Medborgarskap för nyfött barn i Thailand.

thaikonsult

Medlem
Det kommer ofta frågor om hur man gör för att få ett nyfött barn i Thailand att bli svensk medborgare. Nu har Sune Larsson på ambassaden i Bangkok varit vänlig och förtydliga hur man ska göra:

Om ett barn föds i Thailand och man önskar att ansöka om pass för barnet så gäller följande: Barnet blir svensk medborgare vid födseln (fr.o.m. 1 april 2015) men behöver ett s.k. samordningsnummer för att kunna ansöka om pass. För att ambassaden ska kunna göra en rekvisition om samordningsnummer hos skatteverket i Sverige behöver vi följande dokument.

1. Ifylld blankett ”Förnamn och efternamn, Anmälan”

2. Kopia på barnets födelsebevis och översättning till engelska (ta med original)

3. I det fall efternamn i moderns Id/pass och födelsebevis är olika behövs dokumentet som påvisar att modern har ändrat sitt efternamn och översättning till engelska (ta med original)

4. Om ni inte är gifta och din sambo/fru inte har ett svenskt pass måste du ta kontakt med ”the Juvenile and Family Court” (ศาลเยาวชนและครอบครัว) för att be dem om hjälp med att fastställa att du är far till barnet. Det beslut/dokument som där sedan erhålles ska översättas till engelska. Ta med original av dokument och dess översättning till ambassaden. Domstolen finns i de flesta provinser. Var medveten om att till domslutet ska bifogas ett dokument som påvisar att domen har ”vunnit laga kraft” (ใบสำคัญแดงว่าคดีถึงที่สุด) och det erhålles ca. en månad efter domen.

5. Kopia på ditt och din frus pass (ta med original) ev. barnets pass (icke svenskt) OBS: Om bara den ena föräldern medföljer barnet när ansökan lämnas in måste han/hon ha med sig den andres pass eller giltigt fotolegitimation (original eller bestyrkt kopia erhållen från ambassad, konsulat eller polisen i Sverige). Dessutom, om ni har funderat på att gifta er, gör det i så fall före barnets födelse eller efter du varit på Juvenile and Family Court och erhållit dom som bekräftar faderskapet. Skatteverket har en handläggningstid på ca. 2- 6 veckor för att tilldela samordningsnummer. När samordningsnumret har tilldelats bör ansökan om pass inkomma till ambassaden inom ca. 3 månader. Efter att ansökan om pass har gjorts tar det 1, 2 veckor innan barnets pass finns att hämta på ambassaden i Bangkok. Bor ni i närheten av något av konsulaten kan ni lämna in ovan dokument där. Passansökan måste dock lämnas in på ambassaden i Bangkok men passet kan när det är klart skickas till konsulatet.

Mvh Sune Sune Larsson Administrative Assistant Embassy of Sweden One Pacific Place,20th Floor 140 Sukhumvit Road Tel: +66 (0) 2263 7223 Email: sune.larsson@gov.se

Med vänlig hälsning Roffe

4. Om ni inte är gifta och din sambo/fru inte har ett svenskt pass måste du ta kontakt med ”the Juvenile and Family Court”

Nja, inte måste. Men det är väl standardförfarandet.

Å väldigt enkelt och smidigt... eller hur... :rolleyes:

Nja, inte enkelt och smidigt. Fast Family and Juvenile court var inte heller så enkelt och smidigt om man inte var bosatt i Thailand, då det innebär en del resor till och från advokater och domstol.

Enda möjlighet till smidighet är om man är gifta innan barnet föds.

Det som ska tilläggas är att man absolut inte ska gifta sig efter att barnet föds om barnet inte har hunnit bli svensk medborgare.
Det går iofs att sköta det ärendet då i Sverige. Damen lämnar in en stämningsansökan mot pappan, via domstolen. Även detta är en långdragen process kan jag tänka mig.
Det finns säkert en massa andra workarounds. Vet inte hur det fungerar om dam och barn kommer till Sverige på besöksvisum och man tar det via "Soc".

Själv började jag med Family and Juvenile COurt, men insåg att jag inte skulle ha tid att avbryta jobb och andra saker för att få till det.

Jag har en kompis som just håller på med detta, domstolsbeslutet är klart. Nu återstår resten men dom är på god väg på precis det sätt som beskrivs här. Några extra gråa hår har han nog fått på köpet.

Domstolsbeslutet är klart men återstår besök på ambassaden så fort han kan åka ner igen. Beslutet tog tydligen någon månad, byråkratins kvarnar mal långsamt i Thailand.

Ojdå!
När jag snackade med advokaterna i Thailand så angav dom ca 3månader.
Men dessa 3 månader var under förutsättning att jag var där då det behövdes.

1 år var hela processen. Han hade strul i Sverige också. Saknades något papper. Så när han ordnat fram det hade det gått för lång tid så ärendet var nedlagt så då fick han börja om processen i Sverige.

1 år var hela processen. Han hade strul i Sverige också. Saknades något papper. Så när han ordnat fram det hade det gått för lång tid så ärendet var nedlagt så då fick han börja om processen i Sverige.
Det viktigaste är att ha alla papper som krävs i ordning naturligtvis. Annars får man vackert vänta.

Liknande trådar

P
Svar
56
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp