R
Raderad medlem 9942
Gäst
Jag har samma filosofi men i praktiken så är det svårt att undvika att köpa sker som inte är producerade i Kina. Jag tror t.ex. med rätt stor säkerhet att mina och frugans Iphones och Ipads är producerade i Kina. Okej Apple är ett USA bolag men väldigt mycket tillverkas ju i Kina även om nu en hel del produkter och utländska företag är på gång att lämna Kina…För mig är det också helt oförsvarbart att köpa en mobil, bil eller något annat som man vet, eller borde veta, är tillverkat i Kina av ett kinesiskt företag. Har man någonsin gjort det men ändå har mage att prata om diverse problem i Sverige så är man direktkvalificerad på livstid.
När det gäller köp av bil så är mitt val att absolut undvika kinesiska bilmärken och jag tror även att andrahandsvärdena kommer vara dåliga samt även problem med service och reparationer. Men var skall man dra gränsen? Volvo t.ex. ägs ju av kinesiska Geely Holding Group. En del Volvo till väldigt stor del utvecklade i Sverige och byggs i Sverige eller Europa. Andra med märket Volvo speciellt om vi ser på elbilar till största delen kinesiska produkter och byggs även i Kina.