När köper Du elbil?

 
Jag har sett hela filmen. Problemen har varit mest på Tesla S och det var ju inte lite precis!

Men i senare delen så säger han som intervjuas att Tesla Model 3 och Y är betydligt modernare och bättre byggda bilar och att från årsmodell 2021 har det skett betydande förbättringar som lovar gott för framtiden. Till sommaren (sägs det) så skall ju det komma Tesla Y "Juniper" som lär få samma uppgraderingar plus antagligen mera som den senaste versionen av Tesla modell 3.

Men att rostskyddet är så dåligt på Tesla som visas i den norska videon jag bifogade nyligen är inte försvarligt! Inte ens färgskikten håller ju måttet! När jag köper en bil så är rostskyddet en viktig faktor då jag normalt behåller en bil i många år. Det är dock mindre intressant för de som kanske behåller en bil i kanske max. 3 år...

Jag tycker att Tesla har lurat kunder som betalat dyrt för själkörningssystemet. Det har nu gått många år och kunderna som betalt dyrt har inte fått vad de betalt för! Förstår inte heller hur Tesla kan vara så otroligt korkade att de kopplar bort radarn som styr den automatiska farthållaren på bilar där den fortfarande finns på plats och lagt denna funktion på kameran innanför vindrutan. Det är visst samma sak med parkeringssensorerna som kopplats bort i programvaran på de bilar som har dessa kvar och denna funktion och även detta skall gå via enbart kamerorna. Många har problem med att vindrutetorkarna går i stort sett hela tiden och inte går att stänga av. Varför ta bort blinkersspaken och ersätta med knappar på ratten (eller yoken)? Många som blinkar åt fel håll när de svänger när ratten inte är i neutral läget.

Nu kanske du tror att jag är Tesla hatare men så är det inte alls för de är och har varit ledande inom elbilstekniken och de som får ut mest effekt samt är de mest energisnåla med många ursmarta lösningar som t.ex. Okto Valve.

Gemensamt för samtliga elbilsmärken så går ju utvecklingen väldigt snabbt och om man köper en elbil och vill man sälja denna några år senare så kan det vara osäkert med andrahandsvärdena. Har t.ex. nya bilar betydligt längre räckvidd p.g.a. nya och bättre batterier som kan laddas snabbare så blir ju de lite äldre elbilarna inte speciellt attraktiva. Om det hade varit aktuellt för mig personligen att skaffa en elbil som "enda bil" så hade det nog inte blivit frågan om att köpa utan en leasing i nuläget. Hoppas och tror dock att tekniken blir bättre och det kommer batterier som är betydligt säkrare än speciellt NMC. LFP batterierna har mindre risk för termisk rusning men av vad jag läst fortfarande inte så bra köldegenskaper som NMC (de med Cobolt/Kobolt).

Slutligen hade jag t.ex. bott i Stockholm och behövt att pendla till innerstan så gott som dagligen så hade en elbil varit mera av intresse än vad den har för mig som bor i Kalmar och då och då kör rätt länga sträckor. Vad för bil som passar bäst för enskilda är ju väldigt individuellt och bor man i lägenhet och är förpassad att åka och ladda en elbil (eller ladd-hybrid) på ladd-stationer så är ju det något annat än om man t.ex. har hus och kan ladda till en betydligt lägre kostnad.
Mr Åhlin klagar på Tesla M3, men tycker om att han kan pendla en mil för två kronor el vintertid
Kolla in denna filmen.
 
Hej har kollat tidigare på denna och har för mig att jag även länkade till denna.

