@nam falang, för tidigt gå och lägga sig...

Vi som vill att @namfalang stannar uppe par timmar till, va ju kul.

• Yes

Röster: 11 100.0%
  • No

Röster: 0 0.0%

• Totala väljare
    11

Japp, men du skall räkna in 200/300 bar komp. Luft i alveolerna under "prova på't"...fysikalisk mattematik min käre " johnsson"...
Fast regulatorn reglerar väl trycket ut i munstycket? Skulle du trycka käften runt tubens ventil täta till och öppna så skulle du nog sprängas. 300 bar rätt i i lungorna.

Så köp en bra regulator, från Poseidon!

Mycket konstigt där... vill du förklara. Jag är bara AOW, så kan ju inte lika mycket som dig. Vill gärna lära.
Nu ska vi se...Tryck skillnad( KiloPascal) ökar med 10 KiloPascal per meter under ytan. Vid 0 meters höjd är lufttrycket 100 KiloPascal, dvs du skall ända ner till 10 meters djup för att uppnå samma som atmosfärs trycket(100 KiloPascal). Detta beroende av vattnets densitet. Risken med "strand raggning" prova på dyk kan enligt fysikens lagar ge lung emfysem om oturen är framme...dvs man spottar ut munstycket från regulatorn och reser sig upp från stå djup. Vilket inte alls är orimligt då "debutanten" känner obehag och kan få panik under ytan. Behåller du andnings apparaten kvar i munnen utsätts man inte, därav ordet regulator. Överdrivet effekt lika som vid sk fri uppstigning. Rätta mig gärna i ämnet, länge sedan nu jag instruera i dyk utbildningar Nordiska som Tropiska vatten:)
CMAS *** Instructor

Mycket konstigt där... vill du förklara. Jag är bara AOW, så kan ju inte lika mycket som dig. Vill gärna lära.
Här förklarar Hans Örnhagen, då chefsläkare Berga Örlogs flottbas i Stockholm.
SmartSelect_20220213-171033_Gallery.jpg
SmartSelect_20220213-171524_Gallery.jpg

Låt oss tänka att "debutanten" har bakomliggande försvagning i lungvävnaden p.g.a. rökning, kol eller annan relevant påverkan...så kan bristning uppstå om oturen är framme :confused:.

Tycker från mina empiriska undersökningar från div barer i Khao lak som det ibland trillar in "dykbums" på, att puffas frisk på cigg. Lite konstig kan man tycka.

När du @Samet gjorde ditt uppdyk PADI Advanced certifikat så ingick "fri uppstigning" som ett delemement i provet. Vet inte om ni utförde det från 5 meters djup eller 12 meter då? Jag fick göra provet från 30 meter i dyktornet i Berga och man blev rejält påmind om expanderande gas som hela tiden vill upp och ut genom andningsvägarna, hahaha :rolleyes:

När du @Samet gjorde ditt uppdyk PADI Advanced certifikat så ingick "fri uppstigning" som ett delemement i provet. Vet inte om ni utförde det från 5 meters djup eller 12 meter då? Jag fick göra provet från 30 meter i dyktornet i Berga och man blev rejält påmind om expanderande gas som hela tiden vill upp och ut genom andningsvägarna, hahaha :rolleyes:

Visst gjorde vi det. Men gå tillbaka och läs ditt första inlägg. Full eller inte vet jag ej, men tydligt var det då inte.

Jag har också "läst bok", jag har dessutom studerat fysik, så vet mycket väl hur det fungerar.

Hur en DiveMaster kan beskriva saker så knapphändigt går över mitt förstånd.

Men jag uppskattar att du vill varna och skydda oförsiktiga från de risker som finns.

Men har också lärt mig att inte skrämma upp folk i onödan och skapa rädsla.

Respekt skall man ha Men inte rädsla.

Visst gjorde vi det. Men gå tillbaka och läs ditt första inlägg. Full eller inte vet jag ej, men tydligt var det då inte.

Jag har också "läst bok", jag har dessutom studerat fysik, så vet mycket väl hur det fungerar.

Men jag uppskattar att du vill varna och skydda oförsiktiga från de risker som finns.

Jag kan inget om dykning, men det sista håller jag med om. Viktigt att inte skrämma upp i onödan. När folk förstår att det kan vara lite överdrivet så tar man även det som inte är överdrivet med en nypa salt.

Jag kan inget om dykning, men det sista håller jag med om. Viktigt att inte skrämma upp i onödan. När folk förstår att det kan vara lite överdrivet så tar man även det som inte är överdrivet med en nypa salt.
Precis. Du som jobbar in högriskyrke vet hur viktigt det är att ha respekt men att också trycka på det som FAKTISKT är farligt och inte måla upp ALLT som farligt.

Tillslut ser man inte skogen för alla träden.

Precis. Du som jobbar in högriskyrke vet hur viktigt det är att ha respekt men att också trycka på det som FAKTISKT är farligt och inte måla upp ALLT som farligt.

Tillslut ser man inte skogen för alla träden.

