Mr Åhlin klagar på Tesla M3, men tycker om att han kan pendla en mil för två kronor el vintertidJag har sett hela filmen. Problemen har varit mest på Tesla S och det var ju inte lite precis!
Men i senare delen så säger han som intervjuas att Tesla Model 3 och Y är betydligt modernare och bättre byggda bilar och att från årsmodell 2021 har det skett betydande förbättringar som lovar gott för framtiden. Till sommaren (sägs det) så skall ju det komma Tesla Y "Juniper" som lär få samma uppgraderingar plus antagligen mera som den senaste versionen av Tesla modell 3.
Men att rostskyddet är så dåligt på Tesla som visas i den norska videon jag bifogade nyligen är inte försvarligt! Inte ens färgskikten håller ju måttet! När jag köper en bil så är rostskyddet en viktig faktor då jag normalt behåller en bil i många år. Det är dock mindre intressant för de som kanske behåller en bil i kanske max. 3 år...
Jag tycker att Tesla har lurat kunder som betalat dyrt för själkörningssystemet. Det har nu gått många år och kunderna som betalt dyrt har inte fått vad de betalt för! Förstår inte heller hur Tesla kan vara så otroligt korkade att de kopplar bort radarn som styr den automatiska farthållaren på bilar där den fortfarande finns på plats och lagt denna funktion på kameran innanför vindrutan. Det är visst samma sak med parkeringssensorerna som kopplats bort i programvaran på de bilar som har dessa kvar och denna funktion och även detta skall gå via enbart kamerorna. Många har problem med att vindrutetorkarna går i stort sett hela tiden och inte går att stänga av. Varför ta bort blinkersspaken och ersätta med knappar på ratten (eller yoken)? Många som blinkar åt fel håll när de svänger när ratten inte är i neutral läget.
Nu kanske du tror att jag är Tesla hatare men så är det inte alls för de är och har varit ledande inom elbilstekniken och de som får ut mest effekt samt är de mest energisnåla med många ursmarta lösningar som t.ex. Okto Valve.
Gemensamt för samtliga elbilsmärken så går ju utvecklingen väldigt snabbt och om man köper en elbil och vill man sälja denna några år senare så kan det vara osäkert med andrahandsvärdena. Har t.ex. nya bilar betydligt längre räckvidd p.g.a. nya och bättre batterier som kan laddas snabbare så blir ju de lite äldre elbilarna inte speciellt attraktiva. Om det hade varit aktuellt för mig personligen att skaffa en elbil som "enda bil" så hade det nog inte blivit frågan om att köpa utan en leasing i nuläget. Hoppas och tror dock att tekniken blir bättre och det kommer batterier som är betydligt säkrare än speciellt NMC. LFP batterierna har mindre risk för termisk rusning men av vad jag läst fortfarande inte så bra köldegenskaper som NMC (de med Cobolt/Kobolt).
Slutligen hade jag t.ex. bott i Stockholm och behövt att pendla till innerstan så gott som dagligen så hade en elbil varit mera av intresse än vad den har för mig som bor i Kalmar och då och då kör rätt länga sträckor. Vad för bil som passar bäst för enskilda är ju väldigt individuellt och bor man i lägenhet och är förpassad att åka och ladda en elbil (eller ladd-hybrid) på ladd-stationer så är ju det något annat än om man t.ex. har hus och kan ladda till en betydligt lägre kostnad.
Kolla in denna filmen.