När köper Du elbil?

För mig är det också helt oförsvarbart att köpa en mobil, bil eller något annat som man vet, eller borde veta, är tillverkat i Kina av ett kinesiskt företag. Har man någonsin gjort det men ändå har mage att prata om diverse problem i Sverige så är man direktkvalificerad på livstid.
Jag har samma filosofi men i praktiken så är det svårt att undvika att köpa sker som inte är producerade i Kina. Jag tror t.ex. med rätt stor säkerhet att mina och frugans Iphones och Ipads är producerade i Kina. Okej Apple är ett USA bolag men väldigt mycket tillverkas ju i Kina även om nu en hel del produkter och utländska företag är på gång att lämna Kina…

När det gäller köp av bil så är mitt val att absolut undvika kinesiska bilmärken och jag tror även att andrahandsvärdena kommer vara dåliga samt även problem med service och reparationer. Men var skall man dra gränsen? Volvo t.ex. ägs ju av kinesiska Geely Holding Group. En del Volvo till väldigt stor del utvecklade i Sverige och byggs i Sverige eller Europa. Andra med märket Volvo speciellt om vi ser på elbilar till största delen kinesiska produkter och byggs även i Kina.

Några intressanta tankegångar kring bilmarknaden 2024.

Visste inte att bara 20% av bilmarknaden nu är privat, inte många privatpersoner som äger sin bil längre.

Det känns skönt att själv äga bilen och inte vara beroende av lån. Det hade inte varit möjligt vid köp av elbil så vi kommer att behålla vår bensinare. Volvos värde varar sa man åtminstone i reklamen förr i tiden. Vi tog ett litet lån när vi köpte bilen i ett paket, mars är sista avbetalningen.

Det känns skönt att själv äga bilen och inte vara beroende av lån. Det hade inte varit möjligt vid köp av elbil så vi kommer att behålla vår bensinare. Volvos värde varar sa man åtminstone i reklamen förr i tiden. Vi tog ett litet lån när vi köpte bilen i ett paket, mars är sista avbetalningen.
Har också cashat samtliga mina fordon. Känns tryggt och mindre stress än att sitta med lån.

Några intressanta tankegångar kring bilmarknaden 2024.

Visste inte att bara 20% av bilmarknaden nu är privat, inte många privatpersoner som äger sin bil längre.

Det är iof siffrorna för nybilsförsäljning de pratar om. Få privatpersoner skaffar en fabriksny bil idag.

Efter 3-4 år hittar de 80% tjänstebilarna ut på begagnatmarknaden.

Det är iof siffrorna för nybilsförsäljning de pratar om. Få privatpersoner skaffar en fabriksny bil idag.

Efter 3-4 år hittar de 80% tjänstebilarna ut på begagnatmarknaden.

Jovisst, det insåg jag. Men även det var rätt chockerande för mig faktiskt.

Verkar som det mesta i Sverige går på krita nuförtiden inkl rena konsumtionsvaror. Snart gäller det väl även begagnatmarknaden med.

Den som är satt i skuld är inte fri.
Fast ibland kan det vara bättre att vara skuldsatt.
Min bil har räntefritt lån.
I samma veva som jag köpte den började jag mitt sparande i Sverige och det har gått upp 21,22% sen dess.
Så då har jag ju tjänat på att ta lån, ibland kan det också vara korkat att casha.

Screenshot_20240219_174605_Avanza.jpg

I samma veva som jag köpte den började jag mitt sparande i Sverige och det har gått upp 21,22% sen dess.
Så då har jag ju tjänat på att ta lån, ibland kan det också vara korkat att casha.

Håller med men då gäller det att man planerar och är aktiv på ett annat sätt. Känslan av att vara skuldfri är jäkligt go den med :)

Du jämför sparande med helt olika risknivå och i efterskott… :rolleyes:

Brukar man inte kunna förhandla sig till en hyfsad rabatt om man erbjuder sig att slanta upp cash, hela summan på en gång ?

Du jämför sparande med helt olika risknivå och i efterskott… :rolleyes:
Jag skrev 0% ränta på billånet, lönen ökar genom åren, bara genom att sätta på räntekonto så lönar det sig över tid.
Avkastning på ränta, lönen ökar, kanske lönevalutan ökar i värde.
Jag betalar ingen ränta alls på mitt billån.
Det jag betalar i månaden kommer vara lägre % av min månadslön för varje år.

Nästan tvärt om. Köper man på avbetalning är det ju någon som tjänar på det också och är mer benägen att "pruta" en del av den vinsten. Köper man kontant förloras den "förtjänsten"
Låter märkligt för mig. Det blir även med en tredje part som ska tjäna pengar på bilaffären om jag köper den på avbetalning och då blir bilen billigare ? Ja ja TIT

Låter märkligt för mig. Det blir även med en tredje part som ska tjäna pengar på bilaffären om jag köper den på avbetalning och då blir bilen billigare ? Ja ja TIT
Bilfirmorna ger ingen avbetalning, du tar lån via 3dje part.
Jag har billånet hos Tisco bank.
Nåt avtal finns ju framförhandlat mellan dom för 0% räntan erbjöd Ford mig innan kontaktat banken.
Men 0% räntan gällde bara en modell och just den månaden.
Antar för dom ville öka sin marknadsandel, kanske få fler Ford på vägarna, var ju in på andra halvan av förra kanske ville dom bli av med stora lager innan årsskiftet och ny modell, för var ingen väntetid på bil.
Vad vet jag, ja vet att jag fick 0% ränta och gångra månadsbeloppet med antal betalningar och priset som stod på Fords hemsida och skyltpriset i butik blev summan - 30.000 baht som jag fick i rabatt.

Är det inte samma i Sverige, billån finansieras genom bank, inte bilfirman som ligger ute med?

Tillbaka
Topp