jag satt i en Tuktuk i Phuket en nyårsnatt som krockade. Men lite blåmärken har ingen dött av :)

Låta bli att köra på fyllan är nog ett bra råd som tyvärr många struntar i som jag träffat i Thailand. En del av folket har varit i ganska många och allvarliga olyckor men kör likförbannat på fyllan så fort de kan stå på benen, gärna lite innan.

Hej

Det värsta jag har varit med om var en full chaufför i Hua Hin, kompisarna var livrädda i baksätet, för han höll på att köra av vägen flera gånger, jag satt fram och tog tag i ratten 4-5 gånger ifrån Cha-Am till Hua Hin, den sista gången höll han på att köra ned i en grop med ett pågående vägarbete, gropen var minst 2 m djup och 5 m lång, jag ryckte tag i ratten och fick bilen på rätt sida konor och avspärrning, då vi nu var i Hua Hin gick vi av och promenerade sista biten.

Den cykeltaxi chaufför som var drogpåverkad i Udon Thani krävde en massa pengar av mig och frugan, men vi vägrade naturligtvis, då blev han tokig och började hota oss och skälla, en del folk samlades runt oss och dom blev arga på chauffören och stod upp för oss, han fick det han skulle ha och inte det han krävde, sen gick vi vidare, folk sa till oss att undvika honom, en känd narkoman och bråkstake, men det var ju inte lätt att veta ifrån början.

Förr var det ju också vanligt med fulla busschaufförer, speciellt vid songkran och nyår, då hände många olyckor.

Mvh isan lover

Att köra på fyllan är nog Thi inte dom värsta, det finns många faranger som slår dom där, tyvärr.

Att köra på fyllan är nog Thi inte dom värsta, det finns många faranger som slår dom där, tyvärr.

Ja det var faranger jag syftade på med mitt inlägg. Träffat på en del med ganska ruggiga ärr på kroppen som skrattar åt 5-6-7+ stora olyckor där de brutit armar, sprucken skalle och vaknat på sjukhus med mera. Dessa brukar i och för sig vara samma personer som är "bäst" på Thailand och de enda som kan köra "som en riktig Thai".

Låg två döda när jag åkte hem från Chalong som fick skrapas upp från backen då de krockat med en jeep. En hjälm hängde på styret och den andra såg jag inte då jag inte ville stanna och kolla på lik.

Ja kom tillbaka jag har sagt det och säger det igen det är så härligt att bo i Thailand.:cool:

Liknande trådar

F
Svar
48
Visningar
4 K
R

Tillbaka
Topp