LCHF är inte lösningen

• Trådstartare Trådstartare Per Olav
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Furir Revär " sa:
100% korrekt! Om man vill gå ner i vikt.
Vill man däremot behålla sin vikt behöver man inte tänka på kaloriintaget.

Vill man gå upp rejält i vikt så ät LCHF-kost med tillägg av kolhydrater! (Det är en vanlig diet för många)

Detta är vi absolut eniga i! ;D

Det normala är att hålla sin vikt stabil med LCHF diet.

//Peo

OK, jag vet det finns olika åsikter, jag kan faktiskt prova sen. Ska ner några kilo till först.

Jag kommer prova att äta mycket mer än jag har behov av under 2 veckor , strikt LCHF då naturligtvis. Jag har grym koll på vikt och omkrets, sparar all data och har diagram.

Jag har ätit LCHF förut, åt stora mängder fet mat och min vikt stod helt still i månader. Det var det jag ville göra då.

Det blir ju ingen vetenskaplig studie men kanske ändå vore roligt att veta hur det fungerar för mig. :wai:

"legolas " sa:
Ja som amatör jag är, så har jag så klart hört talats om att olika männiksor har olika ämnesomsättning. Och den måste vara extremt viktig tror jag för att få ihop en fullständig formul här.

Där finns gubbs som käkar som grisar och dricker och rökar, inget händer alls viktmässigt. Och sedan finns det såna som jag som försöker, men fuskar lite grand och sedan finns det folk med heltaskig ämnesomsättning som bantar och går upp i vikt...
Du kan öka din ämnesomsättning genom att motionera regelbundet.

"legolas " sa:
inlägg 43 från furir Revär
inlägg 44 från PEO
Här har vi en typisk ekvation mellan två stridstuppar som INTE läser speciellt noga varandras goda avsikter, utan mer bara pratar på. Jag har tagit och "axat" ur 2 meningar ur vardera "tuppens" inlägg nummer 43 resp. 44...

och jag säger bara, Är det fel på mig eller kan ni andra också se att dessa två gentleman faktiskt håller med varandra... Men ingen av dom märkte det inte ens....

Förresten mitt uppe i allt stridande,,,, tack för infon om sockret, jag MÅSTE bara försöka lägga av med socker i teet/kaffet, sluta med glass och mjölkchoklad.....

legolas
ps. jag avslutar med de stridandes 2 meningar 1 gång till och är glad att vi kom fram till nåt vettigt. Dock så tror jag nog att hela världen vet om det faktum som skrives i dessa meningar:

Furir Revär - För att gå ner i vikt krävs att man äter mindre energi än vad man gör av med.[/

PEO - Om man tillför kroppen mer energi än den gör åt, går man upp i vikt..

Läste du mitt inlägg 50 legolas?? :reta:

"Per Olav " sa:
Detta är vi absolut eniga i! ;D

Det normala är att hålla sin vikt stabil med LCHF diet.

//Peo

//Peo

"Mats 49 " sa:
Nån som hört talas om att den personliga ämnesomsättningen spelar stor roll?

Mats 49
:wai:

För att göra en legolas....

Ämnesomsättningen och intaget av energi.
Har du hög ämnesomsättning så kan du givetvis äta mer (energimässigt) än en person med låg ämnesomsättning.

Det är faktiskt det dom har skrivit i alla trådar även om dom inte kallat det för ämnesomsättning.

"andrejsdenruskige " sa:
För att göra en legolas....

Ämnesomsättningen och intaget av energi.
Har du hög ämnesomsättning så kan du givetvis äta mer (energimässigt) än en person med låg ämnesomsättning.

Det är faktiskt det dom har skrivit i alla trådar även om dom inte kallat det för ämnesomsättning.
Det behöver man ju inte vara en Einstein för att begripa.

"Mats 49 " sa:
Men ändå så tycks inte alla förstå.....tyvärr. ;D

Mats 49
:wai:

Vem är det som inte förstår detta??

Ämnesomsättningen påverkar hur många kalorier du gör åt per dag, men ändå så blir antalet kalorier du sätter i dig avgörande för om du går upp, går ner eller har stabil vikt.

//Peo

"Per Olav " sa:
Vem är det som inte förstår detta??

Ämnesomsättningen påverkar hur många kalorier du gör åt per dag, men ändå så blir antalet kalorier du sätter i dig avgörande för om du går upp, går ner eller har stabil vikt.

//Peo

Beror ju även på om vikten består av muskler, fett eller vätska.
Nu är inte vikten alltid det viktigaste. Det kanske är fettprocenten som folk vill ha så låg som möjligt.

Alexander Karelin hade högre BMI än vad jag har. Fast jag törs nog påstå att jag likförbannat är fetare än honom.

"andrejsdenruskige " sa:
Beror ju även på om vikten består av muskler, fett eller vätska.
Nu är inte vikten alltid det viktigaste. Det kanske är fettprocenten som folk vill ha så låg som möjligt.

Alexander Karelin hade högre BMI än vad jag har. Fast jag törs nog påstå att jag likförbannat är fetare än honom.
Det kan ju bara du avgöra.

"legolas " sa:
inlägg 43 från furir Revär
inlägg 44 från PEO
Här har vi en typisk ekvation mellan två stridstuppar som INTE läser speciellt noga varandras goda avsikter, utan mer bara pratar på. Jag har tagit och "axat" ur 2 meningar ur vardera "tuppens" inlägg nummer 43 resp. 44...

och jag säger bara, Är det fel på mig eller kan ni andra också se att dessa två gentleman faktiskt håller med varandra... Men ingen av dom märkte det inte ens....

Förresten mitt uppe i allt stridande,,,, tack för infon om sockret, jag MÅSTE bara försöka lägga av med socker i teet/kaffet, sluta med glass och mjölkchoklad.....

legolas
ps. jag avslutar med de stridandes 2 meningar 1 gång till och är glad att vi kom fram till nåt vettigt. Dock så tror jag nog att hela världen vet om det faktum som skrives i dessa meningar:

Furir Revär - För att gå ner i vikt krävs att man äter mindre energi än vad man gör av med.[/

PEO - Om man tillför kroppen mer energi än den gör åt, går man upp i vikt..

He he he ... OK, jag ska förklara

Det är allmänt känt att jag inte kan uttrycka mig på ett sätt som ni neurotypiska människor förstår. Själv är jag neurologiskt atypisk men det är OT fast förklarar varför det är viktigt för mig att saker uppfattas på rätt sätt.

Jag (Furiren) påstår att
För att gå ner i vikt krävs att man äter mindre energi än vad man gör av med.

Peo menar att
Om man tillför kroppen mer energi än den gör åt, går man upp i vikt..

Ovanstående står visserligen inte i motsatsförhållande till varandra, absolut inte. Dock innebär det inte att vi samtycker om något eftersom vi pratar om två olika scenarier.

Mitt citat gäller endast då man tillför kroppen mindre energi än vad man gör av med (Oavsett diet faktiskt!). Citatet handlar inte om vad som händer när man tillför kroppen mer energi.

För att förstå mig rätt är det viktigt att förstå att min uppfattning är att under vissa förutsättningar (läs strikt LCHF-diet) kan man tillföra kroppen mer energi än vad den förbrukar utan att detta innebär fettinlagring. Det resulterar då i oförändrad vikt. Ingen uppgång, ingen nedgång. Jag anser därför att PEO:s citat är felaktigt i LCHF-sammanhang.

Peo menar att fettinlagring kan ske vid strikt LCHF-diet under förutsättning att man tillför kroppen mer energi än vad den förbrukar. Jag håller inte med om detta.

:) :) :)

"legolas " sa:
Jag säger bara så här över min horisont, hur i heelvete orkar ni tjöta om detta. jag tycker att ni ju var så bra på det bägge två, så ge f*n i att börja psykosnacka nu... Du var lättförstårlig, men så ville du konstra till det igen......

jag för min del tycker ni verkar jääkligt kunniga, men ni velar bort er fullständigt i en massa snack som ingen orkar lyssna till. Fan det är ju som att lyssna på en sång sjungen av Torsten Flinck ju, och med ingen refräng till.. allting likadant...

Jag har i alla fall fått bra svar ifrån Er på mina frågor och är skitnöjd....

legolas den numera sedan i morse sockerfrie matadoren ute på vägarna...

Bra legolas att du är försiktigt med sockret!
Läste du Socialstyrelsens rekommendationer i länken jag la in i inlägg 49?
Information man bör läsa om man har diabetes (eller har risk för att få)..

//Peo

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp