Medborgarskap

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"areeya " sa:
Hej Berralund! Varför är det så stor skillnad tro? ??? Med webb-ansökan 9 mån !!!

Har för mig att det förut bara tog 1-2 mån. Ja, det är väl bråda dagar på immigrationsverket med alla från Syrien på väg hit...Frugan har varit här 3 år i november...så då skall vi göra ansökan för henne.

Areeya

Ingen aning Frank. Men dom garderar sig kanske, jag hoppas och tror att det går fortare än så. Vad är det för mening med webbansökan om det tar så lång tid? Och det är väl en särskild avdelning som handlägger detta antar jag.

Jag pratade med ambassaden dom säger att vebb ansökan normalt tar 2-4 månader,
pappers ansökan kan ta upp till ett år,

Låter bra det. Migrationsverkets hemsida säger nio månader men jag tyckte också att det verkar vara lite väl länge.

Ja dom garderar sig där var svaret,
papers ansökan tar enligt dom minst ett år,

Synd om dom som inter litar på webb alt inte kan detta med datorer,

Ja det var absolut inte svårt, skitenkelt rent ut sagt. Men man måste ju acceptera att betala med kort på webben också, vissa är ju misstänksamma mot detta. Sen är det bara att skanna pass + UT-kort samt bifoga detta. Sen skriva ut ansökan som måste undertecknas manuellt och skicka in den tillsammans med pass och UT-kort i original. Inga problem!! :thumbsup:

Tja alla!

Tänkte att jag lånar tråden lite då det ändå handlar om mitt ämne.

Jag är halvthai med en thailändsk mor. Jag älskar båda länderna eftersom det är de två länderna som har format mig på många sätt.

Så jag tänkte mig skaffa dubbelt medborgarskap. Jag vet att man kan skicka in födelsecertifikat och så vidare vid konsulatet/ambassaden och söka om det, vilket går rätt så bra om man har en mor/far som är thailändsk med dubbelt medborgarskap.

Jag har lite funderingar dock.

Tyvärr så gick min mor bort när jag var 14, (är själv 21 nu). Behöver man signaturer eller liknande? Vi har ju födelsecertfikat och vigselcertifikat och allt det där, men kan det bli riktiga problem med det (förutom att hon inte personligen kan vara där, jag har flera släktingar däremot som min moster, som kanske kan understryka? )

Nummer två: Militärtjänst. Jag vet att man kan bli kallad för att göra militärtjänst vid någon sån där ålder, men hur blir det om man bott i utlandet hela sitt liv, och snart börjar bli lite äldre än.. typ vad man behöver(kanske vet inte?)
Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand.

mvh. D

Ingen erfarenhet med det där, men vad jag läst så spelar det ingen roll vart du bott osv angående militärtjänst. Är du thailändsk medborgare när det är dags så är du. Men vet inte vilken ålder det gäller i thai.

Finns säkert någon som har mer koll på detaljerna där.

Angående ansökan om svenskt medborgarskap så ansökte min fru om det 2010 vill jag minnas, det stod då 6-7 månadersansökningstid och att de skulle ha passet i orginal och man kunde få ut det om man behövde precis som Berralund säger.

Som jag skrivit innan i en annan tråd så frågasatte jag detta, både varför det skulle behöva ta så lång tid, då det är en egen avdelning i Norrköping som hanterar detta, dels att man ska behöva lämna från sig pass och UT i orginal. Min fru vill ju känna att hon har frihet att åka med kort varsle i fall någon släkting blir allvarligt sjuk.

När man gjort ansökan fick man ett ansökningsnummer med med detta ansökningsnummer gick det inte kontakta MIG, så jag kontaktade deras kundombudsman och frågasatte detta och frågatsatte varför de har två timmars telefonkötid. Allt detta totalt oacceptabelt enligt min mening.

Jag krävde ett snabbt svar då de inte uppfyllde förvaltningslagen. Hon fick sitt medborgarskap veckan efter utan att de behövde se passet eller UT i orginal vi skickade bara in den påskrivna blanketten och skrev att vi kan avvara passet max en vecka så återkom när ni behöver detta. På MIG har de ju haft passet när man ansökte om UT så detta verkar ju snurrigt .... de kanske ville makulera hennes UT men nu har hon både ock :)

"Duendain " sa:
Tja alla!

Tänkte att jag lånar tråden lite då det ändå handlar om mitt ämne.

Jag är halvthai med en thailändsk mor. Jag älskar båda länderna eftersom det är de två länderna som har format mig på många sätt.

Så jag tänkte mig skaffa dubbelt medborgarskap. Jag vet att man kan skicka in födelsecertifikat och så vidare vid konsulatet/ambassaden och söka om det, vilket går rätt så bra om man har en mor/far som är thailändsk med dubbelt medborgarskap.

Jag har lite funderingar dock.

Tyvärr så gick min mor bort när jag var 14, (är själv 21 nu). Behöver man signaturer eller liknande? Vi har ju födelsecertfikat och vigselcertifikat och allt det där, men kan det bli riktiga problem med det (förutom att hon inte personligen kan vara där, jag har flera släktingar däremot som min moster, som kanske kan understryka? )

Nummer två: Militärtjänst. Jag vet att man kan bli kallad för att göra militärtjänst vid någon sån där ålder, men hur blir det om man bott i utlandet hela sitt liv, och snart börjar bli lite äldre än.. typ vad man behöver(kanske vet inte?)
Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand.

mvh. D
Om jag förstår dig rätt är du svensk medborgare men har framliden thaimamma och svensk pappa och du vill ansöka om thaimedborgarskap.

Om du har ett thailändskt födelsecertifikat så ring till ambassaden och fråga där det borde finnas någon annan som kan ansöka istället för din mor. Jag tror faktiskt att jag såg när vi ansökte senast för vår dotter att det fanns med som ett alternativ då modern var död att pappan (om de var gifta i Thailand kan ansöka om det för gemensamma barn). Om du kan thai kan du hitta informationen på deras hemsida.

Angående militärtjänst så har jag förstått att man ska ställa in sig någon gång mellan man är 20 och 30 för militärtjänstgöring. Har man inte gjort det innan man fyller trettio så kan man bli fängslad vid ankomst till Thailand om man reser in på Thai pass. Sen tror jag om man visar på att man bor i Sverige att man kommer få frisedel men ren gissning. Ambassaden har mer koll, ring dock två gånger dit och fråga angående militärtjänst som en generell fråga så de inte frågasätter ditt medborgarskap.

Lycka till och rapportera gärna tillbaks.

Hur lång tid tog det innan din fru fick medborgarskapet?

Med vänlig hälsning ,Areeya

Två veckor totalt, men det var ju för att jag hotade dem med förvaltningsdomstolen ... MIG och flertalet myndigheter följer ju inte de lagar de ska följa ... deras info på hemsidan är ju väldigt generell sen är det ju supersvårt att få tag på någon med kundskap ...

Jag tycker synd om alla invandrar som inte har någon som är duktig på svenska och förstår rättigheterna som man har som medborgare ...

Det där var bra gjort, Janne. Det är så förbaskat jobbigt när man inte kan få ett vettigt svar från en myndighet. Men vi skickade iväg pass och UT-kort igår så dessa lär väl finnas i Norrköping idag. Så nu får vi se tiden an, vi har ju ingen planerad resa före nästa sommar.

Återkommer när allt är klart.

Myndigheter är som ett svart hål ibland ... och det blir bara sämre och sämre. De flesta saknar medmänsklighet.

Senast igår hade min fru fått dubbla ersättningar när hon var hemma med vår sjuka dotter i mars. Min fru gick och handlade jag ringde Försäkringskassan och frågasde varför de betalt ut dubbelt. Till svar får man att din fru måste ge ett medgivande till att vi får titta på detta innan jag kan se vad som står skrivit. Jag sa här ringer jag och är örlig och får ett bemötande som att jag skulle roffa åt mig pengar, är det så behåller vi pengarna. Då säger hon nej de kommer vi i så fall lämna till kronofogden ... men säger jag nu får ni väl ge upp. Du kan ju se att vi är gifta bor ihop, ha barn ihop. Du kan ringa upp hänne på hennes mobil och fråga om det är ok ... ad är problemet. Då fattade hon ... sen förstod inte hon heller vad som hänt ...

På MIG så står det en sak på hemsidan men när man ringer någon som har koll, jag fick ett namn från han som är chef på MIG i Solna då finns det maasa rättigheter när man har gemensamma barn, de kan inte neka medborgarskap det räcker med år innan man får UT inte två etc .... den infon finns ingenstans ...

"ledarn " sa:
När det blir aktuellt för oss (Efter sommaren) så skickar jag inte in Pass och UT kort..
Kommer ta kort på allt och bifoga..
Sen ska jag skriva ett följebrev som förklarar att dom kan inte vara utan Pass under så lång tid som hanteringen av ansökan tar..
Dom får lov att kontakta oss när dom vill "låna" passen....

Och jag kommer inte att ge mig när det blir så..
Kommer nog också köra med hot om förvaltningsdomstolen och alla jäkla ombudsmän samt press om dom inte fixar till det snabbt som F@N.... :D

:laugh: :laugh: :laugh:Bra ledarn!!!...stå på dig...vi skall skicka i November!

:thumbsup: Med vänlig hälsning , Areeya

Nu måste jag ge en stor blomma till Migrationsverkets Medborgarskapsenhet i Norrköping.

Vi fick en avi om ett REK som fanns att hämta på postutlämningen. Och döm om min stora förvåning - En och en halv (1,5) vecka efter att man hade mottagit ansökan om medborgarskap för frugan och barnen så är det hela klart. Den rekommenderade försändelsen innehöll frugans thaipass samt BEVIS om svenskt medborgarskap för henne och de två barnen. :)

En god anledning för ett valborgsfirande i morgon, eller hur? ;)

Så ledarn - kör igång via webben, så snabbt gick det för vår del. :thumbsup:

Grattis, kul när de överträffar sig själva :)

Fira på som en student ... :beer: :beer: :beer:

"Berralund " sa:
Nu måste jag ge en stor blomma till Migrationsverkets Medborgarskapsenhet i Norrköping.

Vi fick en avi om ett REK som fanns att hämta på postutlämningen. Och döm om min stora förvåning - En och en halv (1,5) vecka efter att man hade mottagit ansökan om medborgarskap för frugan och barnen så är det hela klart. Den rekommenderade försändelsen innehöll frugans thaipass samt BEVIS om svenskt medborgarskap för henne och de två barnen. :)

En god anledning för ett valborgsfirande i morgon, eller hur? ;)

Så ledarn - kör igång via webben, så snabbt gick det för vår del. :thumbsup:

Jättegrattis Berra :clap_tranparent: :clap_tranparent: :clap_tranparent:

Grattis men det är märkligt undrar hur deras prioritering eller kösystem funkar har en här i byn som sökte före jul har inte fått än men en annan som sökte för 2 veckor sen har också redan fått. Kanske man törs prova då vi far ju troligen inte ner före dec.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp