Ja, min avsikt var inte för att skrämma upp inför introduktion till en ny o fantastisk värld. Jag reagerade i "ruset" på inlägget där panik utbröt och man spottar ut munstycket...Vet och erfar att olyckor kan uppstå snabbt och då p.g.a. handhavande fel o inte av utrustning. Därav vi har bra utbildningar idag PADI, CMAS mm. Vart själv skakis i kroppen under hela dyk veckan i Ålesund då jag fick "tömma" allt jag hade innanför västen för att bli så tung som möjligt. Eleven i fråga tappade fokus till mig och plockade med utrustningen. Full fart upp med mig hängandes efter likt en bly dragg. Fick inte stopp på resenären men lyckades bromsa upp färden så pass mycket att det hela slutade bra, trots att datorn pep ideligen på deko stopp. Väl hjälpta upp i båten fick vi förklara incidenten om mest av mig då eleven inte riktigt förstått vad som hänt där nere...pardyka med lina är en viktig säkerhets detalj i CMAS. Orsak: elev misstar/slarvar med luft, dvs uppfattar att luftmängden är för liten trots att reserven finns kvar och påbörjar uppstigning okontrollerat utan kontakt med mig. Dykväst och torrdräkt bidrog till att uppstigningen rusade ända upp då ingen utjämning skedde i dramat. Eftersom exponering tiden var kort på lägsta nivån och mestadels på 1/3 del så gick allt bra efter observation och larm till lands, troligtvis så var det säkerhetslinan som var räddningen vid denna incident

. Att följa med ner på snäckskals botten en kvart var inget eleven var pigg på som endast uppfattade sin par kamrat med döds förakt...

. Vill inte skapa rädsla endast att det lätt kan fort gå fel även om vi är fullt påklädda med utbildningar i alla de slag. Det är givetvis stor skillnad på Nordiska vatten jämfört med tropiska, då oftast omgivande förhållanden är gynnsamma.