LCHF är inte lösningen

• Trådstartare Trådstartare Per Olav
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

Per Olav

Gäst
Har läst en del på forumet angående viktminskning och LCHF och tycker mig se att det finns några små missförstånd angående viktminskning.

Först måste jag säga att jag tror iden om LCHF är ganska bra, men det är inte lösningen på överviktsproblemet.

Kroppen fungerar så att den vid arbete förbrukar snabba kolhydrater i första hand.

När de snabba kolhydraterna är förbrukade så börjar kroppen ta av första reserven glukogen, som i princip är lagrat kolhydrat.

Först när man gör slut på glukogenet så tar kroppen sin energi från muskler och fett

Om man är ute efter viktminskning så behöver man ta hänsyn till energin i maten man intar. Denna energi är räknad i kalorier.
1 gram karbohydrat samt 1 gram protein innehåller 4 kcal (kilokalorier) vardera.
1 gram fett innehåller 9 kcal.

Detta betyder att samma viktmängd fett ger mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrat och fett.

För att kroppen skall känna sig mätt så krävs en viss mängd mat (mätnadskänslan kommer vid en viss mängd mat i magen), vilket kan föra till att man får i sig mera energi med LCHF än vid ”normal” matintag.

Regeln för viktminskning är ganska enkel:
Får du i dig flera kcal än du förbruker går du upp i vikt.
Får du i dig färre kcal än du förbruker går du ner i vikt.

Så det enda sättet att gå ner i vikt är att äta mindre eller träna mer, eller ännu bättre äta mindre och träna mer samtidigt. ;)
Tyvärr så har jag kunnskapen men inte viljan (än så länge) till att genomföra detta själv.. ;D

T.ex
En vuxen som lever ett modernt liv utan att träna förbruker ungefär 3100 kcal per dygn (enligt en artikel jag tyvärr inte hittat igen).
Om man förbrukar 3100 kcal och tillför kroppen 3600 kcal får man 500 kcal i överskott som kommer att lagras i muskler och fett.
Om man däremot tillför kroppen 2600 kcal får man ett underskott på 500 kcal och kroppen tvingas ta av reserverna.

Det som eventuell kan vara bra med LCHF är att man tillför inget kolhydrat, och då måste kroppen börja hämta energi från fett och muskler direkt om man inte tillför mera energi än du förbrukar.

//Peo

PS!
En liten länk för tvivlarna ;D ;D
http://www.halso.info/39.html

"legolas " sa:
Först av allt PEO, så fick du en välförtjänt karma för ditt goa jobb med inlägget. Tycker mig dock inte märka några missförstånd alls mot vad som sagts tidigare och vad du antyder och skriver själv.

Jag förbränner i vila vid min ålder av 61 år ungefär 1.710 kalorier, du hade nästan det dubbla.... är jag 18 år och väger typ 75 kilo så förbränner min kropp i vila runt 1.830 kalorier. Du/ni kan kolla länkan nedan....

http://iform.se/testa-dig-sjalv/test-ko ... opp-i-vila

legolas

Som jag skrev så fick jag siffran från en artikel jag inte hittar igen och nu som jag letat lite och hittat andra källor så ser jag att det blev alldeles för högt.
Den rätta energi förbränningen för mig borde vara runt 1790 kcal.

Det jag menade med missförståndet är att jag, möjligen felaktigt, har fått uppfattningen av att vissa tror det bara är att gå över till LCHF utan att ändra på något annat, och sedan går man ner i vikt.
Men i och med att fett innehåller mer än dubbelt så mycket energi än protein och kolhydrat så kan resultatet bli tvärt om.

//Peo

"legolas " sa:
Per Olav!! Jag är ute på väldigt djupt vatten här och är väldigt långt ifrån någon expert. Jag har försökt lite löst alltsedan mars förra året att sköta mig och köra på LCHF.

jag tror att SOCKRET är den springande punkten ihop med motion i ekvationen PEO. För skiter du i sockret, så när jag motionerar, så går förbränningen på mina fettreserver, i stället på något annat konstigt mojs i min kropp.

Jag måste äta hyggligt mycket fett då, eftersom fettet jag äter, inte lagras som fett , utan som energi i mitt fall. men börjar jag käka socker, och börjar jag käka snabba kolhydrater, som potatis ris och pasta, så förbränner jag allt möjligt, FÖRUTOM fettet på min kropp. Fettet kommer väldigt långt ned på listan....

Så har jag fattat det i alla fall, och jag lever efter det. jag misslyckas kapitalt vissa dagar och slarvar som saatan, och andra dagar äter jag som Mogdadishu Guru och är väldigt "duktig" och slarvar inget alls....

Vad jag försöker säga legolas är att det inte bara är sockret som är viktigt, dock är det viktigt att minska intaget av socker ingen som helst tvekan om det.

Problemet är att oavsett hur lite kolhydrater du äter så kommer du inte att gå ner i vikt om du tillför mera energi än du gör av med..

//Peo

Det är en naturlag att du måste göra av med mer energi än du tillför för att gå ner i vikt.Tänk så enkelt men ändå så svårt. ;D

"gunnarg " sa:
Det är en naturlag att du måste göra av med mer energi än du tillför för att gå ner i vikt.Tänk så enkelt men ändå så svårt. ;D

Ja du, tänk att det skall vara så jumla svårt att övertyga magen om att den har fått tillräckligt.. :nod:

//Peo

Ät och drick mindre och rör på dig mer, så har du icke problem med fettma

Personligen, så tar jag "kulmagen" jag har som en kvittens för att jag mår bra 8)

"legolas " sa:
Bra Gazton, skitviktigt i vår ålder med lite "passgång" i snårskogen ibland. Men när du säger att du har kulmage så är det ju inte så konstigt om man tror att du tillhör motions-hatarna, eller hur??

Jag brukar se till att jag har ett mål när jag joggar runt.. Jag hatar att springa en " Slinga"

Jag brukar Bla. köpa cigg eller öl på mina rundor. Då har man ett mål :)

91 år gammal? trodde allvarligt talat att du var äldre än så idag..

HA HA HA
Vad ska jag då göra som inte kan gå upp i vikt på något sätt men skulle vilja ha 7-8 kg till ::) ::) ::)

"kjell.t " sa:
HA HA HA
Vad ska jag då göra som inte kan gå upp i vikt på något sätt men skulle vilja ha 7-8 kg till ::) ::) ::)

Öka intaget av energi och sluta göra av med så mycket (sitt still för h*****e!) ... ;D ;D ;D

Men för att vara lite allvarlig så vet jag vilket problem du har, min kära far har precis samma problem. De gånger han har lyckats öka några kilon blir det bara en kula på mitten av snöret så att säga. Sedan tappar han snart dessa kilo igen..

//Peo

"Per Olav " sa:
Öka intaget av energi och sluta göra av med så mycket (sitt still för [¤#@@¤%]!) ... ;D ;D ;D

Men för att vara lite allvarlig så vet jag vilket problem du har, min kära far har precis samma problem. De gånger han har lyckats öka några kilon blir det bara en kula på mitten av snöret så att säga. Sedan tappar han snart dessa kilo igen..

//Peo

Ät mindre och motionera mer.. Drick mycket sprit utan "Slödrick" till det funkar jag lovar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp