Någon som upplevt detta? (Hur man blir bemött av sin partner)

A

Anonym

Gäst
När man besöker fruns hemby i Isaan eller var den är så förändras hennes attityd/uppförande till det sämre? Läste att phonta skrev någonstans att det inte var ovanligt att det var så och jag kan bara hålla med.

När man besöker fruns hemby i Isaan eller var den är så förändras hennes attityd/uppförande till det sämre? Läste att phonta skrev någonstans att det inte var ovanligt att det var så och jag kan bara hålla med.
Det har jag definitivt inte märkt, snarare precis tvärtom. Min tiirak är om möjligt ännu mer omtänksam när vi är där, det ligger väl i hennes natur och uppfostran. Jag har aldrig haft några problem i byn och har svårt att se någon förändring där.

Nja, det som skiljer, speciellt i början (för tio år sedan), så pussades man inte offentligt eller höll i handen. Normalt sett när man är hos föräldrar, oavsett land, uppför man väl sig lite mer städat. Så beroende på hur flickvän är på annan ort så kan det ju skilja olika mycket.

Sen hemma hos föräldrar finns ju alla nära och kära så man kommer kanske lite i andra hand, vilket kan kännas att man hamnar utanför. Sen förstår man ju inte språket och kanske inte känner sig lika fri.

Men tror inte att attityden förändras utan mer hur man tolkar det. Uppförandet är väl snarare till det bättre och hon vill ju visa upp mannens/pojkvännens bra sidor. Sen kanske man tolkar det negativt då man inte förstår.

Nja, det som skiljer, speciellt i början (för tio år sedan), så pussades man inte offentligt eller höll i handen. Normalt sett när man är hos föräldrar, oavsett land, uppför man väl sig lite mer städat. Så beroende på hur flickvän är på annan ort så kan det ju skilja olika mycket.

Sen hemma hos föräldrar finns ju alla nära och kära så man kommer kanske lite i andra hand, vilket kan kännas att man hamnar utanför. Sen förstår man ju inte språket och kanske inte känner sig lika fri.

Men tror inte att attityden förändras utan mer hur man tolkar det. Uppförandet är väl snarare till det bättre och hon vill ju visa upp mannens/pojkvännens bra sidor. Sen kanske man tolkar det negativt då man inte förstår.
Ja självklart sätter språket en del käppar i hjulet men det har egentligen inget med en eventuell attitydförändring hos henne att göra. Visst kan man känna sig lite utanför ibland pga detta men det är inget som stör mig, jag ser det som naturligt.

Senast redigerad av en moderator:
Hon blir tryggare i sin hem miljö, lite självsäkrare där. Hon ramlar in i de gamla sociala mönstren, de flesta av oss har väl träffat en kvinna som åkt för att tjäna pengar på annan ort. En av de driftiga i byn alltså, en av de coola brudarna. Kan vara gammalt groll som får henne på dåligt humör.

Jag är ju ingen expert på Isaan bara två års erfarenhet därifrån men gillar inte riktigt att man dömer ut en befolkning på grund av någons beteende. (inte du janne)
Jag bestämde från början att vara helt öppen och om jag undrade något så frågade jag henne direkt, alltså fråga henne vad det du undrar beror på.
Här på thaisnack kan du få hundra svar åt alla håll och du blir bara mera förvirrad.
Vad jag har upplevt här i Thailand är att jag är nog den mera blygsam.
Noi brukar säga offentligt även när familjen är närvarande att jag älskar dig och väntar förstås mitt svar som blir då att det är bra.
Det har blivit en klassiker och alla skrattar men det bjuder jag på.
Jag förstår inte riktigt varför en del upplever så stor skillnad mellan våra länder jag personligen tycker det handlar mera om idividuella drag.
Vill bara tillägga att lite humor och självkritik är bara hälsosamt i ett förhållande även med thai.
Håller med dig Janne att man tolkar nog fel rätt ofta tills man har blivit hemtam

Min fru förklarade första gången vi besökte hennes föräldrar att det är inte passande i vår by att man kelar och pussas offentligt och hon kommer att bli blyg. Hon sa också att jag kommer vara i fokus och alla vill se mig, ta på mig, se hur vit jag är etc. Nästa gång sa hon, nu är du en av oss och inte i fokus längre, så uppfatta inte det att de inte gillar dig utan att nyhetens behag är över. Det viktigaste tycker jag är att ge henne tid i sin hemby, då blir hon glad. Skulle jag vara på henne för mycket skulle hon tycka att jag var jobbig och då skulle ju hon bli irriterad och ändra beteende. Nu är det lite tvärtom, senast var hon och dottern uppe själva och hon saknade mig och tyckte inte det var lika roligt utan mig.

Jag är ju också lite annorlunda när jag är hemma hos mamma än hemma med familjen.

Min fru förklarade första gången vi besökte hennes föräldrar att det är inte passande i vår by att man kelar och pussas offentligt och hon kommer att bli blyg. Hon sa också att jag kommer vara i fokus och alla vill se mig, ta på mig, se hur vit jag är etc. Nästa gång sa hon, nu är du en av oss och inte i fokus längre, så uppfatta inte det att de inte gillar dig utan att nyhetens behag är över. Det viktigaste tycker jag är att ge henne tid i sin hemby, då blir hon glad. Skulle jag vara på henne för mycket skulle hon tycka att jag var jobbig och då skulle ju hon bli irriterad och ändra beteende. Nu är det lite tvärtom, senast var hon och dottern uppe själva och hon saknade mig och tyckte inte det var lika roligt utan mig.

Jag är ju också lite annorlunda när jag är hemma hos mamma än hemma med familjen.

Har samma erfarenhet, första gången kände man sig som ett djur på zoo! alla skulle titta / klämma och känna, och alla var fascinerade över hur vit farangen var!! de kändes som hela byn kom för att titta. Nu har vi varit ett antal gånger och nu skrattar familjen bara när jag tar stolen för att sätta mig solen! dom har fortfarande lite svårt att förstå att jag vill ha lite färg på mig innan vi åker tillbaka:). I övrigt så har jag blivit väl omhändertagen och känner mig välkommen. Problemet är språket, någon kan lite engelska med betoning på lite, jag vill inte besvära tjejen med att översätta hela tiden. Vi åker ju dit för att hon ska träffa alla och vara lite i fokus och det har funkat bra så här långt.

Jag klarade mig ifrån klämmandet och kollandet även om hela byn var på plats för att studera den nya farangen. Först ut var ju kusinens gubbe så han fick kratta gången så att säga. Men jag ser det hela som naturligt när två kulturer blandas.

den är så förändras hennes attityd/uppförande till det sämre?

Låter på denna mening som att hon redan innan har dåligt uppförande eller dålig attityd och som sen blir/blev till det sämre (om så är fallet, låter det ju illa) för annars hade du bara skrivit att hennes attityd/uppförande förändras, eller misstolkar jag det?

Vore ju bra om du mer kunde precisera på vilket sätt hon förändras annars är det nog risk att du får svar som inte besvarar din fråga.

Visst i familjens sällskap kan hon kanske inte vara lika avslappnad utan måst ta hänsyn till kultur, traditioner och sedvänjor samt familjens rykte osv. Sen känner hon sig säkert mer säker och trygg, men detta behöver man ju inte se som något som är i olag utan helt naturligt.

Tror mer som @Mr.Jo, att det är individuellt. Som andra sagt också, kommer du med din flickvän till deras domäner blir man kanske lite utanför och uppmärksamheten och fokus ligger mer på familjen än på dig och du skall nog inte ta det så bokstavligt att det skulle vara ett tecken på sämre beteende, utan du måste kanske helt enkelt släppa taget om henne lite och låta henne få vara sig själv, kanske det är där skon klämmer.:)

Jag klarade mig ifrån klämmandet och kollandet även om hela byn var på plats för att studera den nya farangen. Först ut var ju kusinens gubbe så han fick kratta gången så att säga. Men jag ser det hela som naturligt när två kulturer blandas.
Jo så är det och med lite distans bara en kul upplevelse ... lite värre var det när sonen var nyfödd och min frus kompisar kom och ville se om hans snopp var stor, för de hade hört att faranges snoppar var stora ... min fru har svårt att säga nej, men denna gången sa hon det och blev väldigt upprörd. Detta är ju lite typisk thai, inga skrupler och totalt intelligensbefriade ibland. Jag tog vår son i det läget så de inte skulle få för sig att ens försöka titta.

Jo så är det och med lite distans bara en kul upplevelse ... lite värre var det när sonen var nyfödd och min frus kompisar kom och ville se om hans snopp var stor, för de hade hört att faranges snoppar var stora ... min fru har svårt att säga nej, men denna gången sa hon det och blev väldigt upprörd. Detta är ju lite typisk thai, inga skrupler och totalt intelligensbefriade ibland. Jag tog vår son i det läget så de inte skulle få för sig att ens försöka titta.

5555, ja förutfattade meningar finns det gott om i Thailand om olika saker:D

Sämre å sämre vet jag ej .., men flera svenskthai fruar jag känner får näsan lite mer upp vädret, när dom bott/bor i Sverige, och tycker dom är lite förmer än thai som bor i Thailand. I Sverige däremot är dom helt avslappnade och har en helt annan trevligare attityd. Beror nog till syvende å sist på personen i fråga !

De kan va skillnad på by o by för när ja va första gången (hemma) i lill byn Roi-et va de åldermannen i kvarteret som gick uppnäst o visa upp mig för alla i kvarteret :)

Relationsmästaren har svarat, här är det inte tal om problemlösning över huvud taget, kan man förstå.
Inte om det är på den nivån.
Tjafsa med dumma fruntimmer har jag växt ifrån och visar hon sådan respektlösthet att hon blir syrlig mot mig när hon kommer ihop med familjen så hade jag dratt som en avlöning.
Respekt mot varandra är A och O och kan dom inte visa det så krusar jag inte.

Alla har vi väl olika smak och en del gubbar vill ha smisk av tanten men stöddiga fruntimmer faller inte mig på läppen.

Inte förvånande att i hembyn är familjen viktigast, egna barn etta, mamma tvåa, pappa trea, syskon fyra, hunden femma och utan katt kan farangen hamna på sjätte plats i bästa fall.
Omvänt rankas farangen förstås i det egna hemmet långt i från byn. ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp