När köper Du elbil?

 
Jo för Northvolt får ju inget statligt stöd alls, eller hur? :laugh: :laugh: :laugh:


”Skattebetalarna bär en stor del av risken bakom problemtyngda Northvolt.

Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken.”

Vårt dåliga skämt till miljardsatsning på batteritillverkning för att ”slippa beroendet av Kina” verkar nu sluta med en mångmiljardnota till skattebetalarna, den mest omfattande konkursen i Sverige någonsin, värdelösa företagsledare som blivit mångmiljonärer på fiaskot och nu en konkursförvaltare som letar kinesiska bolag som kan tänka sig att köpa konkursboet. :laugh: :monkey:

Herregud vilken sanslös inkompetens.

 
Vårt dåliga skämt till miljardsatsning på batteritillverkning för att ”slippa beroendet av Kina” verkar nu sluta med en mångmiljardnota till skattebetalarna, den mest omfattande konkursen i Sverige någonsin, värdelösa företagsledare som blivit mångmiljonärer på fiaskot och nu en konkursförvaltare som letar kinesiska bolag som kan tänka sig att köpa konkursboet. :laugh: :monkey:

Herregud vilken sanslös inkompetens.

Sossarna vill satsa mer pengar på Nortvolt av skattebetalarnas pengar för att skynda på klimatomställningen. :thumbsdown:
 
Nu är kinesiska företag oroliga för industrispionage och att amerikanska företag ska komma över deras teknik.

 
Nu är kinesiska företag oroliga för industrispionage och att amerikanska företag ska komma över deras teknik.


BYD har redan 2 fabriker i Europa och planerar just sin tredje. Ev kan Tyskland vara aktuellt.
 
Fords CEO älskar sin Xiaomi elbil SU7 och använder den dagligen.
Ford köpte en direkt den kom ut och flög ett exemplar till USA för att undersöka tekniken mm.


Ultra-versionen provkörd.


1.550 hp, 76.000 usd och 10.000 bilar sålda på 2 timmar.
 
Kanske en orsak att Väst är efter Kina är utvecklingen av mjukvaran mm till fordonsindustrin?


Screenshot_20250326_002535_Facebook.webp
 
Ultra-versionen provkörd.


1.550 hp, 76.000 usd och 10.000 bilar sålda på 2 timmar.
 
Saxat från Grufmans Bil AB som är en stor elbils-vän

Vad är bedrägeriet?

A- Maskinen som du måste ha för att kunna arbeta och leva drivs på en vätska som måste importeras från andra länder, vissa av dom totalitära diktaturer. Den beskattas hårt och utsläppen leder till miljöproblem.
Under bilens livslängd betalar du minst 400.000kr för vätskan. Du kan bara tanka bilen med vätskan på speciella stationer dit du ofta måste ta en omväg. Det finns drygt 3000 tankställen i Sverige. Du kan inte tanka bilen när du sover eller arbetar.
B- Maskinen som du måste ha för att kunna arbeta och leva drivs på el som du antingen kan köpa, ibland nära gratis, eller generera billigt från egna solceller. Över loppet av bilens livslängd betalar du mellan 50.000-120.000kr för elen.
Du kan ladda bilen varsomhelst det finns ett eluttag. I Sverige finns det 10-tals miljoner med eluttag. Normalt laddar du bilen när du sover eller arbetar.
Vem är lurad?

Chat gpt svarar på hur många arbetsdagar per år man måste jobba för att ha råd med bensin vs el för en snittinkomsttagare

Svar:
Om du kör 2000 mil per år med en Tesla Model Y och laddar hemma, behöver du arbeta ungefär 4 arbetsdagar per år för att täcka elkostnaden – jämfört med 25 dagar för bensin.
 
Saxat från Grufmans Bil AB som är en stor elbils-vän

Vad är bedrägeriet?

A- Maskinen som du måste ha för att kunna arbeta och leva drivs på en vätska som måste importeras från andra länder, vissa av dom totalitära diktaturer. Den beskattas hårt och utsläppen leder till miljöproblem.
Under bilens livslängd betalar du minst 400.000kr för vätskan. Du kan bara tanka bilen med vätskan på speciella stationer dit du ofta måste ta en omväg. Det finns drygt 3000 tankställen i Sverige. Du kan inte tanka bilen när du sover eller arbetar.
B- Maskinen som du måste ha för att kunna arbeta och leva drivs på el som du antingen kan köpa, ibland nära gratis, eller generera billigt från egna solceller. Över loppet av bilens livslängd betalar du mellan 50.000-120.000kr för elen.
Du kan ladda bilen varsomhelst det finns ett eluttag. I Sverige finns det 10-tals miljoner med eluttag. Normalt laddar du bilen när du sover eller arbetar.
Vem är lurad?

Chat gpt svarar på hur många arbetsdagar per år man måste jobba för att ha råd med bensin vs el för en snittinkomsttagare

Svar:
Om du kör 2000 mil per år med en Tesla Model Y och laddar hemma, behöver du arbeta ungefär 4 arbetsdagar per år för att täcka elkostnaden – jämfört med 25 dagar för bensin.
Som vanligt en massa propaganda som ligger i linje med deras business. El-bilen kostar mer i inköp, går inte alls att ladda var som helst, miljöpåverkan kan diskuteras, hur många arbetstimmar sitter man på dyra fik och väntar på laddning osv osv.
Finns helt enkelt för och nackdelar med båda teknikerna.
 
Som vanligt en massa propaganda som ligger i linje med deras business. El-bilen kostar mer i inköp, går inte alls att ladda var som helst, miljöpåverkan kan diskuteras, hur många arbetstimmar sitter man på dyra fik och väntar på laddning osv osv.
Finns helt enkelt för och nackdelar med båda teknikerna.
Fråga den största predikanten på västkusten, han vägrar ju elbil. Fast alla andra är miljösvin...
 
GO CHINA! :)

Många vettiga synpunkter från Hemberg. Extra kul att han exemplifierar med just Xiaomi vars luftpumpar ju en annan medlem på forumet ”STARKT rekommenderar” (men kanske utan att förstå vilket land det kommer från).


”Han ser heller inte slaget som förlorat för den europeiska bilindustrin.

– Nej, inte alls. Vi måste bara våga byta tröja. Zeeker som tillverkar i Shanghai är ett bra exempel på hur man tänker utanför boxen. När de skulle utveckla en ny styrmekanism så köpte de in två team som fick tävla om att bygga den bästa. De skapade alltså en intern konkurrens eftersom man upplevde att den externa konkurrensen var för dålig. En sådan sak tror jag aldrig att vi skulle få höra om i Sverige eller Europa eftersom vi är så självgoda och tycker att allt funkar.

EU har i dag tullar på kinesiska bilar men oavsett vad vi gör för att försöka styra den inhemska konsumtionen så ligger framtidens konsumtion till stora delar på andra ställen i världen.

– Medelklassen i exempelvis Kina, Indien eller Indonesien som ska köpa sin första bil kommer att vilja ha den bil som ger dem mest värde för pengarna. Att de köper en europeisk bil i nuläget är nog ganska osannolikt eftersom vi har för dyra bilar som inte är så lokalt förankrade.

– Man brukar ofta tala om att vi är ”fat and happy”. Risken i Europa just nu är att vi är ”fat and unhappy”. Vi är nöjda rent ekonomiskt men hushållens ekonomi växer inte och har inte som utsikt och ambition att växa vidare. Och där tror jag att vi kommer att tvingas tänka om och förändra oss. Alla européer kommer nog inte hänga med på den resan utan vi kommer säkert att se både de som blir högerextrema eller vänsterextrema eller vad man nu blir för extrem. Men det är ingen lättnavigerad värld, absolut inte.”
 
Senast ändrad:
En Thai har pengar , Dattra til kjerringen har nett kjopt seg ein ny bil . En Peogot 408 GT til en pris av 1.849000 Baht + Kart til GPS og litt ekstrautstyr blei prisen 1889000 Baht Gamlebilen fikk ho 200.000 baht for ,den blei solgt privat , Den var 9 år gammel .
 
En Thai har pengar , Dattra til kjerringen har nett kjopt seg ein ny bil . En Peogot 408 GT til en pris av 1.849000 Baht + Kart til GPS og litt ekstrautstyr blei prisen 1889000 Baht Gamlebilen fikk ho 200.000 baht for ,den blei solgt privat , Den var 9 år gammel .
Köpte hon kontant eller på avbetalning som fattiga norrbagar.
 
 
 
Tillbaka
Topp