Ja, det är inte utan grund jag hatar «Helse, Miljø og Sikkerhet».
Man hittar på en massa trams för att skapa jobb åt sig själv. Man fokuserar på en massa oväsentliga saker och allt är livsfarligt.
Det man helt plötsligt glömmer bort är det som faktiskt är farligt.

Ja, det är inte utan grund jag hatar «Helse, Miljø og Sikkerhet».
Man hittar på en massa trams för att skapa jobb åt sig själv. Man fokuserar på en massa oväsentliga saker och allt är livsfarligt.
Det man helt plötsligt glömmer bort är det som faktiskt är farligt.
Ja ombord så skulle man se allt som farligt, knappt så man fick tvätta kläder utan wp.....

Ja, min avsikt var inte för att skrämma upp inför introduktion till en ny o fantastisk värld. Jag reagerade i "ruset" på inlägget där panik utbröt och man spottar ut munstycket...Vet och erfar att olyckor kan uppstå snabbt och då p.g.a. handhavande fel o inte av utrustning. Därav vi har bra utbildningar idag PADI, CMAS mm. Vart själv skakis i kroppen under hela dyk veckan i Ålesund då jag fick "tömma" allt jag hade innanför västen för att bli så tung som möjligt. Eleven i fråga tappade fokus till mig och plockade med utrustningen. Full fart upp med mig hängandes efter likt en bly dragg. Fick inte stopp på resenären men lyckades bromsa upp färden så pass mycket att det hela slutade bra, trots att datorn pep ideligen på deko stopp. Väl hjälpta upp i båten fick vi förklara incidenten om mest av mig då eleven inte riktigt förstått vad som hänt där nere...pardyka med lina är en viktig säkerhets detalj i CMAS. Orsak: elev misstar/slarvar med luft, dvs uppfattar att luftmängden är för liten trots att reserven finns kvar och påbörjar uppstigning okontrollerat utan kontakt med mig. Dykväst och torrdräkt bidrog till att uppstigningen rusade ända upp då ingen utjämning skedde i dramat. Eftersom exponering tiden var kort på lägsta nivån och mestadels på 1/3 del så gick allt bra efter observation och larm till lands, troligtvis så var det säkerhetslinan som var räddningen vid denna incident:). Att följa med ner på snäckskals botten en kvart var inget eleven var pigg på som endast uppfattade sin par kamrat med döds förakt...:rolleyes:. Vill inte skapa rädsla endast att det lätt kan fort gå fel även om vi är fullt påklädda med utbildningar i alla de slag. Det är givetvis stor skillnad på Nordiska vatten jämfört med tropiska, då oftast omgivande förhållanden är gynnsamma.

Ja, min avsikt var inte för att skrämma upp inför introduktion till en ny o fantastisk värld. Jag reagerade i "ruset" på inlägget där panik utbröt och man spottar ut munstycket...Vet och erfar att olyckor kan uppstå snabbt och då p.g.a. handhavande fel o inte av utrustning. Därav vi har bra utbildningar idag PADI, CMAS mm. Vart själv skakis i kroppen under hela dyk veckan i Ålesund då jag fick "tömma" allt jag hade innanför västen för att bli så tung som möjligt. Eleven i fråga tappade fokus till mig och plockade med utrustningen. Full fart upp med mig hängandes efter likt en bly dragg. Fick inte stopp på resenären men lyckades bromsa upp färden så pass mycket att det hela slutade bra, trots att datorn pep ideligen på deko stopp. Väl hjälpta upp i båten fick vi förklara incidenten om mest av mig då eleven inte riktigt förstått vad som hänt där nere...pardyka med lina är en viktig säkerhets detalj i CMAS. Orsak: elev misstar/slarvar med luft, dvs uppfattar att luftmängden är för liten trots att reserven finns kvar och påbörjar uppstigning okontrollerat utan kontakt med mig. Dykväst och torrdräkt bidrog till att uppstigningen rusade ända upp då ingen utjämning skedde i dramat. Eftersom exponering tiden var kort på lägsta nivån och mestadels på 1/3 del så gick allt bra efter observation och larm till lands, troligtvis så var det säkerhetslinan som var räddningen vid denna incident:). Att följa med ner på snäckskals botten en kvart var inget eleven var pigg på som endast uppfattade sin par kamrat med döds förakt...:rolleyes:. Vill inte skapa rädsla endast att det lätt kan fort gå fel även om vi är fullt påklädda med utbildningar i alla de slag. Det är givetvis stor skillnad på Nordiska vatten jämfört med tropiska, då oftast omgivande förhållanden är gynnsamma.
Ja, visst inträffar det incidenter allt för ofta. Övning och självkännedom är tyvärr något som ofta brister.

Likaväl är du inne på klimat. Många som tar cert i tropiska vatten med 3mm halvdräkt där solen lyser även på 30m djup. Väl i Sverige med 14mm neopren heldräkt, 10kg extra bly runt midjan och inget solljus vid 5m, då är det lätt att oro uppstår.

Jag tog mitt första cert som 15 åring på Klädesholmen i november. Det var fan allt annat "bekvämt".

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonymius
A
F
Svar
48
Visningar