Thai eller svenskt medborgarskap

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

rei403

Medlem
Hej
Blev pappa för 2 månader sen och ska åka till thailand i jul för visat upp babyn.
har funderat om man ska registera honom som thailänsk ? om det går
han har svenskt medborgarskap pga föddelsen och vet att det är ok för sverige att ha två.
kommer de att ta hans svenska pass om han söker ett thailänskat?
mvh rei

En fråga jag ställer mig , måste han ha pass för att komma in i Thailand från Sverige ,eller är han nu i Thailand .. han kan ha dubbla i Sverige som du säger ,däremot så är det inte tillåtet i Thailand .

Han måste ha ett pass för att komma in, vi fick fixa det för vår lille i våras. Jag har svårt att tänka mig att man tar hans svenska pass, det lär nog inte hända eftersom dubbelt medborgarskap är OK. Min övriga familj har ju dubbla pass. Men här finns bättre experter på detta.

Grattis till tillökningen förresten, det är en överväldigande känsla. :wai:

Precis , detta med militärtjänstgöring , det EJ obligatoriskt , dock så är det obligatoriskt att gå och mönstra , detta går till som så att man drar ett kort , blir det svart så slipper man , blir det rött så är du fast i två år ca. Fö. så godkänns EJ dubbla medlemskap i Thailand , dom kan mao. ta det Svenska passet ,däremot mycket ovanligt att detta tillämpas ..

Om du ska ansöka om thailändskt medborgarskap för din son ska processen börjas i Sverige om han är född här. Thailändska ambassaden hjälper då till med att skapa ett födelsebevis som man sedan går till amprore och registrerar honom med i husboken.

Som jag förstår accepterar Thailand att man har dubbla medborgarskap om man har föräldrar från två olika länder.

Som Phonta skrev är det obligatoriskt att mönstra, man kan dock ansöka om uppskjutning av mönstring, ex.vis pga av att man studerar i utlandet. Om man blir lottad att göra militärtjänst är denna också obligatorisk och man är skyldig att oavsett man gjort militärtjänst eller inte till försvaret om militären begär det. Man kan dock alltid avsäga sig medborgarskapet hos kungen om jag förstått det rätt.

En thaimedborgare som flyttar till Sverige och ansöker om svenskt medborgarskap får behålla sitt Thailändska medborgarskap för svenska myndigheter dock accepterar inte Thailand dubbla medborgarskap även att de vet att många ha det (man visar ju båda passen vid incheckning). Dock kan personen tas ifrån sina rättigheter i Thailand och Thailand kan neka svensk rättshjälp etc. Vet inte om Sverige och Thailand ingått något avtal om dubbla medborgarskap, vet säkert någon annan.

Det finns för och nackdelar med dubbla medborgarskap, om barnen vill flytta till Thailand i vuxen ålder kan det vara bra att ha medborgarskap i Thailand då de kan köpa mark och äga detta och slipper visum och arbetstillstånd.

Om man med dubbla pass reser in på ett svenskt pass hanteras man som en farang i händelse av att det upptäcks och man behöver sjukvård, i detta fall kanske de kan ta det svenska passet men är tveksam, det troligare att de tvingar personen att avsäga sig det thailändska.

hej och tack för alla svar
tror att det bli att söka thai medborgarskap pga mamma
har en bit mark som han i vuxen ålder kanske tar över och då är
bra med thai medborgskap :-)
negativt med militären men det får vi ta ställning till när han når den
åldern.
och ännu än gång tack för alla svar
PS helt underbart att bli pappa i äldre dar, min första också

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N