Bråk om gummipriser i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Problemet är att det är markägaren som får dessa pengar och många leasar sina marker och får då inget.. + lär väl inte gynna de som jobbar som anställda heller :)
Det är inga som leasar gummiplantager, utan de jobbar på procent som ligger mellan 40-50 % på försäljningen av gummit.
Markägaren minskar kostnaden vid inköp av handelsgödsel det är helt riktigt, men om han höjer procenten till tapparen blir en annan sak.
En tappare klarar av ca 650 träd att tappa och det finns 75-80 träd per rai.

"Rong " sa:
Det är inga som leasar gummiplantager, utan de jobbar på procent som ligger mellan 40-50 % på försäljningen av gummit.
Markägaren minskar kostnaden vid inköp av handelsgödsel det är helt riktigt, men om han höjer procenten till tapparen blir en annan sak.
En tappare klarar av ca 650 träd att tappa och det finns 75-80 träd per rai.

Inga som leasar marken??
Märkligt då jag nyss skrev att min frus mormors brors familj har sin inkomst från vår mark och våra träd.. o han får inte stödet utan det får markägaren.

Du är medveten om att markpriserna på Phuket ligget på miljontals kronor och har man inte ärvt marken är det nog inte många som kan köpa så stora arealer och få nån lönsamhet i det hela.

"BaBoo " sa:
Inga som leasar marken??
Märkligt då jag nyss skrev att min frus mormors brors familj har sin inkomst från vår mark och våra träd.. o han får inte stödet utan det får markägaren.

Du är medveten om att markpriserna på Phuket ligget på miljontals kronor och har man inte ärvt marken är det nog inte många som kan köpa så stora arealer och få nån lönsamhet i det hela.
Det är den som äger marken som får stödet, vilket är logiskt också.
Priset för gummiplantager är mycket högre i södra Thailand än i nordöstra, levnadsstandarden är också högre med högre priser på det mesta.
Sedan finns det mycket gummiplantager och palmoljeplantager i södra Thailand, som ger bra med pengar inte att jämföra med risodling, som många bedriver i Thailand.

Priserna på mark har väl stigit rätt mycket nord över, chanote och nära en stad. Har själv kollat på anslagstavlan Bangkok bank i Lomsak löjligt höga priser men byggs så det knakar i området. Men odlingsmark med inte det bästa läge och ej chanote går ju priserna ner. Men var en Thaifamilj (ingen farang i familjen) köpte för 500 000 baht ren odlingsmark 10 rai, så är ju över 10000kr per rai, ingen chanote par km från ex svärföräldrarnas hus. Svärfar hyrde marken innan fick frågan att köpa men för dyrt tog ca 3 veckor för dom att få sålt till annan Thai.
Ex-fruns kusin köpte mark för 40 000 baht 6 år sen säger nu att dom fått bud 400 000 men säljer inte.

Rättare sagt hennes Amerikanske make sa till mig att dom nu fått bud på 400 000 baht.

Priset på mark är olika om det gäller gummiträd som är ca 7 år gamla ligger priset på ca 200.000 Bht per rai, om träden är yngre blir priset lägre. De här priset är i norra Isaan nära Buriram.
Om det gäller rismark är det avgörande vad mark det är, om det är svartlera som ger de högsta skördarna för ris är priset ca 100.000 per rai. Om det finns tillgång till vatten som kan ge även två skördar är priset betydligt högre.
De området ovanför Bangkok med floden som rinner igenom där kostar rismarken 1 miljon Bht per rai, det området anses som Thailands risbod.
Gäller det tapioca mark i Isaan ligger priset mellan 50.000-100.000 per rai.
Vid ett område där de odlar mycket tapioca och det finns den röda jorden kostar marken 100.000 per rai, det är också nära till fabriken som processar tapiocan, alltså köper upp den.

"BaBoo " sa:
Har hört folk som handlat mark där för en 10 000 kr åtminstone, att någon tror att de skall få tillbaks de pengarna får man nog se som smått roande :)

1 Wah = 2 m
1 Talang Wah = 4 sqm
1 Rai = 1600 sqm
1 Rai = 400 Talang Wah
1 Rai = 0.40 Acre (approx.)
1 Rai = 0.16 Hectare
1 Ngan = 100 Talang Wah

Med andra ord 1 RAI är 1600 kvadratmeter och ett pris på 10.000kr = c:a 45-50,000bath. Tror inte på dessa siffror, något säger mig att det är helt fel....

Ingen aning om priser på risfäl och andra odlingsmarks priser.
Men jag tycker att markpriset i Korat är fruktansvärt dyrt.

Khao Yai och Pak Chong är svindyrt med tanke på lokation.
I Korat är det nog svår att hitta mark under 2mille/rai om nu någon säljer.

Nu är nog priserna långt mycket högre på Samui, Phuket och andra turistorter....för att inte tala om BKK.

I Sverige har jag absolut ingen aning om priserna. Men det skulle vara roligt att jämföra dessa.

"Hans Svensson " sa:
1 Wah = 2 m
1 Talang Wah = 4 sqm
1 Rai = 1600 sqm
1 Rai = 400 Talang Wah
1 Rai = 0.16 Hectare
1 Ngan = 100 Talang Wah

Med andra ord 1 RAI är 1600 kvadratmeter och ett pris på 10.000kr = c:a 45-50,000bath. Tror inte på dessa siffror, något säger mig att det är helt fel....

Beror ju på vilken marktyp med.

"Hans Svensson " sa:
1 Wah = 2 m
1 Talang Wah = 4 sqm
1 Rai = 1600 sqm
1 Rai = 400 Talang Wah
1 Rai = 0.16 Hectare
1 Ngan = 100 Talang Wah

Tror nog att ALLA som har det minsta med Thailand att göra vet att en Rai är 1600 m2..
Förstår inte varför du i inlägg efter inlägg klistrar in massa "fakta" som ändå alla vet, förklarar sådant som alla vet och så vidare? Precis upptäckt wikipedia eller?

"andrejsdenruskige " sa:
Ingen aning om priser på risfäl och andra odlingsmarks priser.
Men jag tycker att markpriset i Korat är fruktansvärt dyrt.

Khao Yai och Pak Chong är svindyrt med tanke på lokation.
I Korat är det nog svår att hitta mark under 2mille/rai om nu någon säljer.

Nu är nog priserna långt mycket högre på Samui, Phuket och andra turistorter....för att inte tala om BKK.

I Sverige har jag absolut ingen aning om priserna. Men det skulle vara roligt att jämföra dessa.

Phuket är svindyrt men är väl logiskt eftersom det är en ö så markytan är så att säga begränsad :)

"Hans Svensson " sa:
Thailändskan jag känner hon sålde idag ett litet risfält som var dålig mark för ris, därför sålde hon det också hon fick 45.000 Bht per rai.

I samma by sålde de ett risfält som var svartlera som anses den bästa marken för ris. Hon som sålde begjorde 100.000 Bht per rai, det var många intressenter och det gick för 150.000 Bht per rai som någon bjöd för att få landet.

"Hans Svensson " sa:
1 Wah = 2 m
1 Talang Wah = 4 sqm
1 Rai = 1600 sqm
1 Rai = 400 Talang Wah
1 Rai = 0.16 Hectare
1 Ngan = 100 Talang Wah

Då får du nog tänka om Hans , det är dessutom lågt i dag , min fru köpte av sin morbror 6 rai för ett år sen , då till priset av 45000 thbt/rai, idag får min fru nästan det dubbla om hon skulle sälja , och ja, det finns en bevattningskanal brevid som kan pumpas från.. markpriser i Isaan har skjutit i höjden löjligt mycket idag, nära Khon kaen får du betala 4-500000 thbt /rai för rismark ,, fjantigt dyrt ,men tyvärr sant , undrar hur länge detta håller i sig .. :D

"BaBoo " sa:
Tror nog att ALLA som har det minsta med Thailand att göra vet att en Rai är 1600 m2..
Förstår inte varför du i inlägg efter inlägg klistrar in massa "fakta" som ändå alla vet, förklarar sådant som alla vet och så vidare? Precis upptäckt wikipedia eller?

Varför skall du in i allla trådar och så split , stor i käften är du också , vad skall det tjäna till ...... Tänk om ,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp