Legolas..! Hur gick det med vattenläckan?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Nyfiken som jag är...och har erfarenhet av dylika i mitt förra hus i Thailand...Nå..hur gick det? :)

"areeya " sa:
Nyfiken som jag är...och har erfarenhet av dylika i mitt förra hus i Thailand...Nå..hur gick det? :)

Det kan jag berätta som är lite mer teknisk och nyss hemkommen från en glad Lego.

Det var en nedgrävd t-koppling där vattnet gick in till huset som läckte, det som gjorde det hela lite besvärligt var att det inte fanns en enda ritning på VA-anläggningen, men en bra karl skall ju ha lite tur också. 8) :thumbsup:

"mackes " sa:
Det kan jag berätta som är lite mer teknisk och nyss hemkommen från en glad Lego.

Det var en nedgrävd t-koppling där vattnet gick in till huset som läckte, det som gjorde det hela lite besvärligt var att det inte fanns en enda ritning på VA-anläggningen, men en bra karl skall ju ha lite tur också. 8) :thumbsup:

Ja vad bra! I mitt hus i Buriram fick vi riva halva badrummet för att hitta läckan..
Bra när det löser sig till det bästa! :nod:..Och..naturligtvis när en svensk entreprenör är inblandad kan det ju bara gå bra! :)

:)Jag gläds med dej LEGO!! Bra med vänner som ställer upp...och Svensk slutledningsförmåga och entrepenörskap tar det lång tid innan Thailändarna kommer i kapp.... :nod:

Det där visste man att han skulle fixa, bra jobbat!

En fundering bara, vem körde bilen hem efter två GT och en Leo ... :police:

"mackes " sa:

Aha därför gräset var så grönt och blommorna blommar ... kanske något för Kenta ;)

Kanske att man skulle bilda "Sir Ones VVS i Thailand"?
Då kunde man ju åka runt och våldgästa alla faranger med vattenproblem.
Lite amatörpsykologi kunde man ju också idka till isens klingande i en GT :)

"Sir One " sa:
Kanske att man skulle bilda "Sir Ones VVS i Thailand"?
Då kunde man ju åka runt och våldgästa alla faranger med vattenproblem.
Lite amatörpsykologi kunde man ju också idka till isens klingande i en GT :)

Det låter trevligt! :D

"Janne " sa:
Det där visste man att han skulle fixa, bra jobbat!

En fundering bara, vem körde bilen hem efter två GT och en Leo ... :police:

Hade det varit vi som varit där så hade min fru kört :)

"legolas " sa:
Ingen fara det gick automatiskt antagligen... automatisk växellåda + ett navigeringssystem som inte kräver mänsklig närvaro...

legolas
Jag trodde att Leo körde hem...men, jag är ju blond, vilket kan förklara en del...

Ingen panik nu Legolas.
Du har ju en vattentank på baksidan av huset. Om den är av samma konstruktion som den jag hade hos mig så sitter det en flottör som öppnar när nivån i tanken sjunker. Efter en lång och varm natt så har nivån sjunkit lite pga, avdunstning. Då fyller det på utan att du öppnar någon kran. Sedan så tror jag att flottören guppar lite och därför så snurrar mätaren lite och stannar sedan snurrar den lite igen.

Kolla i tanken så ser du om min teori stämmer.

/Anubaan

Kolla om WC-stolen läcker.
1. Spola
2. Kolla om det börjar rinna igenom omgående
3. Om inte, vänta en stund och se om det då börjar att läcka.

Om det läcker vid punkt 2 så är det bottenventilen som är kass
Om det är punkt 3 så är det flottörventilen i WC-stolen

Det kan vara utsletet eller skräp i apparaturen, det är vanligt efter en avstängning av vattnet.

"legolas " sa:
Nu snurrar fanimej vattenmätaren igen.. först lite grand ett par sekunder sakta,,,,avbrott i ett par sekunder då den står helt stilla, sedan efter några sekunder sätter den igång igen....

Jag fattar att vattenmätaren snurrar direkt efter att man öppnat en kran och stängt den. Och den snurrar antagligen ävenledes lite grand efter det att man stängt kranen, det är OK.

Men att den sätter igång och snurrar efter en hel natt, som nu när jag som förste man var uppe imorse och kollade, det gjorde mig lite orolig...

legolas

Nu har du ju lite möjligheter att avgränsa om det skulle vara så.

1. Den "gamla" upphöjda kranen stänger av allt vatten till hus och bakre trädgården
2. Den nya kranen på gården som jag satte dit stänger av vattnet till huset
3. Den nya kranen ovanför taket i nedre toan stänger av vattnet till övervåningen.

Så börja med att stänga av "1", stannar mätaren då så öppna "1" och stäng 2 o s v

"FA " sa:
Då är du i gott sällskap med Lego.
Något som jag ser som ett gott sällskap, även om gubben är tjatig i bland :)
Om med gubben avses Sir One eller Legolas är upp till läsaren att tolka...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp