I varje fall, du skriver att dom förlorade knappt. Hur tänker du där? Hur många valbara stolar fanns det av totalt hur många? Sen kan man diskutera om man förlorade knappt, eller om man överhuvudtaget kan prata om vinnare och förlorare
Och om nu Mr. X hade vunnit, vem hade haft den riktiga makten? Du har ju varit i Thailand sen 1985 som jag förstår det så du vet svaret på frågan som det verkar. Men som sagt var, många pratar val och tänker på Sverige i September.
Kommer du ihåg, nar alla du pratade med tyckte Thailand var världens bästa land. 12 timmar med krökt rygg i ris fältet men Thailand var fortfarande bästa landet. Jag vågar slå vad med dig att det var länge sen du hörde det (Förutom från sex turister) Nu vet folk hur det står till med internet och ökade Engelska kunskaper.
Ingen som bara tror på allt som sägs längre. Och det är samma i Sverige, Såssarna har vaknat upp och tror inte längre på att det byggs välfärd etc. Så på så sätt kan man jämnföra Thailand och Sverige, men det verkar som om Thailand har kommit längre
Hej
Du har naturligtvis helt rätt i att militären inte hade haft en chans i ett öppet och rättvist val, därför hade militären försäkrat sig om ett visst antal stolar i förväg, man tillät inte kritik mot militärens parti, oppositionen fick starta sin valkampanj ett år senare och fick nästan ingen TV tid alls o.s.v, det jag avsåg var att trots alla dessa åtgärder inför valet ifrån militärens sida så slutade det ändå med knapp förlust för militären, det måste ha blivit en chock för dom och det visar ju på ett tydligt sätt hur lågt stöd dom egentligen hade och att dom skulle ha varit helt chanslösa i ett öppet, fritt och demokratiskt val.
Jag har ju alltid haft mitt hjärta hos dom fattiga på landsbygden och då främst i Isaan, jag gillar deras gamla livsstil, naturnära liv, med starka familjeband, liksom den sociala gemenskap som kännetecknar en by, på många sätt tror jag att dom lever mer rätt än vi gör i den stressade I-världen.
Jag njöt under dom år när folket själva fick välja sin PM utan militär påverkan, den utveckling som då började var så välkommen och positiv, minns med glädje när vanligt folk kunde börja gå till doktorn, blev opererade på sjukhus, togs med av ambulans vid olyckor o.s.v, det var nästan overkligt med tanke på hur det var innan.
Samma sak när el drogs fram och mobilnätet byggdes ut, helt plötsligt kunde fattiga på landet sluta använda sina fotogenlampor och ladda sina bilbatterier, att kunna tända en lampa med el hemma var rena lyxen, nu kunde man ringa till varandra utan att behöva åka någon mil eller två till en telefonautomat.
Vägar byggdes och folk tjänade pengar på det dom odlade, i skolorna började man ge barnen varm mat och mjölk, skolbarnen fick även nya böcker och plattor började delas ut, det var en lycklig tid, familjer började flytta tillbaka till byarna ifrån Bangkok, Korat och Chonburi, hade den utvecklingen fått fortsätta hade jag och familjen förmodligen bott i byn på heltid numera, men så blev det inte, dom rika i Bangkok slog tillbaka med militärens hjälp och allt hopp tiga ifrån dom fattiga.
Mvh isan lover