När det gäller kostnader för ett bilägande så gäller det att titta på helheten och inte bara om man kan ladda billigt och får en låg kostnad per mil att köra från punkt a till b för drivmedlet. Totalkostnaden inkluderar t.ex. andrahandsvärdet och mycket kostar det att försäkra bilen. Det har visat sig att när en elbil behöver reparationer så kan det ibland bli väldigt dyra sådana jämförelsevis och om batteriet har blivit skadat vid ett t.ex. väggupp eller vid en olyckshändelse så kan det kostar det så mycket att reparera bilen att den blir skrotad istället. Detta driver upp försäkringskostnaderna på elbilar. Något som visat sig vara dyrt för speciellt större och tyngre elbilar är att de stora och dyra däcken slits ut fort.
Men det är ju inte alla som räknar och ser på totalekonomin utan väljer bil primärt på andra grunder. Man vill kanske slå ett slag för miljön speciellt om man kör mycket i stadstrafik och där är ju elbilen bäst med noll utsläpp fast batterierna behöver ju tas hand om på ett miljövänligt vis också på sikt.
 
Hej har kollat tidigare på denna och har för mig att jag även länkade till denna.

När det gäller kostnader för ett bilägande så gäller det att titta på helheten och inte bara om man kan ladda billigt och får en låg kostnad per mil att köra från punkt a till b för drivmedlet. Totalkostnaden inkluderar t.ex. andrahandsvärdet och mycket kostar det att försäkra bilen. Det har visat sig att när en elbil behöver reparationer så kan det ibland bli väldigt dyra sådana jämförelsevis och om batteriet har blivit skadat vid ett t.ex. väggupp eller vid en olyckshändelse så kan det kostar det så mycket att reparera bilen att den blir skrotad istället. Detta driver upp försäkringskostnaderna på elbilar. Något som visat sig vara dyrt för speciellt större och tyngre elbilar är att de stora och dyra däcken slits ut fort.
Men det är ju inte alla som räknar och ser på totalekonomin utan väljer bil primärt på andra grunder. Man vill kanske slå ett slag för miljön speciellt om man kör mycket i stadstrafik och där är ju elbilen bäst med noll utsläpp fast batterierna behöver ju tas hand om på ett miljövänligt vis också på sikt.
IMG_7484.jpeg

Helt rätt. Denna bild är från senaste Vi bilägare.
 
Hej har kollat tidigare på denna och har för mig att jag även länkade till denna.

När det gäller kostnader för ett bilägande så gäller det att titta på helheten och inte bara om man kan ladda billigt och får en låg kostnad per mil att köra från punkt a till b för drivmedlet. Totalkostnaden inkluderar t.ex. andrahandsvärdet och mycket kostar det att försäkra bilen. Det har visat sig att när en elbil behöver reparationer så kan det ibland bli väldigt dyra sådana jämförelsevis och om batteriet har blivit skadat vid ett t.ex. väggupp eller vid en olyckshändelse så kan det kostar det så mycket att reparera bilen att den blir skrotad istället. Detta driver upp försäkringskostnaderna på elbilar. Något som visat sig vara dyrt för speciellt större och tyngre elbilar är att de stora och dyra däcken slits ut fort.
Men det är ju inte alla som räknar och ser på totalekonomin utan väljer bil primärt på andra grunder. Man vill kanske slå ett slag för miljön speciellt om man kör mycket i stadstrafik och där är ju elbilen bäst med noll utsläpp fast batterierna behöver ju tas hand om på ett miljövänligt vis också på sikt.

Kör man mestadels kortare sträckor och till störst del stadskörning, har laddning hemma och på jobb, så fungerar elbil bra. I vissa fall så kanske även en laddhybrid är tillräcklig och då har man flexibiliteten med två bränslekällor.
Det finns ju en del laddhybrider som ligger runt 10 mil (om vädret tillåter), som kan fungera tillfredsställande.
Har man långt till jobbet och ingen laddare där så kan det kännas lite tråkigt att dra till en laddststion när arbetet är avslutat och man bara vill hem.
 
Jag har sett hela filmen. Problemen har varit mest på Tesla S och det var ju inte lite precis!

Men i senare delen så säger han som intervjuas att Tesla Model 3 och Y är betydligt modernare och bättre byggda bilar och att från årsmodell 2021 har det skett betydande förbättringar som lovar gott för framtiden. Till sommaren (sägs det) så skall ju det komma Tesla Y "Juniper" som lär få samma uppgraderingar plus antagligen mera som den senaste versionen av Tesla modell 3.

Men att rostskyddet är så dåligt på Tesla som visas i den norska videon jag bifogade nyligen är inte försvarligt! Inte ens färgskikten håller ju måttet! När jag köper en bil så är rostskyddet en viktig faktor då jag normalt behåller en bil i många år. Det är dock mindre intressant för de som kanske behåller en bil i kanske max. 3 år...

Jag tycker att Tesla har lurat kunder som betalat dyrt för själkörningssystemet. Det har nu gått många år och kunderna som betalt dyrt har inte fått vad de betalt för! Förstår inte heller hur Tesla kan vara så otroligt korkade att de kopplar bort radarn som styr den automatiska farthållaren på bilar där den fortfarande finns på plats och lagt denna funktion på kameran innanför vindrutan. Det är visst samma sak med parkeringssensorerna som kopplats bort i programvaran på de bilar som har dessa kvar och denna funktion och även detta skall gå via enbart kamerorna. Många har problem med att vindrutetorkarna går i stort sett hela tiden och inte går att stänga av. Varför ta bort blinkersspaken och ersätta med knappar på ratten (eller yoken)? Många som blinkar åt fel håll när de svänger när ratten inte är i neutral läget.

Nu kanske du tror att jag är Tesla hatare men så är det inte alls för de är och har varit ledande inom elbilstekniken och de som får ut mest effekt samt är de mest energisnåla med många ursmarta lösningar som t.ex. Okto Valve.

Gemensamt för samtliga elbilsmärken så går ju utvecklingen väldigt snabbt och om man köper en elbil och vill man sälja denna några år senare så kan det vara osäkert med andrahandsvärdena. Har t.ex. nya bilar betydligt längre räckvidd p.g.a. nya och bättre batterier som kan laddas snabbare så blir ju de lite äldre elbilarna inte speciellt attraktiva. Om det hade varit aktuellt för mig personligen att skaffa en elbil som "enda bil" så hade det nog inte blivit frågan om att köpa utan en leasing i nuläget. Hoppas och tror dock att tekniken blir bättre och det kommer batterier som är betydligt säkrare än speciellt NMC. LFP batterierna har mindre risk för termisk rusning men av vad jag läst fortfarande inte så bra köldegenskaper som NMC (de med Cobolt/Kobolt).

Slutligen hade jag t.ex. bott i Stockholm och behövt att pendla till innerstan så gott som dagligen så hade en elbil varit mera av intresse än vad den har för mig som bor i Kalmar och då och då kör rätt länga sträckor. Vad för bil som passar bäst för enskilda är ju väldigt individuellt och bor man i lägenhet och är förpassad att åka och ladda en elbil (eller ladd-hybrid) på ladd-stationer så är ju det något annat än om man t.ex. har hus och kan ladda till en betydligt lägre kostnad.
Tack, sådana här svar skulle forumet må bra av att ha fler. Intressant och sant.
 
Björn Nyland har under flera år gjort och gör fortfarande väldigt omfattande tester av elbilar och han var förra året även I Thailand (hans fru är thailändska) och provkörde även elbilar där.

Här testar han hel och halvljus på senaste Tesla modell 3 som han tycker verkar sämre än på tidigare. Men det jag tycker är mest intressant är hur svårt han har för att hitta knappen på ratten för att växla mellan halv och heljus och ibland så hittar han blinkersknapparna på ratten istället. Varför ta bort spaken som man normalt sköter både blinkers och växla mellan halv och helljus med?

Något annat som jag observerat i synnerhet vid tester av kinesiska elbilar är det ständiga ”blingandet” som skall upplysa eller varna för något. Här blingar det också ofta men inte i riktigt samma grad men jag skulld bli tokig av att köra en bil som inte ”kan hålla käften” utan ständigt tjatar! Från 2024 så är det dock lag i EU att alla bilar skall varna för när man överskrider gällande hastighet på vägen iaf när man startar på nytt varje gång men detta går förhoppningsvis att stänga av precis som jag brukar göra med auto-stopp funktionen.
 
Ibland får man korrekta svar när man googlar:
Fråga: Kan man ladda en bil med solceller?
Svar: Solceller och elbil är en utmärkt kombination,
men att ladda din elbil hemma med enbart el från dina solceller är mer komplext än vad det låter.
 
Om man planerar att köpa en Tesla modell Y och behålla denna i tämligen många år utan byta bil så kanske detta kan vara intressant?
Finns kanske någon firma även i Sverige som har ett likvärdigt kit med skyddspaneler och rostskyddsbehandling?

 
Om man planerar att köpa en Tesla modell Y och behålla denna i tämligen många år utan byta bil så kanske detta kan vara intressant?
Finns kanske någon firma även i Sverige som har ett likvärdigt kit med skyddspaneler och rostskyddsbehandling?

Tänk att man ens skall behöva tänka på något som rostskyddsbehandling på svindyra bilar som säljs i vårt klimat. Bedrövligt och skandal! Gott att Elon Musk har problem.
 
Tänk att man ens skall behöva tänka på något som rostskyddsbehandling på svindyra bilar som säljs i vårt klimat. Bedrövligt och skandal! Gott att Elon Musk har problem.
Vad jag ser är trenden nu negativ vad det gäller rostskyddet på nya bilar i vårt klimat och med saltade vägar (iaf i södra delarna av Sverige).

Tidningen Vi Bilägare är de enda som låter experter bedöma hur bra eller dåligt rostskyddet är på nya bilar. Vill man som jag behålla en ny bil i minst 10 år så kan det nog vara klokt att läsa på lite om rostskyddet bedöms att vara ganska okej eller nästan obefintligt? Men hur stor procent av bilköpare tänker på sådant? Rätt få tror jag…
 
Tog tidigare upp att Hertz vill göra sig av med väldigt många Tesla som hyrbilar för deras kunder helt enkelt inte vill hyra en elbil.. Det är meningen att när kunden lämnar tillbaka bilen så skall batteriet vara toppat upp, men kunderna upplever att det är svårt att hitta platser att ladda på och många har ej heller något konto eftersom de inte har något privat konto som behövs för att ladda etc.

 
Min mamma brukade på norrländska säga:
”Nä kula ä rö så fär vi”
Hon syftade på att först när man värmt tändkulan till tändkulemotorn så kunde motorn startas.
Elbilar har inte bara ett stort batteri utan också ett komplicerat system som håller rätt temperatur på det.
Här är den någon som skall starta elbilen när den är minus 12 grader. Han stoppar in laddkabeln och får ett meddelande
Batteriet värms upp. Låt laddkabeln vara kvar.
Efter en halvtimme är batteriet varm.
Ett steg framåt och två steg bakåt?
 
Min mamma brukade på norrländska säga:
”Nä kula ä rö så fär vi”
Hon syftade på att först när man värmt tändkulan till tändkulemotorn så kunde motorn startas.
Elbilar har inte bara ett stort batteri utan också ett komplicerat system som håller rätt temperatur på det.
Här är den någon som skall starta elbilen när den är minus 12 grader. Han stoppar in laddkabeln och får ett meddelande
Batteriet värms upp. Låt laddkabeln vara kvar.
Efter en halvtimme är batteriet varm.
Ett steg framåt och två steg bakåt?
Och alla andra med elbil har inga problem alls att starta den när det är kallt ute.
Laddning är en annan sak.
Se sid 374 stycke 18 i syslöjdboken.
 
 
 
Tillbaka
Topp